Jaha, det var ett tag sen det kom en uppdatering, så nu är det la dags! (Passar återigen på att göra skamlös reklam för min instagram, rando_scando, där jag försöker ha lite mera kontinuerliga uppdateringar.) Det har hunnit hända en del, har haft möjlighet att, om än inte ta en veckas semester för att bygga, så passa på låna bil från föräldrarna när de varit på semester, jobbpendla hemifrån dem istället och kunna bygga på kvällar (utöver helgerna) under den gångna veckan! Således har jag gjort större framsteg än vad jag kunnat göra om jag bara arbetat på helgerna, men som vanligt så kryper det framåt - att bygga inredning tar en jädra tid. Det är också mestadels ren inredningsbyggnation det handlar om, så det kommer inte bli ett sådär väldigt tekniskt inlägg det här.
När jag lämnade bygget förra gången höll jag på med väggen bak mot gasolhinken. Kort och gott, grovstrukturen av den delen är numera färdigställd! Det är när jag gör såna här grejer jag inser att jag inte är snickare. Numera ser bottnen ut såhär

och det var lite meck med att såga ut skarvarna för benen till hyllan ovanför. Hade jag varit smart hade jag gjort golvet först som bara en fyrkant och sen ställt benen ovanpå. Det hade nog sparat en del tid med sågningen. Som det blev gick ju bra också, men som sagt, inga snickarpoäng direkt. Finns säkert fördelar med som jag gjort nu som hade varit mer uppenbara om jag gjort på det andra sättet också.
Efter det så gjorde jag hyllplan till mellan hyllan och den bakre väggen, enkelt att göra dem lika breda som den nedre delen jag började med för att på så sätt få en rak bakre vägg (hey, en fördel med att göra som jag gjorde!). Har ett plan i botten och ett i toppen av byrån, samt ett hyllplan mellan dem. Fäst upp dem har jag gjort som följer. Det nedersta hyllplanet på sidan mot byrån fick en specialare. så att hyllplanet kunde ligga kant i kant (klossarna är skruvade på plats).

De två övre planen fästes helt enkelt med längsgående plankor mellan byråns ben

och (som ni ser) alla hyllplanen fästes med längsgående plankor mot "baksidan" av det hela. Alla infästningar skruvades i från andra hållet, så inga skruvhuvuden inne i hyllorna.

Att få till hyllplanen någorlunda plant var ganska knepigt, och trots mycket mätande lyckades jag sabba det nedersta planet. Löste dock det enkelt med en liten plywooddistans när allt skruvades på plats.
Sen, för att slippa att saker trillade ner bakom byrån, fixade jag distanser på baksidan för att täcka upp. De övre bitarna limmades på plats, och den större panelen skruvades helt enkelt fast i hyllplanen från baksidan.

Och med allt på plats blev det såhär:

Ingen risk att saker trillar ner bakom byrån! När grovstrukturen av hyllan var klar såg det ut såhär:

innan den är helt färdigställd ska det dock på lite vägg på framsidan för att saker inte ska trilla ut ur hyllorna när jag kör.
Sen var det dags att fixa ett lite stabilare utrymme för gasolhinken. Dels för att den behöver höjas lite från bottnen för att komma upp med sin krage ovanför sängramen, och dels för att jag med vägg mellan slipper behöva bry mig om att eventuellt skada eller punktera plasthinken när jag drar saker in och ut ur förvaringsutrymmet bredvid. Det finns inte så väldigt mycket spännande att säga om den utom att jag var tvungen att fixa med lite distanser på ena hörnet av bottenplattan för att kompensera för att lätt ojämnt golv.

Väl ditskruvat och på plats ser allt ut såhär

Hinken passara nästan löjligt bra in, och det finns plats ovanför väggen till vänster för att ta ut genomföringen för gasolslangen och in i hålet den ska igenom som går att skymta uppe till vänster. Fixade också in en av de sista återstående dekorationspanelerna.
Nästa steg var att fixa distanser för att lägga en lösbotten över gasolhinken, så att det kunde bli dedikerat utrymme för avställning av ryggsäckar, upphängning av hjälmar, m.m. Ett snabbåtkomligt avställningsutrymme helt enkelt! Jag har inte så många bilder från den här processen, men jag var tvungen att vara lite kreativ för att få till infästningen av distanserna.

#vattendroppesnickrar. Fokuset är totalt. I färdigt tillstånd, med distansklossar och träplugg och hela skiten på plats ser det ut såhär

Lägg märke till att vissa av distansbitarna har avsågade och rundade kanter för att underlätta arbete med hinken. Sen dock jag skruvade in en D-ring på andra sidan så att jag kan fästa ner gasolhinken med hjälp av lastbäraren på andra sidan och ett spännband. På så sätt hoppar det garanterat inte omkring vid körning.

Här är med allt på plats, även hyllplanet som utgör avställningsyta
Med "grovstrukturen" för hela sidohyllan på plats har jag påbörjat byggnation av framdelen på bilen! Steg ett är att slutföra mellanväggen. Som jag sagt tidigare ville jag sätta upp inredningsmatta till viss del på mellanväggen, det ser lite schysstare ut och isolerar också litegranna. Samt att det går att ta på väggen utan att behöva röra vid metallen, vilket kan vara trevligt. Hade frågat de jag köpt inredningsmattan av vad för lim som skulle användas (i och med att mitt älskade spraylim misslyckades totalt), så nu utrustad med samma golv- och vägglim jag använda för golvet (enligt utsago det enda som har en chans att fungera) stred jag till verket. Lim på

Matta på plats och skära bort överblivet material

Sen på med en till tjock väggpanel uppe vid fönstret

Både den och den nedersta panelen är i konstruktionsply, vilket gör att de är tillräckligt stabila för att fästa hyllplan etc i. Mycket smidigt för framtida bruk! Jag drog senare också på Sikaflex jag hade över sen ventilationsbyggnationen längst kanterna på inredningsmattan för att snygga till skarven lite (sista jag gjorde innan jag drog tillbaka till min lägenhet, på så sätt har sikaflexen åtminstone 4-5 dagar på sig att torka innan jag är där och rotar igen, så jag slipper riskera att peta till den med något och förstöra finishen).

Tyvärr hade jag gjort en tankevurpa när jag köpte bult för att fästa in den tunna mellanpanelen (som är rent dekorativ, går inte att montera något i), så bultarna var för korta och den får bli ståendes till nästa gång jag bygger.

Men den ska i alla fall fästas upp på den fula biten på mitten.
Jag har också fixat en första regel att börja bygga hyllplan mot. Började med det jobbigaste, den in mot väggen. Som vanligt eftersom väggarna knappast är så väldigt raka eller regelbundna blir det en hel massa specialinpassning och jävelskap.

Till slut fick jag dock till en bra passning, och den första stolpen är numera oljad och inskruvad på plats

Har också sågat ur och oljat bottenplattan som batterierna ska stå på (och till viss del fästas in mot) som ni ser i bilderna ovan.
Framöver hoppas jag på att kunna färdigställa skelettstrukturen och en mer detaljerad plan för hur hyllorna ska se ut i framkant, och sen kunna fixa elsystemet! Då blir det lite mer tekniskt kringelikrokande igen, istället för bara "jag har gjort en hög paneler"!
Jag tror det var en fullständig uppdatering för vad som hänt sen sist. Kanske finns några som trodde att jag givit upp, men som sagt, för mer regelbundna uppdateringar hänvisar jag till min insta, @rando_scando