Till LOWE 71: Vad härligt att det funkar för dig. Det är bra.
Men du har missat hela diskussionen av feta skidor och dynafit bindningar. Den har gått ut på att vi är massa skidåkare där ute som vill åka samma skit oavsett vart det är. I närheten av ett liftsystem eller 10 mil från civilisationen. Om du är toppturs intresserad har du kanske turat i norge och där är trenden som vi har diskuterat här. Feta skidor med dynafit. Visst finns det alla möjliga utrustningar där med men hela grejen är att det har suttit långt inne i sverige att våga följa hjärtat och köra på bra och kanske sina favoritskidor även på tur, med en lätt turbindning som dynafit.
Diskutionen har vart om de håller och duger till att droppa, köra hårt, brant, osv.... Köra pist bör man kanske ha nått annat enligt mig men till riktig skidåkning (alltså i terrängen) som jag ser det är dynafit på en fet skida ultimat. Du kan tura långt och snabbt, köra fort, en dröm i lössnö, droppa högt, åka brant med bra respons, raila, hoppa stora hopp, gå på platt tur, umgås och tura med tights åkare utan att skämmas och hänga med i deras tempo, gå med dem på stan....... alltså ute i verkligheten.
citat:
"Lite hederlig kortsväng är perfekt på tur, man håller ner farten och har inte behov av varken breda skidor eller tunga, klumpiga pjäxor!"
svar: man får åka som man vill. Men vad man vill. Jag turar ibland med min skidfåtölj (en fåtölj med skidor på) den är varken lätt eller smidig. Men den är förbannat rolig. Du har missat grejen och det är mångas åsikt att det är en anning roligare att åka med breda skidor !!!!!!