Erfarenhet av feta skidor och Dynafitbindningar?

Mannen-som-surfar sa:
Skare: Då blir det en FT 12 för mig då. Skall ta mig till jobbet och beställa en på en gång då.

MikeMike: Har ni hyrbindningen på era skidor? Hur funkar dessa i så fall??
Vi har Dynafits hyrbindning på våra nya 2010 hyrskidor/testskidor. BD Verdict, BD Kilowat, K2 Commbak och Dynafit Manaslo. Hyrbindingen är en ST10 som man kan flytta bakdelen 56 mm fram och tillbaka. Dom funkar bra!

Micke

Senast ändrad:
Micke, visst är Manaslu mjuka, speciellt framdelen med rocker. Det är därför jag letar ett komplement som är lite stiffare och även fungerar i pist. Lutar åt pro rider, alltså inte xxl. Men kanske den är för styv för Dynafitbindningar, speciellt i pist med tjuvsläpp i bindningen som följd? Elasticiteten i dynafitbindningarna är väl den mer påtagliga nackdelen jämfört med andra bindningar. Annars är de (till DIN12) överlägsna både i vridstyvhet och vikt.

Manaslun är riktigt mjuk i framdelen, den har ju lite lätt rocker! Dynastar med Dynafit har jag ingen erfarenhet av. Så det får någon annan kommentera!

Micke

Dynastar Legend Pro och Dynafit går bra, Frippe Ericsson har haft det på i alla fall tre 8 000 metare, med den lättaste Dynafit-bindningen. Men LP är ganska tunga, Atomic Coax sparar lite mer än ett halvt kilo paret, är 5 mm bredare i midjan men mer lössnöorienterade.

Skare, det var väl en bild på honom i länken i startinlägget? Ska man ge sig på 8000m toppar så är nog Dynafit ett givet val. Men det intressanta är valet av Dynastar, eller kommer det av sponsvillkor?

snorkel sa:
Skare, det var väl en bild på honom i länken i startinlägget? Ska man ge sig på 8000m toppar så är nog Dynafit ett givet val. Men det intressanta är valet av Dynastar, eller kommer det av sponsvillkor?
Skidvalet är givetvis pga sponsorn.

På tal om skidor... Jag kör på ett par manuslu och gillar dem när det är hårdare eller går längre turer. Då det enligt mig är fortfarande en rolig och föhållandevis mjuk skida. (kör som jag skrivit förut mestadels med ett par LINE EP PRO) Den är kanon bra vid hårdare snö och likn så länge det är naturlig hård snö. Alltså inge vidare i konstsnö pister eller återfrusna uppkörda offpister. Menär bra tycker jag då det är orörd snö och hårt. Å självklart i lössnö av allade slag.

Annars om man vill ha en lätt skidas är lite bättre lämpade som är lätta är årets dynafit Mustagh Ata Superlight vikt 1255 g, 1335 g, 1490 g i längderna 169 cm, 178 cm, 187 cm... En stabilare och hårdare skida för hårdare snö.

Till Snorkel: Ang dropp kör jag lika stort men mina dynafit/Line EP som om jag har mina k2 Seth med alpinbindn. Som jag nästan uteslutande använder för jibb och stadskörning...
EN skida runt 110mm med dynafit FT 12 eller ST har få begränsningar framförallt om du anpassar en pjäxa till din kombination av val av skida.

Har sagt det förut.... Bättre en mjukare pjäxa till en för hård skida.
Än en för hård skida till en för fjantig skida. Oavsett åkning.
Jag kör jätte mjuk pjäxa (Scarpa F3) till LINE EP så mjuk skida det bara går.
Jag kör mjuk pjäxa till Mina Manaslu som är förhållandevis mjuk skida.
Jag skulle inte rekommendera en sådan fjantig och mjuk pjäxa till något hårdare än Manaslu.
EN hård skida likt Dynastar skidan som vart i diskussionen måste man välja en hårdare pjäxa.
En kompis har k2 sidestash med Zzero 4 C-TF och tycker det nästan är i mjukaste laget. Hade kanske skulle haft en variant hårdare (oavsett märke)
En annan kompis kör ArmadeJJ med dynafit och black diamond Factor och är nöjd...

tack

www.topptursbutiken.se

kommer att ha uthyrning av alla dynafit modeller i vinter... ev andra skidor också.

Bra om ni ska ta med nån kompis på tur och vill att den ska få en trevlig förstagångsupplevelse. Eller vill testa själv så klart.....

Skantz, intressant med inlägget om kombinationen pjäxor skidor. Det är naturligtvis viktigt att matcha pjäxor/skidor men det talas i princip aldrig om det. Tror jag lägger ned ambitionen att ha ett par pjäxor till allt. Bättre då att köpa ett par pistlagg och åka alpinpjuck på dessa. Får väl skaffa ett par Dynafit till mina gamla Watea som är bättre i stygg offpist än Manaslu. Är det någon som har begagnade Dynafit ST/FT till salu till överkomligt pris? Annars kan man ju köpa ett par storslalomlagg med FT bindning på Conrad..

"vi får helt enkelt hoppas för frippes skull att han har ett par som e lite lättare ;)"

Frippe åker standardskidor, Dynastar LP. Direkt från produktion.

Vill kunna lita på dem när det är brant. Ganska tunga pjuck också, Scarpa Skookum men lättaste Dynafit-bindningarna.

Vet nån ett bra ställe att få ta i beggade dynafits? Nypriset är ju rätt saftigt :S Eller egentligen ute efter rockerskidor med dynafits...

Tack!
Ungefär hur mkt går frakt på från sport conrad? Visst är det inom EU så man slipper tull och moms?

Mycket intressant läsning ... tycks som de "lättare" turskidorna som tex Manaslu fungerar utmärkt på mjukt underlag men har tydliga begränsningar i hård pist och slagit underlag offpist. Jag får en känsla av att detta är en begränsning som skiljer "turskidorna" från alpinskidorna. Finns det några undantag? Och då tänker jag inte på alpinskidor som är för mjuka utan lättare turskidor som även klarar tuffa hårda förhållanden med glans!

/MM

Senast ändrad:
sweaper sa:
Tack!
Ungefär hur mkt går frakt på från sport conrad? Visst är det inom EU så man slipper tull och moms?
Funderat på att titta runt på sidan? Kanske kolla FAQ'en? Undersöka om de använder tyska för skojs skull eller om de faktiskt är lokaliserat i Tyskland?

sweaper: Sägas att det är ca 50€. men kolla med skistore.se om de kan ge dig ett bra pris först. De brukar inte vara omöjliga och då vet du att du inte får några "vinda"/"icke limmade"/första hands sortering på skidorna.

MM: Black Diamond bruklar väl vara lite styvare om jag inte har fel? Eller vet inte om https://www.freeride.se/prylar/skidor/2010/black-diamond/verdict.html och https://www.freeride.se/prylar/skidor/2010/black-diamond/kilowatt.html är renodlade turskidor men en hel del folk som går på de i alla fall. Annars så är dessa: https://www.freeride.se/prylar/skidor/2010/black-diamond/voodoo.html men då tycker jag att det är för smalt iaf. Jag har beställt FT till mina Verdict och ett par till som ev. kommer på mina Megawatt.

Carled sa:
sweaper sa:
Tack!
Funderat på att titta runt på sidan? Kanske kolla FAQ'en? Undersöka om de använder tyska för skojs skull eller om de faktiskt är lokaliserat i Tyskland?
Sorry fattade ingenting först då hela sidan var på tyska :S klarnade lite när jag hittade engelska knappen i högra hörnet :P 25€ till sverige ser det ut som för ett par skidor och bindningar. Tack för tipset!

Det här med skidvikt är lite intressant. Enl Friflyts 2007 test av Coomba klockade 188 modellen in på 1971g. Jag slog till på ett par från SC nu i höst och den ena skidan låg på ca 2060g, den andra 2150g. (Modellen är längre än 188cm) Gissar att trä som material varierar en hel del och där ligger orsaken på spridningen?

När vi ändå är inne på vikt. Tog mig en funderare på hur ofta jag egentligen haft behov av fullängdshudar med fästen i båda ändarna? Svaret blev mkt sällan.
Denna typ av hudar har verkar ha ökat i popularitet de senaste åren. (Går knappt att köpa nått annat idag) Tidigare var det mkt vanligare att inte ha något fäste i bakkant. Jag har själv använt dessa hudar för 8-10år sedan och kan inte minnas några direkta problem.

Sagt och gjort jag tog bort den långa dubbelvikta delen i toppen av huden och ersatte med ett kort veck på bara nån cm. Detta förstärktes med 3 poppnitar enl bild.

http://www.flickr.com/photos/sjo_orret/4104888653/in/photostream/

I bakänden klippte jag bort gummiremmen och några dm hud så att huden slutar ca 25-30cm upp på skidan. I torrt tillstånd vägde huden 380g innan. Efter modifiering, en bit under 300g efter. Vått tilstånd ger gissningsvis större skilland. Packbarheten i påsen ofantligt förbättrad. Tror inte att jag kommer försaka mkt snögrepp på detta då det är området runt pjäxan som spelar roll. Det gäller bara att hålla efter limmet istället.
Har man nån av årets K2-modeller kan man nog spara in ännu lite till genom att göra en krok som man kan haka in i topp-hålet, och skära huden mkt smalt i början.
Bredare hudar och tyngre hudar (detta var BD glidelite) ger gissningsvis större vinst.

Igen jätteskillnad och lite nördigt, men vafan, jag måste ju kompensera mot fri-flyt diffen... :)

Senast ändrad:
Har kört med dynafit i snart 10 år och aldrig haft några problem. Har mest kört med gamla TLT-bindningen (heter speed idag)som jag tror är den slitstarkaste modellen. På ST/FT bindningar verkar häldelen vara lite vek och har sett flera trasiga hälhöjare där plasten spruckit.

Ska man brassa på utför klippor/straightlina eller nöta pist kanske en vanlig bindning är att föredra men för turåkning bortanför liftsystemen är Dynafit det enda valet. Är man på tur är det ju dessutom rejält korkat att köra så aggresivt då en eventuell olycka kan få ödesdigra konsekvenser. Har sett flertal exempel på "bummare" som går på tur i svenska och norska fjäll och tror dom kan köra på samma sätt som när dom är på Grand Montets... stupido...

Lite hederlig kortsväng är perfekt på tur, man håller ner farten och har inte behov av varken breda skidor eller tunga, klumpiga pjäxor!

Lowe71 sa:
Har kört med dynafit i snart 10 år och aldrig haft några problem. Har mest kört med gamla TLT-bindningen (heter speed idag)som jag tror är den slitstarkaste modellen. På ST/FT bindningar verkar häldelen vara lite vek och har sett flera trasiga hälhöjare där plasten spruckit.

Ska man brassa på utför klippor/straightlina eller nöta pist kanske en vanlig bindning är att föredra men för turåkning bortanför liftsystemen är Dynafit det enda valet. Är man på tur är det ju dessutom rejält korkat att köra så aggresivt då en eventuell olycka kan få ödesdigra konsekvenser. Har sett flertal exempel på "bummare" som går på tur i svenska och norska fjäll och tror dom kan köra på samma sätt som när dom är på Grand Montets... stupido...

Lite hederlig kortsväng är perfekt på tur, man håller ner farten och har inte behov av varken breda skidor eller tunga, klumpiga pjäxor!
WORD!

Till LOWE 71: Vad härligt att det funkar för dig. Det är bra.
Men du har missat hela diskussionen av feta skidor och dynafit bindningar. Den har gått ut på att vi är massa skidåkare där ute som vill åka samma skit oavsett vart det är. I närheten av ett liftsystem eller 10 mil från civilisationen. Om du är toppturs intresserad har du kanske turat i norge och där är trenden som vi har diskuterat här. Feta skidor med dynafit. Visst finns det alla möjliga utrustningar där med men hela grejen är att det har suttit långt inne i sverige att våga följa hjärtat och köra på bra och kanske sina favoritskidor även på tur, med en lätt turbindning som dynafit.

Diskutionen har vart om de håller och duger till att droppa, köra hårt, brant, osv.... Köra pist bör man kanske ha nått annat enligt mig men till riktig skidåkning (alltså i terrängen) som jag ser det är dynafit på en fet skida ultimat. Du kan tura långt och snabbt, köra fort, en dröm i lössnö, droppa högt, åka brant med bra respons, raila, hoppa stora hopp, gå på platt tur, umgås och tura med tights åkare utan att skämmas och hänga med i deras tempo, gå med dem på stan....... alltså ute i verkligheten.

citat:
"Lite hederlig kortsväng är perfekt på tur, man håller ner farten och har inte behov av varken breda skidor eller tunga, klumpiga pjäxor!"

svar: man får åka som man vill. Men vad man vill. Jag turar ibland med min skidfåtölj (en fåtölj med skidor på) den är varken lätt eller smidig. Men den är förbannat rolig. Du har missat grejen och det är mångas åsikt att det är en anning roligare att åka med breda skidor !!!!!!

Självklart får man åka med vilken utrustning man vill! Tycker man det är kul att halka om på vindpackad snö med 120 mm breda rockerskidor ska man självklart göra det! Står dock fast vid att det är idiotiskt att köra i hög hastighet och droppa klippor när man är på tur! Räddningsaktioner i fjällmiljö kan lätt bli väldigt komplicerade p.g.a väder och terräng och man sätter inte bara sig själv i fara om man kraschar och behöver hjälp.

Tror skidorna har relativt lite inverkan på om man får fina skidupplevelser eller inte. Men eftersom skidåkning är en prylsport så drar den till sig pryldårar och det finns det onekligen hel del av här...:)

Bara för att skapa lite dynamik i den här tråden så måste jag nämna en till bindnings som kan vara ett alternativ till Dynafiten, det är G3 Onyx, det ska bli spänade att testa den under dom kommande veckorna. Frågan är vilken skida ska jag sätta den på?

Mikke

Lowe71 sa:
Självklart får man åka med vilken utrustning man vill! Tycker man det är kul att halka om på vindpackad snö med 120 mm breda rockerskidor ska man självklart göra det!
Skulle inte kommentera detta hade jag lovat mig men när du klämmer ur dig denna kommentaren kunde jag inte låta bli.

Kan du inte säga åt Kammi i La Grave då att han inte skall åka på Megawatten(125 mm) med Dynafit bindning. ;)

Har du ens åkt på skidor som är bredare än 90 mm i midjan? En skida med 110 mm i midjan går fantastiskt bra i vindpackad snö. Till och med bättre än en skida på 90 mm skulle jag vilja säga då den har mer flyt. Och vem har sagt att vi skall ha 120+ skidor för att gå på tur med? Vi diskuterar hur bindningen fungerar på en sådan skida då man slipper ha andra bindningar då. Och sedan att man kan gå på tur med en sådan skida är bara postivt!

Och även nere i Alperna så har turfolket insett att en bredare skida är att föredra framför en smalare. Om man inte är racenice då det skall vara så superlätt.

Men detta är bara mina 5 öre så :)

Senast ändrad:
MikeMike sa:
Bara för att skapa lite dynamik i den här tråden så måste jag nämna en till bindnings som kan vara ett alternativ till Dynafiten, det är G3 Onyx, det ska bli spänade att testa den under dom kommande veckorna. Frågan är vilken skida ska jag sätta den på?

Mikke
Jag funderade på den först men sen insåg jag att den är väl så gott som identisk med Dynafiten mer eller mindre?

The-Man sa:
MikeMike sa:

Mikke
Jag funderade på den först men sen insåg jag att den är väl så gott som identisk med Dynafiten mer eller mindre?

G3 är väl rejält tyngre? http://www.g3onyx.com/ 1430 gr. Har den elasticitet som en pistbindning, dvs mer pistvänlig än Dynafit kanske den har en nisch. Är den bara en tyngre Dynafit så är väl marknaden begränsad, skulle vara om den är avsevärt billigare då. DIN skalan går inte högre än på Dynafits bindningar.

Senast ändrad:
Hmm fattar jag det rätt att det verkar som man kan ha flera stycken bottenplattor och montera på flera par skidor och sen flytta runt själva bindningen? G3an alltså.

Skare sa:
Onyx: Mycket saker som kan gänga upp sig själv och krångla när man är uppe fjället...

Jämför:
http://www.crazyidea.it/contents.php?cmd=catalogo&cid=8&pid=165
Jag ser det mer som att du lätt kan fixa något om det går sönder när man är på en lång tur!

Kolla det gör att plocka sönder en Dynafit också, inte faller den i bitar på fjället för det ;-)
http://www.wildsnow.com/1427/dynafit-ft12-ski-binding/

Vikt: Onyx 1430gram, Dynafit FT 12 1160gram sån stor skillnad är det inte!

Micke

"Jag ser det mer som att du lätt kan fixa något om det går sönder när man är på en lång tur! "
Micke: Efter 20 år i Jämtand har jag väl blivit surjämte och bara ser att saker kan gå åt skogen. Bra med positivt tänkande! Säg till när du har ett par på test, provar gärna. Har varit rätt flitig på Skutan i höst.

Skare sa:
"Jag ser det mer som att du lätt kan fixa något om det går sönder när man är på en lång tur! "
Micke: Efter 20 år i Jämtand har jag väl blivit surjämte och bara ser att saker kan gå åt skogen. Bra med positivt tänkande! Säg till när du har ett par på test, provar gärna. Har varit rätt flitig på Skutan i höst.
10 år i Åre då är man bara surjämte varannan dag, tisdag, torsdag, dag varannan söndag ;-)

Jag är inne på precis samma linje. Även om jag gillar att köra rätt hårt o ösigt så för mig som ligger och pendlar mellan 60-65kg så är det helt meningslöst med markers robusta turbindningar. Nästa blir dynafit..

Nån som är sugen på mina gamla lotus 120? https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=50813

Lowe71 sa:
Självklart får man åka med vilken utrustning man vill! Tycker man det är kul att halka om på vindpackad snö med 120 mm breda rockerskidor ska man självklart göra det! Står dock fast vid att det är idiotiskt att köra i hög hastighet och droppa klippor när man är på tur! Räddningsaktioner i fjällmiljö kan lätt bli väldigt komplicerade p.g.a väder och terräng och man sätter inte bara sig själv i fara om man kraschar och behöver hjälp.

Tror skidorna har relativt lite inverkan på om man får fina skidupplevelser eller inte. Men eftersom skidåkning är en prylsport så drar den till sig pryldårar och det finns det onekligen hel del av här...:)
Vi få som turar i svenska fjällen har ju hundra fjällsluttningar vardera att spåra upp. Så varför åka vindspackad. Det gör man om man har lite otur med vädret i Norge på sin höjd. Nej dålig snö då får man ju leta sig till Åre eller något i den stilen.

Jag gillar resonemanget kring hur farligt det är med skidåkning i fjällen. Kortsväng eller andra svängar, fort eller sakta, ta höjd eller stanna och fika, brant eller platt..... Gör det samma:

MAN KAN DÖ, BÄST OCH STANNA HEMMA!!!

tjohoo

Senast ändrad:
vet inte vilka fjällomrâden du gâr pâ tur i men vindpackat mâste väl vara det vanligaste föret i svenska fjällen. Har aldrig pâstâtt att man ska stanna hemma, men har bevittnat flera olyckor b.la i keb, där "freeriders" kraschat och blivit kvar pâ f jället i flera timmar innan fjällräddningen fâtt ner dom.

... märklig diskussion ... och med de orehörda risker som klättrare utsätter sig för bör det väl lämpligtvis enbart utövas inhomhus på artificiella klätterväggar ...

Tillbaka till ämnet. Jag har fastnat för K2 sortiment i den nya Backsideserien. Det känns det sortimentet täcker de flesta behov och definitivt mina. Vore kul att få höra era synpunkter på följande modeller och dess för och nackdelar som topptursskida med Dynafit och stabil pjäxa typ Titan.

Hardside 131/98/119 1950gr@174
Coomback 135/102/125 1825gr@174
Backlash 129/92/115 1775gr@174
Wayback 124/88/108 1525gr@174

Hardside har "sandwich" uppbyggnad, övriga cap. Hardside och Coomback tiprocker, övriga "powdertip". Vad "17" ska jag välja?

/MM

Tillbaka
Topp