Frågor kring valla nya skidor

Nordli
5 inlägg
Nordli 5 inlägg 11 mån sedan | Senast ändrad Nordli (11 mån sedan)

Hej hej, har köpt ett par nya skidor och tänkte prova mig på det här med att valla dom. Jag har aldrig vallat ett par skidor förut men hitta en video här på forumet, och det såg faktiskt ganska enkelt ut:
https://www.freeride.se/video/45873

Nu till några frågor,
Hur många lagar grundvalla ska man ha? I videon säger han att man ska valla ett par nya skidor 10-15 gånger, är det antal lager av grundvalla?
Hur många lager glidvalla ska man ha?
Förstör man strykjärnet om man använder ett vanligt strykjärn?
Och sist men inte minst, har ni rekommendationer på temperatur på grundvalla och glidvalla?

Är väldigt ny på området och tacksam för alla svar!

Svar

Always-Sunny
Online 279 inlägg
Always-Sunny 279 inlägg 11 mån sedan

Filmen är bra! Men säger de verkligen att du ska valla nya lagg 10-15 ggr!? (För dålig uppkoppling för att kolla själv)
Känns belagen feta så är de nog grundvallade från fabrik så då kan du väl köra ett lager för lite bättre glid, men inget måste. Är belagen torra så kör ett par gånger, tills de känns feta. 
Rekommenderad temp brukar stå på lådan till vaxet. Jag skulle inte köra med ditt vanliga strykjärn, om du inte gör rent det ordentligt innan du stryker skjortan nästa gång. Men oavsett inget strykjärn med ångfunktion (hål). Köp annars ett billigt begagnat järn eller ett enkelt från T ex xxl (har ett för 199 nu)

Mountain_Man
4000 inlägg
Mountain_Man 4000 inlägg 11 mån sedan

Det går att krångla till vallning av skidor hur mycket som helst ... Men om du inte ska tävla eller av någon annan anledning behöver maxinalt glid är det ganska enkelt.

I stort sett alla alpina skidor (förutom tävlingsskidor) är preparerade och körklara direkt. Du behöver inte mätta belaget med grundvalla, det räcker om du lägger på ett lager glidvalla med jämna mellanrum. Hur ofta varierar stort beroende hur hårt underlaget sliter, är det riktigt hårt behöver du valla efter någon dag, är det mjukt håller vallningen lätt en vecka.

För att göra en bra vallning behöver du ett vallajärna, en plastsickel och en vallaborste. Du klarar dig bra med två vallor, en mjukare för plusgrader och temperaturer kring nollan och en för minusgrader. Här finns massor att välja på i alla prisklasser, du behöver defnitivt inte gå på något dyrare.

Och, ja du bör inte använda ett strykjärn för att valla, dels för att det inte håller temperaturen lika noggrannt som ett vallajärn och dels för att du inte bör använda det för att stryka sedan, åtminstone inte vita skjortor ...

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Nordli
5 inlägg
Nordli 5 inlägg 11 mån sedan | Senast ändrad Nordli (11 mån sedan)

Tusen tack för svar, dom är nog vallade från fabrik men beslagen börjar kännas ganska torra, dom har stått i förrådet sen i våras.

Perfekt med strykhjärnet på XXL, ska slänga mig iväg dit och köpa ett och valla och sickel.

Men om jag slänger på några lager grundvalla och ett lager glidvalla, behöver jag bara bättra på glidvallan resten av säsongen då?

jarnebring
287 inlägg
jarnebring 287 inlägg 11 mån sedan | Senast ändrad jarnebring (11 mån sedan)

Tror inte du behöver fundera så mycket på olika sorters valla, skaffa allroundvalla (paraffin) och lägg på ett nytt lager efter ca en veckas åkning. Som nämnts kan det vara bra med en för kallare och en för varmare. Du kan däremot sickla och borsta oftare.

RWD
441 inlägg
RWD 441 inlägg 11 mån sedan

Mjuk valla för varmt väder ska du använda som grund, oftast gul. Finns också som "saturation" för att mätta belagen och är lite större och billigare förpackningar. Sen kan du köra med röd valla som oftast går ner till några minusgrader.
Det som är viktigt är att göra rent belagen vilket är skonsammast om du gör det genom att lägga på en mjuk valla som du sicklar av innan den har stelnat/svalnat. Den ska vara varm och mjuk när du sicklar av den men inte flytande. Du kommer tydligt se att smutsen följer med av.
Sen är det bara att lägga på ny grundvalla och ett lager glidvalla.

havreboll
884 inlägg
havreboll 884 inlägg 11 mån sedan

Köp ett billigt strykjärn på typ röda korset för 50 kr och ta en vanlig isskrapa som du vässar lite. sedan köper du ett storpack valla (http://www.skigo.se/skigo/skigo-mattnin … 1000g.html) i lämplig temperatur. Vips så har du grejer för vallning för all framtid för cirka 600 kr.

Gällande att vanliga strykjärn inte håller temperaturen lika bra så stämmer detta. Dock är det bara att hitta rätt inställning där vallan inte ryker och du kommer vara good to go.

Om du inte skall tävla utan bara ha vardagsglid och skydda belagen så funkar ovanstående tips super. Om du jagar hundradelar så är vi på en helt annat nivå.

PeterE
13 inlägg
PeterE 13 inlägg 11 mån sedan

Här har du ett tips till när du tröttnat på dyra vallor. Köp ett gäng typ 4 påsar syltparafin och smält i kastrull och häll ut i egenformande aluformar , fixat med vanlig ungsfolie. Låt stelna och vips så har du valla för minst två år. Valla typ bar tredje dag - det brukar räcka. Funkar bäst på minusgrader.

Peter E Citera
MnO
2037 inlägg
MnO 2037 inlägg 11 mån sedan

Jag kör hård valla, dvs för kallföre jämnt. Skillnaden i glid mellan tex gul (plusgradsvalla) och blå (kallföresvalla) är försumbar i varma förhållanden om man inte tävlar, men däremot håller den hårda vallan betydligt längre. Syltparaffin i all ära, men ett kilospack servicevalla i blå färg kostar inte mycket per vallning. Och då har du valla tills du är klar för hemmet.

Always-Sunny
Online 279 inlägg
Always-Sunny 279 inlägg 11 mån sedan

MnO skrev:

Jag kör hård valla, dvs för kallföre jämnt. Skillnaden i glid mellan tex gul (plusgradsvalla) och blå (kallföresvalla) är försumbar i varma förhållanden om man inte tävlar, men däremot håller den hårda vallan betydligt längre. Syltparaffin i all ära, men ett kilospack servicevalla i blå färg kostar inte mycket per vallning. Och då har du valla tills du är klar för hemmet.

+1 Men det är ju alltid kul med många vallaburkar smile

jarnebring
287 inlägg
jarnebring 287 inlägg 11 mån sedan | Senast ändrad jarnebring (11 mån sedan)

Ser inte heller att det finns någon vits med att jaga begagnade strykjärn när du kan få ett SWIX vallajärn på XXL för några hundringar.

RWD
441 inlägg

Visst håller hård valla för kallför längre men det är ingen höjdare när det är runt nollan eller över -det blir märkbart sämre glid. Däremot funkar varmvalla bra även när det är kallt.
Så väntas det varmt väder så kör på mjukare valla, 0 till -5 är en bra kompromiss. Du kan ju i alla fall ha två olika vallor i lager.
Och ett riktigt vallajärn kan väl vara värt några hundra kan jag tycka.

MnO
2037 inlägg
MnO 2037 inlägg 11 mån sedan | Senast ändrad MnO (11 mån sedan)

RWD skrev:

Visst håller hård valla för kallför längre men det är ingen höjdare när det är runt nollan eller över -det blir märkbart sämre glid. Däremot funkar varmvalla bra även när det är kallt.
Så väntas det varmt väder så kör på mjukare valla, 0 till -5 är en bra kompromiss. Du kan ju i alla fall ha två olika vallor i lager.

Det håller jag inte med om. Skillnad är det säkert, men inte så mycket att jag tycker att det spelar någon som helst roll om man inte mäter hundradelar. Vad som däremot påverkar enormt mycket i varmgrader är strukturen. Om du har en bra struktur får du riktigt bra glid (i relation till andra) även i varmt före, oavsett vilken valla du väljer. Och har du fel struktur, eller ännu värre ingen alls, får du dåligt glid lika oavsett vilken valla du väljer. Ett par skidor utan struktur som vallas med det värsta flourpulvret kommer att glida sämre än en skida med rätt struktur som vallas med den billigaste vallan i blöta förhållanden. Vallar man med hård valla och inte borstar fram strukturen i varmt/blött före kommer skidan att bete sig som en skida helt utan struktur, dvs den kommer att suga fast som en sugpropp på en glasruta.

havreboll
884 inlägg
havreboll 884 inlägg 11 mån sedan

jarnebring skrev:

Ser inte heller att det finns någon vits med att jaga begagnade strykjärn när du kan få ett SWIX vallajärn på XXL för några hundringar.

Miljön wink

Mountain_Man
4000 inlägg
Mountain_Man 4000 inlägg 11 mån sedan | Senast ändrad Mountain_Man (11 mån sedan)

@Nordli
Som nöjes- och friåkare behöver skidorna normalt bara grundvallas när de planslipats. Men det är klart med en bra grund håller sig skidorne fräscha längre. Men, men eftersom du överhuvudtaget frågar föreslår jag att du startar din vallakarriär med att lära dig lägga på glidskiktet ...

Enkel procedur

1. Borsta av glidytan med en nylonborste (för att få bort smuts och eventuellt överflöd av gammal valla)
2. Droppa på glidvallan med vallajärnet
3. Smält vallan jämnt över hela belaget med vallajärnet
4. Låt skidorna kallna
5. Värm om valla ytterligare en gång enligt punkt 3 för att säkerställa att den smält och trängt in i belaget
6. Låt skidorna kallna
7. Sickla av så mycket valla du kan med en plastsickel
8. Borsta belaget med en nylonborste så du får bort det sista av vallan och strukturen kommer fram

Genvägen (Quick fix)

1. Gnid in belaget med glidvallan
2. Smält på vallan med en varmluftspistol (var försiktig)
3. Låt skidan svalna
4. Borsta bort överflödig valla med en nylonborste

Precis som @MnO skriver är det viktigaste för bra glid att skidan är ren och har en bra struktur. Strukturen sätts normalt vid planslip (men det finns verktyg för att göra detta manuellt oxå). Din bäste vän för att hålla belaget i bra skick är en nylonborste, några drag med borsten kan göra stor skillnad ....
https://www.stadium.se/sport/langd/vall … borste.red

/MM

Bud66
Online 128 inlägg
Bud66 128 inlägg 11 mån sedan | Senast ändrad Bud66 (11 mån sedan)

Det där med valla är individuellt tycker jag.
Själv är jag väldigt road av detta och lägger gärna några timmar per par.
Det jag gör är att jag sicklar och borstar belagen noga innan grundvallan.
Först sicklar jag skidorna med en vass stålsickel för att få bort microhåren.
Sen polerar jag med borstar.
Jag brukar börja med en mjuk stålborste och polera några gånger.
Därefter brukar jag gå på med en nylonborste och borsta tills belaget är glansigt.
Därefter börjar jag med invallningen. Jag brukar ta 4 lager.
Efter invallningen går jag på med, först en hästhårsborste sen nylonborste igen tills det blir glansigt och strukturen i belaget är fritt från valla.
Sen lägger jag 1 lager lågflour valla (borsta efter detta lager också, se ovan) och 1 lager highflour. (borsta enl. ovan efter detta lager med..)
Tillslut toppar jag med ett lager stenhård HF valla. (såpass hård att den inte går att sickla om den är helt kall.. Detta är ett jobbigt steg..)
Igen samma borstning, hästhår samt nylon tills belaget glänser som en plastpåse.
Så här fixar jag alla mina skidor, även mina bredlagg.
Glider det bra? Japp.
Betydligt bättre än en vanlig vallning? Nja, men lite bättre glider det allt.
Fixar jag kanterna på samma sätt? Japp.
Jagar jag hundradelar? Nope.
Är det kostnadsdrivande? Japp.
Är det helt onödigt? Japp.
Är det total overkill eftersom jag kommer smälla på en sten i 1:a åket? Japp.
Är jag helt tokig? Definitivt.
Men, att stå i vallaboden med en bira eller två samt lyssna på bra musik och fixa skidorna är ren och skär livskvalitet för mig. Jag njuter varje sekund av detta arbete.

100% Ateist Citera
RWD
441 inlägg

Bud66 skrev:

Det jag gör, som ingen nämnt ovan, är att jag sicklar och borstar belagen noga innan grundvallan.
Därefter brukar jag gå på med en nylonborste och borsta tills belaget är glansigt.
Efter invallningen går jag på med, först en hästhårsborste sen nylonborste igen tills det blir glansigt och strukturen i belaget är fritt från valla.
Sen lägger jag 1 lager lågflour valla (borsta efter detta lager också, se ovan) och 1 lager highflour. (borsta enl. ovan efter detta lager med..)
Tillslut toppar jag med ett lager stenhård HF valla. (såpass hård att den inte går att sickla om den är helt kall.. Detta är ett jobbigt steg..)
Igen samma borstning, hästhår samt nylon tills belaget glänser som en plastpåse.
Glider det bra? Japp.
Men, att stå i vallaboden med en bira eller två samt lyssna på bra musik och fixa skidorna är ren och skär livskvalitet för mig. Jag njuter varje sekund av detta arbete.

+1
Ungefär som jag håller på.

Rengöring är viktig, brukar lägga på en mjuk valla som sicklad av innan den har svalnat/stelnat helt.

Mountain_Man
4000 inlägg
Mountain_Man 4000 inlägg 11 mån sedan | Senast ändrad Mountain_Man (11 mån sedan)

@BUD66
Haha ... underbart! Man hinner ju med att fika mellan varven oxå! Har du testat med varmluftspistolen nån gång, blir faktiskt riktigt bra om skidorna är i gott skick! cool

/MM

MnO
2037 inlägg
MnO 2037 inlägg 11 mån sedan

Bud66 skrev:

Det jag gör är att jag sicklar och borstar belagen noga innan grundvallan.
Glider det bra? Japp.

Förutom punkten om kanterna så kan jag dra en ren copy-paste på det där för att beskriva hur jag går tillväga när jag vallar inför långlopp på längdskidor. Där läggs det ner REJÄLT med tid inför varje gång. Flera timmar ibland på huvudparet även fast jag vet att det egentligen inte spelar någon som helst roll med tanke på min beskedliga nivå i den grenen. På alpinsidan är jag inte alls lika noga. Men jag vet hur bra ett par Bud66-vallade skidor glider. Han la en halvdag på ett par Line Opus tillhörande mig förra vintern och jag kan intyga att det var ett sjuhelvetes glid efter den behandlingen. Det är inte så stor skillnad att jag hade bemödat mig att göra det själv varje gång, men skidorna hade den där goa [tirolerösterikiska] "Am Start... Ingemaar Steenmark"[/tirolerösterikiska]-känslan som gör att man luftar glasögonen innan man drar iväg.

RWD
441 inlägg

MnO skrev:

RWD skrev:

Det håller jag inte med om. Skillnad är det säkert, men inte så mycket att jag tycker att det spelar någon som helst roll om man inte mäter hundradelar. Vad som däremot påverkar enormt mycket i varmgrader är strukturen. Om du har en bra struktur får du riktigt bra glid (i relation till andra) även i varmt före, oavsett vilken valla du väljer. Och har du fel struktur, eller ännu värre ingen alls, får du dåligt glid lika oavsett vilken valla du väljer. Ett par skidor utan struktur som vallas med det värsta flourpulvret kommer att glida sämre än en skida med rätt struktur som vallas med den billigaste vallan i blöta förhållanden. Vallar man med hård valla och inte borstar fram strukturen i varmt/blött före kommer skidan att bete sig som en skida helt utan struktur, dvs den kommer att suga fast som en sugpropp på en glasruta.

Håller med, struktur är viktig men den måste ligga i belaget. Har du mjuk valla så kommer överflödig valla att försvinna efter ett par åk så att strukturen kommer fram.
Efter ett tag försvinner ju strukteren och då måste den läggas om. Då hjälper inte borstning mycket, möjligen stålborste men det det blir inte alls lika bra som om du lämnar in skidan för att få ny struktur.
Jag brukar också borsta ut vallan ur strukturen, oftast bara med nylonborste då, så håller strukturen längre. Sicklar man för hårt med stålsickel så sliter man också mer på strukturen.
Jag är kanske lite skadad då jag har hållt på och tävlat. Men visst är det skillnad på olika vallor som i varje fall jag märker. Pratar inte om att jaga hundradelar utan känslan av att skidan glider mycket lättare vilket gör allt mycket roligare.
Vill man och tycker man det är roligt så är det bara att testa.
Man kan lägga struktur själv om man vill men det är lite överkurs.

jarnebring
287 inlägg
jarnebring 287 inlägg 11 mån sedan

Det är konstigt att skidvård är så beroendeframkallande. Frugan undrar -  vad h-e håller du på med i källaren så länge? Jag: Vallar och slipar skidor ... Hon: Du luktar sprit!
Kanterna blir bäst med Talisker.

eerik8
3 inlägg
eerik8 3 inlägg 11 mån sedan

Liten minifråga. Hur långt tid ska vallan svalna/kallna?

Bud66
Online 128 inlägg
Bud66 128 inlägg 11 mån sedan

@jarnebring
Du kan detta.
Fast jag vidhåller att kanterna blir överlägset bäst med Ardbeg.

100% Ateist Citera
Mountain_Man
4000 inlägg

@eerik8
Finns en del att finlira i frågan hur länge skidorna ska svalna (förvånar det någon) ... till rumstemperatur, vilket är olika lång tid för skilda glidvallor. Men 15-20 minuter är ett riktmärke så gott som något. Lägger du på en riktigt hård valla och/eller av grafittyp bör du sickla medan skidan fortfarande är varm annars kommer den att spricka/flagna när du sicklar.

Detta innebär att det är lika bra att ta 2-3 par skidor åt gången så det blir lite flyt i vallaboden, annars finns risken att Whiskeykonsumtionen blir mer omfattande än vad som gynnar glidet (på skidorna).

/MM

PS! Går även utmärkt med Carlsberg alkoholfria öl (inte lättölen). DS.

iSooLi
Online 742 inlägg
iSooLi 742 inlägg 11 mån sedan

Mountain_Man skrev:

@eerik8
Finns en del att finlira i frågan hur länge skidorna ska svalna (förvånar det någon) ... till rumstemperatur, vilket är olika lång tid för skilda glidvallor. Men 15-20 minuter är ett riktmärke så gott som något. Lägger du på en riktigt hård valla och/eller av grafittyp bör du sickla medan skidan fortfarande är varm annars kommer den att spricka/flagna när du sicklar.

Detta innebär att det är lika bra att ta 2-3 par skidor åt gången så det blir lite flyt i vallaboden, annars finns risken att Whiskeykonsumtionen blir mer omfattande än vad som gynnar glidet (på skidorna).

/MM

PS! Går även utmärkt med Carlsberg alkoholfria öl (inte lättölen). DS.

Här är goda råd inte ens dyra! smile Skarvar på lite på tråden.

Till rumstemperatur är väl en god fingervisning, man får mecka en aning med rutinerna om man vallar i ett utrymme som inte håller normal rumstemperatur dock (t.ex. ett inte så varmt varmgarage). Kalla skidor/belag är inte heller helt medgörliga när vaxet ska på. Kalla skidor svalnar vaxet fortare (Näähäää?? Jooo!!)

Om man till slut skall nämna kanter, alkoholfritt och öl i samma mening så bör man enligt mig välja Mikkeller Drinkin' in the sun om man siktar på någon som helst form av kvalitet! big_smile

The older I get, the faster I was. Citera
Mountain_Man
4000 inlägg

@xSooLx
Mycket kloka ord där ... En fördel (nästan förutsättning) för att kunna få till vallningen på ett bra sätt är runstemperatur (typ 18-20 grader), att valla i ett kallutrymme är långt ifrån optimalt. Oftast går det att hitta något varmt utrymme för själva vallningen men det kan ju vara lätt känsligt att sickla skidorna i vardagsrummet ... alternativet är då att låta skidorna svalna i värme för att sedan snabbt ta ut dem och sickla medan de fortfarande håller rumstemperatur. Nu förutsätter jag att det är vinter och minusgrader (?).

Jag måste erkänna att min erfarenhet av alkoholfria öl är ytterst begränsad ... speciellt vid skidservice, så tusentack för tipset! :-)

/MM

jarnebring
287 inlägg
jarnebring 287 inlägg 11 mån sedan

Mikeller är riktigt bra. Brewdog har ett bra alk. fritt alt. också, glömt vad den heter. Köper Ardbeg rakt av.

Patric-Dahl
1 inlägg
Patric-Dahl 1 inlägg 2 veckor sedan | Senast ändrad Patric-Dahl (2 veckor sedan)

Hej!

Har sökt en del men inte funnit någon som beskriver om det är till fördel att valla i olika lager. Läser att många vallar med gul valla för att sedan valla med tex blå. Om valla med gul användes enbart för att avlägsna gammal valla och smuts eller om den ligger till grund för andra funktioner skulle jag vilja ha svar på.

Patric

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook