[Artikel] Skidåkare dömd för kollision i Sverige

Redaktionen

Aktiv medlem
forundersokning-1000x565.jpg

Det var i slutet av Januari 2025 en då 18-årig man från Västra Götaland körde på en kvinna i Gästrappet i Åre. Enligt vittnen har kvinnan tumlat runt flera gånger innan hon stannat upp och till att börja med var hon medvetslös efter sammanstöten.

...

Läs hela artikeln:

Gästrappet är en fantastisk pist vid rätt tidpunkt, vid fel tillfälle är den en katastrof. Och det är inte pistens fel.
Jag är inte så förvånad att det hände just där 😲

Gästrappet är en fantastisk pist vid rätt tidpunkt, vid fel tillfälle är den en katastrof. Och det är inte pistens fel.
Jag är inte så förvånad att det hände just där 😲
Mycket folk i Gästrappet men tycker ända den brukar fungera rätt bra. Är väl bra sikt hela tiden.

Övre störtloppet brukar däremot ha en massa folk som inte borde vara där.

Men om alla visar hänsyn så fungerar det ju alltid så det är ju lite svårt att skylla ifrån sig om något händer.

Åk i en hastighet och inte så pass nära någon att du inte kan svänga undan borde inte vara speciellt svårt.

Men det är klart. Dottern testade snowboard i en lätt backe i vintras och hade inte vidare kontroll. Jag blev skrämd några gånger när hon åkte på skrå i backen och ramlade och någon kom i rätt hög fart alldeles för nära. Någon åkte också alldeles för fort med tanke på duktighet. Det jag såg gällde bara barn och ungdomar.

Är väl kanske det som är min erfarenhet. Vuxna som åker fort har oftast tillräckligt bra kontroll och översikt men barn har det inte alltid.

Tillbaka
Topp