Tips på boende i Sölden

VIzual54

Medlem
Tips på boende i Sölden
Hej!
Vi är två familjer (4 vuxna, 4 barn) som planerar att åka till Sölden vecka 1 och undrar om någon har bra tips på bra prisvärda boenden. Med största sannolikhet kommer vi åka bil ner så det är inget krav att det är nära backen.
Har aldrig varit i Sölden så har ni tips på bra åk får ni gärna dela med er av de också.

Tips på boende i Sölden
Hotell?
Appartment?
Budget?

Sölden är ganska dyrt, finns inte många ”prisvärda” boenden där.
I grannbyarna Huben och Zwieselstein är priserna lägre.
Ett tips är att låta bilen stå under veckan, skidbussarna i Österrike går ofta och punktligt och är gratis.
Ett annat tips är att tillbringa de flesta skiddagarna i Obergurgl/Hochgurgl, trevligare skidområde än det charterinvaderade Sölden.
Vecka 1 är högsäsong och det mesta är nog redan bokat, så vänta inte.

EDIT: Sölden (och Gurgl) kallas även för ”Kölden” tidigt på säsongen.;)
Det ligger högt och de flesta backar har norrläge, där är ofta kallt. Om ni tvunget måste åka i vecka 1, så rekommenderar jag i stället Serfaus/Fiss/Ladis, som ligger i närheten och också är ett stort skidområde. Ligger också högt men backarna har mer söderläge. Sölden/Ötztal är ett bra resmål i Mars.

Senast ändrad:
Tips på boende i Sölden
Ja, blev förvånad nu när jag började leta vilka priser det är på vissa boenden. Inte helt lätt att hitta något prisvärt känns det som. Men som du säger mycket kanske redan är uppbokat. Tyckte jag var ute i god tid :)
Lägenhet är det som är mest intressant så man kan fixa frukost och matsäck själv samt eventuellt någon middag.

Tack för tips om Obergurgl/Hochgurgl, det ska absolut kollas in.

Tips på boende i Sölden
Ja, blev förvånad nu när jag började leta vilka priser det är på vissa boenden. Inte helt lätt att hitta något prisvärt känns det som. Men som du säger mycket kanske redan är uppbokat. Tyckte jag var ute i god tid :)
Lägenhet är det som är mest intressant så man kan fixa frukost och matsäck själv samt eventuellt någon middag.

Tack för tips om Obergurgl/Hochgurgl, det ska absolut kollas in.
Boende i Obergurgl/Hochgurgl är tyvärr ännu dyrare än Sölden, men man måste inte bo där. Man kan bo i Zwieselstein och ta skidbussen till Untergurgl och ta gondolen upp därifrån.
Men tänk också på om det är viktigt för er att det känns soligt och behagligt i backen vid midvintern, då finns det bättre resmål vecka 1. Det är höga berg i Ötztal och många backar ligger i skugga vid den tiden.

Tips på boende i Sölden
Men tänk också på om det är viktigt för er att det känns soligt och behagligt i backen vid midvintern, då finns det bättre resmål vecka 1. Det är höga berg i Ötztal och många backar ligger i skugga vid den tiden.
För min del är det viktigaste åkningen, helst att det finns tillräckligt med snö för att kunna åka utanför pisten.
Efter att ha åkt de senaste 16 åren i Sverige när barnen har varit små över nyår och på sportlov så är inte kyla något större problem. Hade vi varit ute efter sol och glassiga backar hade vi nog valt senare på säsongen.

Tack för tips om Serfaus/Fiss/Ladis det har jag inte koll på, ska kollas upp. Hur är snösäkerheten så tidigt på säsongen?

Tips på boende i Sölden
För min del är det viktigaste åkningen, helst att det finns tillräckligt med snö för att kunna åka utanför pisten.
Efter att ha åkt de senaste 16 åren i Sverige när barnen har varit små över nyår och på sportlov så är inte kyla något större problem. Hade vi varit ute efter sol och glassiga backar hade vi nog valt senare på säsongen.

Tack för tips om Serfaus/Fiss/Ladis det har jag inte koll på, ska kollas upp. Hur är snösäkerheten så tidigt på säsongen?
Både Sölden/Gurgl och Serfaus/Fiss ligger högt och är snösäkra, och de är båda kända för att tillhöra de områden i Österrike som har lite fler soltimmar. Serfaus skidområde är större och har mer öppen utsikt. Båda tillhör tyvärr de dyraste i Österrike.

Vad jag bl a menade med sydvänt skidområde tidigt på säsongen är att kunna sitta ute i solen och äta lunch, som jag t ex gjorde i Obertauern den 3 januari i år (bild nedan).
Men om ni är vana vid polarmörkret i fjällen så är allt i Alperna en rejäl förbättring.:)
1786444687597.webp

Tips på boende i Sölden
Boende i Obergurgl/Hochgurgl är tyvärr ännu dyrare än Sölden, men man måste inte bo där. Man kan bo i Zwieselstein och ta skidbussen till Untergurgl och ta gondolen upp därifrån.
Och senast jag letade boende i Serfaus/Fiss/Ladis var det dyrare än Gurglarna. Så inte direkt plånboksvänligt där är min erfarenhet.

Tips på boende i Sölden
Och senast jag letade boende i Serfaus/Fiss/Ladis var det dyrare än Gurglarna. Så inte direkt plånboksvänligt där är min erfarenhet.
Ett alternativ är att boka boende i Ried eller Prütz nere i Inntal.
Ett ännu bättre alternativ är att köra ytterligare 20 km och då är man framme i Nauders som är en trevlig skidort med anständiga priser.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp