Först en liten reflektion: några av dem som är mest upprörda över att svenskar beställer skidor från Tyskland och därmed äventyrar svenska arbetstillfällen är själva anställda i svenska skidbutiker...
Kan det måhända vara så att de inte måste betala fullpris för sina nya, fina, generalagentsimporterade skidor?
Dallan: Tror du inte utländska företag också vill gå med vinst?
Hasse: Jag menade inte att jag hade någon lösning på hur alla svenska butiker skall överleva. Det enda jag är säker på är att något sköts dåligt, av något led i kedjan, om skidor i Sverige skall kosta dubbelt så mycket som om man beställer från Tyskland. Hur problemet skall lösas vet jag inte, men jag är övertygad om att det inte skulle behöva vara så. Svenska butiker och importörer har nog levt i en glasbubbla utan press på sig att pressa kostnader alltför länge tror jag...
För övrigt är bilar i Tyskland inte billigare nya generellt sett än i Sverige. Jämför tex Volvo V70 i Sverige och Tyskland:
http://www.volvocars.de/Showroom/V70/Specifications/pricelist.htm
Bilpriser inom Europa är intressant; i tex Danmark har man haft (och har) skyhöga skatter på bilar och därför är de maximalt prispressade före skatt för att priset ändå skall bli rimligt till den danske konsumenten. De är alltså riktigt billiga att före skatt, mao kan man spara mycket pengar om man är beredd att ta besväret (samt beredd att vara osolidarisk mot de svenska bilhandelsanställda) med att köpa ny bil i Danmark (skattefritt) och sedan betala moms på den i Sverige istället. Det tycker jag är ett bra exempel på att importörer kan pressa priser från tillverkaren om de bara försöker tillräckligt.
Ang monteringen så var vi ju överens om att 200-300 kr innebär en bra timpeng, så där fattar jag inte riktigt vad du menar... Förutsättningen är givetvis att man har utrustning och lokaler vilket ju en butik har, så att de skulle ta 500 kr av någon annan anledning än att de är "besvikna" på folk som inte handlar av dom är ju rent skitsnack. Tydligen har de ju dessutom så pass bra ekonomi att de har råd att säga nej till de lättförtjänta monteringspengarna.
Ang punkt 4 måste du ha missuppfattat det hela; moms betalar man bara på det mervärde man skapar (alltså på det påslag du gör i ditt led). Köper du ett par skidor för 2000 och sedan säljer dem för 2300 betalar du bara moms på de 300 kronorna. In- och utgående moms kvittas mot varandra. Skillnaden mot den gode tysken i detta fall beror endast av Sveriges resp. Tysklands momssatser (25 resp. 16 procent, så det är inte där den stora skillnaden i konsumentpris ligger).
"7. Sparar man SÅ mycket pengar som alla säger så kan ni väl monterar själv oxå i och med att ni får skidan så billigt. Eller så betalar man för det och får det gjort!!!"
Bara för att man vill handla så billigt som möjligt är det väl inget som säger att man dessutom kan montera själv. Logiken haltar... Ingen har väl heller tyckt att man skall få det gjort gratis. Man kan givetvis inte heller kräva att en viss butik skall göra det åt en till ett visst pris. Om nu butikerna påstår att det är en dålig affär att montera för mindre än 500 så är det upp till dem. Många kunder är dock, vilket vi ser i denna tråd, inte så korkade att de tror på att det är det verkliga skälet.
Det verkliga skälet är givetvis att de är sura för att folk inte köper deras dyra skidor, så inte nog med att de inte ens försöker göra något åt problemet (försöka pressa priserna) så betackar de sig dessutom för den förtjänst (monteringen) de trots allt kan göra. Dåligt affärssinne tycker jag...
Slutkommentar: Jag håller med om att det är trevligt med butiker att gå in i där man kan klämma på skidan och jag är, precis som de flesta tror jag, beredd att betala lite extra för det - men inte så mycket som det nu handlar om! Så onödigt mycket pengar har jag helt enkelt inte...