Erfarenhet av feta skidor och Dynafitbindningar?

snorkel

Aktiv medlem
Är själv nyfrälst på Dynafit och har inte hunnit åka alltför mycket men är hittills helnöjd på 95mm breda och lätta skidor (Manaslu). För att slippa ha dubbel uppsättning av pjäxor funderar jag på att köra Dynafit även på fetare och tyngre lagg men vill ha lite input.

Med egen erfarenhet uppbackad av ovetenskapliga test på wildsnow.com vill jag påstå att Dynafitbindningar är lika stadiga som Dukebindningar vid i princip all åkning. Det är istället utbudet av dynafitkompatibla stadiga pjäxor som har varit dåligt. Nu med Dynafit Titan och kanske de nya lättare Dalbello Virus mflr så blir det bättre. Klarar man sig med DIN 12 så kan man alltså med fördel välja Dynafit istället för Duke och spara över 1 kg i vikt på fötterna. Med några tusen steg för varje topptur så spar man flera ton i lyft och orkar fler åk.

Viss kritik mot Dynafit utgår ifrån att med stor returflex på skidan kan bindningarna hamna för långt ifrån varandra och skidan lossnar.
Har inte råkat ut för det själv men har läst om att det vid extrem puckelpist eller höga drop har hänt för vissa åkare. Ändra hävdar att den nya FT12 bindningen inte har detta problem och att det isåfall är beroende på felinställning av bindningen.

En fet skida borde dessutom returflexa mindre. Tydligen så duger Dynafit till att åka utför K2 på med feta skidor.
http://downfilm.se/wp-content/uploads/2009/06/fredrikericsson11.jpg

Frågan är alltså om någon kan leverera en kommentar till ovanstående resonemang och hur det är att åka med +110mm under foten och Dynafitbindningar och isåfall med vilka pjuck och storlek på åkare? Går det bra att droppa mindre drop etc?

Snacka med skantz här på FR, han kör EP pro med dynafit om jag inte missminner mig. Kolla även in forumdelen "tech-talk" på tetongravity.com . Där finns det gott om folk som kör 110+ med dynafit. Ser ingen anledning till varför det inte skulle fungera.

det är inga problem

själv har jag dynafit på ett par rihno chaser från hendryx

många av mina polare kör bara med det

kolla in på black diamond sida Ptor har kört hela förra säsongen med mega watt

lika så kami som är i La Grave

Ok glömde en sak

jag väger ca 95 Kg

och dom är ju stabilare än diamir och marker

plus att det är mera skidkänsla med dom

man är närmare skidan

Jag har ju åkt en del med Dynafit och tvivlar inte på att det fungerar när det är mjukt och fint. Det är mer funderingar kring när det går fort och är hårt och slagigt samt vid mindre dropp. Det är väl egentligen elasticiteten på bindningen som är frågan.

Jag väger 87 kg och åker väl egentligen inte speciellt hårt även om det går fort ibland. Dock vill man ju att skidorna sitter kvar om man dundrar in i något sönderblåst, vinddrivet och isigt område eller om man måste droppa några meter.

Tackar för snabba inputs, det blir troligen så att jag testar med bredare lagg. Blir intressant och se om zzero pjucken blir för veka.

Jag åker själv på ett par K2 coomba med ft 12 med BD factor pjäxa, funkar fin fint för mig. Jag väger 90kg by the way! Jag brukar låsa frambindningen när jag åker riktigt Brant och inte vill tappa skidorna för allt i världen!

JH

Jag vet jag vet jag vet jag vet var man kan prova ett par sådana.. Eller beror på sulängden iofs

Hej!

Jag har åkt Sugar Daddy med Dynafit ST med stor behållning på toppturer.
Dock och detta är alvarligt, gått på näbben ordentligt bla i Narvik när jag åkt pist. Förra säsongen köpte jag ett par Pimp med utförsbindning bara för att åka pist.
Är starkt benägen att köra Duke i år för att slippa 2 par lagg.

Mikael

Har inte kört dynafit så mycket men kan ju berätta om det jag upplevt.

Jag har också fått tjuvlösning av hälen när man kört på (kört in i) snöklumpar.

Dock gick det bra att köra snabbt i mjuka pucklar med dynafit.

Jag körde dock mjuka pjäxor, garmont megaride.

Jag ställer mig nog lite tveksam till att det skulle funka hundraprocentigt att köra med både styva pjäxor och skidor i hög fart på slagig snö med dynafit. Som du säger är kanske inte elasticiteten helt hundra och jag kan tänka mig att det funkar bra att köra ganska hårt med grejerna, men att använda till att bomba hård snö inbounds... känns som det inte är riktigt vad dom är tänkta till att användas till.

Senast ändrad:
Det tycks ju som Dynafit bindning (åtminstone F12) med en stabil sko inte är något hinder för tuff utförsäkning. FF tycks vara undantaget som berkräfar regeln!

Men hur är hanterbarheten på ett par + 100 mm skidor vid uppstigning? Själv har jag inte gått uppför med bredare skidor än 82 mm och redan där tyckte jag det var lätt obehagligt på brant skrå och hårt underlag. Så frågan är, är + 100 mm OK även vid tuff uppstigning eller ska man fokusera på någor kring 80-90 mm som en kompromiss om man vill ta sig såväl smidigt upp på berget som utför?

/MM

PS! Vem i Åre har fetlagg med Dynafit för test/uthyrning? DS.

PSII !
@TT osså väger jag bara 93 kg ... DS.

Senast ändrad:
som sagt MM har jag egentligen inte tillräckligt med erfarenhet för att dra nån slutsats, ville bara stämma in i att det KANSKE inte är helt hundraprocentigt... så om man köper en uppsättning kanske man ska vara beredd på att det KANSKE inte presterar precis så bra som man tänkte sig om man förväntade sig att kunna bomba hur hårt som helst.

Uppstigning tror jag inte är nåt större problem, eftersom man sitter fast jävligt hårt torsionellt i bindningen. hårdare än dukes i tur-mode tror jag. Men såklart blir det ju kanske mer "obekvämt" att skråa på hård snö, ju bredare skidor du har! Som vanligt handlar det om kompromisser, ska du göra laps på haute route kanske 140mm inte är optimalt ;)

Med det sagt är det ju givetvis så att jag är avundsjuk och skulle vilja ha en uppsättning lätta fetlagg med senaste dynafitpjäxorna och 12DIN bindn. Jag skulle dock vänta med att kasta min duke-alpinpjäxe-setup då jag ändå är tveksam till att det går att köra 100% på samma sätt med dynafits.

finns det förresten nån 12-variant utan tramsiga skistoppers? vad väger FT12?

jag kör dynafit på alla skidor nu för tiden....
Pist, dropp, hopp, rail, alpina turer, platta turer, långa turer.... the shit.
feta skidor är ju roligt så också med dynafit.

det jag tycker man bör se upp med dock. är om man kör fet skida som är styv då finns det säkert en gräns vad som fungerar bra.
ex: dynafit bindn på Line EP PRO, K2 Obseth, K2 Sidestash, Balck Diamond Sidelot är ex på skidor där det fungerar utmärkt.
skidor som jag tror är tveksamma med en dynafit bindning är Völkl kuro, Line Prophet 130, Dynastar XXL eller vad den nu heter.

En sanning om dynafit bindningar till all åkning är att:
Dynafit Vertical ST 530gram är den stabilaste och den hållbaraste.
Dynafit Vertical FT 12 500gram är mer carbon och mindre plast vilket gör den lite känsligare i vissa hållbarhetslägen. Är tekniskt sett lite mindre stabil än ST men går att skruva till din skala 12. Upplever själv ingen skillnad rent åkmässigt i styvhet.

Köp dynafit ...prata med mig eller Patrik Nordin på
www.topptursbutiken.se Patrik är också distributör av dynafit i sverige.

Skantz: ST finns inte med 12 i din skalan eller hur? Och på vilket sätt är FT mindre stabil?

Skantz, det låter ju som att det fungerar bra för dig. En fråga, vad väger du? Utan att veta allt om skidorna du radar upp så antar jag att det är mjuka skidor som du rekommenderar. Det som jag hade tänkt mig var en skida med bra kantgrepp då det trots allt är hårt i pisten i Åre och 50% av mina skiddagar blir där. Har åkt mycket på Watea 101 och tycker de är otroligt bra offpist, lättåkta och stabila. Tyvärr suger de i stenhårda pisten om man inte åker rakt ned och i brist på precis styrning kör rätt över turisterna.

Jag funderade därför på Dynastar som jag vet fungerar bra även i pist. Hur är kantgreppet på Line EP PRO, K2 Obseth, K2 Sidestash, Black Diamond Zealot?

Jag har ju redan ett par Manaslu med FT12 bindning (köpt från Patrik) och det är ju enkelt att skruva loss bindningen på Manaslu eftersom det sitter gängade inserts i skidorna. Det vore alltså enkelt att testa på Wateaskidorna. Tyvärr löser det inte problemet med att hitta en feting med hyggliga pistprestanda som funkar med Dynafit.

Till Mountain man, det fungerar bra med 95mm och Dynafit uppför. Tror inte det blir problem med bredare heller. Dynafit är väldigt vridstyva. Snarare blir det jobbigt för foten eftersom man står nere på skidan på en Dynafitbindning och vridningen blir då påtagligare. Dock så är det mycket skönare att åka lössnö när man har en bindning som inte bygger på höjden.

hur är det med funktionen på dessa bindnignars ski stoppers? Jag kommer ihåg att jag hade dynafit comfort och det var ett jävla meck med stopperna tyckte jag... för det första så fungerade dom inte ens, dvs dom frös fast i uppfällt läge, men framförallt så var dom ivägen när man skulle snurra på häldelen och var bara ivägen... Dvs en tyngre bindning med sämre funktion än utan stopper.

Mountain_Man sa:
...
/MM

PS! Vem i Åre har fetlagg med Dynafit för test/uthyrning? DS.

PSII !
@TT osså väger jag bara 93 kg ... DS.
Jag köpte mina Coomba på Äventyrsbutiken i Åre, dom har bland annat Coombaken med Dynafit, dom sa också att dom kanske ska fixa ett par BD Megawat med Dynafit, det är fett! www.areaventyr.se

JH

FF, skistoppers på FT12 fungerar bra bara man lär sig vrida bindningen åt rätt håll när man ändrar höjd på hälstödet.

megawatt med dynafit är nog en skitbra kombo! har en kompis som kör på det. Som sagt, det jag tror inte är helt hundra är att köra både styva pjäxor och skidor... då blir nog bindningarna den svaga länken!

snorkel, hur är det med att gå över till och från lös häl utan att ta av skidan då?

Till Mannen som surfar:
På FT har de bytt ut hälften av plasten på bottenplatttan med ca 50%carbon och det gör den känsligare och lite mindre stabil. Då den blir teoretiskt mindre stabil än ST som har en sammanhängande rejäl bottenplatta i rent plast. Jag har dock inte upplevt någon skillnad i känslan när jag åkt. Den är tyvärr känsligare för slag om du skruvat den närmare pjäxan än rekommendationerna än vad ST bindningen är. Carbonlimningen med plasten är för att spara in lite vikt, 30gram till vilket pris. Men har förstört en då hade jag skruvat den till stoppet och lite längre så då sprack den vid ett dropp mellan platsen och carbonen. Det var rätt mycket min klantighet och inget annat.
Men väger du lite mindre köp ST annars punga ut och köp FT då tyvärr ST inte finns med din skala 12.

Till Snorkel:
Jag väger 80-82 så här års.... När jag gått mycket i vinter och i vår går jag ner på 76-78kg....
tips på skida som funkar som du skriver 50% dagar i årespist med dynafit (min åsikt)är kanske sidestachen eller zealot som ändå är lite bredare. Coombacken fungerar nog bra med är inte väldans bred dock, om det är viktigt. Är ingen expert på det men tror dynafit funkar till det mesta så länge skidan inte blir för tung och styv sammtidigt såatt... Om du bor i åre eftersom du åker där kanske, kan duhöra med ägaren på åre skidsport han har lite koll på dynafit. Han kan ha bra tips på lämplig kombination.

Till FF: comforten har jag dålig koll på. Men både ST och FT går att plocka bort stoppereller vice versa. Jag har aldrig haft problem med stoppern. Men de är lite trögare att vrida till gå läge eller tvärtom än utan stoppern.

FF, från lös häl är inga problem, det är ju bara att vrida bakbindningen och klicka i. Till lös häl är lite värre utan att ta av skidan. Toppturs Patrik visade mig ett trick med staven och knix med foten men jag behärskar inte det än. I regel tar man ju ändå av skidan för att lägga på hudar så det är inget större problem.

Duke är väl ingen fördel på det området heller?

Senast ändrad:
Oki ja väger väl en så där 77 kg och brukar köra med bindningarna på 9-11.... Mmmm jobbigt det här nu..

ok, på de nya bindningarna går det alltså att vrida bindningen till skid-mode utan att behöve manuellt hålla nere stoppern? på comforten behövde man trycka ihop bindningen med ena handen, och vrida grunkan med den andra. Låter bra då.

FF, japp det är bara att vrida. Nackdelen är att om man vrider åt fel håll när man justerar hälhöjden i gåläge så hoppar stoppern ned. En vanesak. Man kan inte få allt.

Tror inte att det är carbon i "skalet" på FT, utan glasfiber. Syftet är nog snarare en cool look än någon speciell funktion. Tror inte det har någon praktisk betydelse varken till eller från jämfört med ST modellen.

Svaga punkten på Dynafit för mig är att åka hård pist i hög hastighet. Då känner jag mig otrygg. Har haft några incidenter med det... Utöver det är det bara att åka som vanligt.

Ni som kör dyna på mkt breda skidor, typ 120+, hur gör ni med stoppers? Skippar dom eller böjer ni ut dom?
Appropå stoppers har jag läst att dom adderar ett snäpp eller två på din-skalan. Det blir rätt mkt friktion mellan gummisulan och stoppern så det vekar rimligt tycker jag.

Jag är inne på att gå så lätt och smidigt som möjligt utan att kompromissa allt för mycket med stabiliteten utför. Har varit inne på ett par K2 Hardside 181 cm 131-98-119 cm men lutar mer och mer mot att gå på K2 Backlash 181 cm 129-92-115. Fortfarande en fet skida (ur historiskt perspektiv ...) men lite mjukare och kvickare (antar jag) och lättare (350 gr/par) än Hardside.

Vad tror ni om detta ... får jag en mer lätthanterlig topptursskida med Backlashen, eller?

/MM

Senast ändrad:
MM: Om du vill ha lite smalare och lätt skida som är bra, köp ett par K2 Mt, fjolårets (samma skida finns i Backsideserien) som kostar 279€ på Conrad. Många guiders favoritskida. Innan Plake nedgraderade sig till Elan var det hans favoriter. Åkte även liftåkning med dem, men ommålade till annat än en turlagg.

Men känner du för att släpa på lite tyngre skida är det i stort sett bara fördelar med en bredare skida (utom vikten), gick 50 turer med 102 mm i vintras, har redan 12 turer i vinter.

Till sjo orret: Det är någe slags sammansätt fiber matrial och inte carbon... lite snurrig var jag när jag skrev. Under ytan är det plast och det är ca 50%..
Som jag förstått är det enbart för att kapa lite vikt...
ang. stoppern passar den största till 105-110mm bredd. Jag kör på ett par Line EP PRO 128mm och jag gassvettsa upp den och börjde den rak. Sedan värmde jag upp den igen och gjorde en ny böj. Det har hållit 12månaders intensiv åkning iaf...

tjo

@Skare
Intressant ... nu börjar vi prata lättviktigt (3050 gr/par 174 cm)! Antar att ersättaren 09/10 är Wayback. Var och vad kör du själv på?

/MM

Manaslu är ruskigt lätta, längderna 169/178/187 cm väger 2,76/2,9/3,1 kg per par och bredden är 122-95-108 mm.

MM: Jag åker BD Verdict, Dynafit Comfort-bindning och Dynafit Zeeus 4 skor, den utan carbon.

Skare: Samma skida som jag skall ha min på. Den funkar bra eller?

Men Comfort? Vad är det för bindning? Hittar inte den någonstans.

Ps. Äntligen en tråd utan massa hype från folk. Skönt att se. Ds.

Verdict är bra, numera. Jag har den första årsmodellen, den är inte någon toppskida.

Comfort är en några år gammal bindning, enklaste modellen, såldes billigt på Conrad etc för några år sedan. Nu skulle jag köpt den till 12.

Håller med att det är skönt utan hype, men det är väl ett sådant ämne? För oss gubbar, som dessutom har åkt en del. Dynafit är inte det första man köper som grön säsongare med attityd.

snorkel sa:
Manaslu är ruskigt lätta, längderna 169/178/187 cm väger 2,76/2,9/3,1 kg per par och bredden är 122-95-108 mm.
Manaslu är en bra och lätt skida som passar lite lättare åkare när det är mjukt och fluffigt, men absolut inte när det är hårt och vindpackat. När jag har åkt på den så känns den alldeles för mjuk för mig och mina 95kg.

Micke

Skare: Då blir det en FT 12 för mig då. Skall ta mig till jobbet och beställa en på en gång då.

MikeMike: Har ni hyrbindningen på era skidor? Hur funkar dessa i så fall??

Tillbaka
Topp