Erfarenhet av feta skidor och Dynafitbindningar?

Mountain_Man

Aktiv medlem
Till mina Dynafit Titan följer med två uppsättningar yttersulor. Ett par med Dynafitinsert och gummilsulor, ett par med plastsulor för alpina bindningar. Jag inser naturligtvis att ett par gummisulor (vibram) påverkar utlösningen i ett par alpina bindningar eftersom friktionen ökar markant mot bindningen. Men i praktiken, är detta ett problem? Dvs. "måste" man byta sulor för att kunna köra i alpinbindning?

/MM

Skantz

Aktiv medlem
Johan_August sa:
Ååå bra ide me varmböjning! Skantz, vi måste kanske varmböja till en skistopper till din skidfåtölj. Man vill ju inte att nåt ska gå på tok på fjället osv =)
LawndartGustav sa:
johan! läser du saker om skidor ;)
Jag har inga skistopper på fåtöljen. Den står förövrigt i Höbodarna nedanför Mårdsundsrännan. Men Johan jag åker med eftertanke... Jag lovar.

Allt är väl skidor!

Skantz

Aktiv medlem
Johan_August sa:
Ååå bra ide me varmböjning! Skantz, vi måste kanske varmböja till en skistopper till din skidfåtölj. Man vill ju inte att nåt ska gå på tok på fjället osv =)
LawndartGustav sa:
johan! läser du saker om skidor ;)
Jag har inga skistopper på fåtöljen. Den står förövrigt i Höbodarna nedanför Mårdsundsrännan. Men Johan jag åker med eftertanke... Jag lovar.

Allt är väl skidor!

Mountain_Man

Aktiv medlem

@FF
Jo, misstänkte att det finns goda skäl till att jag fick med dubbla sulor ...

Mountain_Man

Aktiv medlem
Första åken med Hardside och Dynafit är nu avverkade. Första åket gick finfint när jag tog det lite lugnt. Andra åket tryckte jag på vilket resulterade i att jag tappade ena skidan ... och igen ... och igen ... Skruvade åt bindningarna från 8 till 10. Ingen märkbar skillnad. Provade med låst tådel, satt kvar ... mycket trevligt.

Konstaterade att bindningen lossat på grund av att jag fått is i hålen (tådelen) på pjäxan. Någon som varit med om detta och har förslag på vad man kan göra? Antar att man får ha med sig något verktyg så att man kan karva ur isen när detta händer. Omöjligt att åtgärda i backen utan verktyg!

Hursonhelst, helt klart en styv bindning som tillsammans med ett par Titan känns som en alpin kombo (så länge man sitter kvar iallafall). Underlaget i backen var uselt, hårt och ojämnt med isklumpar vilket gjorde det extra tufft!

/MM

Senast ändrad:

UT

Ny medlem
För att bli av med is och snö i "klo-hålen" i sulans framdel brukar jag trampa i framdelen och sen pendla skidan fram och tebax några ggr innan jag trampar i hälen.

Sen skall man nog veta: Vertikalutlösningens elastisitet är väldigt liten, så för hårdare åkning i slagiga förhållanden måste man dra vertikalskruven ett par DIN-steg hårdare än annars. Horisontalutlösningen har lite mindre elaticitet även den, om man jämför med en modern alpinbindning, men jag har aldrig upplevt några problem med det. Jag brukar ställa horisontalvärdet enligt tabell +3, och vertikal enligt tabell +6. Då orkar jag alltid vrida ur bindningen och klarar knäna och ben, och hälen sitter kvar trots 70 knyck rätt in i ett parti knaggelis.

Det viktigaste är trots allt att ställa in längdvärdet "på öret rätt" och sen se till att bindningen sitter som den ska innan man ger sig iväg.

Senast ändrad:

sjo_orret

Medlem

@Mountain Man

Skrev såhär på föregående sida:

"
Låser alltid tådelen i tour-mode och pendlar skidan några gånger innan jag stampar i hälen. Detta för att rensa is ur hålen. Ofta hör man hur det klockar till av att piggarna i tådelen sätter sig när man pendlar skidan.
Har man snö i tå-hålen kan man nog räkna med mkt skumma tjuvsläpp.

Går tillbaks till ski-mode efter detta.
"

Var åken i pist? Isig pist i hög fart verkar vara Dynafits svaga punkt. Litar inte fullt på dom där. Slagig offpist går mkt bättre!

@UT
Jag upplever vertikalutlösningen som mkt svårare att att dra ur än den horisontella. Iaf med mjuka pjäxor (megaride). Har varit med om tillfällen då pjäxan "vikt ihop sig" istället för att hälen släppt uppåt. Brukar därför ställa den vertikala lägre än den horisontella.
Kan tänka mig att det blir annorlunda med styva pjäxor.

skihiver

Ny medlem
dynafit och isigpist är inte en bra kombination. Men vem har sagt att Dynafit är en pistbindning, det är en topptursbindning och då funkar den bra. Jag låset alltid tådelen när jag vet att det är skitsnö (hårt) när jag är och turar. Rätt utrustning vid rätt tillfälle ska det vara!

Mountain_Man

Aktiv medlem

@UT
@sjo_orret
Sorry ... missade (glömde) att det redan var skrivet. Tack i alla fall!

Nu var det inte den isiga slagiga pisten som var mitt problem utan att jag inte fick fast tådelen ordentligt. Lätt pinsamt kändes det att stå i pisten med splitter ny utrustning och totalkrascha i första svängen. Skidan bara försvann när jag belastade den. Och det måste har berott helt och hållet på att inte tådelen satt ordentligt (fast det insåg jag först efteråt). Ramlade mer under två timmars åkning än jag gjorde på hela förra säsongen ...

Poängteras bör kanske att jag inte hade något problem så länge tådelen var OK (första åket).

En fundering som dykt upp!

Jag har inga som helst problem med att kliva i bindningen på stabilt underlag (pist). Men hur funkar det om man står i djup fluffig lössnö utan stöd för att trycka i hälen? Med alpin bindning kan man ju alltid låsa häldelen med hjälp av handen, men hur 17 gör man med Dynafit?

/MM

Det är sällan som det är is i pjäxans hål som är bekymret när tådelen löser ut. Is där märks direkt i och med att man faktiskt inte får dit pjäxan ordenligt. Det vanligaste problemet med utlösande tådel är att det kommer snö/is under fjädrarna. Det är svårare att märka och gör att skidan har en förmåga att lossna vid de mest tråkiga tillfällen.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Yo ... jag fick inte dit pjäxan ordentligt ... det här var min jungrfrutur med Dynafit, och jag fattade helt enkelt inte att tådelen satt kasst. Nu är jag erfaren och vet hur det ska va!

;-) / MM

sjo_orret

Medlem
centralbyrakraten sa:
Det är sällan som det är is i pjäxans hål som är bekymret när tådelen löser ut. Is där märks direkt i och med att man faktiskt inte får dit pjäxan ordenligt. Det vanligaste problemet med utlösande tådel är att det kommer snö/is under fjädrarna. Det är svårare att märka och gör att skidan har en förmåga att lossna vid de mest tråkiga tillfällen.
Ja just, det kan man också kolla innan man kliver i. Håll upp skidan vertikalt. Smäll igen och öppna tådelen några gånger för att rensa ut snö/is under gångjärnet.
Finns några instruktionsfilmer på wildsnow.com för detta och liknande trix.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Tackar ... och jag som trodde det bara var att trycka i pjäxan och köra! ;-)

MikeMike visade just mig en kul grej på G3:s Onyx. Den har en liten "kniv" som pressas fram under fjäderkonstruktionen när man pressar ner tådelen. Kniven glider fram och pressar bort eventuell snö och isbildning under fjädrarna.

Kanske inte den bästa förklaringen men prova att trycka ner fjädrarna på Onyxen och titta på mekanismen under så förstår ni vad jag menar.

Kul med produktutveckling!

Skantz

Aktiv medlem
Dynafit har mycket mindre problem och få fast när snön klippar och fastnar än andra klassiska bindningstyper.

Om den löste ut kan du kolla upp avståndet mellan pjäxan och bakbidningen. Den ska vara på ST och FT 5,3mm enligt plastbiten som följer med. Lite och TLT speed är 4mm då piggarna är kortare.
man kan skruva den lite tajtare men inte för mycket då det kan bli otäcka slag mot bindningen som inte är det bästa. Rekommendationen är 5,3mm men enligt min personliga åsikt kan man skruva ner till 4mm. Inte mindre!!! Se upp så du fortfarande kan ha i gå läge. Den slår i bakbindningen i lägsta gåläget annars.

gå big!!!

Fredde70

Ny medlem
Hej, hur lätt är det att komma i och ur en dynafit bindning jämfört med en marker duke? Ni som har en uppfattar ni det som krångligt, eller bara en vanesak?

Mountain_Man

Aktiv medlem
Roade mig i dag med att hyggligt kvalificerad lössnöåkning i Sälen ... riktigt bra med snö på skogssluttningarna.

Hade fortsatt problem med Dynafitbindningen vid uppstigningen, klev helt enkelt ur bindningen ... mycket frusterande. Upptäckte då att tådelen har två låslägen (?) och att jag på ena bindningen inte låst ordentligt.

I låsläge 1 kan jag vrida mig ur bindningen, i låsläge 2 sitter jag helt fast. Körde med låsläge 1 utför och fick ett mycket roligt åk i lössnön. Trots att snön bitvis var ganska tung (olös) var det inga problem med bindningen.

Det märkliga är att jag inte kan hitta något i manualen om två låslägen ... om jag bara kliver i bindningen utan att lyfta upp armen på tådelen sitter jag inte tillräckligt hårt för lite tiffare utförskörning, lyfter jag upp armen ett snäpp sitter jag fast men har fortfarande utlösningsfunktionen kvar.

Någon som kan förklara för mig ... varför står det inget om detta i manualen, har jag fått något om "bakfoten"?

/MM

EDIT: Efter en del googlande kan jag konstatera att bindningen har 3 "låslägen" varav det sista fullt ut hindra utlösning. Märkligt att det inte framgår av bifogad manual eller på Dynafits websajt ... Hursomhelst gör ju detta att bindningen klarar tuff körning utan att svikta! DS!

Senast ändrad:

Skare

Ny medlem
Onyx?

I G3's hemland Kanada har de testat Onyxen. Först en sponsrad åkare och sedan en icke köpt. Den senare sammanfattar:

"In my view, the Onyx won't make a difference over other existing bindings (meaning Dynafit bindings here) for people that are heavy backcountry users or performance oriented people. Because these groups use their equipment in such ways that they can live with small “inconveniences" if that means having a lighter and simpler product. Personally, I belong to that group.

My overall impression is that the Onyx appear very solid, therefore should be quite durable. The new features seem like a good improvement towards user friendliness, however, that caused an addition of many more parts over the very simplistic design of the Dynafits. With all those extra parts the Onyx design seems quite “exaggerated" to me, kind of overdone or unnecessary."

http://www.skintrack.com/gear-tech/answers-g3-onyx-bindings-with-melanie-bernier/

snorkel

Ny medlem
Har nu efter kanske 10-12 dar på Dynafit fått det beryktade tjuvsläppet på frambindningen. Helt mitt eget fel med is i hålen på pjucken. Tror det kalla vädret spelade roll. Varma pjuck, snö blir vatten i hålen och fryser direkt. Ändå så hade jag tagit några luftsteg med bara frambindningen i innan jag klickade i bak. Distinkt klick när man sätter i tån och okulär besiktning av att piggarna är ordentligt i rekommenderas. Då sitter de som gjutna.

@fredde, komma ur Dynafit är inga problem. Att komma i ordentligt 100% kräver nog lite mer träning än med en alpinbindning, speciellt i vissa snöförhållanden. Tror det finns en annan tråd där Duke och Dynafit jämförs. Dynafit är avsevärt bättre att gå långt med och Duke är mycket bättre att hoppa riktigt stort med.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Har nu närmare 10 skiddagar på mina FT 12. Mest blandad offpist med en hel del lössnö men också en del pistkörning. Efter att jag "hittat" de olika låslägena (se ovan) och kör utför med låsläge 1 har jag inte haft några som helst problem, tvärtom inger bindningarna fullt förtroende och känns lika stabila som en alpin bindning (jag har iofs. inte pressat dom fullt ut i hård pist).

/MM

sjo_orret

Medlem
Bumpar en gammal fin tråd! :)
Såhär nått/några år efter dynafit-boomen tänkte jag att det kunde vara kul att jämföra erfarenheter vad gäller tex hållbarhet och liknande.

Skaffade ett par FT-10 i slutet på 2007 säsongen och sen dess har dom varit med på följande äventyr:

Chamonix, ca 10 åkdagar. ca 50/50 turer och åkning i system. Hård snö.
Sunnmöre, 1 vecka, 50/50 tur/system. Puder upp över öronen...
Kanada 2 veckor, ca 70/30 tur/system. Hård snö.
Tarradalen 3 åkdagar, 100% tur, varierat underlag.
Murren/Engelberg, 1 vecka, 100% åkning i system. Överlag mjuk snö.
Lofoten/Narvik 5 dagar. Mest turåkning. Varierat underlag.

I början var jag lite skeptisk. Tog det lugnt och höll tillbaka. Hade lite problem första tiden men allt var relaterat till mitt eget handhavande. Man måste lära sig att kliva i bindningen på rätt sätt för att slippa bekymmer. Ett tag körde jag alltid i första låsläget för att känna mig trygg, men har sedermera återgått till att för det mesta köra i ski-mode. Det funkar om man inte slarvar med "kliva i proceduren". Skall det åkas hård pist eller liknande låser jag dock ett snäpp!
Med tiden slutade man också hålla tillbaka på åkningen. Jag kör precis likadant med dynafit som jag skulle gjort om jag hade haft ett par vanliga alpinbindningar under fötterna. Hoppar mindre dropp upp till några meter och släpper på fullt i pucklar och annat stök. Inga problem. Värre saker än så har jag inte förmåga eller mod nog för...
(Riktig rå-racing i pist är nog det enda jag backar lite på med denna bindningen.)

Hade isär dom ifjol och passade på att leta efter tecken på skador. Spanade tex efter sprickor i alu-stolpen inne i häldelen. Kunde inte hitta någonting. Det enda jag kan se är att stiften är lite "polerade". Jag är imponerad! :)

Jag väger runt 85kg och har alltid ryggsäck på.

Så, hur går det för er? Har ni kört sönder någonting och hur hårt åker ni med era Dynafit?

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem
Körde omkring 20 skiddagar med mina Hardside och FT12 förra säsongen. Efter att jag började köra utför med låsläge 1 har jag inte haft några problem. Har kört de mesta typer av snö från fluffigt puder till omfryst knaggel med isklumpar, inga problem med bindningarna!

Har sålt skidor och bindningar nu, och köpt ett par Sidestash (vilket jag borde ha gjort redan förra året) med , jo FT12. Sålde skidor och bindningar separat och kunde inte notera något slitage på bindningarna förutom lite "skav" på plasten. Såg i det närmaste nya ut!

Ska testa och köra i "ski-mode" i vinter ... får se hur det går.

/MM

Senast ändrad:

snorkel

Ny medlem
Tänkte avrapportera vad det blev för grejer samt erfarenheter av det.

K2 Sidestash med FT12. Har inledningsvis fungerat otroligt bra och känns stabilt både i och utanför pist. Är mest förvånad att en så pass stor skida är överjävligt smidig i trång skog och svänger hur bra som helst.

Jag monterade bindningarna med inserts och det har i sig fungerat bra även det. Dock blev jag slarvig och flyttade bindningarna mellan skidor utan att kolla alltför noga på längdinställningen för sulan. Åkte med kanske 1,5 mm för långt avstånd och fick problem med tappade skidor. Var i La Grave förra veckan och landade klockrent på huvudet 2 ggr i samma vurpa då jag tappade skidan efter en liten normalt sett obetydlig smäll på ena skidan åkandes rakt fram. Magnetröntgen av nacken på fredag.....

Se alltså till att vara överjävligt noga med längdinställningen.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Nu när den här gamla tråden än en gång flashat upp på bildskärmen vill jag bara komplettera med att jag i vinter kört mina Sidestash med FT 12 i ski-mode utan problem. Påsättning kräver dock några mindre avancerade moment vilket framgår av en annan tråd ... https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=75275&p=1

Förövrigt är Sidestash en grym offpistskida som hanterar alla typer av opistat med bravur. Lättkörd på det hårda, bristande och grymt roliga när det är löst. Svåra att misslyckas med ... känner inte att Dynafit begränsar på något sätt.

/MM

Senast ändrad:

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp