Skidprylar som kommer 2019 men som redan har läckt

AndersWingqvist

Aktiv medlem
Många är prylarna som, av olika skäl, visas upp lite tidigare än det kanske från början är tänkt.
I denna tråd kan du posta skidprylar som kommer till säsongen 2018/2019, men som redan nu har läckt ut.

Marker släpper ny tech-binding i den lättare kategorin. "Alpinist" 245 gram per bindning utan stopper (335 gram med stopper). Priset i Sverige ska landa på mellan 2 795 – 2 995 kronor utan stopper, med stopper addera ca 750 spänn. Alpinist har också elasticitet i längden, flexar alltså tillsammans med skidan, sker baktill med 4 mm. Blir en DIN 12 och en DIN 9-version. Platt gåläge, samt hälhöjare på 5 och 9 grader. Tådelen är i karbon och aluminium. Bindningen kommer att kunna justeras 1,5 cm på längden så att man kan köra med lite större / mindre pjäxor. Utlösningsmekanismen sitter baktill, går i sidled och är justerbar.

Heads Kore-serie får en dojja "Kore 1G" på cirka 1600 gram, grip walk och techinserts, 50 graders vinkel i gåläge.
99-mm skidan är samma lättviktskonstruktion som tidigare versioner, men med nya mått.
87-midjan är en ambitiös juniorskida/nybörjarskida med samma mått men en annan konstruktion.

AndersWingqvist sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/be6fdd1787e7148334dd87fca39fce5c.jpg[/url]

Marker släpper ny tech-binding i den lättare kategorin. "Alpinist" 245 gram per bindning utan stopper (335 gram med stopper). Priset i Sverige ska landa på mellan 2 795 – 2 995 kronor utan stopper, med stopper addera ca 750 spänn. Alpinist har också elasticitet i längden, flexar alltså tillsammans med skidan, sker baktill med 4 mm. Blir en DIN 12 och en DIN 9-version. Platt gåläge, samt hälhöjare på 5 och 9 grader. Tådelen är i karbon och aluminium. Bindningen kommer att kunna justeras 1,5 cm på längden så att man kan köra med lite större / mindre pjäxor. Utlösningsmekanismen sitter baktill, går i sidled och är justerbar.
Den här är redigt intressant. Enkel och billig, lättare än Speedfit och med förspänning. Känns ju given för de allra flesta som vill tura och inte kör superhårt.

Hade jag inte precis klippt en Ion LT så ser ju Zed extremt trevlig ut. Men ändå känns skönt att jag har en bindning som pallar riktigt brötig och laddig åkning på ett par skidor som ändå bara vägen 1700 gram per fot :) Älskar att G3 kör hårt på i princip noll-rampvinkel på sina techbindningar, så jähääääävla skön åkkänsla!

Alpinist är en trevlig tillkomst till prisvärda turbindningar, lite tråkigt bara att Marker inte fått till ställbar utlösning lateralt i hälen. Undrar vad den har för fast utlösningsvärde och om den har någon form av utbytbar hälgaffel som Salomon/Atomics MTN/Backland.

Det verkar inte som att Ranger Free går att få i en Vacuum-version. Synd, även om vikten sannolikt hade blivit lite högre då.

Pjäxa: Rossignol Alltrack LT

1 690 gram i storlek 26,5
130 flex
Techinserts
50 graders vinkel i gåläge
Speciellt mönster i plasten för extra styvhet
Grip Walk
98 mm läst

extrem3-2000x1333.jpg

head1-2000x1333.jpg

marker2-2000x1333.jpg

volkl6-2000x1333.jpg

Jag har varit på Pro Ski Intro och plåtat massor av prylnyheter:
https://www.freeride.se/bildspecial-2019-ars-skidor/

Vi har även teståkt en hel del skidor inom 90-110 mm, allt videomaterial och artikel kommer inom kort.

Blizzard Rustler 9 (2019):
Head Kore 99 (2019):

unsuspected sa:
Inga snowboards?
Kan kanske skapa en egen tråd?
I artikel som ligger på Freerides förstasida (just nu) så fanns det lite bilder på Burtons grejer. Annars brukar det dröja till SIA i USA innan det kommer ut något. Och då i vanlig ordning scannade kataloger på skumma japanska webbsidor

Imorgon åker vi ner till ISPO-mässan i München för att skriva och fota/filma. Vilka prylar vill ni se mer av därifrån?

Kaskar sa:
unsuspected sa:
Inga snowboards?
Kan kanske skapa en egen tråd?
I artikel som ligger på Freerides förstasida (just nu) så fanns det lite bilder på Burtons grejer. Annars brukar det dröja till SIA i USA innan det kommer ut något. Och då i vanlig ordning scannade kataloger på skumma japanska webbsidor
Jo så är det. Har dock redan sett det mesta pga amerikanska brädforum.

johan sa:
Imorgon åker vi ner till ISPO-mässan i München för att skriva och fota/filma. Vilka prylar vill ni se mer av därifrån?
Jag vill se Elevenates kläder iaf och även lite bilder på dunjackor med stadigt tyg för skogsåkning :)
Sweets hjälmar också tack.

blomman67 sa:
johan sa:
Jag vill se Elevenates kläder iaf och även lite bilder på dunjackor med stadigt tyg för skogsåkning :)
Elevenate försöker vi hinna med imorgon och så håller vi utkik efter stadiga dunjackor. Något speciellt märke där som du lagt märke till?
Sweet har vi besökt idag och filmen därifrån laddas upp just nu, lite seg uppkoppling här på hotellet. Men vi har kikat på en helt ny modell som heter Switcher.

Senast ändrad:
johan sa:
IPJT sa:
johan sa:
Riktigt avis!
Vore kul att se vad som finns i Black Crows monter.

Ian
Förra veckan fotograferade jag deras svenska monter under Pro Ski Intro i vemdalen: https://www.freeride.se/bildspecial-2019-ars-skidor/
Någon speciell modell från Black Crows du vill se mer av?
Kul! Det hade jag totalt missat! Tack för länken.

johan sa:
IPJT sa:
johan sa:
Riktigt avis!
Vore kul att se vad som finns i Black Crows monter.

Ian
Förra veckan fotograferade jag deras svenska monter under Pro Ski Intro i vemdalen: https://www.freeride.se/bildspecial-2019-ars-skidor/
Någon speciell modell från Black Crows du vill se mer av?
Rockerprofilen på nya Corvus skulle jag då vilja se. Helst med två skidor belag mot belag och fullängdsbild.

johan sa:
blomman67 sa:
johan sa:
Elevenate försöker vi hinna med imorgon och så håller vi utkik efter stadiga dunjackor. Något speciellt märke där som du lagt märke till?
Sweet har vi besökt idag och filmen därifrån laddas upp just nu, lite seg uppkoppling här på hotellet. Men vi har kikat på en helt ny modell som heter Switcher.

Tänkte mest på Peaks och Sweets dunjackor, just Sweet har ju haft Sinnerjackan tidigare som var både hjälmkompatibel och med ett starkt tyg dessutom och med ordentliga dragkedjor under armarna för ventilation.

Tillbaka
Topp