Åsikter om Livigno

Mio Lidman

Medlem
Åsikter om Livigno
Tjena! Ska till Livigno i vinter V.4 och letar efter tips och sånt!
Vart är bästa åkningen, vart ska man äta/ inte äta, vad får man inte missa och vad ska man undvika?
Skriv gärna alla tips ni har!

Åsikter om Livigno
Hoppas att inte OS (startar 5/2 i Livigno) kommer att störa er för mycket.
Mer att tänka på:
Lita inte på skidbussarna, ofta fulla och sällan i tid. Därför smart att stanna på ”samma sida” i liftsystemet hela dagen. Om ni kör själva : sätt er noga in i öppettiderna för tunneln (enkel fil, enkelriktad i schemalagda omväxlande riktningar, enda vägen in norrifrån).

Pistnära offpist finns överallt, inte minst i övre delen på Carosello-sidan. Sist uppåkt blir det vid Fedaia-liften längst upp "till vänster" nedifrån, den är iofs inte så lång men skiers left där finns ett område som inte blir uppåkt så snabbt.

Det planerades en lift (och stolparnas fundament står kvar) över på "andra sidan" från liften Valfin (toppen av Monte delle Neve) ner mot Vallaccia, men den överklagades och projektet lades ner. Sluttningen ser jättefin ut, stora ytor med snäll böljande offpist - jag har dock inte vågat åka där utan lavinutrustning och utan att kolla upp mer själv och vet inte hur man tar sig tillbaka (till Trepalle-området antar jag) men det går.

Tullfri zon - billig vin och sprit. De bästa affärerna för detta finns i den del av byn (byn är mycket lååångsmal...) som vetter mot Carosello-liften.

Senast ändrad:
Åsikter om Livigno
Hoppas att inte OS (startar 5/2 i Livigno) kommer att störa er för mycket.
Mer att tänka på:
Lita inte på skidbussarna, ofta fulla och sällan i tid. Därför smart att stanna på ”samma sida” i liftsystemet hela dagen. Om ni kör själva : sätt er noga in i öppettiderna för tunneln (enkel fil, enkelriktad i schemalagda omväxlande riktningar, enda vägen in norrifrån).

Pistnära offpist finns överallt, inte minst i övre delen på Carosello-sidan. Sist uppåkt blir det vid Fedaia-liften längst upp "till vänster" nedifrån, den är iofs inte så lång men skiers left där finns ett område som inte blir uppåkt så snabbt.

Det planerades en lift (och stolparnas fundament står kvar) över på "andra sidan" från liften Valfin (toppen av Monte delle Neve) ner mot Vallaccia, men den överklagades och projektet lades ner. Sluttningen ser jättefin ut, stora ytor med snäll böljande offpist - jag har dock inte vågat åka där utan lavinutrustning och utan att kolla upp mer själv och vet inte hur man tar sig tillbaka (till Trepalle-området antar jag) men det går.

Tullfri zon - billig vin och sprit. De bästa affärerna för detta finns i den del av byn (byn är mycket lååångsmal...) som vetter mot Carosello-liften.
Tack super mycket för hjälpen!🙏

Åsikter om Livigno
Tack super mycket för hjälpen!🙏

Det blir fint! Här en bild på Fedaia-liften:

1764577133973.webp

Åsikter om Livigno
Varning för skidbussarna - de är ofta överfulla och håller ingen tidtabell. Så det gäller att försöka göra sig så litet beroende av dem som möjligt.

Om ni kör själv norrifrån - lär er allt om den krångliga enkelriktade tunneln norrut från dalen.

Åsikter om Livigno
Jag åkte igenom Livingo för första gången i somras.
Det som slog mig var att skidåkningen såg lockande ut och förvånasvärt låga priser på sprit, kött och bensin.

Livingo är dock Italiens främsta massturistort med 1,3 miljoner skiddagar/år.
Det pågår en kraftig exploatering av dalgången som jag inte vill vara en del av.

Men "Italiens Sälen" ruvar på fin skidåkning!

Åsikter om Livigno
Varning för skidbussarna - de är ofta överfulla och håller ingen tidtabell. Så det gäller att försöka göra sig så litet beroende av dem som möjligt.

Om ni kör själv norrifrån - lär er allt om den krångliga enkelriktade tunneln norrut från dalen.
Vi åker transfer från Innsbruck och kommer bo jättenära Tagliede-gondolen så dit kan vi gå, och åtminstone ta oss ut i systemet på den sidan. Såg att det var ca 1 km till Mottolino på andra sidan. Gränsfall att pjäxklydda dit...

Åsikter om Livigno
Ouff, "Italiens Sälen" kändes inte bra, haha. Äh, man kan inte få allt.
Nja, jag skulle nog säga att det är väldigt mycket bättre än Sälen.:)
En av Alpernas absolut finaste och mysigaste byar, fina hus och mysig ambiente, trevliga caféer och restauranger. Helt OK prisnivå.
Billig taxfree och stort utbud på att kunna köpa med sig Grappa hem.

Skidåkningen är snösäker och öppen, men dåligt skyltat i systemet som det brukar vara i Italien.
Lunch i backen ganska billligt, på Costaccia kan man äta en liten pizza eller hamburgare för 7-8 Euro med servering vid borden, espresso ca 1,30 Euro (och bra som den oftast är i Italien), och här har de ofta live music på uteserveringen.
1787999091317.webp

Båda liftsystemen har bra åkning, men kan kännas lite "ospännande" till sin utformning (lite Sälen-aktigt, men naturligtvis mycket större och mer varierat).
Som Radler har skrivit så är skidbussarna en katastrof, och det tar väldigt lång tid att ta sig mellan de två liftsystemen. Stanna i samma hela dagen.

För en bra eftermiddagsfika rekommenderas det här stället (har glömt vad det heter):
1787999747296.webp

1787999525785.webp

1787999628273.webp

Vi bodde på Hotel Cristallo som var mycket trevligt och serverade bra mat.

Hoppas att ni får en trevlig resa!

Åsikter om Livigno
Ouff, "Italiens Sälen" kändes inte bra, haha. Äh, man kan inte få allt.

Livigno har i princip haft byggstopp för helt nya boenden, och det fortsätter även efter OS såvitt jag kan läsa. Man byggde inte heller någon ny OS-by. Däremot hade man inför OS renoverat en hel del äldre boenden och gamla lador, byggt ut p-husmm. Vilket behövdes. Kanske har även skidbussarna förbättrats. Möjligen har byn blivit litet mer ”modern” efter OS - det vet jag inte. Så jag delar helt PCs inlägg ovan och inte den negativa bilden.

Det som ännu saknas är en planerad transport-sittlift tvärs över den breda dalen - det vore en stor förbättring! Projektet försenades och blev inte klart till OS. Leitner tog över och kanske är den på plats till kommande säsong.

Tills dess är det nog bäst att hålla sig på ”samma sida” av dalen hela dagen.

Åsikter om Livigno
Jag tänkte också att de kanske skärpt till sig med bussarna inför OS. Vi får se, men hade nog tänkt att man håller sig på den sida man väljer på morgonen. Junior kommer nog vilja hänga i parkerna hela dagen, och det verkar finnas fyra att välja på, så för mig blir det väl att cruisa runt i aktuellt närområde.
Livigno känns ju lite mer hanterbart, och inte lika oöverskådligt stort som Dolomiterna där vi var i vintras.

Tittade på Cristallo och Lenz som alternativ men landade på Pontiglia till slut.

Undrar också vad TS Mio Lidman tyckte om sin tripp, som nyss var där...

Åsikter om Livigno
Var i Livignio för några år sedan och även i mars i år. Ja det är ett förhållandevis mindre system om man jämför med de stora i Alperna men på något sätt trevligt och gemytligt. Man kan åka de brantare åken i princip flera timmar mer eller mindre ensam innan italienarna fått i sig sina espressos o lunkat bort mot backen.

Har allt mer börjat uppskatta att åka bra pister flera gånger i stället för att åka massa transporter och jaga efter annat.

Visserligen har taxfree-priserna ökat något sedan sist men fortfarande som några är inne på är det betydligt billigare än på många andra ställen.

Bussarna….första gången jag var här fanns det mindre bussar som gick direkt mellan systemen (två stopp per sida), extremt smidigt. Nu i mars fanns de inte längre utan det gäller att plugga in de fyra linjerna gul, blå, röd och grön så kan man spara tid. Vissa gula eller röda går bara halvvägs om man går på på ”rätt ” hållplats så det är lite småbökigt att veta just vilka och var men om man giter lägga lite tid på det och försöker charma chaufförerna med några frågor….så😀. Kom på det efter halva veckan.

Åsikter om Livigno
Jag åkte igenom Livingo för första gången i somras.
Det som slog mig var att skidåkningen såg lockande ut och förvånasvärt låga priser på sprit, kött och bensin.

Livingo är dock Italiens främsta massturistort med 1,3 miljoner skiddagar/år.
Det pågår en kraftig exploatering av dalgången som jag inte vill vara en del av.

Men "Italiens Sälen" ruvar på fin skidåkning!
Vi var där under högsäsong i vecka 8 för två år sedan, och byn ser väldigt stor (3 km lång) ut och man kan lätt tro ett de två inte så stora liftsystemen inte skulle klara av att svälja alla turister. Men det var aldrig några problem med liftköer.
Och det är en av de trevligaste alpbyar jag har besökt (och jag har sett några stycken…).

Men man får se upp så att de eländiga skidbussarna inte stjäl för mycket tid av ens skiddag. När vi var där så skulle de komma var tionde minut, men ofta fick man vänta över en halvtimme. Tidtabellen med alla linjerna hade ingenting med verkligheten att göra.
När bussen väl kom var den knökfull.
Från Carosello systemet kunde vi åka skidor ner till Hotel Cristallo och det kan man göra till ganska många delar av byn, men på morgonen var vi tvungna att ta skidbussen till liften (byn är lång och de flesta hotellen ligger långt från någon lift).
Från Mottolino systemet tog det över en timme att ta sig tillbaka till hotellet i en knökfull buss. Bussarna går bara i en riktning i en lång slinga.
Jag hoppas att de har fått ordning på det.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp