cykeltips och åkteknik på dirt jumping och urban.

wolwerin

Medlem
Hej!

som ni ser börjar jag skriva lite om cykling här på forumet och försöker förmedla så mycket som möjligt som kan vara bra för er.
dock så vet jag inte så mycket om dirt/urban men försöker.

BALANS:

balans är välldigt viktigt för att kunna utföra olika hopp och trix. för att kuna lära dig att håla balnsen i luften hoppa lite på SMÅ hopp mellan 30-100cm beroende hur bra och hur mycket man vågar...när du har trännat in balansen på små hopp och kan hantera cykeln i luften så kan du börja med lite större hopp som kanske har platå eller så, själv tycker jag att hoppa på platå är enklast för att man sliper vara rädd att dunka i framdeket eller något sånt. och till sist försök att hålla balansen stilla stående på cykeln utan att ta ner föterna i marken.

SYN:

synen är som A och O i dirt hoppning. med synen kan du beräkna hur mycket fart man behöver för att klara hindret(hoppet) hur hindret är uppbyggt och sedan när man ska hoppa på det är det välldigt viktigt att hålla synen uppe och fokusera på KICKEN och sedan när man är i luften fokusera på landingen men dock får du inte kolla ner på landningen för då får du framåtlut och ramlar över styret (det gör ont! jag vet det^^)

VÄXLING:

I växlingen är oxå mycket syn inblandat för man ska se hur mycket fart man behöver och då vikken växel som passar den farten, men dock finns det risk att ha för hög växel och cykla lite för fort så att man landar helt platt (det gör ont oxå^^)

TRICKS:

jag skriver br några enkla trix som ni kan öva er på, men om ni vill veta mer om olika trix så är det bara att säga till så skriver jag till det.
180: när du börjar närma dig hoppet så böjer du på denen och försöker boosa så mycket som möjligt när kiken kommer så vrid kroppen så mycket som möjligt och titta med huvudet så mycket som möjligt (försök att titta efter landningen )

abubaca: du kan använda en sten eller en kant du cyklar mot kanten du wheelar upp på bakhjulet och sedan hoppar du upp på kanten med bakjulet och står där ca 3sec och sedan hoppar du bakåt.

nothing: du hoppar rakt fram och sedan släper du hojen helt (sträker ut armarna och benen) och sedan tar du imot cykeln och landar.

superman:när du är i luften så trycker du ifrån cykeln framåt med föterna så att benen är helt raka (som superman) och sedan ska du försöka att komma tillbacks till cykeln med menen och sedan landar du.

superman seatgrab: du gör exat samma sak som superman men du släper taget om ena handen och tar på sadeln och sträker ut dig och sedan försöker du att komma tillbax till hojen.

X-UP: du hoppar rakt fram och sedan drar du stryret åt båda hållen mycket det går och sedan rakt med styret.

jag kan skriva mer noga och mer tix men dock så orkar jag inte mer men om ni vill så kan jag skriva till några saker eller så kan jag beskriva sakerna lite mer detaljerat.

mvh//
wolwerin.
PS. dock är det mycket stavningsfel...

Senast ändrad:
du kunde ha skrivit på X-UP något i stil med: Vrid styret ett halvt varv samtidigt dom du håller i det med båda händerna, vrid tillbaka innan du landar.
för att vrida styret åt båda hållen är väl inte vad man gör kanske. men annars tycker jag det var bra skrivet, kul att någon tar sig tid!

bra guide

Senast ändrad:
Bra att det fanns nån som gav tips på 180.Schyst guide¨

Håller med killen ovanför. Inte så bra förklarat av alla tricken. Många felskrivningar tyder på att detta inte har varit så väldigt seriöst. Tråkigt att du inte tar större initiativ...

nja sådär inte så utförligt skrivna btw att så på bakhjulet i 3 sekunder på en sten är rätt ovanligt att folk gör

Tillbaka
Topp