500 spänn för montering!

500 spänn för montering!
Bjerne:Nja det är ju inte riktigt sant... Köper du grejorna i Sverige så ska du kunna gå in i vilken butik som helst som säljer ditt märke och få dom och att reklamera dom. Nu är ju kanske vissa butiker kinkiga just på den biten men det är ju Agenturen som står för frakt och kostanden så det drabbar ju inte butik. Till skillnad mot att du köper grejorna av sponsrade åkar eller utomlands då du inte kan uppvisa ett kvitto från en Återförsäljare..

Over and out in the skiverkstad again...

500 spänn för montering!
Enligt konsumentköplagen så är det alltid säljaren, dvs butiken som skall motta reklamation. Generalagent/agentur har inget med det att göra. Ofta hör man om folk som försökt reklamera och butiken ska snacka med generalagent och skicka prylar hit och dit. Det är bullshit. Butiken ska på plats ta emot reklamation och sedan gör dom upp i sin tur med leverantör. Det har slutkunden inget att göra med.

500 spänn för montering!
Dustin Dan: Se mitt svar ovan.. Oftast så går det att reklamera varan i andra butiker pga goodwill fråga och kundservice.

500 spänn för montering!
Tycker ju att det beror på hur mycket jobb det krävs att montera skidan, ska du montera en typ Ross B-squad som kostar 13000:- och inte har en så bred ross mall så måste du ju frihandsmontera skidan.

Vilket i sin tur är väldigt tids krävande eftersom man kanske inte vill att tex ena tådelen ska vara sne så krävs det också en del arbete och mätande och koncentration från säljaren på affären, ska man göra en sådan montering tycker jag att det är värt mer än 150.

Sen om man tar 300 eller 500 för det är ju en helt annan femma men det beror som sagt på hur mycket jobb det är, tycker man det är för dyrt när man köpt en skida för ungefär 4000 mindre så kan man ju kanske ta tag i det själv?

Angående att dom tar 500 spänn på garaget är just för att dom känner av att folk köper skidor från conrad och blir väl antagligen jävligt förbannade när det kommer in en kille 3 ggr och snackar skidor med en säljare där för att någon vecka senare komma in med just den skidan dom kommit överens om passar bäst.

Det tycker jag är brist på respekt för säljaren i fråga och affären, har man inte koll själv och känner sig vilsen så kan man ju ringa till conrad och snacka med nån tysk lirare eller?

Jobbar själv i en skidaffär som säljer mestadels skidor till medelsvensson men har fetare lagg också och har ingen aning om conrads försäljning har påverkat våran försäljning av bredare skidor/twintips.
Men jag vet att det ha påverkat alpints och garagets och dom är allt annat än glada.

500 spänn för montering!
Ni har inte tänkt på att det inte är värt för en butik att stå å montera skidor för 150 kronor paret eller 200 eller vad ni pratar om, på den tiden det tar totalt sett att göra jobbet kan man göra bra mkt mer nytta än vad man får in på en skiten montering, och varför ens starta en tråd om att alpingaraget är dyrare än nån annan butik, man får väl vända sig dit man vill för att få skidorna monterade

500 spänn för montering!
Klart att de blir sura när folk inte vill köpa deras svindyra skidor utan konstigt nog väljer att köpa från annat håll till halva priset....

Rimlig skillnad mellan en nätbutik och en "riktigt" butik tycker jag kan vara ca 10% Mer än så vill inte jag betala för den service det innebär att köpa av en riktig butik. Vad tycker ni andra det är värt? Dalla, Andy, Hasse mfl, tycker ni verkligen det är värt att betala det dubbla priset i en svensk butik? (Exempelvis kostar Völkl Karma 319 euro på conrad och priset i Sverige är 6000kr)

Om de inte kan konkurrera med priser bör butikerna istället utöka servicen, bli trevligare osv för att försöka få folk att fatta att det kan vara värt något att handla i en riktig butik. Att ta ockerpriser för tjänster samt vara allmänt dryga tror inte jag är rätt väg att gå...

Andy: Menar du verkligen på fullaste allvar att det skulle vara ett rimligt pris att ta 500 kr för en montering? Om de gör TVÅ monteringar i timmen (och då jobbar de verkligen inte snabbt) har de tusen kr i timmen vilket borde räcka för att betala lön, avskrivning på verktyg mm. För mig känns ett rimligt pris på en montering med tanke på ungefärlig tidsåtgång och verktygsbehov som ca 200 kr.
Tidsåtgången uppskattar jag till 15 minuter paret inklusive kassaarbete, vilket inte borde vara tilltaget i underkant enligt min erfarenhet. Eller vad säger de som monterat en massa bindningar - hur lång tid tar det?

500 spänn för montering!
Bajsmatte: Såklart det är värt det.. Som det är i dagens läge när folk ringer ner på Alpingaraget tex och frågar om vad dom ska ha för skidor, bindningar och om dom är bra m.m och är där och "slösar" personalens tid i och med att dom sedan går hem och beställer på nätet så är det helt rimligt att man tar så bra betalt för en montering med tanke på att dom är så fräcka att komma ner och vill få dom monterade där nere... Hittar du en butik i Sthlm området med ägare som har mer skidtimmar än dom så. Och Måns har en del oxå.. Och dryga?? Konstigt om man är där först och stjäl tid sen kommer ner och blir sur för man vill ha betalt för att montera skidor..

Sen att Sport-Conrad har så låga priser beror på en hel del grejor.. Som tex svenska momsen, storleken på butiken, inköps volym tex.

Sen att alla "special" butiker är dyrare än kedjorna är ju pga av inköps volymen oxå. Lättare att pressa priset om man köper volymer. Fast det säger väl sig själv eller hur?? Och 10% över nät priserna är en omöjlighet med svenska momsen, lokalhyror m.m.. Pålägget är ju iofs oftast ganska bra men den som äger butiken vill ju oxå leva eller hur? Om man vänder på det hela och säger om det var du/ni som var i den sitsen så skulle du vilja driva en butik med ungfärlig vinst på ca 100 per par skidor om man räknar på Karma? Förstår du hur många man måste sälja då för att tjäna pengar och betala hyra??

Ska ta ett gammalt exempel. För ett par år sedan så var det ett känt amerikanskt windsurfing märke som sålde segel via tyskland. Det slutade med att dom andra importörerna av märket till Europa sade att dom skulle sluta att ta in märket i Europa om dom inte slutade att sälja till nätbutiken. Så vad hände?? Jo dom slutade att sälja till dom. Har hört på ganska så säkra källor att en del svenska importörer oxå är väldigt less på att nätbutiken är så billiga så dom har på pekat det för huvudagenturen

Sen monteringen.. Gissa varför dom tar det om du kollar på resten av mitt svar. Och oki det tar ungefär en kvart... Normal pris ligger mellan 150-250 kr per par. Och ja du hinner ett par på en kvart om det inte strular eller så. Så det är en bra timpenning. Inget att hyckla med. Fast hur många andra butiker som typ Intersport, Stadium, Team Sportia är duktiga på att montera?? Jobbar själv på Team Sportia i väntan på att åka ner till Alperna och så har jag jobbat i Schmedjan i Gränsen oxå så jag hoppas att jag vet vad jag talar om..

Så köp av din lokala handlare och stöd sveriges ekonomi!!!

Och så var det där med reklamationen....

500 spänn för montering!
Jag tycker självklart inte att man inte ska behöva köpa saker för dubbla priset. Jag tycker även att det är fel med sånna skillnader, det är fel på systemet. Jag tycker det är värt 400 kronor för en bra montering utav ett par finare skidor, dvs ett par där man ska borra gänga tänka och skruva och sedan ställa in bindningen. Vissa skidor kan kosta 150 och montera tex sånna med railsystem. Man kan aldrig säga hur lång tid det tar att montera ett par skidor, komplikationer kan uppkomma på vägen, det kan även gå hur smidigt som helst. Vad är alternativet mot att stå i verkstaden i 20 minuter och montera ett par skidor för å få 150:- ? Sälja ett par skidor kanske?

500 spänn för montering!
"Problemet" är alltså att vi inte kan upprätthålla de höga priser vi är vana vid här i Sverige sen vi gick med i EU och fick i stort sett en fri marknad. Vissa agerar då tjurigt, och försöker till varje pris upprätthålla prisnivån på en orimligt hög nivå, tex med hjälp av "straffavgifter" på montering istället för att faktiskt inse att marknaden har förändrats och agera efter de nya förutsättningarna istället.

Enda effekten de får av att ta 500 kr för en montering tror jag är att många blir förbannade och inte kommer tillbaka. Så skulle iaf jag också reagerat, ty 500 kr är INTE rimligt när alla andra kan göra det för ca hälften. Om de, mot förmodan, skulle få med sig resten av de svenska butikerna på höjningen skulle det bara innebära att någon ny entreprenör började montera för halva priset och tjäna grova pengar...

De kanske får införa köptvång för att ge skidråd? Eller lobba för att vi skall gå ur EU? En rimligare idé är nog att försöka få ner sina inköpspriser, kanske genom att samarbeta direkt med fabrikerna och skippa importörsmellanledet, samarbeta med andra svenska handlare och göra gemensamma, större, inköp eller något annat (jag har egentligen ingen aning hur, men något måste de kunna göra). Klart att det inte går att ha riktigt lika låga priser som en nätbutik för en vanlig butik, men dubbla priset skall det verkligen inte behöva vara!

Att försöka tvinga folk att agera på ett visst sätt genom att "straffa" dem som inte gör det är dömt att misslyckas. Jämför med hur det gått för bilbranschen sen import blev lättare: först mycket gnäll från svenska handlare och försök till "straff" genom att vägra ta importerade bilar som inbyte, vägra utföra service och reparationer mm. Nu har dock de svenska priserna justerats så att nivån bara är något högre än utomlands och det är inte längre värt besväret för de flesta att köpa bil utomlands. Vissa bilar kan man dock spara en slant på om man känner marknaden bra, men prisnivåerna har närmat sig varandra. Säkert gick några bilhandlare omkull eftersom de inte ville inse att marknaden ändrats, men det stora flertalet har nog anpassat sig på ett eller annat sätt. I slutändan har konsumenten vunnit på det eftersom prisnivåerna är lägre nu (endast de tokar som köper ny bil har förlorat på det pga sämre andrahandsvärde).

Marknaden kommer att reglera sig själv vare sig Alpingaraget mfl försöker motarbeta det eller inte!

500 spänn för montering!
Så där:

1. Köpa direkt från Fabriken är jättesvårt. Eller omöjligt skulle jag säga så länge det finns en agentur.
2. Bilda inköpskedjor är en bra ide´ men hur ska du få alla att vilja ha samma produkt och förstår du vilka volymer du talar om?
3. Ja bilarna sänktes priset på. Men då snackar vi beg eller hur? Nya bilar är fortfarande mycket dyrare än i Tyskland. Och om du åker till Tyskland så kan du köpa billigare skidor men inte så mycket billigare. Skiljer ungfär en 1000 lapp max.
4. Om du som företagarare ska importera så får du först betala moms till staten, sen får butiken betala moms till staten, sen får du som kund betala moms till staten. Är det då konstigt att det blir dyrt eller??
5. Klart du kan öppna upp en verkstad men för att du ska kunna tjäna pengar där då ska du nog ha väldigt många skidor att montera. Hur många tror du alpongaraget monterar per dag en normal dag?
6. Levererar inte Sport-Conrad monterat och klart? Annars så är det väl ingen bra butik tycker jag iofs.
7. Sparar man SÅ mycket pengar som alla säger så kan ni väl monterar själv oxå i och med att ni får skidan så billigt. Eller så betalar man för det och får det gjort!!!

Och jag jobbar i skidbutik en månad just nu. Och jag får dessutom skidor gratis så jag ska inte klaga....

500 spänn för montering!
De enda jag har att säga är att jag tycker 200, är alldeles för lite för en montering, 500 är lite mkt, men 3-400 är rimligt för det arbetet tycker jag.

Bajsmatte, Försök se problemet från båda håll, inget illa menat en del av de du säger stämmer men. Tex i Alpingaragets fall, vill dom montera tyska skidor för 200 :- paret varje dag eller vill dom försöka hjälpa kunderna i butiken att välja rätt skidor, om alternativet är att stå och grotta i verkstaden för 400 :- i timmen till kassan eller sälja 1 par skidor ett par pjäxor och en hjälm på samma tid så borde väl de vara fördelaktigare för dom, då får man höja priserna så man slipper det arbetet eller tjänar mer på det helt enkelt, de e va ja tror å tycker.

500 spänn för montering!
Kan ju säga att på mitt jobb behöver vi våra marginaler, dels för att vi har 4 månader då vi inte får in några pengar alls och dels för att hyran ligger på runt 60 000 i månaden.

Sen vill ju möjligtvis företaget ha en vinst varje år, dels för att ägarna vill ha lite pengar (konstigt va?) och att företaget ska ha en möjlighet att bli ännu bättre ha ännu bredare sortiment bättre service osv.

Sen vill ju jag ha ett jobb tacka fan för att jag har ett jobb som jag gillar och är intresserad av, och så känner nog alla som jobbar i en skidaffär och har skidåkning som intresse.
Och skulle det bli så att vi skulle märka av conrads försäljning extremt mycket skulle kanske jag + nån av mina kollegor bli av med jobbet, och möjligen en rad olika människor på agenturerna skulle nog få kicken när alla kunder handlar mindre av dom.

Men gör som ni vill men klaga fan inte på 500 spänn när skidorna ni köpt kostat 3000 mindre, skulle inte jag ha gjort iaf.

500 spänn för montering!
Först en liten reflektion: några av dem som är mest upprörda över att svenskar beställer skidor från Tyskland och därmed äventyrar svenska arbetstillfällen är själva anställda i svenska skidbutiker...
Kan det måhända vara så att de inte måste betala fullpris för sina nya, fina, generalagentsimporterade skidor?

Dallan: Tror du inte utländska företag också vill gå med vinst?

Hasse: Jag menade inte att jag hade någon lösning på hur alla svenska butiker skall överleva. Det enda jag är säker på är att något sköts dåligt, av något led i kedjan, om skidor i Sverige skall kosta dubbelt så mycket som om man beställer från Tyskland. Hur problemet skall lösas vet jag inte, men jag är övertygad om att det inte skulle behöva vara så. Svenska butiker och importörer har nog levt i en glasbubbla utan press på sig att pressa kostnader alltför länge tror jag...

För övrigt är bilar i Tyskland inte billigare nya generellt sett än i Sverige. Jämför tex Volvo V70 i Sverige och Tyskland: http://www.volvocars.de/Showroom/V70/Specifications/pricelist.htm

Bilpriser inom Europa är intressant; i tex Danmark har man haft (och har) skyhöga skatter på bilar och därför är de maximalt prispressade före skatt för att priset ändå skall bli rimligt till den danske konsumenten. De är alltså riktigt billiga att före skatt, mao kan man spara mycket pengar om man är beredd att ta besväret (samt beredd att vara osolidarisk mot de svenska bilhandelsanställda) med att köpa ny bil i Danmark (skattefritt) och sedan betala moms på den i Sverige istället. Det tycker jag är ett bra exempel på att importörer kan pressa priser från tillverkaren om de bara försöker tillräckligt.

Ang monteringen så var vi ju överens om att 200-300 kr innebär en bra timpeng, så där fattar jag inte riktigt vad du menar... Förutsättningen är givetvis att man har utrustning och lokaler vilket ju en butik har, så att de skulle ta 500 kr av någon annan anledning än att de är "besvikna" på folk som inte handlar av dom är ju rent skitsnack. Tydligen har de ju dessutom så pass bra ekonomi att de har råd att säga nej till de lättförtjänta monteringspengarna.

Ang punkt 4 måste du ha missuppfattat det hela; moms betalar man bara på det mervärde man skapar (alltså på det påslag du gör i ditt led). Köper du ett par skidor för 2000 och sedan säljer dem för 2300 betalar du bara moms på de 300 kronorna. In- och utgående moms kvittas mot varandra. Skillnaden mot den gode tysken i detta fall beror endast av Sveriges resp. Tysklands momssatser (25 resp. 16 procent, så det är inte där den stora skillnaden i konsumentpris ligger).

"7. Sparar man SÅ mycket pengar som alla säger så kan ni väl monterar själv oxå i och med att ni får skidan så billigt. Eller så betalar man för det och får det gjort!!!"
Bara för att man vill handla så billigt som möjligt är det väl inget som säger att man dessutom kan montera själv. Logiken haltar... Ingen har väl heller tyckt att man skall få det gjort gratis. Man kan givetvis inte heller kräva att en viss butik skall göra det åt en till ett visst pris. Om nu butikerna påstår att det är en dålig affär att montera för mindre än 500 så är det upp till dem. Många kunder är dock, vilket vi ser i denna tråd, inte så korkade att de tror på att det är det verkliga skälet.
Det verkliga skälet är givetvis att de är sura för att folk inte köper deras dyra skidor, så inte nog med att de inte ens försöker göra något åt problemet (försöka pressa priserna) så betackar de sig dessutom för den förtjänst (monteringen) de trots allt kan göra. Dåligt affärssinne tycker jag...

Slutkommentar: Jag håller med om att det är trevligt med butiker att gå in i där man kan klämma på skidan och jag är, precis som de flesta tror jag, beredd att betala lite extra för det - men inte så mycket som det nu handlar om! Så onödigt mycket pengar har jag helt enkelt inte...

500 spänn för montering!
Det konstiga är att dom inte bara passar på att tjäna lite pengar på dom tyska skidorna... ta 200 bagare för en montering så har dom alltid fått in lite pengar för den lilla arbetsinsatsen det är att montera.. men det kan ju vara så att det är både utrymmesbrist och tidsbrist.

500 spänn för montering!
Jag fattar inte vad det är för gnäll om montering, jag fick mina skidor monterade och klara allt rätt inställt efter min vikt/åkskicklighet! behövde knappt lyfta ett finger när skidorna kom bara packa upp dom och ta bort skyddsplasten.

500 spänn för montering!
Till mig var dom jätteschyssta, köpte ett par Head mojo 80 fast med en bindning ja inte var nöjd med, så ja fick byta till en annan utan vidare, ingen mellanskillnad, ingenting, fast då hade ja ju ioförsig köpt skidorna där. Men schyssta var dom iallafall!

500 spänn för montering!
Gammal men intressant tråd, hur har priserna i sverige ändrats de senaste 2 åren?
Har folk lärt sig att köpa skidor där de får hjälp att diskutera dem? har priserna gått ner i sverige? har skidbutiken slagit igen?

Har inte köpt en skida i sverige eller på nätet i hela mitt liv så jag har inte mycket info att komma med. Jag lägger dock gärna mer pengar om jag kan test åka skidor innan jag köper dem.

500 spänn för montering!
HAHA xD

DU hade samma problem som jag, ja hade beställt ett par bindningar på internet då ja skulle sätta på dom. Jag gick in på butiken "Curb" i Falun då de tog 350 kr :/

VEckan efter åktew jag till kläppen, men efter 3 dagar började bakdelen av bindningen att lossna, och då gick jag ner till kläpens uthyrningsplace då dom BARA tog 150 kr då dom såg att dom hade satt i FEl skruvar i Falun :S

Tillbaka
Topp