En äventyrsbil blir till

En äventyrsbil blir till
Husbilar på B-körkort är dock jättevanligt :) Så länge det väger under 3.5 ton är det inga problem och det är ju där dom flesta ligger :) Funderade också på att bygga eget efter denna tråden men inser att för min del är det vettigare att importera något färdigt från tyskland :)

Riktigt imponerad över ditt bygge såhär långt! Bra jobbat

En äventyrsbil blir till
Då har jag varit på't igen. Har börjat bygga inredningen, det är kul men tar en jädra tid. Jag har bestämt mig för att börja med den delen av inredningen som ska stå på sidan av sängen. Började förra helgen med att såga ut och slipa till själva sidobiten som ska sitta bredvid sängen, färdigställde den nu komplett med en list för att ha ett bottenhyllplan att stå mot.

När det var fixat så donade jag till en formskuren platta för att ha som bas till köksinfästningen, så köket kommer stå som följer

Ja, sidoplattan går hela vägen ner ungefär lika långt bak som själva köket, det är tänkt att bli ett skåpsutrymme under köket för förvaring av kastruller etc. En irriterande detalj är också att köket har uttag för gasen i högerkant sett framifrån, vilket gör att det blir lite trängre om plats. Hade den varit i vänsterkant hade den haft gott om rörelseutrymme, och jag hade haft lite mer spelrum med var jag ställer köket. Men det är som det är, jag tog i alla fall upp en spalt i sidoplattan så att gasolslangen ska kunna köpa fritt. Tanken är att köket ska fastas in stadigt på plats med en träkonstruktion, så att det inte kan glida omkring, så det räcker med små marginaler. Anledningen till att väggen bredvid köket är så pass hög är helt enkelt stänkskydd för sängen vid matlagning.

På baksidan av köket blir det en rejäl doning till panel, och forminpassad också.

Det finns inte så mycket spännande att säga om inpassandet av såna skräddargjorda detaljer, det är mest bara att passa in följt av justera och sedan fortsätta på den banan fram till det att det är klart. Det tar en helvetisk tid, men resultatet blir bra. Jag hade i alla fall vädret med mig under tiden jag höll på att såga ut och justera panelerna, så kunde jobba utomhus hela tiden! Till en början är passformen inte sådär väldigt bra...

Men efter att ha gjort justeringar in absurdum så passar den rätt bra! Tillräckligt bra för att gå att vrida in på position i alla fall. Bild på exakt passform på väggen får ni klara er utan, den kan nog komma att skymta vid framtida bilder ;) Den blev inte helt perfekt (skrällen), men faktiskt väldigt bra om jag får säga det själv!

På baksidan kommer jag fästa upp en gammal IKEA-möbe jag hade på studentrummet. Förmodligen den enda IKEA-möbeln i världshistorien som var billig och ändå gjord i massivt trä! Dock kom den helt obehandlad från IKEA, men jag har ändå en hög med trä som går igenom oljning, så det är en rätt smal sak att olja lite ytterligare.

Tyvärr har jag ingen bild på hur den kommer att sitta, det skulle vara knepigt att hålla den på plats samtidigt som jag tar en bild Den kommer bli infäst mot den höga väggen i kökets baksida, där den står ovanpå en list som i sin tur i bakkant bilar på den listan som är infäst i bilen. I framkant kommer den få ett stödben, och sen kommer den skruvas in i väggens överkant. På andra sidan kommer den få två reglar som går hela vägen upp och är fäst i överkant. Eventuellt gör jag en liten kant i överkant, så jag får ett bra ställe att förvara papper och annat smått och gott på ovanpå själva lådan.

När jag hade kommit så långt drog regnvädret in, så jag avslutade inpassandet och drog mig tillbaka in i garaget för att olja allt jag gjort så långt. Sen skruvade jag dit rosettventilerna på ventilationssystemet. Blev rätt bra skulle jag säga!

När ventilerna är öppna syns det att det är lite snett, men det är ju ett hemmabygge så det är lika väl att det syns!

Det var allt för den här omgången! Känns som att det blir ett kortare inlägg, men det är ju inte sådär väldigt spännande att berätta om hur jag har spenderat massor med tid att mäta dimensioner och fundera över hur en panel ska se ut exakt etc.

En äventyrsbil blir till
Den här helgen skulle kunna sammanfattas med "gör om gör rätt". Kanske i och för sig låter mer illa än vad det är, men gjorde några irriterande tabbar under helgen som tog onödig tid. Men i alla fall, "köksön" är fastskruvad på plats nu, och det är gjort hål för att ta igenom gasolslang!

All in all tycker jag det blev ganska så bra

Innan det är helt klart så kommer jag fästa den tvärgående väggen i takbalken också, men det kan jag inte göra för än taket är helt på plats. Det ska förmodligen också upp en hylla för en 10 l vattendunk mot taket också. Köket passar in bra, och gasolslangen löper igenom hålen (inte utan att ligga mot kanterna, men de är fint slipade, så det är lugna puckar). På baksidan var det tanken att det skulle se ut såhär:

Och då kommer tabbe nummer ett. Tanken är som sagt att min IKEA-hylla (en IVAR enligt lappen bakpå för övrigt) ska stå ovanpå den tvärgående balken och sen få två ben i den andra kanten för att hålla sig på plats. Anledningen till att den tvärgående balken är mycket tjockare än den behöver vara är för att höja upp hyllan lite, och på så sätt få större utrymme för att komma åt hyllplanet under till. Och det är bra. Men det finns en översta hylla också, som i så fall hamnar väldigt, väldigt nära taket. Och det är inte så bra. Lyckligtvis hann jag i alla fall upptäcka det innan allt var skruvat på plats, så jag få vara glad för det istället! Men jag var tvungen att göra om den tvärgående balken, vilket tog en väldans ledtid med tanke på oljning, torkning etc. Den ersattes med en rektangular balk istället (några cm lägre), vilket ger tillräckligt med utrymme i toppen för att kunna se in i den översta lådan och använda den på något slags vettigt sätt. Det ger också fördelen att det blir lite större utrymme på toppen av alltihopa, så jag kommer kunna ha ett användbart fack där uppe också.

I nederkant ser ni också hålet där gasolen kommer löpa igenom, och för att skydda slangen där kommer jag helt enkelt använda ett VP-rör.

VP-röret kommer löpa igenom ett liknande hål i en väggpanel på andra sidan och sen hållas på plats med ett buntband på mitten. För att skydda slangen inne i själva kastrullådan ska jag försöka hitta en snutt flexslang eller dylikt jag kan trä över slangen som får hållas på plats genom att helt enkelt vara för stört för att gå igenom hålen i panelerna.

Hur som helst, jag fixade också en panelbit av 4 mm ply-spill att skruva på i IVAR-hyllans bakkant för att hålla konstruktionen stabil, innan har den hållts ihop av skivan i bakkant, och ni vet ju ungefär hur passformen på IKEA-möbler kan vara.

Och nu raskt över till helgens andra stora tabbe. Som beror på att jag var lat. Ni vet att när nya material ska limmas bör man testa lite först nånstans för att se att det verkligen funkar. Jag tänkte sätta upp inredningsmatta framtill på mellanväggens metallområden för att få det lite ljusare och få en liten, liten barriär med isolering. Spraykontaktlimmet jag har använt har funkat mycket bra hittills och hållt upp det mesta med bravur. Så jag struntade i att köra en provbit och började limma. Det var dåligt. Kort och gott så ville limmet inte greppa mattan särskilt bra alls, så då satt jag där med stora delar av en vägg täckt i kontaktlim...

Vi kan väl säga som så att ni när helgen är slut har jag tvättat bort det mesta, men jag har fortfarande ungefär en dryg fjärdedel kvar. Och det tar tid. Och måste gnuggas. Och det går åt aceton. Och det är jävligt. Så det har tagit en jädra massa tid...

Lyckligtvis lyckades jag i alla fall få upp IKEA-hyllan när den nya tvärslån till sist hade oljats och torkat klart.

Och jag tycker det blev rätt så bra! Den bakre stolpen fick sig lite väl mycket avfasning i bakkant, men det är ju ingenting som påverkar hållfastheten. De bakre stolparna är fäst med skruvar från insidan

Och i framkant är den fäst mot köksdelens främre vägg med skruv som sitter i hyllans övre- och undre ram.

All in all sitter det på plats uta fan, och lär inte röra sig nånstans i första taget!

Jag har också skurit ner all den befintliga motorrumsisoleringen i taket. Anledningen till det är att det visade sig att den tidigare ägaren har nöjt sig med 2 cm tjock isolering, medans jag har köpt 3 cm tjock isolering. Den 3 cm tjocka isoleringen går in finfint under taket, så jag tänkte använda den i så stor utsträckning som möjligt, och sen fylla ut med 2 cm-isolering på de ställena där 3 cm tjock isolering inte riktigt går in. Det rör sig om i närheten av balkarna och ut mot takets kanter i viss utsträckning etc.

That marks the progress for this time around. Nästa helg hoppas jag det blir pill med gasolhink, den bakre ryggsäckshyllan och lösbotten till under IKEA-hyllan!

@saktaibacken Anmäler ditt inlägg på grund av skamlös reklam, vill du göra reklam på freeride kan du istället börja här: https://www.freeride.se/annonsera/

Senast ändrad:
En äventyrsbil blir till
Den kommer ju hålla i evigheter! Redigt!

Vi har precis bytt ut gaspedalen. Den gamla hade rostat, blivit sne och lossnat där den går in till motorn. Det gjorde den redan innan vi lämnade Sverige. Lite olika provisoriska lösningar senare fick vi äntligen en ny (gammal, äldre än vår bil) skickad till Sagres, även känt som världens ände. Vi tog oss hit, och har nu bytt.

Innan vi bytte satt den fast åt ena hållet för att inte bli mer sne, och med ett löst snöre för att kunna dra upp den när den fastnar.

Fixat upphängning för brädorna. Ett spännband med silvertejpsförstärkning i befintliga skruvar i taket, lätt som en plätt och funkar perfekt.

Vi blev även tvugna att byta gasolsystem. Flaskan vi fick med var Primus, och även brännarna och så är primus. Gasen tog slut, och ingen ville fylla på flaskan, än mindre byta ut den. Vi fick ta loss säkerhetskopplingen från slangen, köpa en ny ventil med munstycke och öppning/stänging, och en ny campingaz-flaska. Funkar skitbra nu, men det var rätt meckigt och kostade en del. Vad hade tänkt ha? I nästa van (ja, nästa) blir det ingen fast gasinstallation för oss. Ett tvålågigt portabelt primus med småflaskor.

En äventyrsbil blir till

@Corin Fyfan vilken fin bodge, det är ju så jag blir lite tårögd!

Jag kommer ha ett "svenskt" system, men kommer ha adapter för campingaz och även norska/finska/danska PC5-flaskor med snäppventil! På grund av hur adaptrarna prissätts kommer jag dock köpa ett helt adapterset med sjutton miljoner delar (skiljer typ 25 spänn mellan att köpa de två jag behöver löst och hela setet), så efter det räknar jag kallt med att vara väldigt väl täckt!

En äventyrsbil blir till
Förra veckan var en riktig skitvecka på en hel hög med nivåer för min del, men jag lyckades vara mer produktiv än vad jag hade förväntat mig i helgen. Hjälpte föräldrarna att masta av båten också, så lite tid gick år till det.

Fortsatt inredning. Fixat lösbottenhylla under IKEA-byrån jag petade in förra gången:

Den lilla biten längst bort i bilden kommer vara permanent fastsatt, sen kommer det en bit permanen fastsat botten på andra sidan så småningom också. Det är vid såna här tillfällen det märks att jag inte är snickare, jag hade varit smart hade jag fixat bottenplattor först, för att sedan fästa upp benen till hyllan ståendes på bottenplattorna, det hade varit mycket enklare och snyggare. Men nu är det som det är, och det blir ju inte ohållbart på något sätt, bara meckigare att få ihop. Var tvungen att offra ett vinkeljärn till den bortre lilla biten också.

I bakkant är det utskuret i lösbottnen för att använda spännbandsfästet om jag vill

Har börjat greja med gasolen och gasolinstallationen också. Det här med att bygga en egen gasolhink är som sagt billigt, men det har visat sig var lite krångligare än jag hade tänkt mig! Med reducerventil, magnteventil och slangnippel på plats får inte hela installationen riktigt plats i hinken om den bara står upp och ned. För att avhjälpa det har jag tillverkat en lösbotten. På undersidan ser den ut så här

med en klack på ena sidan för att vinkla flaskan lite (då får allt plats). På motstående sida har jag slipat lite på botten för att ha en jämn vinkel med klacken. De tre fulbitarna som sitter över mitten är till för att ge stadga även på det hållet i plywooden (på så här tunt plywood är det väldigt stor skillnad i böjlighet beroende på om det är 1 eller 2 lager som ska böjas längs med fibrerna). Från ovansidan ser den ut såhär

Tänkte det var trevligt med en markering som visar vilket håll som är nedåt (så att jag vet vilket håll jag ska ställa ventilen åt, den ska stå uppåt). De utskurna slottarna på sidan är så att jag kan slå att spännband runt flaska + lösbotten, på så sätt slipper jag oroa mig för att flaskan roterar i förhållande till lösbottnen inne i hinken och kilar fast ventilupsättningen på sidan.

Har gjort den bakre väggen också. Det gäller att tänka till ordentligt och hålla tungan rätt i mun för att få till det hela rätt.

Eftersom jag kunde ta lite mått och erfarenheter från den förra väggbiten blev inpassningsarbetet betydligt mycket mer överkompligt, och det tog inte i närheten av lika lång tid att få till det!

Ovanför gasolhinken längst bak i bilen ska det bli ryggsäcksförvaring, och eventuellt en extrahylla för småplock högst upp. Ska kolla hur mycket marginal jag får till taket om jag ställer in min stora ryggsäck i fulpackat format och sen får jag se om det finns marginal nog för att det ska vara vettigt att ha en hylla på plats. På framsidan av väggen kommer det bli avlånga hyllor för diverse småplock.

Och gasolhinken passar in som följer:

Det går att ana i bilden, men gasolhinken har fått sig en liten list i bortkanten för att stå stabilare. Den kommer också få en egen botten så småningom (för att höja upp den nog så att kragen kommer upp över själva konstruktionsramen). Jag har också gjort en liten vägg som kommer sitta på vänster sida av gasolhinken. Ovanför gasolhinken kommer det finnas en lösbotten att ställa ryggsäckar och andra större attiraljer på.

Jag har också en ny dekorationspanel som ligger på tork efter att ha fått sig sitt första lager lack på sig, men den har jag inga bilder på. Håll till godo! Jag tror det var allt för den här gången.

Senast ändrad:
En äventyrsbil blir till
Hawk100 sa:
Vart ska första resan med bilen gå?
Tanken är nånstans i La France! Je parle un peu francais, mais je veux apprendre plus. Med viss reservation för språket. Mon francais est trés mal, så att säga.

Gillar att åka brant också, så känns som ett lämpligt ställe att vara på!

En äventyrsbil blir till
La Plagne och les Arcs kan jag rekommendera då! Mäktig brantåkning på Belcotte och väldigt få svenskar..... Många barnfamiljer så liten konkurrens om lössnön. Franska nästan ett måste!

En äventyrsbil blir till
Jaha, det var ett tag sen det kom en uppdatering, så nu är det la dags! (Passar återigen på att göra skamlös reklam för min instagram, rando_scando, där jag försöker ha lite mera kontinuerliga uppdateringar.) Det har hunnit hända en del, har haft möjlighet att, om än inte ta en veckas semester för att bygga, så passa på låna bil från föräldrarna när de varit på semester, jobbpendla hemifrån dem istället och kunna bygga på kvällar (utöver helgerna) under den gångna veckan! Således har jag gjort större framsteg än vad jag kunnat göra om jag bara arbetat på helgerna, men som vanligt så kryper det framåt - att bygga inredning tar en jädra tid. Det är också mestadels ren inredningsbyggnation det handlar om, så det kommer inte bli ett sådär väldigt tekniskt inlägg det här.

När jag lämnade bygget förra gången höll jag på med väggen bak mot gasolhinken. Kort och gott, grovstrukturen av den delen är numera färdigställd! Det är när jag gör såna här grejer jag inser att jag inte är snickare. Numera ser bottnen ut såhär

och det var lite meck med att såga ut skarvarna för benen till hyllan ovanför. Hade jag varit smart hade jag gjort golvet först som bara en fyrkant och sen ställt benen ovanpå. Det hade nog sparat en del tid med sågningen. Som det blev gick ju bra också, men som sagt, inga snickarpoäng direkt. Finns säkert fördelar med som jag gjort nu som hade varit mer uppenbara om jag gjort på det andra sättet också.

Efter det så gjorde jag hyllplan till mellan hyllan och den bakre väggen, enkelt att göra dem lika breda som den nedre delen jag började med för att på så sätt få en rak bakre vägg (hey, en fördel med att göra som jag gjorde!). Har ett plan i botten och ett i toppen av byrån, samt ett hyllplan mellan dem. Fäst upp dem har jag gjort som följer. Det nedersta hyllplanet på sidan mot byrån fick en specialare. så att hyllplanet kunde ligga kant i kant (klossarna är skruvade på plats).

De två övre planen fästes helt enkelt med längsgående plankor mellan byråns ben

och (som ni ser) alla hyllplanen fästes med längsgående plankor mot "baksidan" av det hela. Alla infästningar skruvades i från andra hållet, så inga skruvhuvuden inne i hyllorna.

Att få till hyllplanen någorlunda plant var ganska knepigt, och trots mycket mätande lyckades jag sabba det nedersta planet. Löste dock det enkelt med en liten plywooddistans när allt skruvades på plats.

Sen, för att slippa att saker trillade ner bakom byrån, fixade jag distanser på baksidan för att täcka upp. De övre bitarna limmades på plats, och den större panelen skruvades helt enkelt fast i hyllplanen från baksidan.

Och med allt på plats blev det såhär:

Ingen risk att saker trillar ner bakom byrån! När grovstrukturen av hyllan var klar såg det ut såhär:

innan den är helt färdigställd ska det dock på lite vägg på framsidan för att saker inte ska trilla ut ur hyllorna när jag kör.

Sen var det dags att fixa ett lite stabilare utrymme för gasolhinken. Dels för att den behöver höjas lite från bottnen för att komma upp med sin krage ovanför sängramen, och dels för att jag med vägg mellan slipper behöva bry mig om att eventuellt skada eller punktera plasthinken när jag drar saker in och ut ur förvaringsutrymmet bredvid. Det finns inte så väldigt mycket spännande att säga om den utom att jag var tvungen att fixa med lite distanser på ena hörnet av bottenplattan för att kompensera för att lätt ojämnt golv.

Väl ditskruvat och på plats ser allt ut såhär

Hinken passara nästan löjligt bra in, och det finns plats ovanför väggen till vänster för att ta ut genomföringen för gasolslangen och in i hålet den ska igenom som går att skymta uppe till vänster. Fixade också in en av de sista återstående dekorationspanelerna.

Nästa steg var att fixa distanser för att lägga en lösbotten över gasolhinken, så att det kunde bli dedikerat utrymme för avställning av ryggsäckar, upphängning av hjälmar, m.m. Ett snabbåtkomligt avställningsutrymme helt enkelt! Jag har inte så många bilder från den här processen, men jag var tvungen att vara lite kreativ för att få till infästningen av distanserna.

#vattendroppesnickrar. Fokuset är totalt. I färdigt tillstånd, med distansklossar och träplugg och hela skiten på plats ser det ut såhär

Lägg märke till att vissa av distansbitarna har avsågade och rundade kanter för att underlätta arbete med hinken. Sen dock jag skruvade in en D-ring på andra sidan så att jag kan fästa ner gasolhinken med hjälp av lastbäraren på andra sidan och ett spännband. På så sätt hoppar det garanterat inte omkring vid körning.

Här är med allt på plats, även hyllplanet som utgör avställningsyta

Med "grovstrukturen" för hela sidohyllan på plats har jag påbörjat byggnation av framdelen på bilen! Steg ett är att slutföra mellanväggen. Som jag sagt tidigare ville jag sätta upp inredningsmatta till viss del på mellanväggen, det ser lite schysstare ut och isolerar också litegranna. Samt att det går att ta på väggen utan att behöva röra vid metallen, vilket kan vara trevligt. Hade frågat de jag köpt inredningsmattan av vad för lim som skulle användas (i och med att mitt älskade spraylim misslyckades totalt), så nu utrustad med samma golv- och vägglim jag använda för golvet (enligt utsago det enda som har en chans att fungera) stred jag till verket. Lim på

Matta på plats och skära bort överblivet material

Sen på med en till tjock väggpanel uppe vid fönstret

Både den och den nedersta panelen är i konstruktionsply, vilket gör att de är tillräckligt stabila för att fästa hyllplan etc i. Mycket smidigt för framtida bruk! Jag drog senare också på Sikaflex jag hade över sen ventilationsbyggnationen längst kanterna på inredningsmattan för att snygga till skarven lite (sista jag gjorde innan jag drog tillbaka till min lägenhet, på så sätt har sikaflexen åtminstone 4-5 dagar på sig att torka innan jag är där och rotar igen, så jag slipper riskera att peta till den med något och förstöra finishen).

Tyvärr hade jag gjort en tankevurpa när jag köpte bult för att fästa in den tunna mellanpanelen (som är rent dekorativ, går inte att montera något i), så bultarna var för korta och den får bli ståendes till nästa gång jag bygger.

Men den ska i alla fall fästas upp på den fula biten på mitten.

Jag har också fixat en första regel att börja bygga hyllplan mot. Började med det jobbigaste, den in mot väggen. Som vanligt eftersom väggarna knappast är så väldigt raka eller regelbundna blir det en hel massa specialinpassning och jävelskap.

Till slut fick jag dock till en bra passning, och den första stolpen är numera oljad och inskruvad på plats

Har också sågat ur och oljat bottenplattan som batterierna ska stå på (och till viss del fästas in mot) som ni ser i bilderna ovan.

Framöver hoppas jag på att kunna färdigställa skelettstrukturen och en mer detaljerad plan för hur hyllorna ska se ut i framkant, och sen kunna fixa elsystemet! Då blir det lite mer tekniskt kringelikrokande igen, istället för bara "jag har gjort en hög paneler"!

Jag tror det var en fullständig uppdatering för vad som hänt sen sist. Kanske finns några som trodde att jag givit upp, men som sagt, för mer regelbundna uppdateringar hänvisar jag till min insta, @rando_scando ;)

En äventyrsbil blir till

@vattendroppe tjena! följer arbetet men skriver inget. Blev själv sugen på detta nu när en opportunity har öppnat sig (en van som jag kan få). Efter det slog mig frågan - vet du hur blir det med besiktning när man bygger om en bil? Min "van" är iofs en minibuss med löstagbara sitsar och plant golv, men när den besiktigas måste sitsarna vara inne.

En äventyrsbil blir till
wessozi sa:
@vattendroppe tjena! följer arbetet men skriver inget. Blev själv sugen på detta nu när en opportunity har öppnat sig (en van som jag kan få). Efter det slog mig frågan - vet du hur blir det med besiktning när man bygger om en bil? Min "van" är iofs en minibuss med löstagbara sitsar och plant golv, men när den besiktigas måste sitsarna vara inne.
Eftersom jag bygger i lastutrymmet och min är reggad som lätt lastbil så är det inga problem! Det ingår inte över huvud taget i besiktningen vad som finns där bak och i och med att min gasolinstallation juridiskt inte klassas som fast så undkommer jag allt ev strul med det också. Kolla om det är möjligt att regga om bilen som lätt lastbil godkänd för max en eller två passagerare, då borde du kunna komma undan med att besikta den i framtiden utan att ha sätena på plats. Men för säkerhets skull skulle jag dubbelkolla allt jag sagt med trafikverket och/eller en besiktningsfirma.

Vad gäller att få en bil så skulle jag ändå se till att den är i bra skick. Såklart beror på det mycket på vilken nivå ombyggnationen görs på, men nästan oavsett vad kommer det bli ett bygge du kommer lägga ner rätt mycket tid och pengar på - inte jättevärt det om bilen ändå rasar efter två säsonger! (Om du inte kan få tag på en identisk bil och har inredning som går att lyfta ut så att du bara kan lyfta över hela bygget såklart)

Senast ändrad:
En äventyrsbil blir till
Detta är SÅ kul att följa!
Har du funderat något mer på vart alpresan ska gå, eller kommer du följa snön och åka dit det har snöat?

En äventyrsbil blir till
Jag får klaustrofobi av bilden där du har klättrat in i inredningen. :D
Men jäklars vad imponerande alltihopa är!

En äventyrsbil blir till

@Hawk100 Har ingen närmare plan sådär, tänkte sticka nångång efter jul (lovat min ömma moder att vara hemma med familjen i år, det var ett tag sen nu) och åka dit det finns bra åkning och bra partnerskap för den typen av åkning jag känner för stunden, må det vara puder i skog eller soliga turer med branta korridorer. Det som är det fina med den här typen av bygge, det behöver inte finnas några fasta punkter! (Så om någon vill åka bil till alperna nångång efter jul så finns det plats!)

@BockenBruse Årsmodell -08 som gått 17k mil

Senast ändrad:
En äventyrsbil blir till
Jävulskt gediget som sagt! Och väldigt kul att följa!

Vi är just hemkomna efter 6 veckors #vanlife, och är många erfarenheter rikare. Utifrån det vi lärt oss ser ditt bygge jävligt bra ut, klart bättre uttänkt än den som byggde vår. Men jag funderar på hur du tänkte göra med vatten, diskho och sånt? Och kylskåp? För oss har det varit en konstant jakt på vatten, toa och wi-fi. Det var först när vi konsumerat tillräckligt många 6-liters vattendunkar som vi kunde fylla på med diskvatten som vi kände oss trygga en 20l räckte inte särskilt långt.

Den främsta lärdomen är dock att bara för att man kan, så måste man inte flacka runt överallt hela tiden. Det är svårt att inte undra om det inte är bättre förhållanden någon annan stans än där man är, men när man väl kan släppa de lite så blir det så sjukt mycket skönare. Men det är riktigt coolt att du kör Vanlife på vintern. Ska under hösten försöka fixa värme i LTn, så blir det kanske det för oss med!

En äventyrsbil blir till

@Corin Tur att jag verkar ha träffat rätt på några punkter i alla fall då! :D

Vatten har jag i 10-litersdunkar. 3 st totalt i nuläget, men om jag behöver det köper jag helt enkelt fler (har funderat på att byta upp mig till 4 eller 5 st totalt). De kommer vara upphängda ovanför köket, med kran på, så att det är enkelt att tappa ur vatten ur dem. Diskho kör jag helt enkelt med balja/bytta ovanpå köket. Som solo- eller dubbelboende blir det inte jättemycket disk (det vet jag från min erfarenhet av båtliv), så jag tror det klarar sig. Jag har övervägt någon form av diskholösning, men nah. Det får vara, less is more!

Kylskåp klarar jag mig rätt bra utan, äter redan i dagsläget inte särskilt mycket varor som egentligen behöver kylförvaras. Jag kommer dock sakna att kunna dricka mjölk, jag får klara mig med att ha det on occasion som lite lyx i vardagen.

Jaga toaletter kommer jag också få leva med dock, där har jag inget bättre svar än så ;) Jag är dock inte främmande för att nyttja naturen om det skulle behövas, det är jag van med sen tidigare! Mitt resonemang är ungefär att antingen befinner jag mig nånstans där det är tillräckligt bebyggt för att det ska finnas nånstans att norpa en toallet eller så är jag nånstans där det går att "smita undan". Ett alternativ här som en vän som kört samma race i NZ introducerade mig för var toaletthink. Jag kan inte jättemycket om konceptet, men tydligen är det rätt likt min gasolhink, med skillnaden att innehållet skiljer sig rätt drastiskt (lufttät hink som har separat ventilation utåt).

En äventyrsbil blir till
Angående disk kan jag meddela att snö är ypperligt bra att fuldiska i om man hittar snö som känns tillräckligt fräsch. Bara att röra runt snö på tallrik och dylikt och sen stoppa ner bestick i snön för att sedan ta upp de igen.

Grymt bygge förövrigt! Har följt tråden och känner mig lite avis alltså...

En äventyrsbil blir till
Vattendroppe sa:
https://www.freeride.se/img/photo/n/0462db972a2a6ebe6e55c31bd4704f8a.jpg[/url]

Med allt på plats kapade jag en del tjocklek på den isoleringen jag tagit bort tidigare och trädde helt enkelt över fläkten (ursäkta för världens sämsta bild)
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/7667f19df9db0ab9e21ac2aa1e98787b.jpg[/url]
Och sen skruvade jag tillbaka panelerna en (förhoppningsvis) sista gång.
https://www.freeride.se/photo/view.php?id=136473

Förhoppningsvis en onödig fråga, men har du satt någon fuktspärr utanpå isolationen? Den kommer blöt när det blir lite kyligare ute annars.

En äventyrsbil blir till
Vattendroppe sa:
@Hawk100 Har ingen närmare plan sådär, tänkte sticka nångång efter jul (lovat min ömma moder att vara hemma med familjen i år, det var ett tag sen nu) och åka dit det finns bra åkning och bra partnerskap för den typen av åkning jag känner för stunden, må det vara puder i skog eller soliga turer med branta korridorer. Det som är det fina med den här typen av bygge, det behöver inte finnas några fasta punkter! (Så om någon vill åka bil till alperna nångång efter jul så finns det plats!)

@BockenBruse Årsmodell -08 som gått 17k mil
Bra plan!

En äventyrsbil blir till
En äventyrsbil blir till
Har du gjort något mer med bilen? :)

Vattendroppe sa:
Den slås egentligen endast av renault mastern, vilket också är en modell jag kikade på. [...]om jag förstått det rätt landar jag precis nedanför nästa betalnivå med min nuvarande längd och höjd på färjor och motorvägar.
Jag har börjat fundera på att bygga egen nu efter pågående köksrenovering som hittills har gått över förväntan vilket har boostat självförtroendet lite! Och eftersom man som taxichaffis har rätt mycket dötid har det ju spenderats lite tid åt research :rolleyes:

Ang. färjor och motorvägar så är det under 6m som gäller för personbil, scandlines och öresundsbron så blir det nästan dubbla priset över 6m. Då finns det dessa alternativ hos varje märke om man vill lägga sig så långt som möjligt men ändå under

Totallängd / Lastlängd
Fiat ducato/Peugeot boxer/Citroen jumper L3 5998mm / 3705mm
Vw crafter mwb 5905mm / 3265mm
Mercedes sprinter mwb 5910mm / 3265mm
Iveco daily 5650mm / 3130mm
Fiat ducato/Peugeot boxer/Citroen jumper L2 5413mm / 3120mm
Renault master/Opel Molano L2 5548mm / 3083mm
Ford transit van mwb 5531mm / 2900mm

Så jag funderar på att gå på en L3H2 ducato/boxer/jumper, verkar finnas en del att välja på i tyskland :D

En äventyrsbil blir till

@linder Du hänger la med på insta, du vet att det har jobbats vidare! ;) Har dock varit upptagen med andra skriverier ett tag, så tråden har fått stryka på foten, men jag hoppas kunna få u något nästa vecka!

En äventyrsbil blir till
Jahopp, vars var det jag lämnade uppdateringarna här förra gången? Jovisst, mellanväggen var nästan klar.

Kan väl då börja med att säga att jag fixade klart mellanväggen. Inga konstigheter, bara genomgående bult som håller upp en träpanel.

Sen har jag fixat infästning för batterierna, och det gick igenom ett bra antal iterationer innan det var färdigt. Tanken var att landa på något med en träram i bottnen och sen spännand som håller ner batterierna, jag ville också att de skulle ha stöd direkt mot mellanväggen. Hur jag skulle få in all övriga elektronik i "stommen" var också en aktuell fråga, men jag började med batteriplattan. Steg ett var att skruva ihop en bottenplatta för att få lite ordning på saker och ting.

Steg två var att konstatera att det skulle vara bättre att ha batterierna ståendes lite längre bak och därmed skruva om alltihopa (det framgår inte i bilden, men det går inte att bara rotera allt 180 grader). Skulle sen börja fixa med spänbandsinfästningen. Min tanke var att ha spännbandet slaget runt om ramen i botten på det här sättet

Men det visade sig att med den konstruktionen alltihop för långt ner.

Dels kommer spännaren knäckas mot batterikanten, vilket vare sig är bra för spännaren eller batteriet, och dels kommer det inte gå att spänna nånting med tanke på att den kommer ligga väldigt tight mellan batteriet och väggen. Tillbaka till ritbänken. Min första tanke var att bara skruva dit en bygel i bottenplattan och använda den "vanliga" kroken för att fästa det hela på ett normalt sätt, men då blev bandet istället alldeles för långt och det räckte nästan hela vägen till andra sidan av batterierna. Istället byggde jag upp med en 45x45-regel ovanpå och slog den runt också (ja, det är utmejslat spår för spännbandet att löpa i)

På andra sidan fäste jag in bandet på samma sätt som jag tänkt ha från början här, det vill säga laget runt om den första regeln. Mellan batterierna har jag också en avskiljare, det blir stabilare och de gör att batterierna kan kylas lite bättre.

Vad gäller hur alla andra elprylar skulle fästas etc så gick jag igenom många idéer. Några exempel är att fästa allt på undersidan av hyllplanet ovanför som sen kan vikas upp för att få alla elgrejer och kopplingar smidigt uppvisade, alternativt fästa sakerna längst väggarna. I slutändan landade jag på en enkel lösning, ovanför det främre batteriet har jag byggt upp ett extra hyllplan som allt kan skruvas fast på.

När jag sen skruvade fast plattan på plats så gjorde jag en extra träbit att knacka in mellan batteriernas ram och bilens skiljevägg, på så sätt får jag också (precis som jag ville) ett direkt stöd mot väggen för batterierna! Den sitter inte infäst på något annat sätt, jag är övertygad om att den kommer stanna kvar där den sitter bara mha friktionen från väggarna den är klämd mellan (i bild syns också den andra spännbandsinfästningen)

Efter det var det bara skruva på alla elprylar på hyllan och fästa hyllan på plats! Det krävdes en del pusslande för att få alla komponenter bra i förhållade till varandra etc, men inga konstigheter egentligen. Det enda som finns att säga är väl egentligen att jag fäst kablarna med buntband i anslutning till säkringshållaren mellan laddningsregulatorn och batterierna. Det har jag gjort för att den använder flatstiftsanslutning, och jag vill inte riskera att de glider ur, genom att spänna ner kablarna med bundband innan avlastar jag kablarna och håller dem på plats - ingen risk att någon kontaktering rycks ur.

Den som är skarp på ögat lägger också märke till att jag borrat upp två hål för att dra kablage fram till bilens startbatterier så jag kan koppla ladda mina batterier med hjälp av bilens generator också.

Kablarna som går fram till bilens batteri dyker ut bakom förarsätet

Som synes i den här bilden har jag redan fixat dit det som kommer bli uppfästningsanordningen för min "strömbrytarlåda" (om det är soligt väder vill jag kunna köra bilen utan att använda diesel för att ladda mina förbrukningsbatterier, så har en manuell switch för att slå av/på den kopplingen). Jag har också använt samma metod som i taket för att skydda kablarna från nötning mot metallkanten - en gammal kabelstrumpa till en 3-ledare som är avklippt och urrensad. Funkar skitbra och ger lite extra nötningsmån.

"Skräddaresnickrade" en låda för att passa på i det lilla utrymmet bakom förarsätet. På insidan ser den ut såhär:

Träplattan fungerar, precis som buntbandet på andra sidan, som avlastare för att undvika att flatstiften till säkringshållaren glider ur. Den är inkopplad såhär:

Inga konstigheter alls - från bilens batteri till säkringen, till strömbrytaren och sen in till själva laddningsregulatorn. Väl på plats med alla sladdar inknögglade i lådan är det inga problem att styra laddningen från förarsätet med vänsterhanden, och för att byta säkring om den (mot förmodan) skulle ryka krävs inte mer än att flytta fram förarstolen lite. (Dock lyckades jag skruva dit strömbrytaren åt fel håll första gången, så var tvungen att göra om hela proceduren en gång...)

Irriterande nog kan det dock vara så att jag har fått en laddningsregulator som inte fungerar som den ska, den beter sig lite konstigt. Jag ligger i diskussion med CTEK om det nu för att felsöka och reda ut hur det ligger till. Det är ett huvudbry som jag verkligen känner att jag inte behövde just nu. Den enda trösten är att det kommer vara lätt att byta ut regulatorn om den är defekt, men tar ändå en hel del tid och energi att rota i...

Tillbaka igenom på andra sidan väggen så har jag fixat upp en avskiljarvägg för batteridelen. Jag tänkte ha huvudförvaringen av vatten på andra sidan den väggen, enligt principbild nedan (den kommer byggas lite ramar och skit, men det är där vattendunkarna kommer stå i alla fall). Ni ser också vars jag kommer fästa in huvudbrytaren för själva elsystemet.

Med väggen på plats ser elens utrymme ut såhär:

Det enda som saknas just nu av själva "stommen" är kopplingen huvudsäkring - huvudbrytare och huvudbrytare - elpanel. Där har jag kabel på 16 mm2, så kan inte crimpa den själv utan måste beställa den. Elpanelen är f ö den svarta lådan med plastlock ute till vänster, en smidig grej som är kombinerad kopplingsplint (för både + och -) och säkringshållare med 12 "positioner". Klart värd pryl! För att lyfta ur batterierna om det skulle behövs så lossar jag på spännbandet och skruvar av polplinterna. Sen skruvar jag ur och lyfter bort hållaren för själva spännbandet samt skruvar ur "mellanbalken". Efter det är det bara lyfta ur det första batteriet, lyfta ur mellan balken, dra fram och lyfta ur batteri nummer två.

För smidighetens skull har jag låtit det vara tillräckligt brett mellan stolparna så att batterierna går in bra mellan dem, då blir det som en bana batteriet kan dras upp via och jag kommer inte behöva tänka på att hålla styrsel på det utan kan lägga allt krut på att dra upp (den lilla stolpen till höger kommer vara för lösbottnen som ska in ovanpå sen att ligga på). Batterierna väger dryga 25 kg styck, så att bara kunna dra kändes bra. Här är en till bild för att få en bättre känslan för geometrin på det hela

Sen har jag börjat fixa med en av de sista dekorativa panelerna (bra grej att rensa huvud med efter att ha funderat på layout etc, inte så mycket tänka bara göra). Den kommer få ligga och torka till nästa helg och då förmodligen komma på plats

Sen, eftersom det var ett bra tag sen nu kommer här en översiktsbild på läget!

Framöver har jag utmaningen att lista ut ett bra sätt att kunna ha kablarna skyddade när de löper från min elcentral och upp till taket, där bilens befintliga banor tar vid. Utöver det är det väl mest tillbaka till hyll- och lådbyggande!

Det var allt för den här gången! För mer regelbundna uppdateringar finns jag på insta @rando_scando :)

Senast ändrad:
En äventyrsbil blir till
Givetvis funkar inte länken, man får sök på "Batteriseparator 100A 12/24V" för att se det jag trodde jag länkade till...........(måndags, suck)

En äventyrsbil blir till
En äventyrsbil blir till
En äventyrsbil blir till
Ser riktigt bra ut! Jag och två polare gjorde samma sak förra sommaren, blev 3 veckor i alperna i vintras.

Senast ändrad:
En äventyrsbil blir till
Dåså, tre veckor senare. Har fixat en lösbotten till batteri/el-avdelningen. Inga konstigheter, det gamla vanliga med ett jädra meckande för att lyckas skära ut allt till form. Jämfört med min förra lösbotten så vill jag dock inte att några större saker ska kunna trilla ner i elsystemslådan, så istället för att göra et klassiska "fingerhålet" för att öppna var jag och köpte ett handtag och skruvade dit.

I bildens hörn syns också slutdelen på avlopssröret/vattenlåset jag använder som kabelbana för all el i bilen. Det är uppfäst mot mellanväggen med buntbant som sitter spända mot plåtbitar jag satt fast med de skruvana som fäster själva mellanväggen i chassit. Ett meck att få dit, men det sitter riktigt bra!

Har börjat fixa med område för vattenförvaring. Kommer kunna ha ca 40 liter vatten med mig, 3 dunkar i "förvaringen" och ytterligare en dunk som "aktiv" ovanför köket. eftersom tre dunkar var lite för smalt för att kunna stå bra som det var fixade jag en liten låda att kunna stoppa små skitsaker i längst fram som distans. Huvudbrytaren för bilens elsystem sitter också här under.

Sen har jag fixat in två hyllplan på den delen av hyllorna också.

Vid den övre hyllan ska det in en panel där jag kommer ha knappar och så för att styra elsystemet, inklusive alla 12-v och USB-uttag. Lagom till att jag skulle fixa det så kom frosten!

Att fixa elpanelen var väl första gången på ett tag det inte bara var döjobb à passa in hyllplan och försöka få dem att gå in och sitta där de ska. Rätt skönt att få tänka till lite igen. Fronten är i 4 mm plyfa, mest för att det blir bra med mina knappars snäppfästen. Har fixat panelfronten så att den passar in bra mot bilens mellanvägg.

Sen var det att försöka lista ut hur knappar och uttag etc kan sitta på ett bra sätt på panelen, det tog ett tag.

Tyvärr glömde jag att lägga två knappar för ventilationen (för höger resp vänster sida), men hade lyckligtvis räknat med att ha möjlighet att utöka med några knappar om det skulle finnas behov. Limmade sedan på klossar av spillply på baksidan av panelen för att ha något att skruva fast uttagen som ska skruvas fast i.

Så här kommer lådan stå när allt är klart och står på plats.

Som ni kan se av var skruvarna sitter har jag lämnat lite distans till toppen, så att det ska gå att lägga småpill även ovanpå boxen. Som sagt, viktigt att använda varenda kvadratmillimeter! Monterade sedan dit alla knappar och uttag etc

Kolumnvis från vänster är det knapp för belysning och 12v-uttag; voltmeter med tillhörande knapp och 12v-uttag; fläktreglage (potentiometer, vrid medurs minskar resistansen och ökar därmed fläkthastigheten) med tillhörande brytarknappar för vänster/höger fläkt och USB-uttag (2 st, 1*1A och 1*2.1A) och sista kolumnen är brytare för gasolen och ytterligare ett 12v-uttag.

Härfrån sen kan det vara lite sparsamt med bilder. Var en bilolycka framför huset där bilen står, så det tog en del tid och hade inte huvudet med mig nog för att fota riktigt efter det. Fixade ett hyllplan att sitta i höjd med hyllan på andra sidan (återigen, masor med forminpassning för att få det att funka). Tog också upp ett hål i höjd med det nya hyllplanet i kabelbanan, kommer skarva på en till kabelbana i form av vattenlåsrör för att dra ut kablaget till panelen.

I bilden är inte det bakre röret vridet rätt eller fäst, därav att det ser lite konstigt ut. Den skarpsynte ser även att det finns infästningar för buntband i hyllplanet som jag kommer använda för att hålla tvärbanan på plats. Ja, jag har döpt utgången till elpanelen till tvärbanan :P
På hyllplanet står även invertern. För att hålla det någorlunda snyggt går invertens kabel först in bakom elpanelen och kommer där kopplas till matning från batterierna. I bakkant har jag petat dit en snutt smal flexslang som lite bonusskydd.

Sen var det bara börja dra kablar nerifrån! blir en hel del innan det är klart. Speciellt trångt blir det vid övergången till tvärbanan.

Men har lyckats få ut en del kablage på andra sidan i alla fall.

Behöver dock fixa en dragfjäder för att komma vidare. Kommer förmodligen föra in två dragsnören som får gå som "loopar" runt och ha öglor jag kan använda för att fästa kabeln i. Dumt att jag inte tänkte på det från början, då hade jag nog sluppit att fixa en dragfjäder, men jag orkar inte dra om alla kablar som redan är på plats för att spara knappa 50 spänn :P

Det sista jag gjorde var dra kabel för fläktarna. De är lite bångstyriga eftersom deras kablar är så fruktansvärt tunna, så det går inte att bara crimpa på en kontakt. De var tvungen att lödas. Och jag blev påmind om varför en av de största bajsmackorna att åka på när jag lästa analog elektronik var att skarvlöda två kablar på frihand. Jag kan här passa på att tillägga att det inte blir en sekund enklare av att ha en halvdan lödkolv som börjar bli lite till åren, att kablarna är av två totalt olika storlekar och att hela arrangemanget sitter uppe vid taket i en skåpbil. Efter mycket pill har jag dock lyckats få till det på båda fläktarna utan att få kallödning!

Återigen, en före- och efter i samma bild, fantastiskt. Dragit på många olika storlekar av krymslang för att den ska kunna greppa på båda sidor och på så sätt avlasta lödskarven. Har testat alltihop med ett 9v-batteri efter lödningen också, fläktarna snurrar på så fint! Började dra bak alltihop till elcentralen också, men det var nånstans där jag började få problem med att få igenom kablaget och konstaterade att jag kommer behöva dragfjäder för att lyckas komma vidare.

Känns inte som att det hänt så jädra mycket på de tre senaste helgerna, men det jag har gjort var varit rätt pilligt och planeringsintensivt arbete. Numera har jag en deadline också, 30 december ska jag plocka upp två passagerare och fara ner till alperna, så då är jag färdig oavsett jag är det eller inte!

Planeringen inför framtiden är ungefär att jag kommer skaffa dragfjäder och (förhoppningsvis) fixa elen helt färdig den kommande helgen (bortsett från gaslarmet, det kommer jag vänta lite med att bestämma vars det ska sitta nånstans och det kommer ändå dras i en egen separat flexkabel, så det är ingenting som direkt påverkar). När det är gjort kan jag isolera och lägga in taket och fixa de två eller eventuellt tre sista hyllplanen, sen ska jag fixa klart gasolhinken. Efter det är det mest "detaljarbete" kvar, som att fixa luckor till vissa hyllor, upphängning av vattendunk över köket, knivställ och försöka bygga om överblivna småutrymmen till olika tycker av förvaring! All in all, jag tror det kommer gå vägen, men jag lär behöva spendera julhelgen med att äta godis och bygga bil snarare än äta godis och äta ännu mer godis.

Senast ändrad:
En äventyrsbil blir till
En helt annan fråga. För regniga tråkiga dagar borde det vara trevligt med en sån där sjyst markis som på husbilar. Skiter du i det eller kör du presseningsmodellen?

En äventyrsbil blir till
Halvsmurfen sa:
En helt annan fråga. För regniga tråkiga dagar borde det vara trevligt med en sån där sjyst markis som på husbilar. Skiter du i det eller kör du presseningsmodellen?
Skiter i tills vidare, men jag har lite idéer på potentiella konstruktioner i framtiden.

En äventyrsbil blir till
Kul att det går framåt!!!
Spännande med en skarp deadline! Är det klart vart i Alperna ni ska?
Du provbor väl i bilen under julhelgen???? :-)

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp