Musik till filmer - vad säger lagen?

HenningO

Ny medlem
Funderat på en sak, vad säger lagen om att man lägger på musik på filmer och sedan släpper dem på internet.

Ena fallet där man har köpt en CD och tar en låt från skivan.

Andra fallet där man har laddat ner musik och har den i filmen.

Huruvida det är lagligt att ladda ner musik har kanske inte med saken att göra... men i alla fall, hur är det med musiken i "amatör"skidfilmerna?

om inte snubben som har gjort filmen tycker att det är ok så får man ladda filmer och titta.

om det inte är så, så får man ladda hem men inte titta :/

vet inte hur det är med musik förmodligen de samma

Är 99% på att du måste ha tillstånd från killen/tjejen som ligger bakom musiken. Men de flesta skiter nog i det. Undvik problem genom att välja Judas Priests brake the law.

Kort svarat är, det är olagligt som fan att använda andras musik. Köper du en skiva är det till privat bruk, endast (du får inte ens spela den på bussen ner till alperna, som ett exempel).
Det finns alltid någon som äger rättigheterna till musiken, nästan alltid ett musik förlag men även artisten själv ibland (artisten skriver ett förlags kontrakt med ett förlag som har till uppgift att ta hand om musiken).

Man måste alltså ta kontakt med den som äger låten (står alltid vem det är på skivan) och be om tillåtelse att använda låten. Och även om du får det så kostar det pengar direkt för hur många kopior du gör på filmen och sen mer pengar varje gång den vissas.

Man får lov att ladda ner musik, men musik får inte finnas tillgänglig för nerladdning.
Alltså, du får stoppa musiken i din film om ingen skall se den mer än du. Finns den tillgänglig för nerladdning åker du ditt som fan om du har otur.
Ingenting som ägs av någon annan får finnas för nerladdning, film, musik, bilder, program osv. Inga fyra takter eller såna myter som finns, allt är skyddat av upphovsrättslagen.
Precis som att ingen får ta sekvenser av din film och göra vad dom vill med dom.

Det är inte skivbolag som är snåla idioter utan det är sånt musiker lever på, skriver du en bok vill du inte att folk tar delar av den och gör roliga prylar med om inte du får betalt för det.

Mvh, Magnus

Tack Magnus!

Jättebra svar, tråkigt bara att man inte kan släppa en skidfilm med schysst musik utan att vara olaglig :(

Det magnus snackar om e royalties. Det vill säga att man måste betala bolaget för att använda deras musik i filmer och dylikt. Ett undantag för detta är att om musiken är mer än 50 år gammal så gäller inte dessa regler längre. Det är därför man ofta använder gammal klassisk musik i lågbudjettfilmer.
Så det du kan göra är att köra nån gammal goding med mozart eller beethoven. Kan ju bli riktigt nice!

ett tips är att snacka med kompisar som spelar i band som inte ligger på något skivbolag. som har spelat in något själva. de blir bara glada över att deras musik spelas någonstas.

Hallå igen Henn0

Man får INTE använda musiken för att den är mer än 50 år gammal (det finns massor av myter som någon kokat ihop och utan att veta sprider vidare, tyvärr).
Man får däremot använda musiken 50 år efter att kompositören är död, om han inte sålt/skrivit över rättigheterna på någon annan.
Och skulle du nu mot förmodan hitta sån musik så äger någon ändå inspelningen av den och du är tillbaka till ruta ett.

Boneless lösning är tyvärr den enda som är gratis och helt lagligt.

Jaja, då blir det till att ringa upp gamla polare då!

Synd på filmen dock, utbudet på musik blir ju inte direkt lika stort :(

lagen är sådan att du får använda musiken hur du vill så länge du anger artist, låttitel och skivbolag i eftertexten....

Svar till Garthol.

Nä, man får inte andvända musiken var du än skriver artist osv. Jag kan inte bli mer än nyfiken på var du läst den lagen någonstans?
Hur kan någon ens tro att det är möjligt att det finns en sådan lag?

Så här är det och jag tror inte att det är så, har hört det från en kompis eller har läst det i Kalle Anka. Jag är musiker och lever med detta problem med folks egna ”sanningar” allt för ofta.
Det finns en bok i ämnet som heter Musikbranschen skriven an Johan Langer och det är som en lagbok fast för musik, allt om upphovsrätt, royalty, musikförlag osv.
Läs den!!!

Man får inte använda upphovsrätts skyddad musik (så fort någon skriver musik blir den skyddad av det direkt, den behöver inte ens spelas in för att vara skyddad) till något utom att lyssna på den. Man får inte ändra den, man får inte spela den offentligt, på en pub eller var som helst där det finns folk (frisör salonger betalar stora pengar för att ha radion på i bakgrunden som ett exempel).

Så igen, det finns inget annat sätt än att få tillåtelse och betala, eller be en musiker kompis om hjälp (fast hans musik är också skyddad av upphovsrätten, men han ger tillåtelse att använda den).

HennO, vad är det för musik du vill ha?
Skriv till musikförlaget och säg precis som det är, kanske är dom snälla och låter dig göra det, för du får ju inga pengar för din film. Är det inte stora artister så är det ju reklam för dom.

Mvh, Magnus

Ps: Känns som om detta ämne är färdigt nu...

svar till: Magnus_Ibanez.

kan du då förklara varför det är tillåtet att göra en cover utan att fråga artisten...????
för det vet jag att man får....har polare som gjort det å spelat den offentligt...å inte hände det nåt då iaf...

Till Gothol.

Jo, man får spela en cover utan att fråga, så länge man inte ändrar den (du får till och med spela in den och släppa den på skiva men du får ge alla pengar till han som äger låten, alla stackars hip hop snubbar tjänar inte mycket på sina covers) . Men efter varje gig man gör skall man lämna en lista på alla låtar man spelat till arrangören så att han betalar in STIM pengar för att låten/låtarna spelats (man sänder listan till STIM och får tillbaka ett litet inbetalningskort).
Har man arrangerat giget själv så betalar man själv in pengarna.
Så spelade dina kompisar sina egna låtar på samma gig så hade dom fått pengar för det också.
Det är tyvärr ganska få musiker/band som känner till vad som gäller och förlorar pengar för sin egen musik.
Dom flesta oseriösa arrangörer vill inte se en sådan lista för det kostar dom pengar så dom påminner ingen.

Att det inte händer något är ungefär samma som när du jobbar svart en gång men inte åker ditt, knappast lagligt men det funkade denna gången.
Det är inte bandet som åker ditt utan arrangören, för det är hanns ansvar att allt går rätt till.
Spelar man cover gig på lokala pizzerian så skall man nog skita i att lämna en lista om man vill spela där igen.

Mvh

men d är bara välja en låt sen samlar du ihop nåra polare som lirar olika instrument och spelar in en egen version av den.... sen kan du ta emd den i filmen!

Bra talat Magnus det stämmer fullt ut det du skriver....

Äntligen någon som vet vad hab talar om...

alltså, dom som tar fast folk för pirat kopiering och liknade orkar nog inte jaga efter ungdomar som klipper ihop en film och lägger ut på internet så en liten skala människor ser filmen, och han/hon som har gjort den tjänar ju inget på det ens heller..

sen är det väl nåt om det har gått 25 år efter någonting har gjort så får man väl göra vad man vill med den nästan? har jag för mig, men det stämmer säkert inte:P

Men visst, det är olagligt att tanka låtar men det bryr sig nog inte dom flesta om och så vitt jag vet så har varken jag eller mina polers åk fast för att vi tankat låtar...

om inte personen har något skiv kontrakt då ?

om man typ laddar ner musik från www.soundclick.com ?

de borde man få använda ..

de e väl olagligt men de finns ju inte bara på amatörskidfilmer gå in på www.backdrunkbajbys.net.tc och ladda ner den filmen där ja e me vi har bra musik i våran film :D

Vadå? Måste en frisörsalong betala för att spela radio offentligt?? Trodde att radiostationerna pröjsade artisterna/skivbolagen för att få spela musiken, om nu frisörerna också gör det så betalas ju musiken 2 ggr....knas.
Hur är det då för DJs? Om de köper en skiva som de ska spela på en klubb, betalar de då ett högt betala-det-här-så-får-du-spela-den-för-många-personer-pris?

Bara undra..=)

Jag har en liten annorlunda erfaranhet av det här, som jag inte sett att någon annan tagit upp här..
När jag och några vänner klippte en film nyligen så tog vi kontakt med skivbolagen som hade rättigheter för de låtar vi valt, och frågade dem om vi fick använda låtarna i filmen. Vi förklarade då att filmen bara skulle visas för ett 20-tal personer i vår vänskapskrets, och att det inte fanns något vinstsyfte med i leken. Vi fick inte svar av alla skivbolag, men av de som svarade fick vi klartecken. Nu var det inte direkt 50cent, E-type eller Linkin park som vi hade valt låtar av, utan musiken kom från mindre bolag. Alltså, som jag förstår det så är detta ett fungerande alternativ om man inte går ut för att sprida till så många som möjligt. Men ganska självklart så lär inte detta funka om man öppet lägger ut den på internet för alla att tillgå.

Hmm vissa band tex Millencollin har ju sagt i intervjuer att det är ok att använda deras musik i hemmagjorda sk8 filmer .

Jo precis, i vissa fall är det så att artisterna själva får ta sådana beslut.. Jag vet t.ex att det är Promoe från Looptroop som själv bestämmer en sådan sak, och inte Burning Heart som är hans skivbolag...

Jag har också en fråga i ämnet som någon insatt kanske kan svara på. jag har också skrivit mail till olika svenska band och utländska. och frågat om det är ok, att ta en låt av dom och ha med i en skidilm, som man typ ska visa för en 30-40 personer och inte finns något vinstsyfte med filmen.,

vi fick svar från en del band, som sa att det vara ok.

frågan är nu. hur gilltigt är det mail man fått från dom? kan deras skivbolag elelr dom komma och säga nej sen i efterhend och stämma en? eller göra nått?

måste man har skriftlig underskrift på att man ska använda musiken eller? ska man ringa till dom och hlra på något vis??

Hur stor risk är det att du blir stämd för att visa en film för 40pers är ju ungefär lika stor risk som om du tar med en skiva till en fest och spelar den och blir stämd.

Finns en nån i Sverige som blivit stämd för att gjort en hemmavideo med musik från nått band?

Sp länge det itne finns nått fall som bevisar att det är olagligt så är det ju lungt.

men det finns ju gratis musik, som artister ger ut gratis på hemsidor, de borde man få använda

Du verkar påläst "Magnus_Ibanez". Själv är jag mitt i en överisktskurs i juridik och jag fubderar på om du har kunskap i ämnet. Om så är fallet så skulle jag bli glad om du kunde hänvisa mig till aktuellt lagrum. Vill gå in lite djupare i frågan.
Tack på förhand// David

Då vill jag bara veta en sak:
tex tv kanalerna MTV, Ztv osv dom spelar ju upp musik/ musikvideor från många kända, betyder det alltså att kanalerna måste betala fet summa till artisterna eller? isf borde dom ju integå runt om dom måste betala till en jäkkla massa artister..

eller om man tar exemplet radio, jag vet i våran lokala radio där får dom spela allt som inte rasistiskt, nazistisk, ja ni fattar.. hur kan dom få göra det? för då spelar dom det som offentligt för alla som vill lyssna.. då måste det ju kosta asmycket, och knappast att våran kommun kan betala för att spela nya heta låtar.. det måste ju finnas nån övernskommelse man kan krypa igenom? om jag vill lägga ut en fetig skidfilm på nätet..

MVH // Martin

Betyder detta att vi måste rensa alla foruminlägg som länkar till filmklipp med musik som inte har tillstånd?

Huvudgalettrick:
Läs om alla regler på www.stim.se
Alla tv-kanaler betlar för den musik de spelar upp. Det görs geom stim som är en intresseorganisation som sköter det hela. Så ska du spela upp nått offentligt, så måste du betala stim, som i sin tur betalar vidare pengarna till artisten i fråga.

Dock värt att påpeka är att alla tv-kanaler använder så mycket musik, att de kommit upp till en maxgräns. Vilket gör att dom betalar en fast summa varje år, och då får de använda den musik som är registrerad av stim hur mycket de vill.

offentlig musik gäller alla områden. en gatumusiker måste ha tillstånd innan han spelar upp någon annans verk p ågatan. men som sagt, stim kan inte ha koll på allt.
sen är det inte så fasligt dyrt som det låter med stim avgift heller.

Perka:
Ja., ska vi vara lagliga så måste vi det. Men som sagt, stim har ju inte resurser att kolla överallt. så vi får väl hoppas att de inte upptäcker oss och gör en stor grej av det hela..
vilket jag tror de int ekommer att göra, då all musik och film kommer från olika personer blir det aldrig något stort. utan de måste då kräva betalt av så många och sånt tar tid. så det är nog ganska lungt.

Jag tycker du väljer ut vilka låtar du vill och har med dom i filmen, sen tar du en fet Ettan bak och diggar utav av bara helvete! lycka till!

ärligt talat tror jag inte någon bryr sig så mycket... i youtube brukar jag skriva artisten och låten och nåt i stil med I do not own this song. x)
youtube brukar då och då vara lite f*tt*g* och ta bort ljudet, men du får ett mail om det och du kan lätt ändra det utan att behöva ta bort filmen från youtube och ladda upp den igen.

Foxxi sa:
ärligt talat tror jag inte någon bryr sig så mycket... i youtube brukar jag skriva artisten och låten och nåt i stil med I do not own this song. x)
youtube brukar då och då vara lite f*tt*g* och ta bort ljudet, men du får ett mail om det och du kan lätt ändra det utan att behöva ta bort filmen från youtube och ladda upp den igen.
Hahaha smutt att dra upp en 5år gammal tråd dö;)

Fråga till Magnus Ibanez:
Vad det beträffar att spela radio på offentlig plats,har vi inte en allmän radio-avgift som täcker just det? eller är jag helt ute och cyklar?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp