[Artikel] 17 klassiska misstag nybörjare topptur

Redaktionen

Aktiv medlem
FOTO-2-Johan-Martensson-Ramundberget-1000x636.jpg

Har du också tänkt att börja gå på topptur? Du kanske undrar vilka de vanligaste misstagen är när man ger sig in i denna trevliga aktivitet på skidor. Här är 17 klassiska snedsteg.

Läs hela artikeln:

Vanligt att man har Transivern i ett bär band runt kroppen. Viktigt att man då inte har mobilen nära . Såg att du använde din bröst ficka , den är ju bra , bara du inte har transivern i närheten då .

Misstag 21 skulle jag nog säga är att glömma att flippa upp techbindningen i gåläge.

Misstag NR 1
Gå med för tung utrustning ... idag finns fantastiskt bra lättviktare både avseende skidor, bindningar och pjäxor.
:)

That´s all kids!
MM

Misstag NR 1:

Att aldrig gå på topptur för att man tror att man inte har rätt och lätt utrustning ;). Turbindning (Pin, hybrid, ram), Säkerhetsutrustning, och koll på läget är allt som behövs för att börja...

Misstag NR 1:

Att aldrig gå på topptur för att man tror att man inte har rätt och lätt utrustning ;). Turbindning (Pin, hybrid, ram), Säkerhetsutrustning, och koll på läget är allt som behövs för att börja...
Njae … du behöver skidor, pjäxor, stighudar och stavar oxå …

Självklart kan du montera en hybrid eller rambindning på dina alpina freerideskidor och köpa ett par hudar. Men att tura längre turer med ett par alpina pjäxor utan bra gåläge kan förstöra upplevelsen totalt. Du tillbringar trots allt mer än 90 % av tiden uppför … och lätt och anpassad utrustning gör det tveklöst mycket roligare. Men valet är ditt! 😎

/MM

Njae … du behöver skidor, pjäxor, stighudar och stavar oxå …

Självklart kan du montera en hybrid eller rambindning på dina alpina freerideskidor och köpa ett par hudar. Men att tura längre turer med ett par alpina pjäxor utan bra gåläge kan förstöra upplevelsen totalt. Du tillbringar trots allt mer än 90 % av tiden uppför … och lätt och anpassad utrustning gör det tveklöst mycket roligare. Men valet är ditt! 😎

/MM
Såklart, missade lite i listan ;). Min poäng är att många väntar på att skaffa "rätt" utrustning innan de går första turen. Men det behövs ingen topp utrustning för en liten topptur. Första toppturen kommer inte vara Urner HR, så det funkar oftast bra med det man har, om man har bindning med gåläge och hudar (+lavingrejor).
Bra gåläge på pjäxan behövs (enligt mig) mest på platten. Går jag uppför händer det ofta att jag inte ens slå på gålage på mina pjäxor. Nu har jag inget bra gåläge heller men.... går själv med tunga skidor +hybrid bindning. Och det går utmärkt. Skulle jag tänka gå urner HR eller nåt annat med massor gåtid skulle jag nog skaffa annat. Men för vanliga toppturer med typ 1-4 tim uppför diger det alldeles utmärkt. Och är man ärligt är det det de flesta av oss gör?

Nu har jag inte testat så mycket men tycker det med vikt lite väl ofta är för lite nyanserat.

Parametrar som fysiskt form och mål för turen är nog ofta viktigare än vikt.

En person i ok form kan gå tillräckligt fort och bra med rätt tyng utrustning.

Men samtidigt så fungerar nog ett relativt lätt uppsätt med en lätt pinbindning tillräckligt bra för väldigt många.

Tyckte förövrigt artikeln mer var en kort beskrivning på vad man ska tänka på på topptur och inte en artikel om vanlig fel på topptur.

Att börja en artikel om vanliga misstag med att man inte ska gå på tur ensam tycker jag bara blir konstigt av flera orsaker.

Såklart, missade lite i listan ;). Min poäng är att många väntar på att skaffa "rätt" utrustning innan de går första turen. Men det behövs ingen topp utrustning för en liten topptur. Första toppturen kommer inte vara Urner HR, så det funkar oftast bra med det man har, om man har bindning med gåläge och hudar (+lavingrejor).
Bra gåläge på pjäxan behövs (enligt mig) mest på platten. Går jag uppför händer det ofta att jag inte ens slå på gålage på mina pjäxor. Nu har jag inget bra gåläge heller men.... går själv med tunga skidor +hybrid bindning. Och det går utmärkt. Skulle jag tänka gå urner HR eller nåt annat med massor gåtid skulle jag nog skaffa annat. Men för vanliga toppturer med typ 1-4 tim uppför diger det alldeles utmärkt. Och är man ärligt är det det de flesta av oss gör?
Yo, jag fattar vad du menar ... jag har själv roat mig med att knalla omkring på Volkl Kuro 195 med rambindningar och K2 Pinnacle 130 ... visst går det och man blir odödlig utför. Men sanslöst jobbigt när det är brant uppför, då går det i snigelfart.

Men efter att ha köpt en lätt mer turorinterad utrustning (Völkl RiseHigh 88, ATK Kuluar och Salomon MTN Summit Pure) väljer jag den 9 gånger 10 och speciellt om jag inte riktigt vet vad för utmaningar som väntar.

Jag är övertygad om att många skulle få betydligt roligare på tur med lättare utrustning än att släpa på tung alpin dito ... men det är självklart upp till var och en att själv avgöra. :)

/MM

Några ord om det här med utrustningsvikt. Visst har det betydelse, men det är långt ifrån allt. Jag menar; testa t.ex. att under barmarksförhållande, med stavar och iförd träningskläder och löparskor, d.v.s. så lätt det går jämfört med skidutrustning, att knalla uppför en lagomt brant backe. Kanske t.o.m. en skidbacke. Det är så klart mindre ansträngande än att tura. Men testa då hur lite man behöver öka farten för att det ska bli riktigt jobbigt, även med normalkondition.

Ja, man kan gå slag, för att göra det momentant lättare, men min poäng är att trots allt är den största delen av ansträngningen att man faktiskt måste häva sin kroppsvikt över höjdmetrarna.

Tyngre prylar på fötterna och i ryggan --> lägre tempo för samma grad av ansträngning som med lättare grejor. Men man ska ändå baxa upp kroppsvikten, och det kostar.

Herr och Fru Höjdmeter, är sålunda förmodligen två av de bästa PT man kan hitta!

Mina € 0,02

Några ord om det här med utrustningsvikt. Visst har det betydelse, men det är långt ifrån allt. Jag menar; testa t.ex. att under barmarksförhållande, med stavar och iförd träningskläder och löparskor, d.v.s. så lätt det går jämfört med skidutrustning, att knalla uppför en lagomt brant backe. Kanske t.o.m. en skidbacke. Det är så klart mindre ansträngande än att tura. Men testa då hur lite man behöver öka farten för att det ska bli riktigt jobbigt, även med normalkondition.

Ja, man kan gå slag, för att göra det momentant lättare, men min poäng är att trots allt är den största delen av ansträngningen att man faktiskt måste häva sin kroppsvikt över höjdmetrarna.

Tyngre prylar på fötterna och i ryggan --> lägre tempo för samma grad av ansträngning som med lättare grejor. Men man ska ändå baxa upp kroppsvikten, och det kostar.

Herr och Fru Höjdmeter, är sålunda förmodligen två av de bästa PT man kan hitta!

Mina € 0,02
Självklart är din kroppsvikt i förhållande till din kondition och styrka helt avgörande för vilket tempo du kan hålla uppför en backe. Men den ”rörliga” massan har stor betydelse.

Skillnaden mellan en lätt och tung utrustning kan lätt vara 3 kg per ben eller mer (skida, bindning och pjäxa).

Prova att fästa viktband på 3 kg på varje ben/fot och känn efter hur det påverkar i en uppförsbacke. Flytta sedan vikterna på totalt 6 kg till en ryggsäck eller midjebälte och jämför … var bär du helst vikten? 😎

/MM

Självklart är din kroppsvikt i förhållande till din kondition och styrka helt avgörande för vilket tempo du kan hålla uppför en backe. Men den ”rörliga” massan har stor betydelse.

Skillnaden mellan en lätt och tung utrustning kan lätt vara 3 kg per ben eller mer (skida, bindning och pjäxa).

Prova att fästa viktband på 3 kg på varje ben/fot och känn efter hur det påverkar i en uppförsbacke. Flytta sedan vikterna på totalt 6 kg till en ryggsäck eller midjebälte och jämför … var bär du helst vikten? 😎

/MM
Vilka vikter är det prat om?
Tävling 1.5 kg
Lätt rando 3 kg (mitt uppsätt med rise beynd, marker alpinist, dalbelo quantum 110 väger 2.9 kg).

Hur långt upp går tyngt och när börjar man prata om tyngt?

Ja. vikt på foten spelar roll, framför allt om man ska gå snabbt i lätt terräng tror jag men det är självklart också tyngt att dra med flera kg på en fot i brant terräng.

Vilka vikter är det prat om?
Tävling 1.5 kg
Lätt rando 3 kg (mitt uppsätt med rise beynd, marker alpinist, dalbelo quantum 110 väger 2.9 kg).

Hur långt upp går tyngt och när börjar man prata om tyngt?

Ja. vikt på foten spelar roll, framför allt om man ska gå snabbt i lätt terräng tror jag men det är självklart också tyngt att dra med flera kg på en fot i brant terräng.
Då tänker jag inte superlätt som tävlingsutrustning för SkiMo som för damer faktiskt kan landa på under 1,3 kg per fot. Tävlingsreglerna tillåter en minsta vikt på skidor med bindning på 730 gram för damer och 780 gram för herrar. Kombinerar man detta med de lättaste carbonpjäxorna på omkring 550 gram kan man landa på 1 280 gram per fot. Men men denna utrustningen blir det en viss kompromiss utför ...

Det jag tänker på är mer allround lättvikts turutrustning landar på omkring 3 kg. Min utrustning landar på verklig vikt på omkring 2,7 kg. Men "tungt" börjar väl omkring 3,5 kg per fot ... typ.

Men jag tror väldigt många släpar runt på utrustning som väger minst det dubbla dvs omkring 6 kg per fot. Typ freerideskidor med midja > 110 mm, rambindningar och alpinpjäxor (med gåläge).

/MM

PS! Stighudarna är inte med i vikten, men det blir generellt tyngre ju längre och bredare skidor man har. DS.

Senast ändrad:
Misstag NR 1
Gå med för tung utrustning ... idag finns fantastiskt bra lättviktare både avseende skidor, bindningar och pjäxor.
:)

That´s all kids!
MM
Mitt första topptursmisstag:

Gick med för lätt utrustning.
Äntligen på toppen, dags att njuta av åket ner, nä!

Nu med egen tung hybridutrustning blir det faktiskt ett värt åk ner.

Mitt första topptursmisstag:

Gick med för lätt utrustning.
Äntligen på toppen, dags att njuta av åket ner, nä!

Nu med egen tung hybridutrustning blir det faktiskt ett värt åk ner.
Yo … det är en avvägning och till betydande del också en fråga om åkteknik. Är man van att köra feta ”välbyggda” skidor med styva pjäxor kan det vara en stor omställning i teknik för att hantera smalare, kortare och mindre dämpade lättviktare, speciellt i knepiga snöförhållande.

Vet du vad det var för lättviktsutrustning du testade?

/MM

Yo … det är en avvägning och till betydande del också en fråga om åkteknik. Är man van att köra feta ”välbyggda” skidor med styva pjäxor kan det vara en stor omställning i teknik för att hantera smalare, kortare och mindre dämpade lättviktare, speciellt i knepiga snöförhållande.

Vet du vad det var för lättviktsutrustning du testade?

/MM
Nä, det handlar absolut inte om åkteknik, jag hade inte minsta problem med att ta mig ner.
Men jag hade inte roligt.

Nä, det handlar absolut inte om åkteknik, jag hade inte minsta problem med att ta mig ner.
Men jag hade inte roligt.
Haha ... men tro mig, även om du inte har roligt på lätta skidor, är det många som har det, ... jätteroligt! :giggle:

Men jag är fortfarande nyfiken på vad det var för tråkiga skidor du körde.

/MM

Haha ... men tro mig, även om du inte har roligt på lätta skidor, är det många som har det, ... jätteroligt! :giggle:

Men jag är fortfarande nyfiken på vad det var för tråkiga skidor du körde.

/MM
Ja, folk har roligt på vasaloppet också. Alla är olika.

Det var nog mest pjäxorna som sabbade. Minns inte märke men lätt touringmodell var det, otroligt bekväma att gå runt i.

Skidorna var Salomons MNT-serie, men så sladdriga som pjäxorna var så vet jag inte riktigt hur dom hade kunnat prestera

/MM
Det är självklart jobbigare med mer tyngd, likaså att det är tyngre med vikter på fötterna än i ryggan.

Men min poäng var att även med nära noll vikt på fötterna är det lätt att göra det jobbigt som fan uppför, genom att bara öka tempot en gnutta!

Det är självklart jobbigare med mer tyngd, likaså att det är tyngre med vikter på fötterna än i ryggan.

Men min poäng var att även med nära noll vikt på fötterna är det lätt att göra det jobbigt som fan uppför, genom att bara öka tempot en gnutta!
Jodå ... vi är helt överens om att det är jobbigare att röra sig snabbt uppför än långsamt och ja det finns en gräns där bara en minimal tempoökning gör det riktigt jobbigt ...

När du passerar "mjölksyratröskeln", dvs den nivå när din muskler producerar mer mjölksyra än din kropp har förmåga att transportera bort blir du snabbt trött och stum.

Och poängen ... är då att du med lätt utrustning kan hålla ett högre tempo än med tung utrustning med samma ansträgning. Men har man inte bråttom är det inget större problem att släpa på några extra kilo utrustning. Går man i grupp är det ju iofs. trist om alla andra knallar på i bra fart med lätt utrustning och man själv får slita hårt för att hänga med med tyngre utrustning.

Men vad var egentligen din poäng ... ???

/MM

Tillbaka
Topp