En äventyrsbil blir till

Vattendroppe
Online 2585 Inlägg
Vattendroppe 7 mån sedan

Det börjar väl bli dags att sparka igång det här nu. Dels för att det har frågats efter det, dels för att det är trevligt att dela med sig av projekt som kan inspirera och informera andra. Kort och gott, jag har köpt en bil, närmare bestämt en skåpbil. Och den ska bli skid-/klättrings-/äventyrsbil för en till två personer. Och här är en forumtråd om skapandet av denna bil.

Eftersom jag inte har den blekaste aning om hur sjutton jag ska börja den här tråden så tar jag och gör någon slags grov och storskalig beskrivning av projektet.

Bilen i fråga är en ford transit, den minsta modellen. Det ger en boyta på approximativt 1,7 x 2,5 m med en takhöjd på ca. 140 cm (då är isolering inräknad). I golvet isolerar jag med 2 cm cellplast, på vilket det blir golvskivor i masonit (följde med bilen). Väggarna kommer jag börja med att täcka vissa bitar med bitumen/asfaltsplattor för ljuddämpning, sen ska det på 5-10 cm mineralull (mestadels 10 cm, men på vissa ställen på t ex dörrarna går det inte in mer än 5 cm bakom panelerna). Efter det är det ångspärr och sen blir det väggpaneler i någon lämplig plywood. Det finns masonit till väggarna också, men den är lite klen för att kunna t ex luta sig mot eller dylikt, och lite träinslag blir nog trevligt. I taket kommer jag använda aluminiumbeklädd motorrumsisolering,  den är lite dyrare och isolerar inte fullt lika bra, men den är väldigt tunn och jag vill behålla så mycket takhöjd som möjligt. Aluminiumbeklädningen kommer hjälpa till att hålla solgasset ute under högsommaren.

Vad gäller inredningen har jag någon slags grovskiss här nedan:
https://www.freeride.se/img/photo/n/72bec6863736b7dfca1b0ee8dceb1d31.jpg
Spartanskt värre. I stora drag då så kommer det finns en 190 cm lång och 80 cm bred säng med något slags påbyggd schäslong som bygger ut till 120 cm bredd. Det kommer det finns en liten utfällbar flärp på sängen som bygger på hela sängen till 120 cm bredd. Bredvid schäslongen ut mot väggen kommer det finns hyllor/förvaring hela vägen upp till bilens tak. Exakt utformning på den förvaringen är inte helt bestämd än, men förmodligen kommer jag ha två ryggsäckshyllor riktade bakåt i bilen, för att ha enkel avställning av skidryggor samtidigt som skidorna lastas in. Apropå det så kommer skidförvaringen (ganska självklart) vara under sängen, utom längst ute i kanten, där hjulhuset sätter stopp för att använda det yttersta utrymmet att förvara skidor i. Istället blir det någon form av extra förvaringsfack av det. Under schäslongen kommer jag ha ett stort extra förvaringsutrymme för saker jag inte använder så ofta. Elcentralen kommer också finnas lättillgängligt under schäslongen. Längst fram i bodelen kommer jag ha ett litet utrymme för gasol, avskärmat med egen ventilation såklart. Ovanpå blir det lite förvaring, förmodligen för matvaror och vatten, och sen ett område där jag kommer ställa någon form av camingkök samt ha ytterligare förvaring för matvaror.

Elsystemet ska bli ett 12V-system som jag bygger kring en 150W solcell som laddar två st AGM-batterier à 95 ah styck. Genom att använda en speciell laddningsregulator kommer jag kunna köra laddning via bilens generator också vid behov. Just nu har jag väl inte så mycket mer att säga om det, det är ju mest en fråga om att dimensionera säkringar rätt etc utöver det, men bodelsbatterierna kommer vara helt separereade från bilbatterierna. Batterispänningen kommer jag hålla koll på med en monterad spänningsmätare som enkelt slås på med en strömbrytare. Utöver det är väl det enda ytterligare som går att säga att jag kommer ha en inverter så jag kommer ha ett vanligt uttag för 230V ac också, den kommer förmodligen utrustas med en jordfelsbrytare.

Jag kommer spendera de tre kommande veckorna med att bygga på det här, och jag ska försöka uppdatera den här tråden kontinuerligt med lite textbeskrivning om vad jag gjort för dagen, hur jag tänkt kring det jag gjort etc. Om någon har frågor om hur jag tänkte kring något eller dylikt så är det bara ösa på i tråden, så ska jag svara efter förmåga! big_smile

Ps. Jag har tjuvstartat lite med byggeriet, men det ids jag inte skriva nu. Kanske dyker upp ett inlägg om det ikväll.

www.randoscando.com/ Citera

Svar

Vattendroppe
Online 2585 Inlägg
Vattendroppe 7 mån sedan

Och eftersom jag lovat, ping @Ashtraymofucku

PhatFred
289 Inlägg
PhatFred 7 mån sedan

Kul!

En tanke bara. Du lägger isoleringen i bakre delen mellan skidförvaring och säng? Så inte skidorna hamnar i uppvärmt utrymme.

Vattendroppe
Online 2585 Inlägg
Vattendroppe 7 mån sedan

PhatFred skrev:

Kul!

En tanke bara. Du lägger isoleringen i bakre delen mellan skidförvaring och säng? Så inte skidorna hamnar i uppvärmt utrymme.

Nej, skidorna kommer vara i isolerat utrymme. Att kalla det uppvärmt är att ta i :p Jag kommer i och för sig ha möjlighet att lägga in värmeslingor om jag märker att det bli alldeles förjävligt.

Hawk100
506 Inlägg
Hawk100 7 mån sedan

Spännande projekt! Glöm inte att takmålningar är ett måste i en äventyrsbil.... Om du inte mot all förmodan lyckas få tag på en av de ikoniska K2-affischerna från 80/90-talet istället. (Har du sett en vet du vilka jag menar!)
Skicka in rejält med bilder i tråden så vi får se hur bygget fortskrider.
Lycka till!!

Vattendroppe
Online 2585 Inlägg
Vattendroppe 7 mån sedan

Sådärja, efter ytterligare en dags slit kan jag ju ta och skriva vad jag har tjuvstartat på. Förresten, om det finns intresse kan jag också skriva lite mer i detalj kring hur jag tänkte när jag valde vilken bilmodell jag köpte och varför, samt lite tips om vad jag tycker kan vara värt att tänka på.

Det första jag gjorde egentligen var att städa ur själva "hytten" ordentligt, försöka få bort så mycket av wunderbaumdoften som möjligt. Sedan rev jag ut den befintliga inredningen och städade ur skåpdelen riktigt ordentligt. Vissa delar av den ursprungliga inredningen kommer som sagt återanvändas, det rör sig om det gummibelagda (men slitna) golvet, taket, den motorisoleringen som redan finns på plats i taket och den väggisoleringen som inte är fuktskadad. Jag besparar er detaljer kring städningen och nöjer mig med att säga att jag rekommenderar alla som köper den här typen av bil för den här typen av bruk att städa ur den riktigt ordentligt... Hur som helst, mitt tomma canvas ser ut såhär:
https://www.freeride.se/img/photo/n/259f22407d1c23af7fd90cd60edefbf8.jpg
Efter att ha städat ur skåpdelen fortsatte jag med att ge lite kärlek till karossen. Det kan också behövas. Några större rostfläckar och sen var det ju stenskotten i fronten...
https://www.freeride.se/img/photo/n/a0fbb657d4b106dfd9b615ef4a6f3f5a.jpg

Efter det har jag valt att försöka färdigställa golvet i sin helhet, det blir ju onekligen mycket lättare att jobba i bilen om jag kan gå omkring utan att behöva fundera över var jag ska sätta fötterna hela tiden. Steg ett var att skära till cellplasten. Jag började med att skära till skivorna så att jag fick täckning av hela golvet.
https://www.freeride.se/img/photo/n/e9609d32594735adf8d5c4dfcab05de3.jpg
Tanken var att, med cellplasten på plats, lägga in golvskivorna och gå omkring så att cellplasten skulle få sätta sig lite mellan golvribborna, och att jag sedan skulle kunna använda de markeringarna för att ev. skära ut lite där ribborna är och sänka golvet. Cellplasten var dock betydligt mer hållfast än jag hade räknat med, och med viktfördelningen som blir av masonitgolvet räcker för att cellplasten ska stå ovanpå ribborna utan något som helst problem.
https://www.freeride.se/img/photo/n/a10b1704d745a6a53ec778866d5edf78.jpg

Så jag styrde helt enkelt om planen till att låta cellplasten ligga ovanpå ribborna. Det ger lite extra isolering, och dessutom kommer golvet hållas ventilerat, så om det skulle smyga sig ner vatten under golvet kan det ventilera ut i lugn och ro. Det har dock några småirriterande konsekvenset, bland annat måste jag skaffa längre bultar för golvinfästningarna och trösklarna. Med golvet på plats tog jag dock och ritade ut markeringar för var det skulle skäras ur för de skålar som finns för spännbandsinfäsningar och golvfixering, samt var jag skulle skära ut för skruvarna att hålla fast trösklarna. Efter att ha plockat bort golvet igen och skurit ut efter markeringarna ser det ut något sånt här:
https://www.freeride.se/img/photo/n/d0cd10becbbff3087702f69227ceeabe.jpg
På med golvet igen. Efter detta har jag tillverkat två trädistanser att lägga in under de metalltrösklarna också fanns i det befintliga golvet i bilen, så att jag inte behöver tänka på att inte kliva direkt på tröskeln för att det skulle riskera att knäcka golvplattan och cellplasten under. Trädistanserna är oljade och vaxade ligger nu på att torka över natt.
https://www.freeride.se/img/photo/n/a61c22d0ef3af8891f76b27c0f19b461.jpg
Jag har också hunnit tjuvstarta lite med ljuddämpningen och klistrat upp bitumen/asfaltsplattor på alla "övre" paneler på bilen. De nedre panelerna får vänta lite eftersom jag behöver en varmluftspistol för att kunna forma de panelerna lite, och det började regna innan jag hann komma dit.
https://www.freeride.se/img/photo/n/def8616f562564f34c994f8c0d222a9e.jpg

Det är så långt jag har kommit i dagsläget. Imorn ska jag förhoppningsvis lyckas skaffa längre bultar för golvet och fästa in det slutgiltigt, samt fixa lite plywood och mineralull för att kunna fortsätta med väggarna!

waalis
48 Inlägg
waalis 7 mån sedan

Kul projekt! Ska bli spännande att se äventyrsbilen växa fram under de kommande veckorna.

If you're not crashing, you're not skiing Citera
Newlund
50 Inlägg
Newlund 7 mån sedan

Vattendroppe skrev:

Förresten, om det finns intresse kan jag också skriva lite mer i detalj kring hur jag tänkte när jag valde vilken bilmodell jag köpte och varför, samt lite tips om vad jag tycker kan vara värt att tänka på.

Det får du gärna göra! Rent spontant borde ju en modell med högskåp vara mer komfortabel samt enklare att bygga bra förvaring i, eller? Dock går ju både kostnad samt förbrukning upp också...

fan att man skulle köpa en tråkig och trasig jävla volvo neutral

klassy
308 Inlägg
klassy 7 mån sedan

Väldigt intressant! Jag följer projektet ivrigt.

Lycka till!

Vattendroppe
Online 2585 Inlägg
Vattendroppe 7 mån sedan

Dagens uppdatering kommer bli en kortare. Idag har jag handlat. Plywood, isolering, skruvar till golvet, spraylim och lite annat. Och så har jag tagit emot den här godbiten också!
https://www.freeride.se/img/photo/n/21ec1a402a616a2722aa5badb1b01e81.jpg
Jag ber om ursäkt för den dassiga bilden, personen bakom kameran här är ingen kameramässigt geni. Men ja, 150W solcell var det ja.

Utöver shopping och godsmottagning har jag färdigställt det mesta av ljudisoleringen med bitumen, jag har dessutom skruvat i golvet mer eller mindre i sin helhet. Att få till golvet tog lite mer tid än väntat, eftersom cellplasten byggde mer än jag hade räknat med var jag tvungen att tillverka distanser för spännbandsskålarna som håller fast golvet på plats. Jag tror jag fick till det till slut, och den slutgiltiga idén ser ut såhär undertill:
https://www.freeride.se/img/photo/n/51572babb6ade39e3c706bc9a06c586c.jpg
En träbit framtll under själva skålen och sen en bit metallrör som definitivt stopp runt själva bulten. Jag bedömmer att det håller skålarna på plats nog för att jag ska kunna använda spännbandskrokarna för att surra inredning och last, trots att det har byggts upp en del med det ny golvet. Jag kommer behöva justera höjden lite på en av trädistanserna och sen höja golvet lite i ena hörnet, men det blir för morgondagen.

Jag tänkte ta en bild med ljudisoleringen och golvet på plats, men det blev inte så och nu har jag avslutat dagen sett till att bygga bil wink

Vattendroppe
Online 2585 Inlägg
Vattendroppe 7 mån sedan

Newlund skrev:

Det får du gärna göra! Rent spontant borde ju en modell med högskåp vara mer komfortabel samt enklare att bygga bra förvaring i, eller? Dock går ju både kostnad samt förbrukning upp också...

fan att man skulle köpa en tråkig och trasig jävla volvo neutral

Jag valde att gå primärt på låga skåp, precis som du säger på grund av den ökade bränslekostnaden och den rätt markanta prisökningen för att köpa själva bilen. På lågskåp finns det relativt många begagnade bilar att vraka mellan eftersom det är väldigt många hantverkare som använder dem, för högre skåp blir utbudet betydligt skralare och prisbilden stiger därefter.Något som också spelar in är att uppvärmning av boytan blir ett större problem med mer volym, och inte att förglömma är att själva ombyggnadskostnaden ökar relativt mycket med den extra isoleringen och väggpanelerna som krävs etc.

Om en jämför de olika lågskåpsmodellerna ligger dock transiten extremt bra till volymsmässigt. Den slås egentligen endast av renault mastern, vilket också är en modell jag kikade på. Att valet till slut föll en transit har att göra med att de är enklare att hitta i riktigt bra skick till bra pris, att de generellt ligger lite lägre i pris på reservdelar och att de är ganska enkla rent mekaniskt. Det är inte så mycket fancy schmancy elektronik och så vidare som kan tjalla, vilket är trevligt för någon som kan komma att behöva mecka själv. Och så brukar transits utan problem gå 30k-40k mil innan det är dags för pension.

Jag har kikat på bilar av lite olika längd dock, att det landade på en kort har mer att göra med att jag hittade en till bra pris som var i mekaniskt toppskick än något annat. De längre modellerna är också relativt ovanliga, men det är inte så hög efterfrågan på dem att det påverkar priset nämnvärt, min gissning är att det beror på att de flesta hantverkare inte tycker det gör så stor skillnad med 40 cm extra packutrymme för att det ska vara värt att betala så mycket extra för det. I slutändan var det inte så dumt heller, om jag förstått det rätt landar jag precis nedanför nästa betalnivå med min nuvarande längd och höjd på färjor och motorvägar.

En sak som är väldigt värt att hålla kolla på är hur mycket vikt bilen får ta. På äldre bilar beräknas skattesatsen bara på totalvikten, så högre totalvikt ger högre skattekostnader. Å andra sidan vill du få lov att packa rätt mycket, men att få ihop en husbilsinredning inklusive packning, prylar, passagerare och passagerarens prylar på 600 kg är nog rätt så touch and go. I alla fall för längre vistelser. Min bil får lasta ett drygt ton, vilket kanske kan vara i överkant, men som sagt så den var i enormt fint skick för sitt pris.

Och när du köper bilen, tänk på att du gärna vill ha med odubbade vinterdäck! Jag tror det täcker in det mesta som är utöver det vanliga som gäller vid köp av begagnade bilar och är specifikt för inköp av äventyrsbil!

snorkel
966 Inlägg
snorkel 7 mån sedan

Kul projekt!  Men...

fuktspärr i all ära så kommer du (om du inte borrar en massa hål i plåten) få kondens på insidan karossen. Har du då mineralull samt stängt in den i plast kommer det vara konstant blött vilket tar död på allt trä i blötan samt ger grogrund för rost.  Strunta i fuktspärren och använd (brandfarlig) cellplast istället. Du får lika mycket kondens men inte så mycket bunden fukt vilket gör att det går att ventilera ut lättare.

linder
3355 Inlägg
linder 7 mån sedan

Kul projekt! Jag är på tok för lat och okunnig för att göra något sånt här själv men hade en husbil som såldes förra sommaren, min 135w solpanel räckte till att både spela musik, driva kylskåp, all (led)belysning och ladda mobiler utan problem!

https://vimeo.com/77900439 - www.evolverstore.se Citera
Vattendroppe
Online 2585 Inlägg
Vattendroppe 7 mån sedan

@snorkel
Du har en mycket god poäng, plåten i sig ventilerar ju inte över huvud taget, och har jag ingen lust att ventilera den utåt (eftersom det också skulle innebära att vatten kommer kunna regna in - knappast bra)! Jag ska fnula lite på det, eventuellt använder jag spraylim och fuktspärr för att täcka plåten från insidan som ett extraskydd och isolerar med mineralull.

@linder
Jag räknar med att 150W ska räcka bra, jag har tagit i från tårna eftersom de generellt sett får ut betydligt lägre effekter under vinterhalvåret. Var inte så stor prisskillnad mellan 150W och 100W, speciellt inte eftersom största delen av kostnaden är all annan kringutrustning.

Hawk100
506 Inlägg
Hawk100 7 mån sedan

Ser riktigt lovande ut så här långt!!
Kul att följa.

AndreasM
94 Inlägg
AndreasM 7 mån sedan

Kul projekt, ska följa detta. Roligt att nått intressant händer här även under sommarhalvåret.

Hur gör du med värmen? Vattenbaserad värme är helt klart att föredra framför luft. Sen är det bra med någon form av vattentank även fast denna bil bygger på att det finns toalett och duschmöjlighet någonstans i närområdet.

Glöm inte heller ventilation, blir halvtrist miljö i bodelen annars.

Tror att det kommer att funka kanon med solpanelen om det inte är vinter

Hawk100
506 Inlägg
Hawk100 7 mån sedan

Uppdatera, uppdater, uppdatera!
Vi är nyfikna! Hur går det? Vad händer??

DrJ
476 Inlägg
DrJ 7 mån sedan

Spännande! Det hade varit väldigt intressant med en budget för projektet!

Vattendroppe
Online 2585 Inlägg
Vattendroppe 7 mån sedan | Senast redigerat av Vattendroppe (5 mån sedan)

Haha, kul att se att det finns lite intressetryck! Jag har inte uppdaterat för att det inte funnits så mycket att utveckla, jag har mest funderat lite, sågat, och grejer. För lite mer kontinuerliga uppdateringar finns jag på instagram under alias rando_scando , där är det ett mer kontinuerligt flöde av uppdateringar, men inte alls lika ingående!

Men ja, hur går det då? Jag har jobbat på paneler på senaste tiden. Det är rätt mycket jobb, men jag har kommit en bit på vägen. Jag hade ju mallarna, men med golvet och några små förändringar jag ville göra så blev det ändå en del hantverkande.

Men ja, först försöka lista pussla ihop panelerna för att utnytja plywooden effektivt
https://www.freeride.se/img/photo/n/89512e71ac033e2305165a0b7396ca9a.jpg
Sen såga ut alltihop
https://www.freeride.se/img/photo/n/7b03031a8875b1db5e86bac413d4e887.jpg
Slipa
https://www.freeride.se/img/photo/n/26ef108f3bb3f111e4d0bdc60b5f84c9.jpg
Och nu idag har jag avslutat första strykningen av panelset ett. Tyvärr har jag inte nog plats för att ta alla paneler på en gång, utan behöver ta dem i två omgångar. Till och med bilen för tjänstgöra som torkyta! (Lägg märke till den rikliga mängden bitumen som numera sitter på plats)
https://www.freeride.se/img/photo/n/eb98f55a23e971a9a2afc69d2db764cc.jpg

Jag har också köpt nytt golv till bilen! Inte det snyggaste som finns, men det ser okej ut. Jag fick det för ett ruggigt bra pris pga utgående färg, mattan är ganska tjock (2 eller 3 mm), fullständigt genomgående och våtrumsklassad, så den kommer vara mer eller mindre outslitlig och inga problem att hålla på att dra skidor fram och tillbaka på. Ingen bild på golvet, det kommer så småningom. Tanke är att lägga in det som det hade gjorts i ett våtrum, med uppvikning längst med kanterna som jag sedan döljer bakom väggpanelerna. Jag har också skaffat en tjock bit konstruktionsplywood jag tänkte sätta längst fram i bilen för att täcka nedre delen av mellanväggen. Övre delen av mellanväggen kommer nog täckas av inredningsmatta till båt, men där har jag inte bestämt mig till 100% än.

Imorn ska jag slipa de panelerna som fått sin första strykning idag och lägga på en andra (och sista) strykning, sen börja med panelomgång två. Med lite tur går alla de kvarvarande panelerna in i garaget, i vilket fall jag kan börja fundera på att peta in det nya golvet. Det kommer limmas ovanpå det gamla, men innan det görs ska jag rensa bort de bitarna av den gamla gummimattan som sitter löst. Imorn ska bilen besiktas också, vilket ju är rätt spännande det också! Skaplig kalldusch om jag får reda på något hemskt jag missat.

@AndreasM Min värmelösning ser helt enkelt ut så att jag kallt (höhö) räknar med att det räcker med matlagningen på kvällen samt värmen som en person utvecklar i kombination med ett rejält täcke. Om jag tycker det alldeles förjävligt så kommer jag förmodligen lägga in 12V värmeslingor. Vatten kommer jag lösa med dunkar från Classe eller dylikt. Ventilation är redan uttänkt, det kommer sitta två genomföringar högt upp bak i bilen som kommer vara täckta med en kåpa gjord för båtar, i genomföringsröret kommer jag stoppa på en datorfläkt. Båda fläktarna kommer vara utsug, inluft kommer jag ha via kupén (maxöppnade fläktar). För såna här projekt kan jag i allmänet tipsa om att vända sig mycket till båtvärlden, de har ofta samma eller bättre grejer till bättre priser är husbilsvärlden.

@Hawk100 wink Är du väldigt nyfiken finns som sagt min instagram!

@DrJ Vi kan väl säga att det inte är billigt. För samma pengar skulle jag kunna göra en inte allt för spartansk säsong i alperna, kanada eller japan. Jag kan återkomma med en detaljerad kostnadsplan när jag vet vad slutnotan landar på.

Hawk100
506 Inlägg
Hawk100 7 mån sedan

Kul att se så ambitiösa projekt!! Börjar (nästan) sakna min gamla VW-buss med hembyggd campingonredning och inte minst med takmålningar!!!!
Men vid närmare eftertanke gick ju motorn då j...a dåligt och hade så lite effekt att jag inte saknar sen det minsta......

shonten
59 Inlägg
shonten 7 mån sedan

Kul Bygge.
Hoppas värmen håller, jag är lite skeptisk efter många kalla nätter i vår Toyota Hiace husbil under våren i Nya Zealand, o då var vi 2 pers under samma täcke.
En nyfiken fråga, varför skidorna i bilen och inte takbox? Som småbarnsförälder så är takboxen min bästa vän för både skidor, barnvagnar o allt man kan tänkas få plats med. Sedan så känns det som en otrolig utkylning att behöva öppna bakdörrarna på bilen varje gång skidorna skall ut, samt mkt snö som kommer att åka med in.

Sen ett tips, takventilation finns ju solcellsdriven på Biltema, så slipper du dra ström till datorfläktarna.

Vattendroppe
Online 2585 Inlägg
Vattendroppe 7 mån sedan

shonten skrev:

Kul Bygge.
Hoppas värmen håller, jag är lite skeptisk efter många kalla nätter i vår Toyota Hiace husbil under våren i Nya Zealand, o då var vi 2 pers under samma täcke.
En nyfiken fråga, varför skidorna i bilen och inte takbox? Som småbarnsförälder så är takboxen min bästa vän för både skidor, barnvagnar o allt man kan tänkas få plats med. Sedan så känns det som en otrolig utkylning att behöva öppna bakdörrarna på bilen varje gång skidorna skall ut, samt mkt snö som kommer att åka med in.

Sen ett tips, takventilation finns ju solcellsdriven på Biltema, så slipper du dra ström till datorfläktarna.

Som sagt, i värsta fall går det enkelt att lösa i efterhand. Den här bilen har ju fördelen att vara fruktansvärt lite volym som ska värmas upp, och isoleringen i den är dessutom tjockare än i de husbilar jag har sett. Jag låter det vara osagt om den är bättre, men det är ju inte stört omöjligt!

Det finns ett par anledningar. Jag tycker takbox är stökigt, hålla på att kliva upp och ner och stöka två gånger om dagen för att förvara skidor blir väldigt drygt väldigt fort. Kalasbra för transport mellan boenden, mindre kul som del i ett boende. En takbox skulle också täcka solpanelen! Sen finns det det ekonomiska. Takboxar är rätt så dyra, även begagnade (i alla fall så vitt jag vet), dessutom har jag inga takräcken på bilen heller så det skulle jag behöva fixa, och bränsleåtgången skulle också gå upp ytterligare av takbox.

Värmeutsläpp när jag plockar ut skidorna ser jag inte som ett problem, då kommer jag nog inte vara tillbaka i bilen på ett par timmar oavsett wink När jag stoppar in skidorna lär jag vara tillbaka efter en lång dag, i vilket fall det inte finns mycket värme kvar att kyla ut! Men ja, det där med att få in snö i bilen har jag tänkt på, men jag tror det är ett problem som går bra att leva med.

Jag har kollat på solcellsdrivna ventilationssystem, men ska de vara såna med batterier (så att de går att köra på natten också, vilket lär vara då jag behöver dem som mest) är de ganska dyra. Vid snöväder så misstänker jag också att det finns en överhängande risk att de sätter igen, inte bra om det händer över natt!

eriC1
Online 165 Inlägg
eriC1 7 mån sedan

Vattendroppe skrev:

En takbox skulle också täcka solpanelen!

Ett tips om du tänkt sätta fast panelen på taket, är att fixa någon typ av gångjärn och anordning så du kan vinkla upp den mot solen, samt slippa ansamlingar av snö och skit. På vintern då infallsvinkeln på solen är låg (typ 10-30°)  så får du ut väldigt lite effekt (ca 15-50 % av specificerad panel-effekt), om man sätter den platt på taket.

Till skillnad mot vad många tror så funkar faktiskt solceller bättre vid låga temperaturer, och solinstrålningen i watt per kvadratmeter skiljer sig inte speciellt mkt under året, utan det som ger den största försämringen i effekt hos din panel är hur långt ifrån vinkelrät instrålning man placerar panelen.

Det lättaste hade kanske varit att köpa en lite mindre panel, och dra fram den när du parkerat och satt den i optimal infallsvinkel i söder lutat mot bilen, men i och med att du redan köpt din panel, och den verkar vara väl tilltagen, så räcker den säkert till för att driva de du tänkt (Vid molnigt väder är det bättre att panelen ligger rakt upp mot himlavalvet för att fånga in så mkt diffus strålning som möjligt).

Good luck ,och kul projekt!

Vattendroppe
Online 2585 Inlägg
Vattendroppe 7 mån sedan

@eriC1 Jag har funderat på lite olika typer av sådana uppställningar, men i min mening faller det på att det blir för krångligt.

Ska jag ha något som sitter permanent monterat på taket och går att vinkla blir det meckigt ur ett konstruktionsperspektiv (det kommer ju behöva hålla för att åka >100 knyck i alla fall och får inte bygga för mycket, samt att det ska stå stabilt när panelen är uppvinklad). Dessutom måste jag ställa upp den varje gång jag parkerar, och vad händer om jag står med bilen åt fel håll? Ska jag skruva ihop nån slags ställning som går att vinkla åt olika håll blir det ännu mer komplext att få ihop det.

Den andra approachen faller på liknande premisser, konstruktionen kan förvisso hållas mycket enkel, men meckigheten vid parkering ökar dessutom. Vill jag ha den ståendes ute över nätter? Över dagar när jag är ute och åker?

Allt som allt valde jag approachen med större panel istället. Det bibehåller också en av de stora fördelarna med en sån här bil, att kunna ha med sig sitt boende med en setup-time som faktiskt blir identiskt med noll!

xviggenx
222 Inlägg
xviggenx 7 mån sedan

Hurra!

sackelman
32 Inlägg
sackelman 7 mån sedan

Har en "riktig" husbil med 120W solpanel på taket.
Laddar finfint sommartid, och även sen vinter (mars-april) när solen visar sig några timmar.
Däremot i Januari-Februari när Solen knappt når upp på himlavalvet så kan man tyvärr inte räkna med så mycket laddning från den på ett dygn.
12V Elvärme lär ju dessutom tömma batterierna rätt snabbt.

Du har inte kikat på Dieselvärmare?

klassy
308 Inlägg
klassy 7 mån sedan | Senast redigerat av klassy (7 mån sedan)

Nu har jag ingen aning om hur bra din ventilation kommer bli, men efter mina flera år i försvarsmakten så kan jag säga att värme är så jäkla nödvändigt.

De gånger vi har varit så trötta att vi har skippat eldpost för att få sova en extra timme, har det varje gång slutat i ett fiasko. Även fast man är ute mitt i sommaren blir det så jääkla fuktigt och med fukt i sin närhet så fryser man och sover kasst.

Då vi har sovit i patrulltält (helt vanligt tält utan uppvärmning) så blir det ändå så sjukt mycket fukt inne i tältet, speciellt på vintern.

Helt klart värt att sova 1h mindre för att få sova bättre, eller helt klart värt att betala lite extra för att få sova bättre.

Och blöta kläder? Installera ett element eller dylikt för både värme, fukt och torka kläder!

Vattendroppe
Online 2585 Inlägg
Vattendroppe 7 mån sedan

Jahopp, dags för en uppdatering här också innan jag glömmer bort vad jag gjort big_smile

Det stora som har hänt är väl egentligen att jag har lagt in det nya golvet!
https://www.freeride.se/img/photo/n/dcc767fffcf7fd970f04e766d7bba839.jpg
Det är inte 100% klart, väntar på att limmet på några av de sista flärparna ska härda nu och imorn ska jag kemsvetsa fogar och förmodligen skarva i lite matta vid ytterhörnen kring hjulhusen. Efter det kan jag börja finjustera de nedre panelernas passform och börja få dem på plats med bakomliggande isolering. När jag ändå hade golvet avskruvat passade jag också på att slipa upp några valv i den bakre tröskeldistansen för att öka på ventilationen från under golvet.
https://www.freeride.se/img/photo/n/3d19b06fb7f52515c207d2650ae0ca00.jpg

Jag har också petat in isolering i de nedre halvorna av dörrarna, vilket är lite krångligt eftersom de är fulla med irreguljära tvärslår, sladdar, vajrar och annat. Men nu är det på plats i alla fall!
https://www.freeride.se/img/photo/n/bcca63cbda3090e57e7503376d55a61d.jpg
På dessa har jag också lagt en ångspärr (resultatet blev dock rätt halvdant, men vafan, det får vara som et är), eftersom de har ventilation utåt genom de hålen som blir med öppningsmekanismerna i kombination med dräningshålen i bottnen av dörrarna.
https://www.freeride.se/img/photo/n/289d17e8538f4c230fa4b54f1d91a14b.jpg
På bilden är inte den överblivna plasten inte borttagen, men det är alltså gjort nu.

Jag har också fått stå i med lite TLC av bilen. Den har varit på besiktning och handbromsen har tjorvat ihop. Har fått fixa och trixa lite, men verkar åka på byta av ena vajern ändå (men nu verkar resten av den röra sig som den ska). Har också spenderat lite tid på att lägga lack på stenskott. Det har också varit lite annat småfixande med konstruktionsarbete, som att lägga in distanser på ett ställe där golvet satt sig lite i ena hörnet etc etc.

Tyvärr har det gått lite långsamt på sista tiden, vädret har väldigt väldigt omväxlande, så har fått jobba mellan regnskurar och fått anpassa jobbet därefter. Dels att jag inte har kunnat jobba lika mycket, men också att jag har fått vända länge med att göra vissa saker eftersom vissa moment kräver både god ventilation såväl som torra förhållanden (dvs om det regna går de två kraven stick i stäv med varandra). Kemsvetsningen av fogarna är ett exempel på en sådan aktivitet.

Vattendroppe
Online 2585 Inlägg
Vattendroppe 7 mån sedan

@Klassy Jag vet inte hur ni tältar i försvarsmakten, men min erfarenhet från nätter i tält utan uppvärmning är inte i närheten av lika diger, vare sig under sommar eller vinter! Kläderna brukar gå att torka OK de med, moderna funktionskläder har ju fördelen av att vara oerhört lättorkade. Pjäxorna tänkte jag lösa med det klassiska knepet tidningspapper. Klart, är man ute och åker i regn eller blir plaskvåt av någon annan anledning får en ju klämma in sig på ett fik någon timme eller två för att torka upp först.

klassy
308 Inlägg
klassy 7 mån sedan

Vattendroppe skrev:

@Klassy Jag vet inte hur ni tältar i försvarsmakten, men min erfarenhet från nätter i tält utan uppvärmning är inte i närheten av lika diger, vare sig under sommar eller vinter! Kläderna brukar gå att torka OK de med, moderna funktionskläder har ju fördelen av att vara oerhört lättorkade. Pjäxorna tänkte jag lösa med det klassiska knepet tidningspapper. Klart, är man ute och åker i regn eller blir plaskvåt av någon annan anledning får en ju klämma in sig på ett fik någon timme eller två för att torka upp först.

Ja, ska jag vara ärlig så har jag inte så stor koll på detta, så jag hade litat mer på dig. Ville bara ge dig en liten tankeställare! Det ser ut att bli riktigt bra och jag blir själv sugen på ett sådant här projekt!

Kör hårt! Riktigt intressant läsning!

snorkel
966 Inlägg
snorkel 7 mån sedan

Ventilation på vintern kostar värme eftersom den utbytta luften ska värmas upp.  Skulle tippa att du kontinuerligt behöver ca 1000w om det är kallt och mer om du någorlunda snabbt vill få upp värmen från minus.

Dieselvärmare är bäst och du slipper extra tank som för gasolalternativet.  El funkar också om du har elanslutning. Kanske kan du skaffa ett elbilsuttag och låtsas vara elbil? Finns ju laddstolpar lite varstans..

Vad har du för kravspec på boendet?  Minusgrader och dubbla sovsäckar, då räcker nog solcellen för ventilation.
Ska du torka kläder, laga mat, knappa på laptopen, ha andra kläder än -20 kostymen, förvara öl etc så behöver du värme. Det är stor skillnad på att klä sig för -20 aktivt uteliv jfr stillasittande utan fysisk aktivitet.  En eller två nätter går ju säkert att härda ut oavsett men längre vistelser kräver mer bekvämlighet.

DrJ
476 Inlägg
DrJ 7 mån sedan

snorkel skrev:

Ventilation på vintern kostar värme eftersom den utbytta luften ska värmas upp.  Skulle tippa att du kontinuerligt behöver ca 1000w om det är kallt och mer om du någorlunda snabbt vill få upp värmen från minus.

Dieselvärmare är bäst och du slipper extra tank som för gasolalternativet.  El funkar också om du har elanslutning. Kanske kan du skaffa ett elbilsuttag och låtsas vara elbil? Finns ju laddstolpar lite varstans..

Vad har du för kravspec på boendet?  Minusgrader och dubbla sovsäckar, då räcker nog solcellen för ventilation.
Ska du torka kläder, laga mat, knappa på laptopen, ha andra kläder än -20 kostymen, förvara öl etc så behöver du värme. Det är stor skillnad på att klä sig för -20 aktivt uteliv jfr stillasittande utan fysisk aktivitet.  En eller två nätter går ju säkert att härda ut oavsett men längre vistelser kräver mer bekvämlighet.

Komforten borde väl bli minst lika bra som tält på vintern? Visst större utrymme att värma upp men bättre isolering. Men det lär väl vara ner i sovsäcken som gäller när man kommer "hem" antar jag?

snorkel
966 Inlägg
snorkel 7 mån sedan

DrJ skrev:

snorkel skrev:

Komforten borde väl bli minst lika bra som tält på vintern? Visst större utrymme att värma upp men bättre isolering. Men det lär väl vara ner i sovsäcken som gäller när man kommer "hem" antar jag?

Längsta skidexpedition jag har tältat på var 8 nätter.  Då hade vi ett extra matlagnings och torktält med kamin men sov i vanliga fjälltält.  -27 och hade nog varit mindre behagligt utan att kunna torka grejerna.

Har visserligen vintertältat 2-3 nätter utan kamin men inte lika kallt och utan problem.  Tror man vid längre turer behöver kunna torka grejerna eftersom det bygger på fukt eftersom om det är stadigt kallt.Allt går inte torka i sovsäcken. Å andra sidan kan man ju ha 17 ombyten med i en skåpbil.

I en tät skåpbil bör man nog vara försiktig med att elda köket innan man har full koll på om ventilationen grejar att ventilera tillräckligt.

Men det viktigaste är ju trots allt att utan värme så fryser ölen..

Vattendroppe
Online 2585 Inlägg
Vattendroppe 7 mån sedan

@snorkel Det tänkte jag lösa enkelt genom att ha med whisky.

Jag har också en kamrat med ett liknande fordon, om än väldigt mycket mer spartanskt inredd, och han har haft öl i den längre perioder utan att något fryst sönder!

snorkel
966 Inlägg
snorkel 7 mån sedan

En sån här då kanske  Sink the Bismarck  41%

Vattendroppe
Online 2585 Inlägg
Vattendroppe 7 mån sedan

Dags för en liten tjommare igen! Jag har blivit väldigt varse om att min ordinarie tidplan, där förhoppningen var att det skulle gå att få in isolering, paneler och golv på en vecka. Men ja, kort och gott har det visat sig (kanske inte så konstigt) att alla detaljer kräver rätt så mycket speciallösningar, finputs och detaljarbete för att det ska passa in ordentligt.

Med det sagt så har det börjat bli lite ordning på en del av panelerna och isoleringen! I grunden finns det två typer av paneler. Dels såna som är oförändrande sedan tidigare och dessutom suttit bra innan, då tog jag helt enkelt och kopierade över hålbilden från de gamla panelerna till de nya. Ganska straight forward. För att inte riskera att de glider i förhållande till varandra under tiden jag borrar så börjar jag med att linjera upp dem, sen drar jag det första hålet ner i en distansplatta och sätter en skruv där. Efter det linjerar jag om ifall det behövs, sen gör jag samma sak på diagonalen. Efter det håller sig allt på plats medans jag borrar upp resten av hålen.
https://www.freeride.se/img/photo/n/c23a5bbe58ff6fc22ae605003fe80eb5.jpg
Fick inte riktigt till bilden, men det sitter två skruvar på diagonalen, och under ligger min panel i ply. Efter det är det bara att skruva upp! De två panelerna på skåpdörren var sådana, och de gick rätt fort.
https://www.freeride.se/img/photo/n/ed2a6cb9affcf77873225ad02be64481.jpg

Sen var det ju det här med panelerna som inte är lika straight forward... Det är lite handpåläggning helt enkelt. Till exempel vill jag nyttja raden med M5-infästningar som syns i nedre delen av mittenbalken för att kunna fästa upp en list att montera mot. Panelerna som sitter ner mot golvet ser också lite annorlunda ut, helt enkelt eftersom jag ändrat golvet, och vissa av panelernas infästningar har jag ändrat för att de som varit och borrat tidigare har gjort det som orpon, och det är väldigt snett och vint. Plypanelerna kräver i vissa fall också lite annorlunda skruvsättning för att de inte nödvändigtvis är lika böjliga.

För att få fram hålen in till M5-monteringarna jag nämnde ovan tillverkades ett eget "verktyg".
https://www.freeride.se/img/photo/n/25a2317247529dc357ae68c8b603af39.jpg
Ja, helt enkelt en liten stump av en skruv som slipats till för att kunna sättas in i baksidan på en M5-skruv med insex-huvud. Den användes sen för att kunna trycka upp markeringar i baksidan av panelen som var enkla och tydliga att borra efter. Först ett mindre styrborr från baksidan, sen en 5.5 mm från framsidan, så att avsprickningen på framsidan minimeras. Just det, panelerna sätter jag sedan på en list på som finns att köpa på biltema (men jag kommer undan på att den satt på panelerna som följde med). Bra grej som skyddar kanterna, och dessutom ser rimligt snyggt ut!

Isoleringen i bottenpanelerna är rätt straight forward, skär till rätt form (brödkniv är perfekt) och sen stoppa på plats, använd överblivna småbitar för att fylla ut på ställen som är svåråtkomliga. På ovanpanelerna har jag lite tunnare isolering som jag använder spraylim för att hålla på plats innan jag skruvar på panelen (är tunnare bakom panelerna och viktigt att inte försöka trycka in isolering eftersom det som har bäst isolerande effekt är den stillastående luften i glasullen). Allt som allt ser panelerna på sidan ut så här just nu!
https://www.freeride.se/img/photo/n/5fe1d19b0f7ceea80516f9497663e670.jpg
Fråga inte vad det gula strecket som går rakt genom bilden är för något, mobilkameran verkade få knäppen.

Sen har jag, efter ett jädra massa pill och meck, samt assistans från alla möjliga familjemedlemmar, fått solpanelen på plats! Taket på bilen är lite välvt och dessutom ribbat. Allt som allt ställer det till lite problem för monteringen av solcellen. Tanken var först att montera panelen på bredden längst bak och på så sätt undkomma alla problem med välvda tak och ribbor, men panelen inklusive monteringslister blev snäppet för bred för att det skulle gå. Lösningen blev att köpa på sig en extra uppsättning med monteringslister och sen dra fram lite klassisk DIY moddningsanda! Målet var att få till en montering som ser ut såhär.
https://www.freeride.se/img/photo/n/4bc0114ff1e90951dcde6b46093631ec.jpg

Steg ett var att kraftigt modifiera panelen för fronten för att få den att stämma någorlunda överens med bilens ribbor och takets välvning. Började med att såga ner en bit i lite vinkel
https://www.freeride.se/img/photo/n/926fa8b5905e154d63566a2a18b3f885.jpg
Sen slå av den översta biten med stämjärn.
https://www.freeride.se/img/photo/n/d27c5f405e17d98f14651673ed7f05bf.jpg
Efter det använda jag rasp för att ta mig ner i panelen ordentligt och skapa rätt ribbprofil. För att få till för det välvda taket använda jag bandslip för att slipa ner den biten av panelerna som behövdes så gott det går. Eftersom panelerna är i plast går de också att böja lite, vilket jag utnyttjade när jag borrade hålen i solpanelens aluminiumram (som syns i bilden, monteringslisten i panelens framkant är inte särskilt rak)
https://www.freeride.se/img/photo/n/67709feb17580a658c375b9cf2f8232d.jpg

Med monteringslisterna fastskruvade tog jag upp genomföringshål, lämpligtvis finns det balkar i taket (och väggarna också för den delen) som jag misstänker är gjorda för att dra kablage i, så det utnytjar jag. Borrade hålen så att solpanelens kablar går rakt ner i en av ribborna, och sen kan tas smidigt och enkelt ner till elcentralen.
https://www.freeride.se/img/photo/n/400a843c01746d9b7a1733de2a0b973d.jpg
(Det är alltså inte solpanelens kablage som syns i bilden, utan gammalt belysningskablage). Sen trädde jag genom kablarna i kabelgenomföringen och trädde på ytterligare ett lager skydd i form av en gammal kabels kabelstrumpa.
https://www.freeride.se/img/photo/n/ea644177d44f1ab8ed799770da1aa40c.jpg
Efter det, passa in solpanelen igen och markera upp exakt var den ska sitta. Började med tusch, men kom på att det fanns en risk att all rengöring och primande efteråt skulle kunna tvätta bort, så kompletterade med maskeringstejp.
https://www.freeride.se/img/photo/n/162c03e649d31ce72673d364cf16ffee.jpg

Efter det, fram med en mjuk sandpapperskloss och slipa, sen rengöringsmedel och till sist primer. Fick förstärka kontrasterna lite i bilden lite för att det ska synas på bilden, men ja, det fanns en hel del skit att få bort. Rejält mycket faktiskt. Men ja, rent blev det till slut i all fall!
https://www.freeride.se/img/photo/n/331ea25bfafd95425dccf2fe70feaa12.jpg
Sen på med rejält med monsterlim från helsikeland, trycka dit kabelgenomföringen och sen solpanelen. Just nu står allt i press för att få härda de kommande 24 timmarna.
https://www.freeride.se/img/photo/n/7bef590cdda947e52b012b41dde7d4c6.jpg

Visst ja, apropå isoleringen så språkade jag lite med olika experter, och konsensus verkar vara att det är lugnt att lägga mineralull direkt mot bilens plåt, så länge det ventileras.

Jag hoppas det här inlägget inte blev allt för rörigt, det kändes som att jag inte fick ihop en röd tråd riktigt lika tydligt som jag skulle önska! smile

Corin
1046 Inlägg
Corin 7 mån sedan

En sån tråd! Jag har planerat att bygga en egen äventyrsvan rätt så länge, och just nu verkar det som många andra också gör det. Jag får lägga på ett kol känner jag.

Ska bli spännande att följa ditt projekt!! Får man lägga upp sitt eget här också så småningom eller vill du ha tråden för dig själv?

livet är en semester Citera
Hawk100
506 Inlägg
Hawk100 7 mån sedan

Ser lovande ut!
Kul att din tidplan spruckit, precis som min tidplan för badrumsrenoveringen hemma. Då är jag inte ensam om att vara tidsoptimist...... ;-)

gabstract
34 Inlägg
gabstract 7 mån sedan

vilken guld-tråd! blir väl snart att skita i allt och köpa en van här med.. så lite inspiration fram tills den brytpunkten kommer är ju inte fel sähär i sommar-regnet... nyfiken på hur du får till förvaringslösningarna så småningom. Vad har du tänkt i madrass-väg och för schäslongen?

@Corin men va! jag vill se!! du ska inte kitta upp pajeron då? wink

#merladdänsladd!! Citera
LawndartGustav
947 Inlägg
LawndartGustav 7 mån sedan

Kul tråd! Många är vi som velat ha något liknande. En kompis är precis färdig, fråga om namn i PM om du vill fråga om tips.
Emma Dahlström bygger samtidigt, där finns ju också tips smile

- Efter att ha husbilat i Japan är mitt tips Dieselvärmare, drar galet lite och värme är guld på vintern, speciellt för torkningen. Är väl inga problem om det inte snöar men snöar det är ju allt blött till slut.
- Appråpå matlagning fanns två 20/30 litersdunkar under diskhon i husbilenn, den ena med rent vatten och en fotpump till och den andra med gammalt diskvatten som helt enkelt gick dit med slang från diskhon. Kan vara värt det om du planerar längre turer.
- Som du skrev om fack bak är det ju smidigt med fack för saker som inte alltid behöver värme eller torka som pjäxskal, ryggsäck, skidor klätterprylar osv.
- fällbar stol vid dörren och krokar på dörren kan vara smidigt om det får plats
- glöm inte elektrisk fläckt i taket och luftintag i botten på dörren

Lycka till! Är avis nå djävulskt wink

Live free and die ...ing Citera
Vattendroppe
Online 2585 Inlägg
Vattendroppe 7 mån sedan

Jag har legat lite på latsidan vad gäller uppdateringar, men nu är det dags igen! Inleder med att säga att vädre är något jävulskt påfrestande, det är riktiga monsunskurar blandat med strålande solsken och eftersom jag har min bil ståendes under bar himmel, och garaget jag nyttjar har relativt lite yta blir det mycket att bära ut och in hela tiden, stänga dörrar och försöka planera vilka moment som går att göra när. Mentalt ganska påfrestande, men det går i alla fall framåt!

Så vad har hänt sen sist? Solpanelen är numera motorvägstestad och den sitter fortfarande kvar på bilen! Jag hörde inte heller något som tyder på att sladdarna ligger och slår mot taket eller dylikt, great success alltså!
https://www.freeride.se/img/photo/n/92731e0248a416df62a95e84004f306f.jpg

Vidare så har isoleringen och alla (funktionella) paneler kommit på plats i bilen! Finns några dekorativa paneler kvar, men de spar jag helt enkelt på tills jag känner att bilen börjar bli i ett mer funktionellt skick, eftersom de inte fyller någon mer funktion än rent kosmetisk. Jag har också funderat lite över laytouten på bilen, och den är något förändrad. I korthet rör det sig om att jag ställer elen där gasolen stod i min förra layout (den som finns i första inlägget), köket kommer placeras där elen var utmarkerad förut (men högre upp än botten på bilen såklart) och gasolen kommer ställas längst bak till höger. Vidare har jag kommit fram till att det var väldigt lite golvyta som kom till av att ha en fällbar säng, och har således bestämt mig för att köra på en 190 x 120 cm säng fast. Jag har börjat pilla med ramen på sängen/förvaringen under/hyllan längst bak till höger, och i dagsläget ser det ut ungefär såhär:
https://www.freeride.se/img/photo/n/66d9e19c231c75712731ad9e42bebd10.jpg
Bilden är lite av en ljugis, många av sakerna ligger bara på plats och är inte fastsatta än. Det är där för att jag ska få en mental bild av hur jag ska fortsätta på bästa sätt smile

Just det, jag har också börjat fixa med en frontpanel av lite tjockare konstruktionsply som sitta längst fram för att enkelt kunna fästa upp saker mot avdelningsväggen (syns längst fram i bild). Har dock inte lyckats lista ut hur jag ska fästa den där framme på något bra sätt, men jag hoppas jag får en snilleblixt när jag grejar med annat.

Sådär, det var väl en kort lägesrapport! Nu tänkte jag snacka lite mer tekniska detaljer för de som är intresserade! big_smile

I min bil satt det som sagt paneler delvis uppe redan från början, vilket gör att det finns befintliga skruvhål i bilens metallram som i viss utsträckning fortsatt går att använda. På vissa ställen är de enkla att återanvända genom att sätta i lite mindre skruvar i hålen bakifrån, på föjande sätt
https://www.freeride.se/img/photo/n/185616648f90b2f92b915cf0f8e54ce8.jpg
sedan helt enkelt "passa in" panelen där den ska sitta och trycka till runt kanterna på panelen. Det blir fina markeringar på baksidan, bara borra med ett lagom stort borr och skruva i (för det mesta, ibland skiter det sig, och då får en se till att vara kreativ)!

Så, ramen då! Jag börjar med en disclaimer. Jag är ingen snickare. Jag har inte så mycket erfarenhet av att jobba med trä. Det finns förmodligen tusen miljoner snyggare och bättre sätt att göra det jag åstadkommer, men med min kunskap och erfarenhet i dagsläget så är det här nivån jag håller mig på! I grund och botten ser den ut såhär:
https://www.freeride.se/img/photo/n/15bf769d22a6fecab69c665277419f7d.jpg
Den bakersta regeln (ja, det är reglar jag arbetar med för stommen, 45 x 45 mm, 45 x 70 mm och 45 x 95 mm) är inpassad så att den precis passar in i bilens absoluta bakkant så att den ligger mot dörrens tätningslister. Den blev så pass väl anpassad att den faktiskt går att att knacka in och den hänger kvar på egen hand, inte direkt med vilje, men jag tackar ju inte nej till en så bra passform. Till vänster är sängens stomme, den vänstra längsgående regeln är 45 x 45 mm, eftersom den vilar på hjulhuset bedömmer jag att det inte behövs mer än så. Den högra längsgående regeln i sängstommen är 45 x 70 mm, eftersom den kommer ha längre sträcka som frihängande behöver den bättre styrka. I sängens bortkant är det en 45 x 45 mm och stommen till själva hyll- och förvaringsdelen är också gjord i 45 x 45 mm.

För att bygga ben till ramen där den är ihopfäst använder jag 45 x 90 mm regel, detta så att båda reglarna får stöd underifrån från benet. På de benen jag har gjort som ska vara längst ute i kanterna har jag fixat små plattformar för att fördela trycket från dem på en större yta.
https://www.freeride.se/img/photo/n/ccca543ff19ace8b004b6e3d9d1037d8.jpg
På det benet jag hunnit med att göra till övergången mellan 45- och 70-regel har jag sågat till en liten hylla, återigen så att båda reglarna får stöd från själva benet.
https://www.freeride.se/img/photo/n/e02aa470235b21cfa4ae85859dc5fb16.jpg
Till sängens botten använder jag plank på 70 x 20 mm.

Under själva sängdelen ska jag också få in ytterligare en 45 x 45-regel med tillhörande stödben jämfört med vad som finns där nu, så jag har bygga avdelaren för själva skidförvaringsfacket kontra annan allmänförvaring där nere. Stödbenen kommer jag fästa med rejäla vinkelbeslag, mellan två och tre styckna per ben beroende på var benet sitter.

Just det, jag höll på att glömma! Golvet strulade lite i sluttampen också. Tanken var att använde kemsvets för att få ihop fogarna i golvkanterna. Kort och gott, fick inte kemsvetsen att fungera alls. Slutade med att jag tog fogtätning istället och kluttade dit på alla ställen där det finns skarvar i golvet. Inte supersnygt, men funktionellt, och det ska nog hålle tillräckligt bra.

@Corin För min del kan du lägga upp saker här!

@Hawk100 Nej, inte direkt. Fast jag vet inte om jag skulle kalla det att vara tidsoptimist i det här fallet, det är ju alltid knepigt som fan att tidsuppskatta något en aldrig har gjort förr!

@gabstract För min del hade det gärna fått vara lite mindre regn dock... Eller om det finns någon stackare i nyköpingstrakten vars (stora) garage jag skulle kunna låna in mig på? Angående madrass, se min beskrivning av uppdaterad planlösning (ingen ritning, låter den ligga kvar i skallen den här gången, tar tid att rita upp)! Kommer förmodligen köra på en standardmadrass, 200 x 120, kapa toppen på den och vika eller sy in det överblivna tyget i överdraget.

@LawndartGustav Hade ingen aning om att Dahlström bygger en också! Coolt! Och om du är avis är det ju bara sätta igång själv wink

För att kunna skriva i forumet så måste du vara medlem och inloggad.
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook