5 grabbar 23-25år vill dra till alperna österrike nästa år. Vart åka?

ztolten

Ny medlem
Hejsan!

Precis registrerat mig på forumet i hopp om att få svar ifrån er som vet bättre än jag.
Jag och mina polare har länge snackat om att dra till Österrike för att åka skidor tillsammans. Och nu är det jöklar dags att ta tag i saken! Problemet är dock att ingen av oss kan någonting av alperna. Och vi vet inte vart vi ska vända oss direkt för att få reda på det.
Vi har väl ingen strikt budget direkt, men vill samtidigt inte smälla allt för mycket pengar. (Låt säga mellan 10-20k allt som allt per person. Gärna närmare 10 än 20 givetvis.) Vi söker en vecka där vi kan ha så roligt det bara gå. Schyssta långa backar, härlig afterski.
Vi hade tänkt oss att vara iväg v6,7 eller 8. Det är dock inte omöjligt att komma iväg tidigare eller senare om det skulle innebära bättre snö i backarna.

Mina frågor till er är:
1. Vilken ort ska man åka till i vårt fall?
2. Hur dyrt/billigt är det i respektive länder, vad ger mest valuta för pengarna?
3. Vilken hemsida bokar man lättast sin skidsemester på? Där man kan få allt inkluderat, som t.ex. liftkort, resa tur/retur, boende, utrustning... Vi är flexibla när det kommer till hotell eller lägenhet, det spelar inte så stor roll. Båda har sina för och nackdelar i vår mening.
4. Mellan vilka veckor kan man förvänta sig dem härligaste pisterna? Dvs så fritt som möjligt ifrån slask och is.

2 av polarna har aldrig åkt skidor innan, så vi har dem i åtanke i val av ställe. Det behöver inte vara dem svåraste backarna. Vi andra som åkt innan tycker om att blanda, men gillar framför allt smått utmanande backar där det ska ta lång tid att komma ner till liften. Gärna åk på en minst 20min från topp till botten.

Jag har säkert fler frågor, men klockan visar 00:16 och jag börjar bli stressad då jag ska upp tidigt och jobba imorgon.
Men om någon läser detta och skulle ha någon rekommendation av något slag så är det otroligt uppskattat!
Stort tack på förhand, och ta hand om er!
Mvh
Andreas

Mina åsikter (med betoning på åsikter, många andra kommer säkerligen tycka annorlunda)
1. Jag tycker det låter som att ni ska åka till en större ort med stort system, exempelvis St Anton, Val D'isere, Val Thorens eller Zermatt/Cervina som alla har skaplig mix av bra åkning och fest. I min värld beror det lite på hur viktigt ni tycker After ski och festande är. Jag tycker personligen att många orter i Alperna har ganska undermålig After ski, så om ni tycker det är det viktigaste - åk till Åre istället.

2. Generellt: Schweiz= dyrast, Frankrike=lite billigare, Österrike och Italien= Billigast. Sen kommer ju festfrågan in även här. Bäst ös är det enligt mig i Österrike.

3. Bäst är egentligen att boka allt själv. Bo med AirBnB, hyr bil eller boka buss från flygplatsen. Jag har rest med ganska många som "fixar allt" (Langley, STS, Lion) och de är ganska lika allihopa tycker jag. Mycket fokus på pubrundor och annat skräp som inte har så mycket med skidåkning att göra. UCPA har ju lite annat fokus om man gillar det upplägget.

4. Har själv inte varit länge nog i Alperna för att kunna observera variationer mellan veckorna. Spontant brukar V.6-V.8 fungera utmärkt i min mening.

MVH
Martin

Om jag var er så hade jag åkt till St. Anton och jag hade åkt dit veckan innan sportlovsveckorna.

Ni vill inte vara där under sportlovsveckorna, sablarns vad folk det är då. Inget liftsystem i världen pallar med en sådan kommers, och jag antar att ni vill åka skidor och inte stå i liftkön. Någon hydda i backen kommer ni inte heller få plats i. Åk inte under sportlovsveckorna.

Det verkar som att det är sportlov V.7-11 i år, och därför tycker jag att ni ska åka så ni är där V.6.
Dumpade fint under V.6 förra säsongen.

Jag tycker inte heller ni ska boka något färdigt paket. Bokar ni själv kan ni istället få några dagar till där för samma slant. Ta ledigt fredag v.5 och hela v.6. Ta ett tidigt flyg på fredagen, då hinner ni komma fram till orten för att hyra utrustning, fixa liftkort, ta en (läs flera) bärs och vara redo för skidåkningen dirre dagen efter. Sedan åker ni hem på söndagen v.6 och inte på lördagen, som alla bolag väljer att göra. De kör oftast lördag - lördag. Så då är det tomt i backen på lördagarna för att alla ska fixa med det ni redan är klara med på fredagen.

Sedan finns Bad Gastein också, lite billigare, men sämre skidsystem. Där behöver man ta buss mellan varje "skidort". Massa svenskar också.

Kul med en resa med hela gänget!

Fundera som ovan nämnt på vad som är viktigast, åkningen eller festen. Vill ni ha bra åkning, inte helt dömycket folk och helt okej fest så skulle jag vilja slå ett slag för Mayrhofen! Lagom stort för att kunna överblicka på en vecka. Har man oflyt med vädret och det är slask tar man bara bussen upp till Hintertux(glaciär = ständigt kallt och bra med snö) och är det tvärtom svinkallt och snöar kan man söka sig till något av de lägre systemen i dalen. Tåg och bussar är gratis på liftkortet så länge man har skidkläder och utrustning med sig. Finns mängder med boenden, bara att googla iväg. Hotell eller lägenhet upp till er! Flyga kan ni göra till Munchen eller Innsbruck. Innsbruck är närmare men kanske lite dyrare att flyga till. Munchen billigare men längre bort. Anslutning från båda flygplatserna med tåg.
Finns mycket folk med bra koll på Mayr här så info finnes!

Stort tack alla för att ni tagit er tid och svarat oss! Verkligen uppskattat!
Jag tycker jag har fått lite mer kött på benen och har en aning mer koll på läget. Vart vi ska fokusera osv. Jag personligen har fastnat för St Anton, men resten av gänget verkar ha blivit förtjusta i Bad Gastein. Så troligtvis blir det just Bad Gastein vår fokus och efterforskningar kommer hamna.

När jag kollar på olika YouTube-klipp ifrån BG tycker jag där ser väldigt trevligt ut! Stora, långa och fina backar. Min egen erfarenhet sträcker sig inte längre än Åre. Och Åre gillar jag skarpt. Men där är något som jag inte kan sätta mitt finger på som saknas, och detta hoppas jag finna i Alperna.

Men om vi har Bad Gastein som utgångspunkt. Finner vi långa trevliga åk där, med stugor mitt backarna så man kan fylla magen med lite öl och mat?
Jag personligen älskar att åka skidor och lägger störst fokus på backarna när jag kollar efter ställen. Men dem 4 andra grabbarna är väldigt glada för fest (skidåkningen också såklart), så det kommer väga lika tungt i val av ställe. Så på något vis kommer vi vara tvungna att kombinera fest och skidåkning. Och behöver därför åka till ett ställe som erbjuder det "bästa" av båda delar.
Gör vi rätt som fokuserar kring Bad Gastein då? Eller vore St Anton trotts allt bättre? Jag tror mina vänner resonerar som så att Bad Gastein är lite billigare än St Anton, och erbjuder trotts allt mycket av båda världar (Fest & skidåkning).

/Andréas

@ztolten Det finns oerhört många hyddor att äta och dricka på i backarna omkring Bad Gastein. Det enda stället det finns lite snålt med hyddor/stugor är Graukogel och Sportgastein, men där är det oftast lite snålare med folk också. I Graukogel är det alltid tomt, dock åker man dit mest för offpist och det kanske inte är fokusen för er när några av er aldrig har åkt.
(Dock bör ni ger er ut i pudret, för det finns inget bättre än puder)

Bad Gastein är rättså 50/50 i åkning och fest. Finns många ställen att afterskia på och även "klubba", såsom Silverbullet, Lederhosen och Haeggbloms, ja det finns så det räcker.

Det finns mer stugor i backarna i Bad Gastein än St. Anton, men där St. Anton är överlägset är att ni inte behöver ta buss mellan backarna, där hänger hela systemet ihop. Ett väldigt stort system.
Bor ni i byn Bad Gastein behöver ni ta buss för att åka i Sportgastein och Dorfgastein, men det går mycket bussar, och man kan åka skidor mellan bergen till Bad Hofgastein, som enligt mig är en mysigare by är Bad Gastein, men inte alls lika mycket afterski etc.

Lite om backarna då. I Sportgastein har du mest fallhöjd av alla bergen i Gastein, där finner du väldigt alpisk miljö, helt utan träd, etc. Här finns det väldigt långa backar som tar några minuter att ta sig ner för, otroliga vyer också eftersom att det ligger i sin egen lilla dal, så det är helt magiskt där. Här finns även grym offpist om man vågar ge sig ut en bit, men ta för bövelen med er lavinutrustning då. Nackdelen här är att det bara är en enda lift, och inte så många olika backar, men dit bör ni åka 1-2 dagar iaf!

Dorfgastein är bäst enligt mig, här finns de bästa pisterna, bra offpist om man vet var man ska åka, och många riktigt bra stugor för väldigt god mat och öl!

I Bad Gastein och Hofgastein, som är sammanbundna genom "Angertal", är det i princip lika många stugor som i Dorfgastein, men 10 gånger mycket folk och bara massa små ungar och folk som inte är speciellt duktiga på att åka skidor.

Men för de oerfarnas skull så kan ni börja med att åka i Bad Gastein och Hofgastein, då de andra bergen erbjuder lite brantare backar. En sevärdhet är även hängbron som finns på Bad Gasteins topp.

Självklart heter inte bergen "Bad Gastein" och "Hofgastein" etc, men det jag menar är bergen som är i anslutning till byarna.

(Bad Gastein - Stubnerkogel och Bad Hofgastein - Schlossalm)

Jag tror ni kommer få en riktigt bra semester i Bad Gastein.

Jag håller helt med Klassy om Bad Gastein. Gjorde själv min första riktiga alpresa med ett grabbgäng dit inte helt olikt den resa ni planerar. Vi var supernöjda med både åkning och fest, och det är den resan som ligger till grund för att jag återvänder till alperna år efter år. Jag är helt övertygad om att ni kommer att ha det hur bra som helst om ni åker till BG.

Med det sagt... Det var när jag provade ett gäng andra orter i alperna som jag insåg att åkningen och systemet i BG håller ganska låg klass. Det är fortfarande ganska många klasser bättre än exempelvis Åre, men jämfört med andra orter i alperna så är BG inte så mycket.

Men kör på BG. Det är en bra första ort i alperna med tanke på prisnivå och hur lätt det är. Vill ni sen åka större och bättre tror jag att det är stor sannolikhet att alperna står kvar kommande år =)

Återigen, tack så himla mycket ska ni ha för att ni lägger tid och skriver så fina och utförliga tips/beskrivningar. Ni anar nog inte hur mycket jag uppskattar det!

Jag tror minsann att jag fått svar och lite till på alla mina frågor nu! :D

Om det skulle dyka upp någon mer fråga på resans gång så kommer jag att ställa den i denna forums-tråden. Om ni eller någon annan skulle ha fler tips eller om någon vill låna tråden till någon egen fråga så gör gärna det! Och om det inte hörs något ifrån tråden på ett tag så ska jag oavsett försöka skriva en recension här efter jag varit på min resa i februari; om hur den var.

Ännu en gång, tack tack tack!

/Andréas

@ztolten Skriv din recension i "Skidorter" delen av Freeride! Där kan även du kolla vad folk tycker om orterna du är intresserad av!

Hare så roligt!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp