Semantikträsket - Om Freeride själv får välja...

jeffa

Ny medlem
Jag tänkte att vi kunde viga denna tråd till alla dem som ofta, ibland eller sällan håller debattens ädla konst högre än det ämne som behandlas i valfri tråd. Kort sagt en tråd där man kan debattera just för debatterandets skull. Min förhoppning är att denna tråd ska lätta lite på det hårda debattklimatet som idag råder i flertalet trådar och på så vis höja kvaliteten något på forumet.

Märker man att en tråd visar tecken på att fastna i långa utlägg om saker som inte behandlar det ämne som trådskaparen vill belysa kan man alltså hänvisa disskutionen/debatten till denna tråd och fortsätta här utan att ta upp onödig plats i orginaltråden.

För att krydda till det hela och skapa mervärde så har jag också konstruerat en topplista som jag valt att kalla "Freeride Semantics Elite" (ej att förväxla med den Freeride Elit tråden). För att säkra en plats på listan ska den nominerade kunna visa att man i flertalet trådar starkt bidragit till att debattelementet dominerat över kärnfrågan. Vill du nominera någon till "Freeride Semantics Elite" så postar du bara länkar till de aktuella trådarna samt en motivering om varför du anser att medlemen bör föräras en plats. Vill man ta bort en medlem från listan går man tillväga på precis samma sätt.

Eftersom det just nu inte finns några nomineringar så har jag själv satt ihop en startlista baserad på min egen erfarenhet av sex års Freerajdande. Jag är också fullt medveten om att jag själv kommer få en hel del nomineringar (surprise) men det är smällar man får ta. Jag ska försöka moderera listan med största möjliga objektivitet.

Låt oss nu tillsammans höja kvaliteten på vårt kära forum genom att koncentrera det överflödiga debatterandet hit! Ska vi köra ett "Yes we can" på den???

Listan just nu:

FREERIDE SEMANTICS ELITE:

Prezident: Hasse

Vice Prezidents: Nojlas och Utter

Ministers: PNyberg, Mountain_Man och Ace_DG

Hangaround: tompan14

Senast ändrad:
Klockren idé, vem älskar inte att debattera? Jag kanske får lov att ta mig rollen som oppositionsråd då eftersom jag oftast hamnar i diskussion med presidenten... ;)

Jibberisch sa:
Nice! Kommer det behövas någon form av "troll"-polis?
Min förhoppning är att det kommer lösa sig per automatik. Om man nu fortsätter sitt endlösa debatterande i en "vanlig" tråd så framstår man ju som en idiot om man inte inser att den disskutionen bör flyttas hit. På så sätt borde vi bli av med en hel del "trollande" i vanliga trådar.

Se detta som en seriös trolltråd för debatthungriga besserwissers...

Fy fan vilken massa text.
Och obegripliga ord.
Kommer det nån förenklad kortversion för oss som inget begriper?

GNU sa:
Och obegripliga ord.
En tråd där man kan tjafsa om saker som inte berör huvudämnet i den tråd där tjafset uppstod...

Länka till denna tråd och fortsätt tjafsa här om du känner att tjafset inte bidrar till orginaltråden.

jeffa sa:
GNU sa:
Och obegripliga ord.
En tråd där man kan tjafsa om saker som inte berör huvudämnet i den tråd där tjafset uppstod...

Länka till denna tråd och fortsätt tjafsa här om du känner att tjafset inte bidrar till orginaltråden.
Och vad är huvudämnet i den här tråden då?

GNU sa:
jeffa sa:
GNU sa:
Och obegripliga ord.

No method, no guru, no teacher?

(är jävligt internationell idag, känner mej lite inspirerad av den där hollywood frun, hon som känns lite långsam.)

Senast ändrad:
Jibberisch sa:
GNU sa:
jeffa sa:

(är jävligt internationell idag, känner mej lite inspirerad av den där hollywood frun, hon som känns lite långsam.)
Glömde säga att jag förutom är dum i huvudet, inte begriper utlänska heller. Vad menar du?
Och varför?

GNU sa:
Jibberisch sa:
GNU sa:

Glömde säga att jag förutom är dum i huvudet, inte begriper utlänska heller. Vad menar du?
Och varför?
Jag menar att du ska släppa ditt sinne fritt och börja leva. Ta på dej rätt typ av solglasögon, klättra upp på den högsta punkten du kan hitta och se om du ser horisonten.

Eller så menar jag något helt annat.

Senast ändrad:
Okej då,

Tompa:

Ditt senaste inlägg i https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=75067 är totalt ogenomtänkt eftersom anledningen att jag skrev att jag var egenföretagande var för att bemöta Utters minst sagt ironiska påhopp om att jag inte skulle kunna driva ett företag. Alltså inte för att skaffa mig någon form av credd eftersom i princip alla som har ett personnumer (vilket dom flesta verkar ha enligt min research) kan starta och till och med driva ett företag med hyffsad framgång...

jeffa sa:
Okej då,

Tompa:

Ditt senaste inlägg i https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=75067 är totalt ogenomtänkt eftersom anledningen att jag skrev att jag var egenföretagande var för att bemöta Utters minst sagt ironiska påhopp om att jag inte skulle kunna driva ett företag. Alltså inte för att skaffa mig någon form av credd eftersom i princip alla som har ett personnumer (vilket dom flesta verkar ha enligt min research) kan starta och till och med driva ett företag med hyffsad framgång...
Edit:

Och NEJ, jag menar inte att det är lätt att starta ett framgångsrikt företag, (så slipper ni fastna i den semantiken) utan att jag själv inte tycker att jag skulle vara värd någon sorts credd för detta...

Edit igen:

Och NEJ, jag menar inte att mitt företag skulle vara någon sorts framgångshistoria alls mer än att det är där jag haft min inkomst de senaste två åren...

Senast ändrad:
Jibberisch sa:
GNU sa:
Jibberisch sa:

Och varför?
Jag menar att du ska släppa ditt sinne fritt och börja leva. Ta på dej rätt typ av solglasögon, klättra upp på den högsta punkten du kan hitta och se om du ser horisonten.

Leva och börja klättra? Nej. Jag har ett jobb å missköta, sen dagishämtning. Så det får bli nån annan gång.

GNU sa:
Jibberisch sa:
GNU sa:
Och varför?

Leva och börja klättra? Nej. Jag har ett jobb å missköta, sen dagishämtning. Så det får bli nån annan gång.
Ansvar is hell!

jeffa sa:
jeffa sa:
Okej då,

Tompa:

Edit:

Och NEJ, jag menar inte att det är lätt att starta ett framgångsrikt företag, (så slipper ni fastna i den semantiken) utan att jag själv inte tycker att jag skulle vara värd någon sorts credd för detta...

Edit igen:

Och NEJ, jag menar inte att mitt företag skulle vara någon sorts framgångshistoria alls mer än att det är där jag haft min inkomst de senaste två åren...
Här har du ju annars ämnet som kan få den här tråden att blomstra till något helt absurt. Om du drar igång diskussionen kring Conrad - kontra lokala handlare så kommer tråden växa fortare än nån hinner säga powpow

hm..

Att driva ett företag är ett jävla projekt om du frågar mej - speciellt i Sverige med våra sköna lagar och regler. Inte nog med att man måste ha en hyfsad idé och ett engagemang, man måste leva med en större osäkerhet och betala in till sin egen pension? Hur känns det att ta semester?

Att inte vilja lämna ut vilket företag man driver på ett forum på nätet kan jag också relatera till. Ser inte sambandet där riktigt.

Bara för att jag inte vill lämna ut mitt telefonnummer betyder det att jag skäms för min mobil då?

Pillard sa:
jeffa sa:
jeffa sa:
Okej då,

Tompa:

Edit:

Edit igen:

Här har du ju annars ämnet som kan få den här tråden att blomstra till något helt absurt. Om du drar igång diskussionen kring Conrad - kontra lokala handlare så kommer tråden växa fortare än nån hinner säga powpow
Absolut, Dock ska ju denna tråd vara en sista utväg när man känner att andra trådar spårar så kan man direkt flytta tjafset hit utan att behöva starta en ny tråd om det nya ämnet.

Ang Sport-Conrad så finns det ju redan en massa trådar som behandlar ämnet och att sitta och skrika om att man ska stödhandla i svenska skidbutiker är sjukt passé. Det är ju precis samma sak som att hävda att man ska köpa all sin musik i skivbutiker bara för att deras expertis ska överleva. Fråga alla som är så emot SC om dom handlar all sin musik i vanliga skivbutiker. Skulle vara intressant att få ett logiskt svar på detta men jag är skeptisk till att så kommer ske.

Jibberisch sa:
hm..

Att driva ett företag är ett jävla projekt om du frågar mej - speciellt i Sverige med våra sköna lagar och regler. Inte nog med att man måste ha en hyfsad idé och ett engagemang, man måste leva med en större osäkerhet och betala in till sin egen pension? Hur känns det att ta semester?

Att inte vilja lämna ut vilket företag man driver på ett forum på nätet kan jag också relatera till. Ser inte sambandet där riktigt.

Bara för att jag inte vill lämna ut mitt telefonnummer betyder det att jag skäms för min mobil då?
Jag lämnar gärna ut mitt telefonnummer. Men inte fan är det nån som ringer för det...

GNU sa:
jeffa sa:
GNU sa:
Och obegripliga ord.

Att man ska debattera alla andra ämnen

Jibberisch sa:
hm..

Ha ha ha! Bra skrivet!

Efter lite vanliga "barnsjukdomar" verkar det nu som att denna tråd börjar hitta sitt rätta jag.

Enkelt sagt är poängen med denna tråd att man snabbt kan flytta ett tjaffs eller en debatt hit utan att behöva starta en ny tråd bara för det.

Tycker ni att beskrivningen av tråden är för luddig? Behöver den kompletteras?

Jag är säker på att denna tråd kommer komma till sin fulla rätt om någon dag eller två när vi börjar se den användas i andra trådar.

jeffa sa:
Pillard sa:
jeffa sa:
Edit:

Edit igen:

Absolut, Dock ska ju denna tråd vara en sista utväg när man känner att andra trådar spårar så kan man direkt flytta tjafset hit utan att behöva starta en ny tråd om det nya ämnet.

Ang Sport-Conrad så finns det ju redan en massa trådar som behandlar ämnet och att sitta och skrika om att man ska stödhandla i svenska skidbutiker är sjukt passé. Det är ju precis samma sak som att hävda att man ska köpa all sin musik i skivbutiker bara för att deras expertis ska överleva. Fråga alla som är så emot SC om dom handlar all sin musik i vanliga skivbutiker. Skulle vara intressant att få ett logiskt svar på detta men jag är skeptisk till att så kommer ske.
Jao, jag håller med dig fullständigt. Jag fick aldrig nåt svar när jag igår ställde frågan ifall de nånsin handlat möbler på IKEA eller mat på Maxi eller motsvarande nån gång i en annan tråd där diskussionen halkat in på conrad...

jeffa sa:
Enkelt sagt är poängen med denna tråd att man snabbt kan flytta ett tjaffs eller en debatt hit utan att behöva starta en ny tråd bara för det.

Jag är säker på att denna tråd kommer komma till sin fulla rätt om någon dag eller två när vi börjar se den användas i andra trådar.
Jag tror den kommer att självdö, alternativt bli en självgod ironitråd för några få besserschmittar inom två dagar!

GNU sa:
jeffa sa:

Jag tror den kommer att självdö, alternativt bli en självgod ironitråd för några få besserschmittar inom två dagar!
Men vad bra, då slipper vi ju Messerschmittar i alla andra trådar ;)

GNU sa:
jeffa sa:

Jag tror du underskattar genialiteten i denna tråd.

Så fort en tråd visar tecken på att spåra så länkar du bara till denna tråd och säger vänligt men bestämt "ta debatten här istället" och så vips så slipper du problemet med en massa ot inlägg...

Detta är absolut ingen ot tråd utan är en tråd som ständigt kommer behandla aktuella ämnen som kanske inte hör hemma i den tråd de först uppstod i.

Jag tyckte det var en bra idé i alla fall! Så det så!

GNU:
Skulle inte du hämta på dagis? Vad har du för nummer?

Senast ändrad:
Är inte semantik vad allt handlar om? Vore det inte så skulle alla bara åka skidor och hålla käft.

Nu blir det ibland fajt på nätet, och där gäller - som vi alla vet - inte att ha rätt, utan att VINNA. Och det gör man genom att formulera sig och argumentera bättre än motståndaren. Och här började du med ett självmål genom att först lyfta in ditt eget företagande som stöd för din uppfattning och sedan inte vilja utveckla argumentet. Det slår tillbaka och du hade ju inte behövt gå in i den diskussionen över huvud taget.

Jag följde den andra tråden också, liksom en hel del av de andra trådarna om "köpa billigt utomlands eller dyrt här hemma" och det kan väl konstateras att mönstret går igen alltifrån romartiden när det gäller handel, tullar, frihandel, mekantilism, lobbyism och egenintresse.

Vad alla verkar ha missat i den diskussionen är att billigare varor gynnar alla, nya marknader uppstår och gamla går under. Efterfrågan på skidor tillfredsställs av de stora drakarna, men efterfrågan på service ökar i takt med att de gamla hederliga sportbutikerna med kunnig personal ersätts av "teaminterstadium" eller vad någon nu så träffande beskrev det.

Alltså kan de kunniga erbjuda service, justeringar, vägledning osv mot betalning istället för att kränga hårdvara och sitta på dyra lager.

Exempel: Hasse köper också sina lagg, pjuck och bindningar hos tysken, men säljer dem 15% dyrare. För dessa 15% får kunden hjälp med rätt längd, inpassning av pjucken samt tillgång till den kunskap och erfarenhet Hasse uppenbarligen besitter. Hasse slipper vidare ett dyrt lager och mellanhänder och kan anpassa sin verksamhet till den geografiska plats som är lämplig ur affärssynpunkt.

Jag bjuder på den affärsidén, det är ju bara ETT exempel av ett oändligt antal.

Att slåss mot marknadskrafterna är enbart löjligt. Erbjud nåt särskilt för mellanpriset så handlar folk.

Millgard:

Du har (lixom tompan innan dig) inte läst igenom skidtestartråden ordentligt.

För sista gången, anledningen och den ENDA anledningen att jag belyste mitt eget företagande var att Utter skrev i sitt inlägg typ "du skulle aldrig kunna driva ett företag eftersom du inte kan räkna på in och utgifter bla bla bla". Det var alltså endast för att bemöta hans påstående. Det hade inte något med min argumentation att göra...

Fattar inte att ni inte kan se det??? Det står ju i tråden! LÄÄÄÄS igenom först innan du vräker ur dig saker...

Senast ändrad:
millgard sa:
Är inte semantik vad allt handlar om? Vore det inte så skulle alla bara åka skidor och hålla käft.

Nu blir det ibland fajt på nätet, och där gäller - som vi alla vet - inte att ha rätt, utan att VINNA. Och det gör man genom att formulera sig och argumentera bättre än motståndaren. Och här började du med ett självmål genom att först lyfta in ditt eget företagande som stöd för din uppfattning och sedan inte vilja utveckla argumentet. Det slår tillbaka och du hade ju inte behövt gå in i den diskussionen över huvud taget.

Jag följde den andra tråden också, liksom en hel del av de andra trådarna om "köpa billigt utomlands eller dyrt här hemma" och det kan väl konstateras att mönstret går igen alltifrån romartiden när det gäller handel, tullar, frihandel, mekantilism, lobbyism och egenintresse.

Vad alla verkar ha missat i den diskussionen är att billigare varor gynnar alla, nya marknader uppstår och gamla går under. Efterfrågan på skidor tillfredsställs av de stora drakarna, men efterfrågan på service ökar i takt med att de gamla hederliga sportbutikerna med kunnig personal ersätts av "teaminterstadium" eller vad någon nu så träffande beskrev det.

Alltså kan de kunniga erbjuda service, justeringar, vägledning osv mot betalning istället för att kränga hårdvara och sitta på dyra lager.

Exempel: Hasse köper också sina lagg, pjuck och bindningar hos tysken, men säljer dem 15% dyrare. För dessa 15% får kunden hjälp med rätt längd, inpassning av pjucken samt tillgång till den kunskap och erfarenhet Hasse uppenbarligen besitter. Hasse slipper vidare ett dyrt lager och mellanhänder och kan anpassa sin verksamhet till den geografiska plats som är lämplig ur affärssynpunkt.

Jag bjuder på den affärsidén, det är ju bara ETT exempel av ett oändligt antal.

Att slåss mot marknadskrafterna är enbart löjligt. Erbjud nåt särskilt för mellanpriset så handlar folk.
Tack, och numera har ju det tidigare så använda "skidtestarhelger kostar pengar så om ni vill kunna prova skidorna måste ni ju stödja handlarna"-argumentet skjutits i småbitar i en annan tråd där det konstaterats att handlarna inte tar med de skidor vi är intresserade av i vilket fall. Varför ska vi då betala för butikernas skidtestarhelg? En vettig lösning vore kanske att de mindre märkena slog sig ihop och arrangerade en egen skidtestarhelg någonstans där det, förhoppningsvis, finns lite mer snö och sen marknadsför man den bara till folk med intresse för fetare skidor och gör lite andra jippon runt omkring så att alla freeriders kommer springande. DÅ når man ut till sin kundkrets och man slipper släpa med massa skidor som "den-grå-massan" ändå inte är intresserad av.

jeffa sa:
Millgard:

För sista gången, anledningen och den ENDA anledningen att jag belyste mitt eget företagande var att Utter skrev i sitt inlägg typ "du skulle aldrig kunna driva ett företag eftersom du inte kan räkna på in och utgifter bla bla bla". Det var alltså endast för att bemöta hans påstående. Det hade inte något med min argumentation att göra...

Fattar inte att ni inte kan se det??? Det står ju i tråden! LÄÄÄÄS igenom först innan du vräker ur dig saker...
Men är inte "att bemöta någons påstående" också en form av argumentation? Och jo jag har läst hela skidtestartråden. Och jag är medveten om att du skrev att man inte kan beräkna marknadsföringskostnader utifrån vad man vet att man kommer sälja.

Pillard sa:
jeffa sa:
Millgard:

Men är inte "att bemöta någons påstående" också en form av argumentation? Och jo jag har läst hela skidtestartråden. Och jag är medveten om att du skrev att man inte kan beräkna marknadsföringskostnader utifrån vad man vet att man kommer sälja.
Det är väl en tolkningsfråga iofs...

Min poäng är att det inte har något som helst med saken eller ämnet att göra utan endast var ett svar på Utters mindre genomtänkta inlägg.

Detta är ett perfekt ämne för denna tråd eftersom man kan vrida och vända på detta hur länge man vill. Personligen har jag tröttnat på just detta ämne så jag återkommer i tråden när jag känner mig mer pepp...

jeffa sa:
Jibberisch sa:
Kan man beräkna marknadsföringskostnader utifrån vad man tror man kommer sälja? =)
Klart man kan... Men att förklara alla de metoder som används för att räkna ut en marknadsföringbudget skulle ta för lång tid. Vänd dig till ett universitet eller möjligen Flashback för en snabbkurs men Freeride är helt fel forum för detta.

Jibberisch sa:
Kan man beräkna marknadsföringskostnader utifrån vad man tror man kommer sälja? =)
Ja, det är väl så de flesta företag funkar i uppstartsfasen. Sen hur långt fram i tiden den här förväntade inkomsten kommer är ju lite mer öppet för diskussion. Men självklart måste man ju här ta hänsyn till banker och andra investerare, eftersom det är någons pengar man använder. Jag kommer säkert fortsätta tjata, men exempel på detta är ju både 3 och Red bull. Företag som båda räknat med att göra vinster först efter ganska mååånga år av marknadsföring...

jeffa sa:
jeffa sa:
Jibberisch sa:
Klart man kan... Men att förklara alla de metoder som används för att räkna ut en marknadsföringbudget skulle ta för lång tid. Vänd dig till ett universitet eller möjligen Flashback för en snabbkurs men Freeride är helt fel forum för detta.
Jag har gått på ett universitet, är lite skeptisk till de meetoder som lärs ut där. Behovet att räkna på marknadsföringsbudget:ar är just nu inte så hög (med tanke på att jag har flickvän). Men tack för tipset - flashback är bra till mycke ;)

Pillard sa:
Jibberisch sa:
Ja, det är väl så de flesta företag funkar i uppstartsfasen. Sen hur långt fram i tiden den här förväntade inkomsten kommer är ju lite mer öppet för diskussion. Men självklart måste man ju här ta hänsyn till banker och andra investerare, eftersom det är någons pengar man använder. Jag kommer säkert fortsätta tjata, men exempel på detta är ju både 3 och Red bull. Företag som båda räknat med att göra vinster först efter ganska mååånga år av marknadsföring...
Låter logiskt, vad gäller Redbull är jag också skeptisk.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp