En äventyrsbil blir till

En äventyrsbil blir till
Jag har legat lite på latsidan vad gäller uppdateringar, men nu är det dags igen! Inleder med att säga att vädre är något jävulskt påfrestande, det är riktiga monsunskurar blandat med strålande solsken och eftersom jag har min bil ståendes under bar himmel, och garaget jag nyttjar har relativt lite yta blir det mycket att bära ut och in hela tiden, stänga dörrar och försöka planera vilka moment som går att göra när. Mentalt ganska påfrestande, men det går i alla fall framåt!

Så vad har hänt sen sist? Solpanelen är numera motorvägstestad och den sitter fortfarande kvar på bilen! Jag hörde inte heller något som tyder på att sladdarna ligger och slår mot taket eller dylikt, great success alltså!

Vidare så har isoleringen och alla (funktionella) paneler kommit på plats i bilen! Finns några dekorativa paneler kvar, men de spar jag helt enkelt på tills jag känner att bilen börjar bli i ett mer funktionellt skick, eftersom de inte fyller någon mer funktion än rent kosmetisk. Jag har också funderat lite över laytouten på bilen, och den är något förändrad. I korthet rör det sig om att jag ställer elen där gasolen stod i min förra layout (den som finns i första inlägget), köket kommer placeras där elen var utmarkerad förut (men högre upp än botten på bilen såklart) och gasolen kommer ställas längst bak till höger. Vidare har jag kommit fram till att det var väldigt lite golvyta som kom till av att ha en fällbar säng, och har således bestämt mig för att köra på en 190 x 120 cm säng fast. Jag har börjat pilla med ramen på sängen/förvaringen under/hyllan längst bak till höger, och i dagsläget ser det ut ungefär såhär:

Bilden är lite av en ljugis, många av sakerna ligger bara på plats och är inte fastsatta än. Det är där för att jag ska få en mental bild av hur jag ska fortsätta på bästa sätt :)

Just det, jag har också börjat fixa med en frontpanel av lite tjockare konstruktionsply som sitta längst fram för att enkelt kunna fästa upp saker mot avdelningsväggen (syns längst fram i bild). Har dock inte lyckats lista ut hur jag ska fästa den där framme på något bra sätt, men jag hoppas jag får en snilleblixt när jag grejar med annat.

Sådär, det var väl en kort lägesrapport! Nu tänkte jag snacka lite mer tekniska detaljer för de som är intresserade! :D

I min bil satt det som sagt paneler delvis uppe redan från början, vilket gör att det finns befintliga skruvhål i bilens metallram som i viss utsträckning fortsatt går att använda. På vissa ställen är de enkla att återanvända genom att sätta i lite mindre skruvar i hålen bakifrån, på föjande sätt

sedan helt enkelt "passa in" panelen där den ska sitta och trycka till runt kanterna på panelen. Det blir fina markeringar på baksidan, bara borra med ett lagom stort borr och skruva i (för det mesta, ibland skiter det sig, och då får en se till att vara kreativ)!

Så, ramen då! Jag börjar med en disclaimer. Jag är ingen snickare. Jag har inte så mycket erfarenhet av att jobba med trä. Det finns förmodligen tusen miljoner snyggare och bättre sätt att göra det jag åstadkommer, men med min kunskap och erfarenhet i dagsläget så är det här nivån jag håller mig på! I grund och botten ser den ut såhär:

Den bakersta regeln (ja, det är reglar jag arbetar med för stommen, 45 x 45 mm, 45 x 70 mm och 45 x 95 mm) är inpassad så att den precis passar in i bilens absoluta bakkant så att den ligger mot dörrens tätningslister. Den blev så pass väl anpassad att den faktiskt går att att knacka in och den hänger kvar på egen hand, inte direkt med vilje, men jag tackar ju inte nej till en så bra passform. Till vänster är sängens stomme, den vänstra längsgående regeln är 45 x 45 mm, eftersom den vilar på hjulhuset bedömmer jag att det inte behövs mer än så. Den högra längsgående regeln i sängstommen är 45 x 70 mm, eftersom den kommer ha längre sträcka som frihängande behöver den bättre styrka. I sängens bortkant är det en 45 x 45 mm och stommen till själva hyll- och förvaringsdelen är också gjord i 45 x 45 mm.

För att bygga ben till ramen där den är ihopfäst använder jag 45 x 90 mm regel, detta så att båda reglarna får stöd underifrån från benet. På de benen jag har gjort som ska vara längst ute i kanterna har jag fixat små plattformar för att fördela trycket från dem på en större yta.

På det benet jag hunnit med att göra till övergången mellan 45- och 70-regel har jag sågat till en liten hylla, återigen så att båda reglarna får stöd från själva benet.

Till sängens botten använder jag plank på 70 x 20 mm.

Under själva sängdelen ska jag också få in ytterligare en 45 x 45-regel med tillhörande stödben jämfört med vad som finns där nu, så jag har bygga avdelaren för själva skidförvaringsfacket kontra annan allmänförvaring där nere. Stödbenen kommer jag fästa med rejäla vinkelbeslag, mellan två och tre styckna per ben beroende på var benet sitter.

Just det, jag höll på att glömma! Golvet strulade lite i sluttampen också. Tanken var att använde kemsvets för att få ihop fogarna i golvkanterna. Kort och gott, fick inte kemsvetsen att fungera alls. Slutade med att jag tog fogtätning istället och kluttade dit på alla ställen där det finns skarvar i golvet. Inte supersnygt, men funktionellt, och det ska nog hålle tillräckligt bra.

@Corin För min del kan du lägga upp saker här!

@Hawk100 Nej, inte direkt. Fast jag vet inte om jag skulle kalla det att vara tidsoptimist i det här fallet, det är ju alltid knepigt som fan att tidsuppskatta något en aldrig har gjort förr!

@gabstract För min del hade det gärna fått vara lite mindre regn dock... Eller om det finns någon stackare i nyköpingstrakten vars (stora) garage jag skulle kunna låna in mig på? Angående madrass, se min beskrivning av uppdaterad planlösning (ingen ritning, låter den ligga kvar i skallen den här gången, tar tid att rita upp)! Kommer förmodligen köra på en standardmadrass, 200 x 120, kapa toppen på den och vika eller sy in det överblivna tyget i överdraget.

@LawndartGustav Hade ingen aning om att Dahlström bygger en också! Coolt! Och om du är avis är det ju bara sätta igång själv ;)

En äventyrsbil blir till
Riktigt kul att följa!
Några funderingar:
Varför då bred säng? Ska ni bo två i bilen? Med så bred säng blir det inte så mycket yta kvar att vara när man vill fixa med annat (mat, tvätta, klä på/av sig osv. 80 cm sängbredd räcker gott för 1 pers (men blir väldigt trångt om man tex raggat med sig nattsälskap från en blöt after-ski.....)
Extra regel under sängen brukar inte behövas på sängbredd under 160 cm, om du inte ska stå mycket i sängen, men med fackindelning under sängen blir det kanske "automatiskt" en extra regel?
Vinklarna för att fästa sängbenen behöver inte vara så många och så "rejäla". Som du har byggt ramen så tas ju lasterna upp bra av benen, vilket innebär att vinklarna bara behövs för att hålla benen på plats så de inte knuffas ur position, dvs ingen stor belastning på vinklarna = små vinklar räcker gott.

Ser väldigt lovande ut hittills! Lycka till med byggvädret!

//H

Senast ändrad:
En äventyrsbil blir till
Yeeey campervan! So f@#ing hot right now!

Jag måste ju dela med mig av mina tankar - och mitt projekt som jag är ganska nöjd med.

Till att börja med så är ju fukt ett ruggigt viktigt tema. Speciellt när bilen används mycket på vintern. Snabblektionen (du kan säkert men om det är någon som inte kan): Varm luft kan innehålla mycket fukt. Kall luft kan inte inte hålla på så mycket fukt. När det är varmt inne i bilen och kallt ute så kommer det vara en kritisk temperaturskillnad någonstans i väggen där den varma inomhusluften övergår till fukt. Därför är det SJUKT viktigt att allt isolationsmaterial i bilen antingen är 100% lufttätt eller att det inte skadas/blir mögelsvamp av fukt. Vi gjorde beräkningar i skolan på hur mycket fukt som avsätts bara genom att ha en liten reva i en fuktspärr. Det är mycket. Jag använde betongtäckmatta och spraylim för min bil. Betongtäckmatta är ett liggunderlagsliknande material.

Jag köpte också två vetiler på biltema för att få ut så mycket fukt som möjligt. I början var det bara en ventil men det räckte inte när jag sov med stängda dörrar på vintern. Vaknade på natten av att sovsäcken var jättefuktig då --> inte bra. Hade jag gjort det igen hade jag nog satt in en större taklucka. typ som de har i husbilar. Men jag är inte säker på vad de säger på besiktningen om sånt.

För el använde jag en trevlig guide från Skyllermarks. Finns som PDF här: http://www.sutars.com/wp-content/uploads/2015/10/Skyllermarks-Elguiden-2013-uppslag.pdf
Du verkar ju ha koll på el-delen. Jag kunde INGET så det var skönt att ha denna. Som det är nu så har jag ingen solcellspanel (jelly!) men batteriet, på 100 Ah, laddar på bilens generator när jag kör.

Här är loungen

Och här är sovrummet

Jag sover inte på den vanliga madrassen på vintern. Det blir för kallt/kondens underifrån.

Satte också in lite fiberoptisk belysning som går på 12V. Det blev jäääkligt porrigt och precis som jag ville ha det. I taket har jag betongtäckmatta med högtalarmatta från biltema som finish.

Översikt

Senast ändrad:
En äventyrsbil blir till
Har legat lite på latsidan vad gäller uppdateringar, men det är för att jag legat i rätt hög växel vad gäller byggandet. Tyvärr tog min semester slut idag, så farten kommer sannolikt gå ner i lågväxel ett tag framöver, förmodligen hända grejer mest på helger etc. Jag hoppas kunna ta ut en strövecka semester i höst för att ha ytterligare en intensiv vecka med bygg! Räds icke dock, bilen ska färdigställas i sin helhet innan årsskiftet.

Det som hänt sen sist är att sängramen är helt ihopbyggd och infäst i bilens chassi. Dessutom har jag fixat en panel som är fäst i mellanväggen, som är tillräckligt stabil för att bygga inredning mot. Jag har också monterat upp en grövre list i högerväggen som jag kommer kunna använda för att bygga upp inredning mot.

Frontväggen är gjord i 10 mm (eller 12 mm, minns inte exakt) konstruktionsply. I den har jag sågat ut en stycke i mitten så att den kan träs på över ford transit-skylten som sitter i mitten på mellanväggen. Själva skylten är ett tungt stycke metall som jag misstänker är fastbultat på mitten för att till viss grad dämpa vibrationer och ljud som annars skulle kunna fortplanta sig lätt i plåtväggen. Den är enkel att ta bort, men jag tyckte den var rätt läcker, och jag tror som sagt att den ändå fyller en viss funktion, så jag ville ha den kvar. Sidorna på plyskivan är avfasade och rundslipade, sen har jag borrat ut hål för att tillåta ventilation från kupén in i själva boutrymmet. Mellanväggen har luftflänsar i underkant och som sagt är min plan att låta det huvudasakliga luftintaget vara via bilens kupéventilation. Om det skulle visa sig vara för lite kommer jag sannolikt borra ta fram en serie hål alternativt en spalt nånstans i golvet och sätta i stänkskydd, men jag tror det ska räcka med kupéns luftintag. Det ger också luften en viss möjlighet att avfuktas lite i bilens kupé innan det kommer in i boutrymmet! Mellanväggens del är också lackad, precis som alla andra väggbitar.

Väggen i uppfäst med en kombination av grövre bultar i underkant, och sen plåtskruv i överkant. Anledningen till att jag har två olika metoder för infästning är att det i överkant går en "fiktiv" balk, gjord genom att två plåtar bockats relativt varandra, och jag kan inte komma in på insidan av den (mellan plåtarna) för att få dit en bult på andra sidan. En rad självgängande plåtskruv gör dock jobbet bra. Anledningen till att jag inte vill ha självgängande plåtskruv i underkant är att det bara är enkel plåt där, så det jag stoppar i där sticker in i bilens kupé. Visserligen bakom stolarna, men det kändes onödigt att ha något utstickande en lätt kan skada sig på om det skulle vara så att en ska in och jocka bakom stolarna av någon anledning. Bultarna har ju också objektivt bättre hållfasthet. Slutresultatet blev såhär:

Och på bakom dörrarna ser det ut såhär:

Den nedre bulten hamnade lite långt ner, så det skadade bottenmattan i bilen lite, men det är ju som det är. För övrigt är tejp din bästa vän när du hantverkar själv!

Listen som går att bygga inredning mot är en ganska enkel konstruktion. Jag vet inte om jag nämnt det tidigare, men längst med de balkarna jag har fäst väggpanelerna finns det en räd med insatser för M5-skruvar för den nedre panelen. Jag har använt dem på båda sidorna för att fästa panelerna med, men på högersidan (där det kommer byggas upp hyllor högt) tänkte jag också att lite extra fästyta inte kan skada! Eventullt kommer jag göra samma sak framför där sängen tar slut på vänster sida också för att få ytterligare möjligheter att fästa upp inredning där. Hur som helst, listen är helt enkelt en 45x45mm regel med 6mm hål uppborrade på rätt positioner från ena hållet och sedan är de försänkta med (tror jag) 14 mm borr från andra hållet. I försänkningarna sitter genomgående M5-skruv med brickor!

Resulatet blev rätt bra, och sitter, som det heter på fackspråk, utav helvete.

(Den svarta listen till panelen fick dock justeras, det vill säga tas bort, i överkant, men det spelar ju ingen roll eftersom panelkanterna kommer sitta skyddade bakom listen.)

Men sängramen! Den är rätt rejäl, så det blev ut med allt på gräsmattan för att få plats. Började med att skruva ihop ramen i ett plan på sina korrekta positioner med en större träskruv för att hålla allt på plats. Sen mäta diagonalerna på sängen, när de är lika stora är den rektangulär. Skruva i en diagonal planka för att tillfälligt hålla allt på plats i rektangulärt läge och sen i med sängbottnen.

Mycket riktigt är bakkanten av sängramen och hyllramen samma del, det ger stabilitet och ger mig möjlighet att fästa up hela konstruktionen på båda sidorna av bilens chassi som du kommer se framöver.

Efter det skruvade jag på benen med vinkeljärn, ett järn per regel som anknyter till varje position. Precis som
@hawk100 påpekar kan det vara overkill, men jag vet inte och är hellre säker på att sängen håller för fem lagom runda (både vad gäller fötter och mage) snöälskare än att behöva fundera på om det hela kommer kollapsa om en person till bjuds in i värmen.

Benen i framkant av sängen och framkant av hyllan har dessutom utrustats med en tvärgående planka mellan sig, samt ankfötter på de yttersta benen i bakkant. Anledningen är att om det sitter många personer i sängen är det bra att få ordentlig tryckutjämning så mycket av golvet som möjligt. De är iskruvade underifrån.

Efter all montering var sängramen riktigt stabil. Den kommer hålla för ordentligt med belastning! Det som är är att sängbottnen möjligen är lite vek, men den kommer dels hållas upp av en extra längsgående regel, och jag kommer förmodligen justera in med lite fler plankor i bottnen.

För att fästa in sängramen i chassit krävdes lite uppfinningsrikedom och specialtillverkning av bitar. Bilen kom med två styckna infästningar för spännband i sidorna, som sitter monterade med en specialbit som passar in i hål i chassit. På Höger sida har jag beslutat att ha den kvar (verkar dumt att ta bort, aldrig fel med ett schysst spännband), men på vänster sida skulle den vara ivägen för sängramen (och dessutom skulle D-ringen förmodligen sticka mig i skinkan när jag försöker sova). Däremot är det ju ett perfekt ställe att fästa sängramen i chassit!

På motstående sida låter jag som sagt D-ringen sitta kvar, däremot kan jag nyttja samma del av chassiplåten som D-ringen sitter monterad i, fast lite längre fram. Där fanns ett förstansat hål med 8 mm i diameter, så jag skaffade en vagnsbult med 8 mm tjockt block i bottnen och tog till filen för att lösa det klassiska matematiska problemet "squaring the circle"! Efter filande och inpassande i omgångar hade jag ett synnerligen lyckat resultat.

Den som nu är observant märker att jag inte skriver allt i exakt kronoligisk ordning. Eftersom vagnsbulten kräver mothåll bakifrån när den monterades placerades allt på plats innan panelen på högersidan slutligen monterades på plats. Samme observante undrar säkert också om jag gjorde nya hål i panelen på vänstersidan för att kunna föra igenom bultarna som håller den gängan på plats. Ja, det gjorde jag.

Nästa detalj som skulle lösas var att det är en viss distans mellan ramen och väggen (ramen är knepig att montera dikt an mot väggen eftersom det inte alltid hanlar om räta vinklar inne i närområdet kring väggarna). Min originalplan var att ha trädistans med en helt genomgående bult som går hela vägen ut och greppar i själva sängramen. Tyvärr var det knepigt att hitta nog långa bultar, istället har jag löst det genom att sänka in huvudena i distanserna och använda träskruv för att fästa ramen i distanserna. Den första distansen jag tillverkade tänkte jag inte till ordentligt när jag gjorde, så gjorde bultens hål helt genomgående direkt från början. Därmed hade jag inget litet hål som styr för de stora träborrarna att göra försänkning i, och var tvungen att borra ur utrymmet med småborrar och sedan mejsla ut de resterande bitarna. Resultatet blev därefter också, men det är ju i alla fall funktionellt och kommer inte synas. På den andra biten kom jag ihåg att börja med att borra genomgående med ett mindre borr först, vilket lämnar styr för de stora träborrarna. Ni får själva gissa vilken som är borrad och vilken som är mejslad.

På sidan in mot panelerna tog och också och drog ur utrymmen för bultar och annat så att distansen ligger dikt an mot panelen.

Efter att ha oljat distanserna satt jag dem på plats och det blev riktigt bra! (På bilderna är inte träskuvarna för att fixera ramen placerade ännu.)

Jag fäste inte sängen 100% på plats eftersom det var två grejer jag kom fram till att jag borde göra innan jag satte dit sängen helt och hållet. Dels en panel som täcker av stolparna jag inte kommer använda mig av för el längre nu när jag har flyttat vars jag har elcentralen och dels fästa det främre sängbenet som kommer stödja avdelaren mellan skidutrymmet och allmänförvaring (den bör skruvas underifrån själva foten den kommer stå mot). Innan jag åkte till jobbet idag (ja, jag avslutar min semester med att jobba på en söndag, det är fanimig synd om mig) roade jag mig med att få dit det hela! Så, kort och gott, en balk isolerades och en panel las över (har inga detaljbilder av det) och så retrofittade jag det främre benet och mellanliggaren för sängförvaringsavdelaren

Innan jag kan montera det bakre benet måste jag köpa fler beslag, tyvärr har lokala järnhandeln stängt på söndagar. Det ska även in ett ben på mitten för att stödja upp ytterligare, eventuellt med en längsgående fot till det bakre benet för att ytterligare fördela belastningen, alternativt en tvärgående fot genom själva förvaringsutrymmet. Jag avslutade det hela med att skruva fast sängen i infästningarna.

Och i dagsläget befinner sig bygget i den här statusen:

Det går att skymta panelen på balken i höger sida också. Anledningen till att jag inte skruvat tillbaka tvärslåarna på sängen är att om jag ändå ska göra en designjustering finns det ingen poäng med att skruva tillbaka dem.

Jovisst, alla inredningsdetaljer, utom tvärslåarna för sängen, har oljats för att få lite fuktskydd.

Som sagt är min semester slut just nu, så det lär inte komma någon uppdatering för än efter nästa helg. Tanken är då att fixa det sista med benen för avdelarväggen under sängen och börja tjorva med elsystemet om jag har fått de återstående delarna jag behöver till det! Har jag inte fått det kommer jag nog fixa väggarna under sängen och börja fundera på hur jag vill lägga upp hyllsystemet på den högra väggen.

(Hade det här varit 9gag hade ni fått en potatis, men nu får ni klara er utan.)

@hawk100 Så bred säng just precis för att det ska gå att bo fler i den. Dels har jag en snyggare hälft som förmodligen kommer vilja följa med på vissa av resorna, och sen åker jag gärna tillsammans med andra snarare än solo, då är det ju bra om de också har nånstans att bo!

@JohanKristofers Jodå, tanken är att ha två utsug à 75 mm i bilens bakkant, med fläktar som går att ställa upp till bra varvtal är min magkänsla att det ska räcka även för två personer. Skyllermarks är riktigt bra, och jag kommer ha en del prylar från dem också! Bland annat tror jag att jag kommer köpa en färdigcrimpad jordkabel modell grövre från dem :P Elen har jag hyfsad koll på, i alla fall i teorin. I praktiken har det varit lite att läsa in sig på, men med moderna komponenter och färdiga laddningsregulatorer, batteriavskiljare etc tycker jag det är väldigt lätt. Gasolen var en del att läsa in sig på dock, men i ärlighetens namn inte så väldigt krångligt det heller och jag har en morbror som är gammal räv på AGA, så har fått en hel del stöd därifrån. Någon speciell anledning till att du inte valt att bygga mer på höjden för förvaring förresten?

En äventyrsbil blir till
Förresten,
@johan, det skulle vara sjukt smidigt om bilderna som laddas upp rakt in i forat hamnade där textmarkören är/var i textrutan istället för i slutet av all text. Just nu blir det jävulsk med scrollande för mig när jag lägger in bilderna ;)

En äventyrsbil blir till
Snyggt! Jag vill jäkligt gärna se hur du fixar ventilationen. Jag ville egentligen ha något slags utsug på sidorna, med tanke på snörika vinternätter, men kunde inte hitta någon lösning för det (dålig fantasi).

Jag har ingen plats i höjden. När jag sitter i bilen så snuddar huvudet i taket, därav dåligt med förvaringsutrymme. Har spänt upp två vajrar som det går att hänga kläder/klädhängare/utrustning på. Funkar bra :) Tänker nog sätta på takbox på bilen så småningom. Skönt att få ut skidorna/pjäxorna när de är snöiga och blöta. En takbox fixar ju mitt snö-på-ventil-problem också.

En äventyrsbil blir till
Johan nu vet jag inte exakt hur det funkade men har åkt husbil i snöigt Japan två vintrar i rad och har inte varit problem att det snöat och snöar ju ganska mkt där borta ;) Snö innehåller ju mkt luft, dock mindre luft här i Sverige än i Japan.
Tror inte springan/öppningen behöver vara så stor, blir ok utsug ändå tror jag, man kunde känna hur det drog in kalluft från öppningen ner vid dörren.

En äventyrsbil blir till
Då har jag varit och byggt i helgen igen! Min förhoppning var ju att börja med elsystemet, men även om leveransen av prylarna hann komma fram så hade de tyvärr bommat att få med tången för att klämma rörkabelskor, så den planen stagnerade. Det var nog dock lika bra, efter att ha funderat lite har jag kommit fram till att det är bäst att få till ett ramverk för hyllsystemet (och elcentret) längst fram i bilen. Jag behöver ha det på plats för att veta hur jag ska fästa ner batterierna på ett säkert sätt nämligen, tillsammans väger de över 50 pannor, så jag vill att de ska vara ordentligt surrade. Jag har åtminstone skissar upp ett principiellt schema över elsystemet. Det kan vara lite rörigt, men så här ser det ut i alla fall

Anledningen till att det går kabel av den udda dimensionen 8 mm i rätt stor utsträckning är att jag kommer ha en hel del över av den kabeldimensionen från solcellerna. Den fantastiska detaljen jag har kallat "elpanel" är för övrigt en jädrigt elegant liten grej jag hittade som är en kombinerad kopplingsplint och säkringshållare, så egentligen all "brukselektronik" kommer utgå från den. Det vill säga belysning, gaslarm, ventilation, eluttag, inverter etc.

Som lite plåster på såren drog jag i alla fall ner solcellernas kablar rätt väg ner mot elcentralen. Eftersom det är rätt grova kablar kan de dock eventulelt ligga och slå en del när en kör bilen, men fick tips av en bilkunnig släkting att ett enkelt sätt att lösa det är att klistra ihop två möbeltassar, skära ett kryss i dem och sen trä över kablarna. Så inne i takbalkarna har jag gjort på det viset för de grova solcellskablarna. I kabelutrymmen längst med bilens väggar finns det värdiga klämmor för att hålla kablar på plats, så där behövdes det inte.

Vad gäller möbeltillverkningen har jag fixat fast det bakre benet för sängavdelaren samt fixat och satt in avdelarväggen.

Jag har också fixat en vägg för sängens framkant, komplett med lite luftgenomsläpp så att det ventileras väl även de utrymmena. Teorin är att i och med att det inte sluter helt tätt mot dörrarna i bilens bakkant (finns en glipa på någon till några centimeter) kommer det bildas sug där från ventilationen, genom att ha lite luftinsläpp i framkant hoppas jag kunna skapa ett framifrån -> bakifrån-flöde även i de utrymmena. Ursäkta världens sämsta bild.

Det finns en anledning till att den är nedsänkt på ena sidan, mer om det så småningom ;) Tyvärr hann jag inte sätta den på plats, eftersom oljan torkat klart för än natten mellan söndag och måndag...

Jag har också ordnat omdesignen av sängen reglar. Anledningen till att reglarna satt så glest tidigare var av ett praktiskt skäl, jag kunde få ner händerna mellan dem, och därmed ha möjlighet att rota runt med grejer som är nedstuvade under sängen om det skulle behövas. Mängden reglar blev dock i minsta laget, så nu har jag helt enkelt bara skruvat varannan regel (plus en extra i vardera fram- och bakkant på sängen) och resten av reglarna sätter med träplugg!

Och självklart, för att inte borra för djupt för pluggen, vad skulle kunna vara bättre än den klassiska ghetto-borrstoppen som gjort mig sällskap genom så många monteringar?

Med dessa upphottningar av sängområdet lär det gå att stapla en hel bataljon i sängen! (Eller i storleksordningen 1-1½
@von_vettet.)

Det finns också en grej till jag micklat med i helgen. Eftersom jag har släkt i gasbranschen har jag en jävulskt respekt för gasol. Att ha en gasolflaska med sig är ju egentligen att likställa med att ha en bomb i bilen, se för fan till att den inte brinner av! Gasol har dessutom egenskapen att den är tyngre än luft, så den måste ventileras ut nedåt. Det finns då många som tänker "det är ju lugnt, den rinner bara ut genom öppningarna där jag tar in ventilation", men det är inte nödvändigtvis så enkelt. Dels kommer jag ta in luft via bilens kupé, så jag kommer inte direkt ha något utlopp i boutrymmet för gasolen. Dessutom, i och med att min ventilation kommer vara fläktdriven kommer det skapas ett bra sug inåt i bilen genom de öppningar som finns, och det kan vara svårt för gasolen att rinna ut motströms. Lösningen för min del blir en gasolhink, det vill säga en lufttät hink med lock som har två "portar" på sig. Den ena för att föra ut gasolen från flaskan genom, och den andra för att koppla ut genom en separat ventilationsgång. Sådana hinkar finns att köpa färdiga, men de är i allmänhet rätt dyra och har då dessutom endast rörkoppling för gasolen. Jag tänkte undvika att göra en gasolinstallation med rör av flera anledningar. Mitt avstånd spis -> gasoltank kommer vara relativt litet, kring någon meter eller möjligen lite till, det känns overkill att dra kopparrör. Kopparrör är förvisso lätta att böja till själv, men de kan härda till följd av vibration och sedan spricka, för att undvika detta krävs en rigorös (och krånglig) upphängning. Sätter jag in kopparrör kommer min gasolinstallation dessutom räknas som fast, vilket ger rätt stora konsekvenser ur ett juridiskt perspektiv, och det är alltid trevligt att hålla sig på rätt sida av lagen.

Plasthinkar finns det ju gott om, men det bör vara en hink där åtminstone mellanstora gasolflaskor går att få in. Jag har testat lite i helgen, och det visade sig lämpligt nog att en 30-liters jäshink (som går att köpa från typ överallt, det är bara att googla) fungerar perfekt med en PC5/PK5-flaska! Jag sumpar möjligheten att köra större flaskor (t ex P6), men PC5-flaskor ska räcka till gott och väl för mig som största flaska, de har dessutom den trevliga egenskapen att vara möjliga att byta ut i hela norden. Nere på kontinenten får vi se exakt vad det landar på, men campingaz verkar vara ett smidigt (om än dyrt) alternativ, och deras största flaska går utan problem ner i 30-litershinken. Jag kommer inte ha två stora flaskor, utan när den stora tar slut kommer jag buffra med de klassiska småflaskorna och mitt lilla multifuelkök. För att få en jäshink att bli en välfungerande gasolhink kommer jag skaffa en utan hål i sitt lock, sedan sätta en stor bordgenomföring i underkant som tillsammans med en grov slang (20 mm diameter) kommer vara utsläpp genom ett färdigt hål i bilens tröskel (ska bara ta hål av rätt storlek i gummiploppen som sitter där i nu). Slangen kommer dras genom med en kabelgenomföring. Hinken kommer placeras längst bak i bilen, med stöd från säng- och hyllramen

Jag kommer bygga upp en egen ramkonstruktion för hinken så att den står väl på plats och använda en kil för att fästa gasolflaskan i hinken.

För att maximera säkerheten vid gasolanvändning är det aldrig dumt att ha systemet avstängt så nära källan som möjligt så snart det inte används. Med en hink som står längst bak i bilen kommer det ju aldrig hända att jag sätter igång och stänger av gasolen varje gång jag ska laga mat, så jag kommer installera en elektrisk magnetventil. De är relativt dyra, men det kommer vara förbaskat smidigt att kunna sätta igång och stänga av gasolen med en knapp.

@johankristofers Ventilering via sidorna fixar jag med en sånhär!

Och så en datorfläkt på insidan som trycker ut luften! :) Jag tror det kommer bli bra! Om det mot förmodan inte skulle räcka så kan jag helt sonika installera ytterligare ett par antingen på höjden eller längden, vilket som känns mest estetiskt tilltalande. Jag tror inte att det kommer vara något problem med vätska som kommer in bakvägen med det ventillocket, men skulle jag få det kommer konstruera flänsar (sannolikt i plast) för att skydda inloppet ytterligare.

@lawndartgustav Sen finns ju också ett potentiellt problem när det drar sig mot vårkanten och avsmältningen börjar komma! Eller för den delen på vårkanten när temperaturerna far hejvilt och det säkert kan bli isbildning som börjar sätta igen så smått. Men jag är ingen expert, dock känns utsug på sidorna som det har många fördelar!

@hawk100 Nöjd? ;)

En äventyrsbil blir till
Japp!!!
Detta är jättekul att följa tycker jag! Vill vara mycket yngre igen och få hålla på med sånt här kul och ha en låååååång härlig vintersäsong att se fram mot!!!

En äventyrsbil blir till
Detta är ju fantastiskt! Keep it up! Hur långa resor tänkte du göra?

Från mina erfarenheter av husvagn på vintern:
* Värmare är guld värt. Dels för värmens skull men framför allt för fuktens skull. I husvagnen hade vi gasolvämare på typ 5kW om man drog fullt. Mycket bra :-D Vid normal användning gick det en 11kg gasol till värme och matlagning på en vecka ungefär, men då hade vi det rätt gött med 25 grader varmt i vagnen. I päronens båt har vi fotogenvärmare. Den är liten och drar inte så mycket och kanske är lätt att komma över begagnad. Tror den heter Wallas. Coolast är ju dock vedeldad kamin. Typ en från ett 12-tält, prrrr.
* Stor vattentank! Det går mycket mer vatten än man tror och det är jobbigt att fixa nytt hela tiden.
* Det är inte alltid det går att ladda med solpaneler. Se till att bilens generator kan ladda batterierna.
* Glöm inte gasolventilationen uppe vid själva brännaren/köket!

En äventyrsbil blir till

@Herrgard Det kan nog komma att bli rejält långa resor ;)

* Ska jag ha värmare blir det el, gasolvärmare är rätt krångliga att installera eftersom de behöver avgasrör om man inte ska få in oheliga mängder fukt. Men jag tror fortfarande det kan fungera väl med de ~100W som en person ger från sig alldeles automatiskt. Om det inte är funkis vet jag också vars jag kommer stoppa in en liten värmeslinga :) Fotogenvärmare får samma problematik som gasol, det blir en jädra massa fukt vid förbränning, så den måste ha ett eget avgasrör för att det ska bli effektivt.
* Jag kommer nog landa på 20-30 liter, kanske mer om jag kan hitta ställen att stuva. Det bör räcka gott för 1-2 personer med tanke på att den enda åtgången som kommer vara är matlagning (och eventuellt kattvätt vid långa vistelser bort från civilisation).
* Läs tråden ;)
* Gasolventilation vid brännaren?

En äventyrsbil blir till
Ambitiöst bygge, ser ut och bli bra.
Med risk för att bli en i raden som tjatar ang. värmen: Har campat i buss en hel del på vintern, numera i husbil. Du borde överväga att montera in en dieselvärmare, finns beggade på bla. "Bildelsbasen" som passar din bil direkt, med tidur har du en varm bil efter en lång skiddag, dessutom motorvärmare på köpet om det blir riktigt kallt.

Är det en Ctek D250S dual du anslutit till solpanel och generator? Riktigt bra pryl som toppladdar batterierna även på tomgång.

En äventyrsbil blir till

@dvraptor Dieselvärmare med tidur har jag redan! Så jag kan få in varmluft via kupéfläktarna och värma motorn vid väldigt låga temperaturer. Dock bör den (enligt instruktionsboken) inte köras längre än någon viss tid, jag vill minnas att det var 60 minuter, och den ger inte varmluft direkt in i bodelen, så det är inte en lämplig värmare för själva bodelen mer än för väldigt tillfällig användning. Jag kikade på att dra om så att jag kunde få vätskeburen värme från dieselvärmaren in i bodelen direkt också, men det var lite för mycket meck för mig.

Det är mycket riktigt en D250S dual som ska in i elsystemet!

En äventyrsbil blir till
Ambitiöst bygge! Jag kör också en Transit men då jag använder den i företaget har jag valt en lite enklare lösning som går att slänga in över helgen. 120x200 så ryms även flickvän. Ska bli kul att se din bil när den är klar! :)

En äventyrsbil blir till
Javisst, så att
@hawk100 inte behöver bli orolig. Jag har lite annat för mig ett tag framöver, så det blir nog inga fler uppdateringar för än nånstans mer mot slutet av augusti ;)

En äventyrsbil blir till
Så sjukt kul att läsa allting och följa ditt bygge
@Vattendroppe! Proffsigt och snyggt gjort allting, man blir ju själv sugen på att bygga något. Ska bli spännande att följa fortsättningen :D

En äventyrsbil blir till
Såhär blev det för oss. Tiden blev knapp och vi kom fram till att det inte fanns en chans att vi skulle kunna bygga något innan vi skulle infinna oss i Portugal. Något färdigt alltså. Efter flera intensiva blocket-dagar och mer tid i telefon än i mitt tidigare liv, hade vi siktet inställt på en LT31 från 96 i Kungälv. Det var dock en familj som skulle kolla på den innan oss. Dom köpte den, fullpris. Samtidigt hittade vi en annan lt31 från 90 i Ockelbo. Den verkade bra, jag pratade med tanten länge i telefon och vi kom fram till att den verkade riktigt bra. Efter att inte hittat något som verkade bättre, så körde vi upp till Ockelbo, ca 6-7 timmar. Väl där kollade vi så noga att vi blev trötta på oss själva. Prutade så mycket det gick, och köpte den. Körde hem i en marschfart på ca 95. Åkte till Ikea och Biltema och köpte grejor. Några dagar senare gick gaspedalen sönder. Det saknas en bussning på en bladfjäder. Motorn läcker olja. Om max fem dagar ska vi rulla mot Portugal. Vi är ganska rådlösa och deppade

En äventyrsbil blir till
Corin sa:
Såhär blev det för oss. Tiden blev knapp och vi kom fram till att det inte fanns en chans att vi skulle kunna bygga något innan vi skulle infinna oss i Portugal. Något färdigt alltså. Efter flera intensiva blocket-dagar och mer tid i telefon än i mitt tidigare liv, hade vi siktet inställt på en LT31 från 96 i Kungälv. Det var dock en familj som skulle kolla på den innan oss. Dom köpte den, fullpris. Samtidigt hittade vi en annan lt31 från 90 i Ockelbo. Den verkade bra, jag pratade med tanten länge i telefon och vi kom fram till att den verkade riktigt bra. Efter att inte hittat något som verkade bättre, så körde vi upp till Ockelbo, ca 6-7 timmar. Väl där kollade vi så noga att vi blev trötta på oss själva. Prutade så mycket det gick, och köpte den. Körde hem i en marschfart på ca 95. Åkte till Ikea och Biltema och köpte grejor. Några dagar senare gick gaspedalen sönder. Det saknas en bussning på en bladfjäder. Motorn läcker olja. Om max fem dagar ska vi rulla mot Portugal. Vi är ganska rådlösa och deppade
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/4884baf060aded85d2650689b66ad44e.jpg[/url]

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/51f4b9c81ba2a5feffb1c2cf7ff43cda.jpg[/url]
Kööööör bara kööör!!!
Det löser sig efter vägen bara någon av er är duktig på bilar!!!!!
Jag har åkt till Mallis i en bil köpt för en back öl.....
Vi fastnade i en lavin i Pyrenéerna tog en vindrutetorkarmotor från ett vrak utanför Palma, plockade bensinslangar från ett vrak i Calobra, tömde startbatteriet på färjan från Mallis, blev tvungna att byta kopplingsvajer i Barcelona och fick på natten inbrott i bilen och ändå skulle jag inte vilja ha något av resan ogjort.......

En äventyrsbil blir till
Hawk100 sa:
Kööööör bara kööör!!!
Det löser sig efter vägen bara någon av er är duktig på bilar!!!!!
Jag har åkt till Mallis i en bil köpt för en back öl.....
Vi fastnade i en lavin i Pyrenéerna tog en vindrutetorkarmotor från ett vrak utanför Palma, plockade bensinslangar från ett vrak i Calobra, tömde startbatteriet på färjan från Mallis, blev tvungna att byta kopplingsvajer i Barcelona och fick på natten inbrott i bilen och ändå skulle jag inte vilja ha något av resan ogjort.......
Ingen av oss är duktigt på bilar. Jag har sett alla avsnitt av Top Gear och har varit med och lagat en Volvo med ett gammalt stängsel en gång, men mer än så sträcker sig inte min kunskap. Annars hade det nog bara varit kul.

En äventyrsbil blir till
Tycker Mr
@Corin får köra på sin smått klassiska uttryck/inställning från Schmedjan's Värksta.

DET FIXAR VI!!!!

Kan även skänka en slant till Silvertejp, Kattstrypare å WD40!!!

Kolla även denne här instruktionsvideon om det är nåt du behöv tips om bil.

#KlartCorinÅSwanSkaÅkaBilTillPortugal

En äventyrsbil blir till
Det går framåt! Med en lånad svets grävde jag fram några gamla grundskolekunskaper och fixade gaspedalen. Hoppas det håller. Det läcker olja men det är tydligen vanligt och inget fel på en sån bil enligt diverse verkstadsnissar. Bussningen var tydligen inte så viktig, men ska sätta dit nån grej imorn. Köpt nya däck och städat och tätat. Rullar mot Portugal på onsdag.

Hur går det för TS undrar jag?!?

En äventyrsbil blir till

@Corin Skönt att det löste sig! Jag var och besökte Sarek på sommaren en vecka här, men nu i helgen och helgen efter denna är jag inbokad på att bygga, så då lyckas jag förhoppningsvis med något som är värt att skriva en uppdatering om! ;)

En äventyrsbil blir till
Har läst igenom hela tråden tror jag men lyckades inte hitta någon priskalkyl? Såg bara nåt om att det kommer när det är klart. Men hur har tankegångarna gått mellan att köpa något begagnat och att bygga så här själv?

En äventyrsbil blir till
Vattendroppe sa:
Förresten,
@johan, det skulle vara sjukt smidigt om bilderna som laddas upp rakt in i forat hamnade där textmarkören är/var i textrutan istället för i slutet av all text. Just nu blir det jävulsk med scrollande för mig när jag lägger in bilderna ;)
Superkul att följa ditt bygge!

Nu är det även möjligt att placera bilder direkt där man ställt textmarkören. Testa gärna!

En äventyrsbil blir till
johan sa:
Vattendroppe sa:
Förresten,
Superkul att följa ditt bygge!

Nu är det även möjligt att placera bilder direkt där man ställt textmarkören. Testa gärna!
Efter helgen ska det testas riktigt ordentligt! :D

En äventyrsbil blir till
Då har jag varit på det i helgen igen! Trots att jag mycket hellre hade börjat pilla med inredningen sa mitt förnuft ifrån och jag har spenderat helgen med att fixa in ventiltionen. För att få till det bra så behövs nämligen att montera bort panelerna på väggarna, något som blir väldigt mycket svårare när jag senare komer ha byggt för delar av det med inredning. Desutom är det bra att få det gjort nu när risken för nederbörd fortfarande är hanterbar, eftersom det innebär att öppna upp hål i bilens väggar med allt vad det innebär.

För att undvika att borra i de balkarna som sträcker sig längst med bilen började jag med att ta bort panelen på bilens ena sida och mäta ut var jag kan sätta hålet utan att ta hål i balkarna, sen borrade jag ett styrhål.

På utsidan sen mätte jag styrhålets position

och markerade sedan ut den symmetriska positionen på andra sidan bilen och borrade ett styrhål även där.

Anledningen till att göra på det här sättet snarare än att plocka ner panelen på andra sidan beskriver jag snart. (Jag vet att det ser ut som att det är snett borrat på bilden, men det är snarare så att markeringen jag gjorde inte blev perfekt, så jag höftkompenserade litegranna.)

Efter att styrhålen var utborrade monterade jag tillbaka den bortplockade panelen och sen var det bara att dra fram 76 mm hålsågen och få leka lite med de stora verktygen.

När plåten var genomborrad så fortsatte jag in (med så mycket samma vinkel jag kunde med ögonmått från utsidan) och satte ett styrhål i väggpanelerna på insidan. Passade också på att ta upp hål rakt genom isoleringen.

För att undvika att få spräckning av väggpanelerna så att det syntes så använde jag styrhålet och borrade upp väggpanelerna från insidan. De var inte lika samarbetsvilliga som plåten med att falla ur sina hål dock, så de var jag tvungen att dra ut med hemmagjord krok.

Från nästa segment är det lite ont om bilder, det har att göra med att jag rörde mig hem till en god vän för grillkväll och fasadtvätt. Trevligt, men inte optimalt för tidplanen! För att hinna få igen hålen ordentlig fick jag helt enkelt jobba på i bra takt, och det var bra mörkt innan jag var färdig. Hur som helst, jag fixade ett par träklossar att montera upp mot. Dels för att det inte är så dumt att ha något mer substansiellt att dra ventilkåporna mot, dels för att jag med hjälp av dem har kunnat fälla in mina fläktar i väggen, och kommer också kunna montera ett par rosettventiler eller dylikt på bilens insida för att ha möjlighet att stänga ventilationen helt och hållet. Träbitarna är inga vackra grejer, de är gjorda av spillbitar riktigt fint furu (luggit och torkat riktigt, riktigt länge) som jag sedan sågat och mejslat så att de passar in specifikt mot väggen, sedan lagt ett ordentligt lager varnissa på dem i och med att de kommer sitta inne i väggen. Med tanke på risken för fukt hade jag not tyckte att ett plastblock hade varit mer optimalt att arbeta med, men det är ju klart knepigare att få tag på så att säga. Hur som helst, träbitarna fixades till, sen kapades insidan av ventilkåpans genomföringsrör av till lagom längd (ventilkåpan som jag avslutade mitt förra inlägg med massor av bilder på alltså), det vill säga så den sticker in ungefär lika mycket som träbiten. Jag trimmade också isoleringen samt bitumen jag satt på väggen tidigare för att göra plats åt träbiten att ligga dikt an mot plåten.

Efter det gjorde jag ett litet tillägg på utblåset. För att ytterligare förhindra snö, is och jävelskap yr in genom ventilationen om det skulle blåsa åt fel håll så ville jag sätta nånting över ventilrörets utsidan. Lyckligtvis hittade jag perfekta ventilgaller för det i plast som passade perfekt. Under den rostfria ventilkåpan ser det alltså ut såhär:

För att få fast dem på plats använde jag sikaflex och en skruv i framkant samt en i bakkant. Sen markerade jag och borrade hål för ventilkåpans skruvar i plåten, körde sikaflex i hålen och runt ventilkåpans genomföringsrör och skruvade på plats. Med allt detta gjort ser insidan ut ungefär såhär på båda sidor av bilen:

Det vita mellan träklossen och genomföringsröret är sikaflex som sitter för att undvika att vatten som trots allt letar sig in rinner in inuti väggen.

Vid den här punkten bröt jag för dagen, vilket inte var så dumt heller. Under natten kom en rejäl dunderfront förbi, och eftersom jag inte kunde se minsta lilla tecken av vatten nånstans på insidan på morgonen lär lösningen åtminstone vara rimligt bra!

För att få fläktarna på plats måttade jag in dem så att de var någorlunda centrerade, sen använde jag en borr i samma storlek som de befintliga hålen för att markera i träbiten var jag skulle borra upp styrhål för fästskruven.

Efter uppborrning av styrhål var det bara lägga på sikaflex på fläktens baksida (återigen för att försöka förhindra att vatten rinner in i väggen):

Och skruva dit! Ut mot själva väggpanelen använer jag några snuttar av självhäftande dörrlist som fanns över. Inte så väldigt snyggt, men det kommer inte synas.

Med allt på plats kapade jag en del tjocklek på den isoleringen jag tagit bort tidigare och trädde helt enkelt över fläkten (ursäkta för världens sämsta bild)

Och sen skruvade jag tillbaka panelerna en (förhoppningsvis) sista gång.

Och som sagt, utanpå själva träpanelen ska det på någon form av stängbar ventilöppning på väggen som också skruvas in i samma träbit som fläkten sitter fast i. Strömföringen för fläkten kommer ut i överkant och ligger helt enkelt inne i isoleringen (de är så låg effekt på fläktar så det är ingen risk för brand eller dylikt av det). Visst ja, vet inte om jag nämnt det tidigare. Fläktarna är 80 mm datorfläktar av tystare modell. De passar mycket bra till 75 mm ventilationssystem, är billiga, strömsnåla (och är gjorda för 12v) och tysta, men skeppar ändå rimliga mängder luft. Testade dem på halvfart (9v-batteri, de startar vid 6v), och då var det inga problem att känna ett svagt vinddrag ut genom ventilkåporna på utsidan. Vad jag än sätter dit på insidan kommer det ju i och för sig skapa mer motstånd, men jag körde som sagt också bara fläktarna på halvfart. Jag kommer lägga fläktarna på varsin strömbrytare, så jag har möjlighet att styra dem individuellt (kan alltså ha stängt på ena sidan och öppet på andra om det skulle vara så att det blåser kraftigt på sidan) och kommer lägga dem i serie med en lämpligt dimensionerad potentiometer för att kunna styra hastigheten på fläktarna.

Från utsidan ser slutresultatet ut såhär:

I övrigt har jag skruvat dit sängens framkant

och börjat fundera över lite inredningslayout, samt tillverka lite paneler. Finns också en dekorationspanel till färdigställd, men den kan jag inte sätta på plats riktigt än, så den är inte sådär väldigt intressant att skriva om.

@Corin Hur går det för er? Nu vill jag veta! Fast klart, er möjlighet till internetuppkoppling kanske är begränsad...

@Pillard Det inte är inte helt lätt att svara på. Utbudet är ju begränsat, speciallt i sverige, och det som finns är oftast inte direkt anpassad för vintersport. Det är förmodligen billigare att köpa begagnat än att bygga själv skulle jag gissa, men sannolikt väldigt svårt att hitta något som passar dina behov som handsken. Om man jämför med en bil som låg uppe här på freerides köp och sälj nyligen för 45 kakor kostade ju bara själv skåpbilen mer pengar i mitt bygge (gav strax över 50), men då har ju min bil både rätt många färre år och mil på nacken. Det är en avvägning så att säga. I mitt fall har det också att göra med att jag tyckte det verkade som en rolig utmaning att bygga själv, det är en väldigt lärorik upplevelse!

@Johan Bilduppladdning rakt in i texten fungerar ju klockrent, tusan så grymt! :D Alla tummar upp!

Senast ändrad:
En äventyrsbil blir till
Vattendroppe sa:
@Pillard Det inte är inte helt lätt att svara på. Utbudet är ju begränsat, speciallt i sverige, och det som finns är oftast inte direkt anpassad för vintersport. Det är förmodligen billigare att köpa begagnat än att bygga själv skulle jag gissa, men sannolikt väldigt svårt att hitta något som passar dina behov som handsken. Om man jämför med en bil som låg uppe här på freerides köp och sälj nyligen för 45 kakor kostade ju bara själv skåpbilen mer pengar i mitt bygge (gav strax över 50), men då har ju min bil både rätt många färre år och mil på nacken. Det är en avvägning så att säga. I mitt fall har det också att göra med att jag tyckte det verkade som en rolig utmaning att bygga själv, det är en väldigt lärorik upplevelse!
Intressant. Min tanke rörde mest huruvida man skulle kunna köpa sig en vettig husbil med lite år på nacken men med allt av bekvämligheter och praktiska lösningar som kan vara svårt att få till själv för klart mindre?

Sen är det ju klart att det är grymt kul att bygga nåt själv, det förstår jag helt

En äventyrsbil blir till

@vattendroppe
Vi är framme i Ericeira! Lite äventyr på vägen, och en numera väldigt provisorisk gaspedal. Diverse problem med el, vatten och sånt också, men det gör inte så mycket. Däremot hoppade fläkten till ACn ut läge lite, och låter nu som en blandning mellan en dålig trumpetist och ett flygplan, ashögt. Det är lite jobbigt.

Ditt bygge är avancerat på en helt ny nivå. Hoppas allt går bra!

En äventyrsbil blir till

@Pillard
När jag räknat mellan tummen och pekfingret nu efter att ha gjort lite fler av de stora investeringarna tror jag att jag kommer landa på en totalkostnad på ca. 100 snören. Min erfarenhet av husbilar är begränsad, men av vad jag förstått är det svårt att få mycket till husbil för den summan pengar, de är ofta i relativt risigt skick.

Det finns också fler anledningar till att jag vill ha en van snarare än en husbil. De är enklare att köra och drar mindre soppa, de går också att parkera var som helst utan att någon egentligen kan ha åsikter om att den står där (vissa områden i alperna har jag förstått ska vara svåra att komma åt med husbil med mindre än att du pröjsar €50 per natt för parkeringsplats på camping, förvisso med el och andra trevligheter då, men det blir snabbt mycket pengar. Och det är väl inte heller jättevanligt med husbilar som går att köra på B-kort!

@Corin
Härligt att höra! :D Ses vi i alperna i vinter, eller kommer ni fastna i pyreneerna? ;)

En äventyrsbil blir till
När du är klar med bygget förväntar jag mig ett avsnitt ur Cribs.

"Hi MTV. I'm Vattendroppe and this is my crib."

En äventyrsbil blir till
Har följt ditt bygge sedan start och är mäkta imponerad. Har inte kommenterat eftersom jag inte haft något att tillägga, men när vi börjar röra oss mot datorfläktar kan jag en del.

För att styra fläktarna på det vis som du önskar rekommenderar jag Zalman Fanmate 2 som låter dig reglera spänningen till fläktarna och därmed hastigheten. Ytterligare ett alternativ, för att få en fast installation, vore att använda en fläktkontroll avsedd för datorer.

Faktum är att jag har en Scythe Kaze Q av svart modell liggande i någon låda som jag med nöje skulle skicka till dig. Nackdelen med den är att den bara går ner till 5V. Trots att dina fläktar inte startar förrän vid 6V är sannolikheten stor att de fortfarande snurrar vid 5V. Det betyder att du antagligent ändå behöver en strömbrytare av något slag, kanske går det att lägga in vid elcentralen?

Nu verkar det inte bli så högt motstånd för dina fläktar där de ska snurra, men om det blir det så är det fläktar med högt statiskt tryck du ska leta efter. Dina fläktar verkar ha ett värde om knappt 1mm i vatten vilket får anses vara ganska så medelmåtta och troligen fullt tillräckligt så länge du inte har en massa filter och dylikt.

Keep up the good work!

Senast ändrad:
En äventyrsbil blir till

@Wille1504
Tack för tipsen! Har själv dock relativt bra koll på el och datorfläktar ;) Mycket riktigt är det ingen superfläkt, men det var en tyst fläkt för ett bra pris! Om det skulle vara åt helvete, vilket jag inte tror det är (precis som du kommit fram till i din analys) så har jag en plan för att kunna både retroaktivt byta fläkt till ett par med betydligt högre tryck och retroaktivt sätta in fler ventilationsöppningar. Det blir lite krångligare än vad jag gjort nu, men det är inte omöjligt!

Vad gäller fläktstyrning är de flesta färdiga produkter vanligtvis bara potentiometrar som redan är dimensionerade :) Jag lär landa på nånting i stil med en trådlindad potentiometer som jag sätter en ratt på, men som sagt har jag inte kollat upp dimensioneringen av potentionmeterns storlek ännu.

Strömbrytare kommer jag ha oavsett för att garantera att jag undviker läckströmmar.

Tillbaka
Topp