Freeride Forum Awards 2016

blom

Aktiv medlem
Nu när julen närmar sig och man behöver vettigare saker att pyssla med än att fira Jesus födelsedag, bestämmer jag mig för att utlysa tävligen "Freeride Forum Awards". Syftet är smaskigt som en pepparkaka, enkelt som en julkalender och genialiskt som Arne Weise. Nämligen att de bästa/roligaste och/eller mest urspårade/utstickande/informativa forumtrådarna belönas/uppmuntras/uppmärksammas/bespottas så att såväl Freerides mest hängivna medlemmar, som en intresserad allmänhet, får upp ögonen för dem.

Innan året är slut ska vi säkerligen kunna bränna av ett riktigt fyrverkeri av forumtrådar som kommer att locka både till skratt och eftertanke och liksom Askungen kommer trådarnas skapare och deltagare att knappt tro sina ögon. Men jo, allesammans, detta är ingen tecknad film. Det är verkligheten. Den vackra verklighet vi lever i på Freeride.se

Här kommer de första nomineringarna:

Årets DIY-tråd

-
@Vattendroppe med tråden "En Äventyrsbil Blir till"
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=101064

För en lika gedigen som illustrativ studie i att gå från ord till handling och efterleva uttrycket "mycket snack - och mycket verkstad" har @Vattedroppe lyckats med konststycket att ro ett 5 månader (and still counting) långt projekt en bra bit närmare hamn.

-
@martin-jansson med tråden "Sälj till rätt pris"
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=101697&p=2#r1080527

Trådens skapare visar här att en kodknackande skidåkare kan slå världen med häpnad och skapa digitala tjänster som gör att en uråldrig konst (att bedöma begagnatvärdet på skidutrustning) numera görs lekande lätt. Är detta startskottet på nästa Svenska IT-under, i samma stolta tradition som Skype, Spotify, Candy Crush och Klarna?

Årets arkeologiinsats

-
@ywiz med tråden "HITME'S EPISKA TELISSKOLA TILLBAKS FRÅN DE DÖDA!"
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=101762#r1079948

Liksom den ovan nämnda nomineringen skäms inte heller
@ywiz för sig när det kommer till att "fixa med data" för att förgylla livet för sina medmänniskor. Legenden om
@HitMe hade kunnat stannat vid sägner, lägereldsvisor och, om några tusen år, en Hollywood-remake. Om inte
@ywiz tagit både sitt förnuft och sitt ansvar och bevarat detta för eftervärlden. Nu finns telisskolan för allmän beskådan. Idag, i morgon och för all framtid.

Årets tegelsten

-
@jibberisch med "Stora Matjägarguiden 2.0
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=91821

Ja, vi vet alla att denna tråd skulle kunna klassa in i fler kategorier. Såväl för sitt informativa som sitt humoristiska innehåll har den fallit den stenhårda juryn i smaken. Men, det är just för sitt matnyttiga (ja, pun intended) innehåll den kammar hem en nominering i Freeride Forum Awards.
@jibberisch har skapat ett riktigt fett (ja, pun intended) inlägg som lär göra vilken läsare som helst mätt (ja, pun intended) och belåten.

Årets junkie

-
@KlaraHaggblom med tråden "Chamonix-leverans av havregryn"
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=101894

Det sägs att allt kan lagas med silvertejp, och kan det inte lagas med silvertejp, då är det inte värt att laga.
@KlaraHaggblom kanske helst skulle byta ut "silvertejp" mot "havregryn" då hon söker stilla sin abstinens för dessa skafferiets gyllene flarn på plats i Chamonix. Hur den franska orten lyckats klara sig utan den i alla år är en gåta. Gåtan får dock sitt svar redan i första svaret då
@MarkusO förkunnar att det visserligen finns havregryn, men att det är dyrare än i Sverige. Ja, fransmännen vet att uppskatta och värdesätta fin mat. Det är inte för inte som havregryn befinner sig i samma prisklass som champagne och brie de meux. Om några havregryn ännu fraktats ner till Chamonix, förtäljer inte tråden. Fortsättning följer?

Årets hjärtevärmare

- @kookaburra med "Hjälp - känslig och mono ute i spenaten"
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=98758

Livet är inte enkelt, inte ens för skidåkare. Eller, kanske i synnerhet inte för skidåkare. Det visar alla trådens involverade som delar med sig av höga toppar och djupa dalar som får Himalayas böljande landskap att likna Västgötaslätten. Juryns medlemmar fällde en tår bara av tanken på denna tråd och vad den gjort för mänskligheten.

----

Slutligen: utnyttja din konstnärliga frihet genom att skapa kategorier och nominera hejvilt.

johan

Administrator
Så vackert! jag slänger in en signerad Freeride t-shirt till trådskaparen som tar hem grande finale priset.

blom

Aktiv medlem
Wow
@johan snacka om att höja in satsen.

Här kommer ytterligare en kategori och ytterligare en nominering:

Årets Kortis

@EliasEinarson med tråden"Lofsdalen vs Sälen"
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=102084#r1081571

Vissa frågor kan diskuteras i all oändlighet. Livets mening, guds (icke!) existens och huruvida Jon Olsson kommer att börja köra Tesla eller ej, är alla exempel på frågor som dryftats ända sedan de gamla grekernas tid. @EliasEinarson må ha mycket att tillägga till dessa filosofiska gymnastikpass. Men han vet också värdet av att ställa enkla frågor som kräver enkla svar. Utan att ens bemöda sig med ett enda skiljetecken slänger han ut frågan om det är Sälen eller Lofsdalen som är rätt plats att åka till. Forumtråden får ett lika direkt som abrupt slut när undertecknad (som må vara part i frågan) besvarar den. Efter 13 minuter har således @EliasEinarson fått svar på sin fråga. Juryn, och alla andra, önskar en trevlig vistelse i Lofsdalen och ett grattis till att ha blivit nominerad i kategorin "Årets Kortis".

KlaraHaggblom

Ny medlem
Hahah fyfan vad kul, känner mig hedrad. Som svar på frogan: sitter i skrivandets stund men en skål gröt i högsta hugg. Med, hör och häpna, franska havregryn. Som för all del kanske var dyrare, men som enligt mig smakar helt godkänt. Men importerade mottas fortfarande med öppna armar❤️

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Men tusan, nu blir jag lite rörd :') Ska bara ha tid att uppdatera den sabla tråden också, men som jag sa till
@Hawk100, jag har inte jättemånga minuter paus per dag just nu :p

På insta uppdaterar jag dock löpande, men såklart inte lika ingående...

Senast ändrad:

ElloK

Ny medlem
Har en egen kategori - årets mest hjälpsamma till bröderna O för deras konstanta svarande på frågor i Opiniontåden... Imponerande!

blom

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
Men tusan, nu blir jag lite rörd :') Ska bara ha tid att uppdatera den sabla tråden också, men som jag sa till
@Hawk100, jag har inte jättemånga minuter paus per dag just nu :p

På insta uppdaterar jag dock löpande, men såklart inte lika ingående...
Din grad av rördhet är bara en promille av vad vi som läsare känner då vi läser din tråd. Heja heja!

blom

Aktiv medlem

@KlaraHaggblom Smaklig spis! Vi ser fram emot en recension som jämför de franska och svenska havregrynen, där både smak och pris tas in i bedömningen!

U

user152698

Guest

@Vattendroppe
+1 (dvs rörd, not störd, som vi säger i gemet (baren??...)).

I skrivandes stund har jag faktiskt funderat på att starta en ny tråd, med temat BESVIKELSE kring allt som kan röra utförsåka´t. Och en sådan post skulle kunna se ut (och seer ut) såhär:

"Själv fick jag nämligen nyligen som TURIST känna på den karga och tomma besvikelse det kan innebära att med tom plånbok och gråt i blicken borsta ned mot människo-byarna igen efter en mindre lyckad fjällvistelse, och då i huvudsak ÅRE (naej, inte nju igen...).

Visst gör sällskapet i regel hela resan (i mitt fall en mindre släkt (6-bädds-stuga...) med outredda trauman/konflikter (vilka en vacker dag kommer att renas genom skärseld/pärleport), tassande på tårna, regelvidriga gap å skrik och "hemliga" vredesfnysningar i folks luftvägar om vart annat) men det blir ju inte bättre av att ex högzon kring dessa tider är stängd pga hård vind (men det är klart, va fan ska man dit å göra då (mr smart-ass - jag alltzå, nähä...)??), 1 skiddag pga förkylning å dyra bakfyllor (för att mörka förkylning å en allmän leda), 170SEK för en kaffedrink på Fjällgårn som var så klen å blaskig att min inre brandyxa tack och lov resulterade i ett handskrivet halvt A4-ark (ett tips för alla (ANDRA) konflikträdda) till den unge bartender-lärlingen (I guess, alltså att denne iaf hade Någon typ av utbildning), att Magazin Åre (...som vanligt...+REKLAM) skriver om nån riktig jävla suuuper-Åre-klassiker-drink (Ubster) som inte en jävel kunde skaka fram (bortsett från uppkomstkrogen på torget, vilken jag ej 1a dagen vågade gå in på i skidkläder då de ur ett ännu ytligare perspektiv, samt samtids- och lokal-enligt plan utger sig för att hålla en A.Nobel-bankett i självaste Aspen - för folk med hela underarmarna nerkluddade med en massa dyrt trams).

Dvs #bortskämd å fa an ta mig att jag aldrig började lyssna på bandet Kent. Då kanske jag hade vart lycklig, och i tårar idag. Kör hårt och håll i slantarna därute!".

Men som sagt, bra att min anti-depp-tråd har kommit (KOMMER, nänänä, blanda icke in fitt-keson i den här sörjan nu, det är kämpigt som det är iaf) till användning. Gott Nytt därute bland de regelvidriga försöken till om inte lycka men iaf lite hederlig glädje - med retreatens förtecken!

Senast ändrad:

blom

Aktiv medlem
@Kookaburra fint att få se ett prototyp-inlägg till din klagotråd. Jag tycker att den skulle innebära både funktion och form och kan bara stötta dig och eventuellt bidra med mina egna kval, spe och glåpord mot omvärlden, om du väljer att starta den!

U

user152698

Guest

@Hmps

Jo ja varje dag är som en spricka att fylla med sötma som vägsalt - eller sy igen helt och preparera med mormors hosta var eviga dag. Ruta ett...vad sägs om Bertil noll, en enkel nolla??!!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp