Finkenberg

Jonas B

Medlem
Finkenberg
Hej
väldigt osäker, kan inte ett skit om finkbenberg, kvittar det om man bor Finkenberg eller mayorhofen när det gäller liftsystemet. Kan man åka från finkenberg till "backarna" i mayorhofen utan ta buss

Tittat på pistkartan och om jag ser rätt så är det helt ihop

Finkenberg
Hej
väldigt osäker, kan inte ett skit om finkbenberg, kvittar det om man bor Finkenberg eller mayorhofen när det gäller liftsystemet.

Ja när det gäller Mayrhofens liftsystem. Och du når lätt Hintertux med buss från Finkenberg (men det gör man även från Mayrhofen).

Men om du inte har egen bil har du bättre tillgång till övriga liftsystem i Zillertal via skidbussar från Mayrhofen. Dvs bl. a. Zillertal Arena och Hochfügen/Hochzillertal (som båda är riktigt bra).

Om du bor i Finkenberg tror jag att du då behöver byta buss i Mayrhofen.

Å andra sidan är Mayrhofen mycket större än Finkenberg, så alla boenden där ligger inte nära liftar och skidbussar. Finkenberg är mycket mindre (och byn lutar betydligt).

Kan man åka från finkenberg till "backarna" i mayorhofen utan ta buss

Ja.
Tittat på pistkartan och om jag ser rätt så är det helt ihop

Ja. Men se ovan.

Finkenberg
Har bott i Finkenberg (Hotel Persal) och ja det går att "åka från finkenberg till "backarna" i mayorhofen utan ta buss".
Kanske.

Jag skulle säga det beror på. Många boenden ligger ändå en liten bit från själva liften, så från Hotel Persal var det att föredra att ta bussen, även om det naturligtvis går att promenixa också. Bra uppvärmning då.
En annan fördel med bussen var att när man åkte tillbaks hem på eftermiddagen, så krängde busschauffören kall och billig bäss på bussen. Bra extraknäck. (y)

Finkenberg
Har trots alla resor till Zillertal/Tuxertal aldrig bott i Finkenberg men åkt igenom otaliga gånger. Höjdskillnaden på 160m inom byn har aldrig känts lockande för kvällspromenader. Bästa byn att bo i tycker jag är Lanersbach eller Mayrhofen, beroende på vad man är ute efter i Zillertal. I Mayrhofen ska man helst bo vid en busshållplats för skidbussarna för att vara flexibel. I de centrala delarna i Mayrhofen-skidområdet (Horberg) är det väldigt mycket folk. Bästa åkningen i Zillertal med hänsyn till både trängsel och åkning finner man vid Königsleiten och Hochfügen tycker jag.
Jag har sedan ett antal år sedan dock slutat att åka till Zillertal eftersom jag tycker att det har blivit alldeles för exploaterat med för mycket hotell och folk. Men Mayrhofen är fortfarande en väldigt charmig stor by (eller liten stad).

By the way…. i Finkenberg kan man bo på ett hotell som drivs av den gamle olympiske guldmedaljören i störtlopp, Leonard Stock… om man har råd. Jag har ätit glass där en gång.🍨😋

Senast ändrad:
Finkenberg
Har nu varit i området tre gånger, två med bil och en gång var vi tvungna att använda oss av buss/tåg. Vi bodde i Fiinkenberg de gångerna vi hade bil, med några minuter promenad till bussen och Zillertal när vi inte hade bil. Det var betydligt smidigare att ta sig fram med bilen, tycker deras buss system är invecklat och ologiskt vilket även diverse skidlärare från olika länder gick och svor över.

Tex finns en röd linje, som enligt tabell ska gå till tex tågstationen. Vi går på den, frågar chauffören för säkerhets skull, han säger att det är den andra röda som går dit. Vi går på den andra men samma märkning, den går halva sträckan sen ska chauffören gå för dagen så vi får kliva av och vänta på nästa ca20min eller gå den sista kilometern. För att ta sig till Hintertux från Zillertal får man ta, buss till tåget sen buss igen (totalt ca 2 timmar) och samma väg tillbaka om man nu prickar ”rätt” röd buss på slutet.

Dessutom var det lite sådär med snötillgången och kvaliteten på den (två gånger i mitten av januari och en i början av februari). Vi kan ju förstådds haft maximal otur men efter lunch var det så mjukt och uppåkt att det faktiskt mer liknade vårskidåkning. Det ligger väldigt lågt (förutom Hintertux) och är lite känsligt såklart. Det vi också var förvånade över var att det var väldigt mycket trafik i backarna trots lite off-season så totalt faktiskt lite besvikna. Misstänker att närheten till mycket gör att det är lätt att ta sig hit. Tex München ungefär lika lång tid som Zillertal-Hintertux för att inte tala om Innsbruck.

På det positiva är liftsystemet bra och smart uppbyggt, Mayerhofen är en trevlig (större by). Håller med föregående om att den bästa åkningen är i Königsleiten och Hochfügen med…..jag kommer framöver lämna plats i backarna för andra att utforska området och söka mig mot orten med lite mer höjd 😀.

Har man egen transport, prickar en vecka med bra snö och lagom mycket folk i pisterna kan det säkert bli fantastiskt upplevelse så ge inte upp hoppet bara för att jag gjort så 😉.

Finkenberg
För att ta sig till Hintertux från Zillertal får man ta, buss till tåget sen buss igen (totalt ca 2 timmar) och samma väg tillbaka om man nu prickar ”rätt” röd buss på slutet.

Det gick bussar direkt mellan Mayrofen och Hintertux senast jag var där i mars 2026, med stopp åtminstone i Finkenberg (troligen även Vorderlanersbach etc längs vägen).

Instämmer i att buss-systemet "nedanför" Mayrhofen är krångligt att förstå sig på. Iofs ganska heltäckande för att nå alla boenden men... snårigt. Det hade varit bättre och enklare med specialbussar för skidåkare i skytteltrafik mellan liftsystemens dalstationer och huvudorterna.

Senast ändrad:
Finkenberg
Det gick bussar direkt mellan Mayrofen och Hintertux senast jag var där i mars 2026, med stopp åtminstone i Finkenberg (troligen även Vorderlanerbach etc längs vägen).

Instämmer i att buss-systemet "nedanför" Mayrhofen är krångligt att förstå sig på. Iofs ganska heltäckande för att nå alla boenden men... snårigt. Det hade varit bättre och enklare med specialbussar för skidåkare i skytteltrafik mellan liftsystemens dalstationer och huvudorterna.
Ja det stämmer, vi bytte till just den bussen. Innan dess var det buss-tåg.

Tillbaka
Topp