500 spänn för montering!

bjerne

Medlem
500 spänn för montering!
Tänkte få mina skidor monterade idag och kilade in på Alpingaraget i Stockholm. I dörren sitter en skylt:

"500 kr för montering av skidor som inte är köpta här"

Det är faan ett hån! Det brukar ju kosta runt 200 i normala fall. Jag vände i dörren och bestämde mig för att aldrig mer sätta min fot i den butiken.
Är det någon som har tips på något annat ställe i stan som monterar till rätt pris?

500 spänn för montering!
Dom blir väl förbannade på alla som kommer med skidor från sportkonrad och ska få dom monterade.

500 spänn för montering!
Beror nog på sviktande försäljning. Dom vill att man ska köpa skida + bindning hos dom. Gör man så så "bjuder" man på en montering "värd" 500 pix. Och då blir det kompletta set man köper "värt" mera.

500 spänn för montering!
haha J_man har nog rätt, men 200 brukar det väl kosta , vid intersport iaf.. fast förra året kostade det 150 fast iår när jag kom med skidor ifrån sportconrad så var det dyrare...

500 spänn för montering!
De flesta höjer nu när många som har köpt från kommer till AP eller Alpint och vill ha grejerna monterade..

500 spänn för montering!
mmm, Alpint verkar det som man ska testa istället. verkade som dom hade stängt idag. Testar att ringa i morron, annars blir det väl Intersport eller nåt

500 spänn för montering!
500 spänn!!!!! e deom sjuka! ja trro att de går på 150 på kärnan östersund men du värkar inte bo där men de ligger väll runt 150.. finns affärer med shysst persoanl här som nog skulle kunna fixa det för en 50 lapp vad vet jag.

500 spänn för montering!
Klart dom ska ta betalt... Okey skidor är dyra.. Men om man som Alpingaraget lever på att sälja skidor så kan jag förstå att dom tar femhundra kronor för montering. Kan tänka mig att deras försäljning har gått ner en del pga Sport-conrad så dom måste väl ta igen det på nåt sätt...

500 spänn för montering!
alpingaraget måste vara den sämsta affären jag någonsin besökt. de är otrevliga, arroganta och har priser man bara skrattar åt. visst, de kan säkert mkt, men då går jag hellre till ngn annan affär med trevlig personal. (nu har jag ju inte pratat med alla på alpingaraget, men de jag haft kontakt med har gjort att jag fått det intryck jag beskriver.)

500 spänn för montering!
500 låter hutlöst mycket. Vill dock försöka nyansera debatten lite; en hel del monteringar jag sett från typ Intersport, Stadium etc. är riktigt taskigt gjorda. Har ibland sett bindningarna diffa i längsled på typ 1-2 cm. Tycker dock man ska kunna kräva ett ordentligt jobb även för 150 spänn!

Att montera ett par bindningar (ordentligt) tar max 15 minuter. 2000 kr/timmen är med andra ord rätt bra lön för grabbarna i verkstan på Alpingaraget!

500 spänn för montering!
Jag är övertygad om att det beror på att folk köper sina skidor billigare någon annanstans.

Anledningen till att alpingaraget måste hålla de priser de har är givetvis att de har en ganska liten marknad att sälja till, de måste ha större marginal på varje sålt par skidor än den där tysken Conrad. Eftersom conrad säljer skitmånga skidor via nätet behöver han inte ha mer personal eller dyrare lokal än Garaget och kan alltså pressa marginalerna. Till följd av att Conrad säljer tokmånga skidor av ett fåtal märken kan han säkert köpa skidorna billigare.

Att som Alpingaraget och Alpint konkurrera med tyska nät-jättar kan te sig dödsdömt, men vi får inte glömma att det finns stunder då de behöver finnas i vår närhet.

Ska vi vara glada över att vi kan köpa billiga nät-skidor från tyskland och låta den genuina, lokala skid-handeln gå om intet?
Eller ska vi "stödköpa" dyra skidor för att hålla liv i dom som kan ge oss service när vi behöver det?

500 spänn för montering!
Håller med Gelendesprung.. Var så ja menade men var för bakis för att skriva begripligt så..

Som sagt när man behöver dom då finns dom ju alltid där..*leR* Inte Sport-Conrad ;)

500 spänn för montering!
En liknande diskussion ägde rum i Åre idag. En kompis ville ha ett par bindningar monterade och verkstan som han anlitade frågade ganska aggresivt om var han köpt grejorna. Diskussionen om tyska fulskidor kontra svensk dyr finservice var ett faktum. I butiken/verkstan frågade de om inte min kompis tyckte att det var värt några extra hundra att köpa sin prylar i Sverige och då få riktig personlig service (han hade inte köpt grejorna i Tyskland utan fått dom från agenturen). Dock tystnade butikspersonalen när vi efter ett enkelt räkneexempel visade att ett par bättre skidor med bra bindningar lätt blir 4000 kr billigare om man köper fult från Tyskland istället för att "stödköpa" i Sverige. Med sådana priser är valet enkelt för mig och jag tror att svenska skidbutiker står inför ett jätteproblem. Jag tror tyvärr att flera kommer att få stänga igen de närmsta åren men med sådana prisskillnader är som sagt valet enkelt.

500 spänn för montering!
Jag tvivlar på att höjda priser är rätt sätt för att möta priskonkurrens från Tyskland. Nej, Garaget och andra får nog fundera på hur de ska bli effektivare för att därigenom kunna sänka sina priser så att de åtminstone ligger i nivå med Conrad. Nu ligger de ju 60-70% högre i pris, vilket omöjligt kan motiveras av den "value added" som bra (?) service innebär. Dessutom, Gelendesprung, Stockholm är väl ändå ingen "liten" marknad.

500 spänn för montering!
jag tror inte att sport conrad e så känt bland vanliga svennar. här på freeride vet nog alla om det men inte annat folk och affärerna lever ju inte på at sälja big mouintain/park skidor. har jag rätt eller fel?

förmodligen fel

500 spänn för montering!
>>Hornta
Min poäng var inte att jämföra två specifika butiker i Stockhom med en specifik nätbutik, det handlar snarare om de 10-20 butiker i sverige som säljer skidor på allvar, med konceptet nätbutik (som har hela europa som marknad). I europa-perspektiv är Stockholm en väldigt liten marknad.

För att t.ex. alpingaraget skulle komma i närheten av Conrads effektivitet skulle de behöva utöka sin nät-försäljning till hela Europa. Detsamma skulle gälla alla våra lokala favorit-handlare i hela landet, dessa skulle konkurera med varandra, (fast på nätet istället) och fortfarande ha lika stora marknader.

Om det fanns en svensk Conrad (prismässigt) skulle vi säkert handla där. Tyskarna är fler och därför kommer tyska Conrad alltid erbjuda lägre priser.

>>August
Du har rätt, intersport och stadium m.fl. kommer fortfarande sälja sälen-carvers till "svennarna" och det till hyfsade priser, "svennarna" är en ganska stor marknad.
Däremot kommer inte ens Intersport och gänget ha råd att sälja big-mountain/park-skidor till Conrads priser.

500 spänn för montering!
Butikerna i Åre kommer nog att överleva genom att dom säljer skidor till människor som helt klart skiter i om dom behöver betala 4000:- mer för laggen. Det är väl inte mer än vad en helkväll på Dippan går på?
Aldrig köpt ett par skidor till fullpris i butik. Kommer aldrig att göra det heller! När dom på vissa butiker tar 6000:- för ett par åkta testskidor med hyrbindning! Köper man ett sånt par så har man gott om pengar eller så är man bara dum i huvet.

500 spänn för montering!
>>Gel...
Den enda utvägen för AG och andra är att sänka priserna -> Marginalerna kommer att krympa och vi kommer att få färre, men större (i volym) skidbutiker. Näthandeln har totalt ökat med ca 30% i år, en utveckling som lär fortsätta. Eftersom vi inte har någon tull inom EU och fraktkostnaderna är mkt låga så spelar ingen större roll, map befolkningsunderlag, i vilket land butiken finns. Se bara hur många av Freerides medlemmar som köper fr. Tyskland. Varför skulle inte tyskarna kunna köpa från en svensk nätbutik om den var billigare. AG har fö. en nätbutik som verkar vända sig till en internationell marknad ( där tom. människor fr. Seychellerna kan best. skidor..)., jag är dock tvecksam till att de har så många int. köpare...

500 spänn för montering!
OK, jag ska fatta mig kort.
Vill vi handla billigt på nätet utan service eller vill vi få tillgång till service och samtidigt hosta upp för skidorna?

Diskutionen kan fortsätta i en evighet men då borde någon starta en ny tråd som som har en lämplig rubrik för DEN diskutionen.

Over and out

500 spänn för montering!
Gelendesprung, gör oss alla tjänsten att starta den tråden, det kan nog bli jäkligt intressant om det hela hålls på rätt nivå.

För övrigt vill jag bara förstärka lite och tillägga att det är väldigt få som känner till S-C. Jag har kompisar som är riktigt inbitna skidåkare, vissa medlemmar här, som inte har en aning om S-C...

500 spänn för montering!
>>Carled: Det var få som kände till Blocket och ebay i början oxå. Ryktet sprider sig, många vill berätta när de gjort en bra affär.

500 spänn för montering!
Verkligen! Du skall bara veta hur jäkla mycket jag kommer snacka om S-C nu när mina Scratch BC kommer, 4200, med frakt!!!

500 spänn för montering!
Ni har aldrig tänkt på att AG kanske har problem med att hinna med att montera alla skidor från Tyskland. Skulle tro att de flesta som bor i Stockholm och har fått hem skidor går till garaget för att få de monterade. De har alltid tagit 150:- förut så de har nog någon anledning till att ta 500 och det lär nog inte vara för att konkurrera på något sätt.

Dessutom så är det ju fullt naturligt att de tycker att säljaren ska serva sin kund. Skidleverantörerna gör ju samma sak. De tar inte emot reklamationer på grejer som ej är köpta i Sverige.

En kompis till mig hade ett par Ross som han köpt från S-C som delaminerade. När han skulle reklamera dem så var det totalstopp. han blev hänvisad till säljaren ( i detta fall S-C) för att reklamera dem. Det blev hur struligt som helst och det slutade med att han fick köpa sig ett par nya. Faktiskt av just AG som gav honom en bra deal pga att de tyckte lite synd om honom.

Vad det gäller priserna på AG, Alpint och alla andra butiker i Sverige så är det ju samma priser överallt. Det kan skilja 5 spänn hit och dit beroende på hur prissättningen ser ut i butikerna.

Tycker naturligtvis att det är synd att det skiljer så mycket i pris mellan nätet och butikerna men det beror nog inte på att butikerna försöker skinna folk utan på något i hela upphandlings kedjan. Svenska agenter ska väl ha sitt också.
Och marginalerna för svenska butiker ligger på runt 35-38% på skidor så de kan omöjligt konkurrera med S-C.

Synd om alla sköna butiker måste klappa igen. Var ska man då gå och sukta på grejer i september i framtiden?

500 spänn för montering!
Jag skiter väl i hur AG gör för att tjäna pengar. Har aldrig någonsin betalt mer än 200 för en montering, oftast mindre, därför antar jag att det är "ungefär" vad det kostar när jag kliver in i butiken. Jag skulle bli minst lika förbannad om jag går in på ICA och det visar sig att en liter mjölk kostar 30 spänn i just den affären.

500 spänn för montering!
Mini1: Du har så rätt så.. Kan bli riktigt stora problem att reklamera dom grejor som är köpta där.. Men det är väl priset alla som handlar på utländska sajter drabbas av..

500 spänn för montering!
"Kan bli riktigt stora problem att reklamera dom grejor som är köpta där.. Men det är väl priset alla som handlar på utländska sajter drabbas av.."
Inte alla som handlar på utlänska sajter. Dom vars grejer går sönder däremot..... Kanske!
Brukar inte vara så friktionsfritt att reklamera i Svenska butiker heller!! Handlaren ska kolla med leverantör och hit och dit. Har ingen koll på konsumentköpslagen mm.
Har tidigare köpt prylar av "sponspojkar". Har nog ingen mycket till reklamationsrätt när man handlar så heller. Köpt skidor som varit inplastade men som sedan visat sig vara 2:a sortering. Med "2" skrivet med bläck på och klara fel.

500 spänn för montering!
Visst kan det bli svårt att reklamera men å andra sidan får man ju nästan 2 par skidor till priset av ett par svenska.

500 spänn för montering!
Dustin dan: Så rätt i det att det bara drabbas dom som grejorna går sönder för.. Men just då kan det vara jäkligt jobbigt iaf..Eller hur?? Fast du helt rätt i att det tar tid att reklamera dom i butik oxå.. Oftast för som du säger att man måste ta kontakt med Importören.

Pelov: Köp två par då.. Men är det lönt då då??*ler*

500 spänn för montering!
Reklamationer är väl alltid jobbiga, hur ofta går prylarna sönder i närheten av butiken? Vad hjälper det mig om jag står på en alptopp med en sprucken skida om jag köpt sakerna på Alpingaraget? Eller vad är det som säger att jag kommer bo i Stockholm när grejjorna går sönder, blir ju tvúngen att skicka sakerna med post i vilket fall.

Tillbaka
Topp