Fixa skidorna

freeride_nu
4671 inlägg
freeride_nu 4671 inlägg 20 år sedan

Mina skidor har tagit en hel del stryk, vad ska man göra för att fixa stålkanterna o.s.v.
Ska man typ vaxa dem eller nåt...ingen jävla aning......hjälp

Jag var i åre på lucia helgen, inte mycke snö, det var -10 hela tiden, jag slickade på liften....det började blöda mycket.

Svar

freeride_nu
4671 inlägg

Du kan ju tillexempel lämna in skidorna på någon skidort vart dom har skiduthyrning. Där Brukar dom slipa stålkanterna & vaxa skidorna till ett överkomligt pris (mellan 100 & 200 pix) Annars kan du ju köpa smältvalla & ett strykgärn & vaxa skidorna själv & fila stålkanterna med en fin fil men det är ganska svårt & brukar få mkt varierande resultat. Jag rekommenderar att du lämnar in dom..

Ps. Det där med att slicka på liften var ju väldigt dumt gjort! Ds.

freeride_nu
4671 inlägg

Ja dumt var det nog men jävligt kul.

freeride_nu
4671 inlägg

Ett enkelt sätt att hålla skidorna fräscha är att med jämna mellanrum "dra" av stålkanterna med en brynsten. Dra först längs kanten på utsidan och vinkla stenen något inåt. Gör ett eller ett par drag tills stenen löper jämnt och alla "grader" försvunnit. Ta sedan undersidan där stenen vinklas något utåt (hängning av kant) och dra på samma sätt. Denna behandling kan inte jämföras med en riktig slipning men gör att stålkanten håller sig förvånansvärt fräsch. Framförallt är det mycket enkelt att utföra och risken att misslyckas minimal. Jag avråder med bestämdhet från användande av någon grövre fil eller kantslip om man inte vet exakt vad man håller på med...

För övrigt brukar jag valla mina skidor med jämna mellanrum när belaget börjar se torrt ut. (Efter 3-10 skiddagar beroende på hur hårt det är i backen) Strykjärn (vallajärn är att föredra), paraffin, plassickel och en borste är vad som behövs. Swix har en liten broschyr som beskriver hur det hela går till.

Dessutom lämnar jag in skidorna en gång varje gång säsong för en riktig kant-,plan- och diamantslipning. Det kostar ca: 300:- men skidorna blir som nya och det är en ren fröjd att dra utför en isig pist!

Med detta underhåll håller sig skidorna mycket fräscha (på undersidan) och håller i många år... om man inte knäcker dem i en pipe eller puckel!

MVH/ Mountain Man

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook