om du bara fick välja en skida..

Valmgren

Aktiv medlem
I brist på annat, och en öl senare, så började jag fundera; vilken skida skulle jag köpa om jag 'bara' fick klara mig på ett par den kommande tiden?
Tänkte, efter två öl senare, att det skulle vara intressant att se vad ni (du där) själva skulle välja om ni inför kommande vinter blev tvungna att ta samma beslut. Från första dagen i en isig pist till ett puderdump i alperna, ett par skidor som du skulle kunna klara dig på.

Självklart blir det intressantare om man vidareutvecklar sakfrågan lite, kanske tar med bindnings- och pjäxval, snackar lite om hur man ska färgkoordinera med resterande utrustning och 'passar verkligen den där grafiken i skidstället utanför after-skin'?

Kommer självklart bidra med mina egna tankar, efter tre öl, men behöver lite betänketid.

Det här tror jag kan bli sjukt kul! :D

Pjäxor är enkelt, Dynafit vulcan.

Bindningar, Dynafit radical ft (eller marker kingpin, men jag är för feg för förstaårsprodukter).

Skidor är lite svårare, men skulle nog kunna tänka mig down cd 110 eller 107 som enda par. Eller någon annan liknande skida med 105-110 midja, semilätt konstruktion, schysst tiprocker och 22-26 meter radie.

Senast ändrad:
Jibberisch sa:
Det här är för lätt....
Håller med. Det konstiga är att skidan jag skulle välja, om jag inte kunde ändra mig under säsongen inte är samma som jag nu köpt och tänker åka på hela säsongen. Låter det konstigt? Det är det, men jag tänker ge de nya en chans och det skulle jag inte vågat om jag hade vetat att jag inte kunde byta...

Ett tag trodde jag att jag var lite emotionellt efterbliven men äntligen förstår jag filmen Sophies Choise. Det är inte så enkelt som Jibberish påstår. Prylbögen i en mår dåligt. Bara en?!!

Hehe, jag förstår dock inte alls problematiken i frågan. Jag har bara haft ett par skidor i taget sen jag sålde av mina slalomcarvers 2009. Eller ja, jag har ägt flera samtidigt men det har varit för att jag köpt nya innan de gamla varit sålda eller för att jag velat testa olika skidor osv.

Upplever att det är för jobbigt att släpa runt på och ska man flyga är det för dyrt att dra runt på extravikt.

hemska tanke, bara ett par skidor - går det överhuvudtaget att åka skidor då? Det är ju som att ha en fiskeutrustning med ett drag, en golfbag med en klubba, ett fat kakor med en kaksort, en hylsnyckelsats med en hylsa, ett tvåkomponentslim med en tub, ett parförhållande utan partner ...

Scarpa Freedom SL med dynafiddles radical ft på ett par Faction 3.0 hade nog gjort mig nöjd och halvt odödlig.

vickepick sa:
Scarpa Freedom SL med dynafiddles radical ft på ett par Faction 3.0 hade nog gjort mig nöjd och halvt odödlig.
Nästan samma här! Faction 3.0 191 cm, Radical ft 2.0 eller Beast 14. Sedan mina nuvarande Dynafit Mercury, dock med några olika tungor beroende på ändamål.

skojade bara ovan: kommer bara att köra med ett par skidor i år igen och har valt det som jag tror passar mig bäst (utan att prova, det är fusk): Q115 med STH16. Utifrån det jag har läst kommer det att bli lagom brett, lagom hårt, lagom lekfullt och min okulära besiktning ger vid handen att det är precis lagom snyggt också.

Kom på att jag glömde säga vilka skidor jag pratade om ovan. Skidan jag kommer att åka på blir också Q115 med dynafit radical FT12 och Pinnacle 110. Skidan jag skulle ta om jag bara fick en är mina gamla Bibbys fast dra över dynafiten dit :)

Pillard sa:
Kom på att jag glömde säga vilka skidor jag pratade om ovan. Skidan jag kommer att åka på blir också Q115 med dynafit radical FT12 och Pinnacle 110. Skidan jag skulle ta om jag bara fick en är mina gamla Bibbys fast dra över dynafiten dit :)
Så du väljer att åka på de skidor som inte är dina favoriter... varför då?

erik_lagg sa:
Pillard sa:
Så du väljer att åka på de skidor som inte är dina favoriter... varför då?
Enkelt, för att jag tror att q115 dels kommer hjälpa mig att utvecklas plus att flytet på den är strået vassare. Dock har jag ju möjligheten att byta tillbaka om jag inte trivs, därför satsar jag på den. Hade jag inte möjligheten att byta tillbaka på hela säsongen skulle jag inte våga satsa...

eriC1 sa:
vickepick sa:
Nästan samma här! Faction 3.0 191 cm, Radical ft 2.0 eller Beast 14. Sedan mina nuvarande Dynafit Mercury, dock med några olika tungor beroende på ändamål.
Nice! Jag kör på 4.0 med Beast 16 i nuläget men 3.0 är ju lite mer allround... Hade valt Dynafit Vulcans om det inte vore för att de är så jävla smala till mina kalle anka-fötter :)

Just nu har jag ett par Mercury, Atomic Automatic 117 med Radical ST.

Tror inte jag har/kommer ha nån nytta av tex, Vulcan lr Radical FR, varken nu lr i framtiden, men fick jag jag inte byta så skulle jag välja FR endå. Annars så är jag jävli nöjd med min set-up.

För mig lär det bli:
Hendryx Voodoo eller Purple Haze av årets modell i 172
Bindningar får nog bli beast 14 eller kingpin
och pjäxor vet man ju aldrig om de passar på foten men kanske dynafit vulcan TF

Alfakrull sa:
För mig lär det bli:
varför så kort? Blir väl mer allround med en längre skida.

erik_lagg sa:
Alfakrull sa:
För mig lär det bli:
Jag gillar kort svängradie helt enkelt, kör på voodoo child nu...man skulle ju kunna tycka att man velat ha early taper och mindre hooky med men denna säsongen ligger hittils på typ fjorton dagar pist och tjugo minuter offpist...

Alfakrull sa:
erik_lagg sa:
Alfakrull sa:
För mig lär det bli:
Jag gillar kort svängradie helt enkelt, kör på voodoo child nu...man skulle ju kunna tycka att man velat ha early taper och mindre hooky med men denna säsongen ligger hittils på typ fjorton dagar pist och tjugo minuter offpist...
Hur säsongen sett ut tom november brukar kanske inte vara signifikativt för resten? ;)

Pillard sa:
Alfakrull sa:
erik_lagg sa:
Hur säsongen sett ut tom november brukar kanske inte vara signifikativt för resten? ;)
Nej, tack och lov för det! Det ryktas lössnö till veckan
Och det finns ju en anledning till att mina VC är mina smalaste skidor i verkligheten där man får ha flera skidor

Måste väl välja beprövat material här? Så får väl se till att återuppliva mina döda Rossignol S3or, skruva på mina Jester och däri trycks ett par Ros alltrack ner.

Senast ändrad:
Black Crows Atris med nya K2 Pinnacle pjucken får det bli. Satte på Dukes på dem men ångrar att jag inte tog Kingpin nu i efterhand.

Pillard sa:
HEller ja, jag har ägt flera samtidigt men det har varit för att jag köpt nya innan de gamla varit sålda eller för att jag velat testa olika skidor osv.
Det där låter som vilken prylbög som helst, trots ingressen att du var en übermensch som alltid bara har ett par skidor :)

MnO sa:
Pillard sa:
HEller ja, jag har ägt flera samtidigt men det har varit för att jag köpt nya innan de gamla varit sålda eller för att jag velat testa olika skidor osv.
Det där låter som vilken prylbög som helst, trots ingressen att du var en übermensch som alltid bara har ett par skidor :)
Haha! I know. Dubbelägandet har dock bara skett i ytterst korta perioder. Eller ja, då räknar jag bara faktisk skidsäsong. Om man köper ett nytt par för test i maj så kan man ju inte räkna dubbelägning som en grej över sommaren eftersom man liksom blir så illa tvungen att vänta till vintern innan man kan testa. Dock ska sägas att från början på 2012 fram till efter senaste säsongen har jag bara ägt ett och samma par, inga extraskidor eller nåt...

Om jag nu bara skulle välja bland mina egna skidor blir det märkligt nog de i grunden tråkigaste ... K2 Sidestash 188 cm med Dynafit Vertical 12 ... de är som en Schweizisk armékniv, inte bäst på något men fungerar i de flesta situationer. Från bottenlöst till isiga pucklar och allt däremellan, det har egentligen aldrig varit skidorna som begränsat mig utan eventuella problem har suttit en bit upp! :-)

K2 Sidestash är en hyggligt lätt, hyggligt styv skida med 108 mm midja, traditionell bakände och en låg tiprocker. Allround är bara förnamnet. Nuvarande modell heter K2 Annex 108.

/MM

Vi vanliga skidåkare har ju bara ett par skidor att välja mellan... så svaret är ganska enkelt får man väl lov att säga =) Ett bar lagom mycket carvinskidor från Salomon =) Akta er i backen...

Student som man är så har jag klarat mig kanon på ett par senaste tre vintrarna (denna inräknad). Först Salomon Rocker 2 115, nu atomic automatic. Har kvar ett par gamla völkl GS World cup 188 (stenhårda och tunga), men måste erkänna att jag hellre åker runt på feta rockerskidor jämt. Raceskidorna är stendöda tills det blir brant och isigt och är det väl det så börjar kanterna ändå bli för dåliga vid det här laget för att jag ska kunna köra som förr. Dessutom är det ingen utmaning att carva runt på dem (förrutsatt fart då). Då är det roligare att utmana sig lite med ett par lekskidor som studsar på ojämnt underlag snarare än går rakt igenom alla ojämnheter. Eftersom min parkåkning ändå är begränsad till 360s och nån enstaka bakåt har jag inget behov för nåt annat.
Självklart monterat med turbindning, ie. Guardians/trackers.

Annat var det när man höll på o säsonga. Av nån märklig anledning (Hmm...) gick alltid mina lagg sönder under säsongen så då behövdes backup-par av den anledningen. Min första säsong hade jag tre par under säsongen, men när jag åkte hem fanns inga värda att ta med, men lika glad var jag för det för slapp betala för skidfodral på flyget och fick pengar tillbaka på försäkring. (Tacka gudarna för dsv-försäkringen. Min mest lönsamma investering någonsin.)

Andra gick jag också igenom tre par, fast där var ett par värda att ta med hem, dock med en ansenlig mängd silvertejp på bindningen. Kan dela bild på hur ett par såg ut efter ett lite för högt drop, när jag sitter vid datorn nästa gång. Detta var i backcountryn och sluta med ett 800 fallhöjdsmeter långt åk på en skida i 30 cm lössnö och sedan en timmes tur tillbaka till systemet med bara topshetet från bindningen och bakåt på ena foten. Det var tider det. ;)

Måste dock erkänna att jag tvingat på min pappa ett par dynafit radical ft (krav för att han ska få tura med mej, så att han ska hålla tempot) där jag ska få välja lagg med baktanken att låna dem en del. Vi har nämligen samma pjäxstorlek och båda har technica cochise. Smidigt att byta med andra ord. Funderar på line opus eller Rocker 2 122, självklart beggat eller utförsäljningen fjolårslagg, om nu inte nya opus magnum, bent chetler eller bibby lockar för mycket. Edit: Blev rocker 2 122, 184 cm, ska bli spännande att prova.

Men måste erkänna att nya oakley-linserna triggar mig mer än nya lagg just nu. Så satans dyra bara och finns inte till tidernas bästa ram crowbar. Edit: Såg nu att de visst finns och heller inte är så fasligt dyra som jag trodde. Blir nog ett köp för att prova. :)

Senast ändrad:
Jag väljer en aningen annorlunda approach till det delikata problemet. Istället för att hitta en utrustning som fixar allt plockar jag russinen ur kakan och begränsar användningsområdet istället. Väljer bort turandet till förmån för liftnära offpist med enstaka hajker till fots samt möjligheter till riktiga brännaråk i (förhoppningsvis långa) pister. Med bara ett par skidor skulle ekonomin kanske tillåta nåt helilyft här och där oxå... :)

Satsar därför på en rejäl alpinskida som fixar de flesta snöförhållandena. Midja runt 110, tip- och tailrocker, radie runt 25m. Många alternativ att välja på, Invictus, Cochise, Supernatural 108, Wrenegade 112, Q-lab o.s.v.. För att singla ut en så blir det SN 108 som blir mitt Jack-of-many-trades för detta tidsbegränsade uppdrag. Pivot/FKS håller KR 2:orna på plats, hudarna i ryggsäcken för nödfall. Ja va tusan, ett par Trekkers kan få hänga med också även om de sällan kommer att användas.

Men... hoppas ändå att jag skulle vakna och inse att det bara var en dålig dröm, för nåt sånt som en skida för alla uppdrag, det vore en riktigt grå tillvaro! :P

Senast ändrad:
Satsar hårt på att det blir mest offpist... och då blir det SGN Togga 194 med Fritschi Vipec och moddade Dynafit Mercury. En stor men fortfarande underhållande skida som alltid funkar i offpist, och som går bra i pist om man inte slöåker. Fritschi Vipec är bra att gå med och har viss dämpning i frambindningen så att man får en bra åkkänsla även när det är hårt underlag. Mercuryn med en Black Diamond innersko och litt vinkelmoddningar funkar bra i det mesta.

EN skida?
Nämen då är ju valet lätt! En Aiguille Custom med aluflex såklart! :D

prod000244.jpg

@fransosen
Finns de att testa på anläggningarna i Sogndal framöver? Testade playversionen förra året. Några ändringar annars förutom topsheet ( tummen upp :)) ?

Väljer ett oprövat kort som sonen tror han ska få köra i vinter. Den smalaste skidan i familjekogret får det bli...
PB&J 188 med Radical ST och Dynafit Titan
Efter att ha sett den enbente toppturaren från Vermont ( se videon!!! ) som verkligen kör på EN skida så borde jag klara mig på två 101mm...

@torax
Jo, det finns lite div på skidanläggningarna i Sogndal. Men är det nåt speciellt du vill testa så är det bara att skicka ett mail till post at sgnskis.com eller ola at sgnskis.com . Vi har i stort sett alla modeller monterade med nån variant av demobindningar (tech eller alpint). Turtips får man på köpet :)

Togga har bara en flexversion per längd nu (play i kortaste, solid i de längre). Topsheet är ändrat och så har vi justerat nosen lite, den är lite rundare och högre.

Ola - SGN skis

Senast ändrad:
jontew91 sa:
Student som man är så har jag klarat mig kanon på ett par senaste tre vintrarna (denna inräknad). Först Salomon Rocker 2 115, nu atomic automatic. Har kvar ett par gamla völkl GS World cup 188 (stenhårda och tunga), men måste erkänna att jag hellre åker runt på feta rockerskidor jämt. Raceskidorna är stendöda tills det blir brant och isigt och är det väl det så börjar kanterna ändå bli för dåliga vid det här laget för att jag ska kunna köra som förr. Dessutom är det ingen utmaning att carva runt på dem (förrutsatt fart då). Då är det roligare att utmana sig lite med ett par lekskidor som studsar på ojämnt underlag snarare än går rakt igenom alla ojämnheter. Eftersom min parkåkning ändå är begränsad till 360s och nån enstaka bakåt har jag inget behov för nåt annat.
Självklart monterat med turbindning, ie. Guardians/trackers.

Annat var det när man höll på o säsonga. Av nån märklig anledning (Hmm...) gick alltid mina lagg sönder under säsongen så då behövdes backup-par av den anledningen. Min första säsong hade jag tre par under säsongen, men när jag åkte hem fanns inga värda att ta med, men lika glad var jag för det för slapp betala för skidfodral på flyget och fick pengar tillbaka på försäkring. (Tacka gudarna för dsv-försäkringen. Min mest lönsamma investering någonsin.)

Andra gick jag också igenom tre par, fast där var ett par värda att ta med faktiskt, dock med en ansenlig mängd silvertejp på bindningen. Kan dela bild på hur ett par såg ut efter ett lite för högt drop, när jag sitter vid datorn nästa gång. Detta var i backcountryn och sluta med ett 800 fallhöjdsmeter långt åk på en skida i 30 cm lössnö och sedan en timmes tur tillbaka till systemet med bara topshetet från bindningen och bakåt på ena foten. Det var tider det. ;)

Måste dock erkänna att jag tvingat på min pappa ett par dynafit radical ft (krav för att han ska få tura med mej, så att han ska hålla tempot) där jag ska få välja lagg med baktanken att låna dem en del. Vi har nämligen samma pjäxstorlek och båda har technica cochise. Smidigt att byta med andra ord. Funderar på line opus eller Rocker 2 122, självklart beggat eller utförsäljningen fjolårslagg, om nu inte nya opus magnum, bent chetler eller bibby lockar för mycket.

Men måste erkänna att nya oakley-linserna triggar mig mer än nya lagg just nu. Så satans dyra bara och finns inte till tidernas bästa ram crowbar.
Om det är Prizmlinser du klurar på till Crowbar så finns det lösa att köpa 750:-

Tillbaka
Topp