Ska inte stora alporter pista dagligen?

Taking_the_piste
Online 22 inlägg
Taking_the_piste 22 inlägg 1 vecka sedan

2015 vecka 4 var jag i Valdisere. Jag hyrde en instruktör första dagen som sa att jag nästa dag borde hänga på låset till Olympic-liften för att ta Orange (en helt underbar röd pist) först av alla. "It will be magnifique" sa han med fransk brytning. Sagt och gjort, nästa morgon hade jag några magiska manchesteråk nedför Orange. Senare under veckan gjorde jag samma sak, men möttes av puckelpist??

2016 vecka 4, samma resa. Samma dag som sist (måndagen) åkte jag först av alla uppför Olympic och nedför en perfekt manchestrad Orange. Några dagar senare är det samma visa som året innan, puckel på morgonen!

Jag hade trott att ett så pass stort skidområde som Espace Killy borde pista alla backar inför varje dag, men bevisligen är det inte så? Är det någon som har liknande erfarenheter från stora orter?

Ifall jag ska tillbaka någon gång, är det någon som har koll på ett pistarschema för Espace Killy?

Svar

MissZ
Online 5 inlägg
MissZ 5 inlägg 1 vecka sedan

Min, om än lilla, erfarenhet, är att allt inte alltid pistas dagligen.
Jag råkade ut för det omvända. Hade instruktör och vi skulle köra puckel och hade siktet inställt på en specifik pist. Vi kommer dit och den var nypistad! Vare sig jag eller instruktör förväntade oss det då den ytterst sällan pistas.

Heddious
1740 inlägg
Heddious 1740 inlägg 6 dagar sedan

De stora franska skidsystemen brukar funka enligt följande:

Alla blåa och gröna backar, samt alla små transportslingor (breda nog för pistmaskin) till/från backar, byar etc. pistas dagligen.

Merparten av de röda pistas dagligen men på ställen där två röda backar har ungefär samma start- och slutpunkt kör de ofta enligt varannan dag-principen. Exempel på detta är bl.a OK och Orange i Val d'Isère, Chapelets och Bel Air i Courchevel, och Berangèr och Christine i Val Thorens. Jag är inte helt säker på varför, men ett rimligt antagande är att de röda backarna i princip alltid kräver vajerdragning, och det tar längre tid än de flackare backarna som kan köras utan vajer. Om det då finns två backar som rent logistiskt fyller samma funktion (samma gradering, förflyttar skidåkarna till samma ställe) så fixar man dem varannan dag, eller två dagar av tre. Röda backar som går "ensamma" mellan punkt a + b pistas i princip alltid eftersom de är det enda möjliga vägvalet från ett ställe till ett annat.

Svarta backar är ett litet mysterium i sig – de som är svåra att undvika/ligger mitt i smeten så att folk som inte egentligen borde åka så brant ofta hamnar där ändå pistas typ alltid, och resten är antingen på något oregelbundet rullande schema alternativt pistas inte alls.

På vissa ställen lägger pistörerna (ibland) ut pistarschema på Facebook på eftermiddagarna av säkerhettskäl (för att de som turar i pisterna före/efter öppettid ska ge fan i de vajrade backarna) men jag vet inte om de gör det i Espace Killy. Men det går säkert fint att fråga pistörerna på plats annars.

TL;DR:
Nej, inte ens de allra största och ekonomiskt mest välbärgade skidorterna har råd att hålla sig med så många pistmaskiner att de kan pista allt varje natt. Åtminstone inte i Frankrike (övriga alperna har jag sämre koll på).

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Taking_the_piste
Online 22 inlägg
Taking_the_piste 22 inlägg 6 dagar sedan

Jag hade hoppats på svar, men jag förväntade mig knappast ett så fantastiskt utförligt svar! Tack!!

De enda andra orterna jag varit i är Livigno (1v) och Ischgl (2v), och där har jag aldrig stött på opistade pister (jag kan ju visserligen haft tur och lyckats undvika dem). Livigno är ju inte så stort men Ischgl har nästan lika mycket km pist. Är det kanske en fransk grej att spara så där?
Eller, vet nån om man gör på samma sätt i stora alporter utanför Frankrike?

Taking_the_piste
Online 22 inlägg
Taking_the_piste 22 inlägg 6 dagar sedan

Heddious, du som verkar ha bra koll på franska orter och hur de sköts, har du koll på min fråga här? :-)
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=141578

Taking_the_piste
Online 22 inlägg
Taking_the_piste 22 inlägg 1 dag sedan

Taking_the_piste skrev:

De enda andra orterna jag varit i är Livigno (1v) och Ischgl (2v), och där har jag aldrig stött på opistade pister (jag kan ju visserligen haft tur och lyckats undvika dem).

Enligt denna så pistar Ischgl alla pister dagligen:
https://www.skiresort.info/ski-resort/i … eparation/

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook