Valla-sickla-valla

Tony_M
51 inlägg
Tony_M 51 inlägg 14 år sedan

Enligt vad jag har läst tar belagen på skidorna upp väldigt lite valla i porerna, typ 2,5-3 gram per skida. Varför skall man sickla belagen mellan vallningarna (om man tex vallar tre gånger på raken). Hade det inte varit bättre att valla - låt svalna - valla igen utan att sickla bort vallan som har stelnat?

Varför inte? Citera

Svar

Kjorling
189 inlägg
Kjorling 189 inlägg 14 år sedan

Om du inte sicklar så lägger du ju bara den nya vallan på den gamla hela tiden. Men när du sicklar så tar du bort överflödig valla och ersätter den med ny valla som lättare tränger in i porerna.

Tror jag...ingen expert...

Christer82
24 inlägg
Christer82 24 inlägg 14 år sedan

Och den största anledningen till att man sicklar/vallar flera gånger i rad är FRÄMST att man rengör belagen. KOlla färgen på "sicklet" som skrapas bort, särskilt på våren, den brukar vara vädligt skitigt. Detta hämmar glidet mycket.

ExtremHacke
111 inlägg
ExtremHacke 111 inlägg 14 år sedan

Kjorling!
Om vallan tränger in i "porerna",bör inte belaget lossna från skidan/brädan då?????

GNU
594 inlägg
GNU 594 inlägg 14 år sedan

Om det inte finns några porer, ojämnheter, luftfickor (Kalla det vad f*n du vill...) utan bara ett helt slätt, tätt, för vallan ointrängligt belag, borde inte vallan lossna från belaget rätt, för att inte säga väldigt, fort då?
Har ställt frågan förr, fortfarande nyfiken...

ExtremHacke
111 inlägg
ExtremHacke 111 inlägg 14 år sedan

Jo,precis.
Det är därför ett stenslipat belag tar åt sig valla bättre än ett bandslipat.
Visst finns det mycket små,små porerer,men det är slipningen som är mest avgörande för hur bra/länge vallan sitter kvar.

GNU
594 inlägg
GNU 594 inlägg 14 år sedan

Tack Hacke.
Skönt att jag inte behöver formatera om hjärnan för att glömma allt jag lärt mig om skidor, valla och belag, utan att allt är ungefär som jag trott! :-)

Tony_M
51 inlägg
Tony_M 51 inlägg 14 år sedan

Har fortfarande inte fått svar på frågan. Vad är skillnaden mellan att sickla bort överflödig valla och lägga på ny jämfört med att bara värma upp vallan igen som redan är smält på belaget?

Edit:
Jag förstår att man sicklar bort valla om man får upp skit ut belaget den första gången/erna man vallar (efter sommarförvaring?). I mitt fall har jag köpt nya skidor och eftersom jag vill spara tid hade det varit skönt att slippa sickla bort "ren" valla om man inte nödvändigtvis måste...

Varför inte? Citera
GNU
594 inlägg
GNU 594 inlägg 14 år sedan

Det finns folk som hävdar att det går bra att göra som du säger, alltså värma upp vallan flera gånger utan att sickla emellan, och det finns folk som hävdar motsatsen.
Sanningen är nog att båda sätten funkar. Även fast det nog är lite bättre att sickla och lägga på nytt. Enl. mig..:-)

Varför? Nja, vet inte riktigt. Men om du tänker dig belaget som en ohyvlad bräda, full av ojämnheter och sånt. Ojämnheter som ska fyllas med valla, flisor där vallan ska tryckas in under, osv.
Efter första vallningen är kanske 99% av belagets ojämnheter täckta av valla. (Gissa nu hur många gånger man måste valla skidan för att täcka 100% av belaget om man lyckas täcka 99% varje gång..:-))

Om man nu sicklar bort vallan mellan varven så inbillar jag mig att man "öppnar upp" belaget lite så att vallan nästa gång har lite lättare att gå in i belagets ojämnheter.
Men det funkar säkert bra att bara värma upp samma valla flera gånger utan att sickla också.
Prova dig fram och gör det som DU tror på!

GNU/Ibland lite vallanörd...

BigAir
2623 inlägg
BigAir 2623 inlägg 14 år sedan

Och sen gnugga med borsten!

Den där BigAir.. Citera
GNU
594 inlägg
GNU 594 inlägg 14 år sedan

Jamen va f*n BigAir, det där är ju nästa steg i kursen, vi har ju inte kommit dit ännu..:-)

Tony_M
51 inlägg
Tony_M 51 inlägg 14 år sedan

Hallå, ett steg i taget tack big_smile

Varför inte? Citera
pinn
891 inlägg
pinn 891 inlägg 14 år sedan

belager är väl fullt av rolig små porer som öppnar sig när de blir varma (aka. vallajärn)

sickla bort överflödig valla då denna endast hämmar glidet i backen.


(använd typ Swix CH valla som är mjuk och lätt tränger in i belagets porer)

1. valla med valljärn för att öppna porerna i belaget så att dessa kan "ta åt sig" vallan.

2. vänta en stund , men inte tills vallan e stenhård och iskall, utan tills den e lite smått ljummen

3. nu har porerna i belagt stängt sig för nu blev det kallt igen.. nu är det dags att sickla av

4. ju tunnare du sicklar av ju snabbare glider det i princip.. du vill få bort så mycket som möjligt

5. nu kan du antingen valla med ch igen eller kanske testa lite LF (low fluor, låg fluor) valla

(LF är hårdare och smälter sämre, är svårare att få in i porerna men håller glidet längre)

6. upprepa vid behov...



...


och.. vallar du på vallad bräda utan att sickla mellan... så händer inget alls. porerna e redan fulla av den första vallan och lagret med valla som du ej har sicklat bort gör att värmen inte tränger tillräckligt djupt ned för att åter öppna porerna i belaget...

...


räcker det ??


/Kalle (aka vallakungen)

det ordnar sig Citera
GNU
594 inlägg
GNU 594 inlägg 14 år sedan

Hmm, vallakungen, var ska vi börja?
Ska snart lämna jobbet, så jag får ta nåt som går fort att anmärka på.
"LF är hårdare och smälter sämre, är svårare att få in i porerna men håller glidet längre"
Är alltså LF10 hårdare än CH4?

Mattis-J
62 inlägg
Mattis-J 62 inlägg 14 år sedan

Hej kände att jag ville tillföra lite rent allmänt om vallning i den här diskussionen trots att frågan var om man kunde låta bli att sickla mellan vallningarna. Detta kanske kan vara av intresse att läsa om inte annat.

Egentligen är vallning en hel vetenskap i sig med en mängd olika tillverkare och deras egna sammansättningar på vallor hit och dit. För att göra det här någorlunda enkelt tänkte jag börja med att berätta hur belaget fungerar sedan hur vallorna fungerar och till sist nåt tips på hur man kan valla.

Är det någon som har ställt sig frågan varför belaget ser ut som det gör egentligen? När skidan/belaget glider över snön blidas friktion som i sin tur medför friktionsvärme. Värmen gör att snön smälter och det bildas en vattenhinna mellan belaget och snön. Ju varmare temperatur ute desto mer vatten bildas och tvärtom vid lägre temperaturer. Kommer det för mycket vatten under skidan bildas ett sug som gör att skidan glider trögt, vilket nog många har kännt när det är plusgrader ute och man haft dåligt eller felvallade skidor. Är det för lite vatten under skidan ökar friktionen mot snökristallerna med sämre glid som följd. Det man eftersträvar är alltså egentligen den perfekta otroligt lilla mängd vatten under skidan för att det ska smörja allra effektivast. Hur uppnår man då detta? Ja ett sätt är att reglera mängden vatten som har kontakt med skidan genom att lägga en struktur i belaget. Strukturen gör att det bildas luftfickor mellan belag och vattnet. Ju varmare snö desto grövre struktur ska man ha i belaget och således finare struktur vid kallare före. För att krångla till det riktigt ordentligt finns det flera olika varianter på strukturer för samma före men det är inget man behöver bry sig särskilt mycket om såvida man inte jagar hundradelar och tusendelar.

Vallans uppgift är att minska belagets vidhäftningsförmåga till vattnet och den eventuella is som bildas då marken kyler vattnet, göra ytan/belaget riktigt slätt samt motståndskraftigt mot att snökristallerna griper tag i belaget och försämrar friktionen. Det är ingen lätt uppgift det inte. En valla består till huvuddelen av olika paraffiner. Numera blandar man i flour i olika mängder eftersom en av flourets egenskaper gör att det i princip inte alls binder vatten. Det är även motståndskraftigt mot smuts. Flourvallor fungerar alltså bäst vid fuktiga förhållanden

För att uppnå ett så bra resultat som möjligt måste man alltså få vallan att sitta kvar på belaget men inte täppa igen strukturen och samtidigt göra strukturen så slät som möjligt i åkriktningen. Sist men inte minst ska vallan och strukturen tillsammans generera lagom vidhäftning mot vattnet så att maximal smörjeffekt (minsta möjliga friktion mellan skidan och snön) uppnås. Kombinerar man nu dessa två tekniker, vallning och struktur, på rätt sätt är man på riktigt god väg mot ett bättre glid än sin kompis.

Hur går man då tillväga när man ska valla (jag utgår här från en ovallad skida)

1. Man "aktiverar belaget med tex fibertexduk eller en fin mässingsborste dvs. man tar bort eventuell oxidering och annat skit som microhår osv. Vill man vara riktigt noga efter borstningen kan man värma in ett mjukt paraffin och sickla av medans det är varmt. Då är skidan ren och klar för att grunda.

2. Grunda/Mätta belaget - Med det menas att man ska fylla igen alla ojämnheter/porer med paraffin. Att föredra är ett mjukt paraffin (för varmgrader). Man smälter in vax, sicklar och borstar fram strukturen med en nylonborste. Detta kan man upprepa några gånger för bättre resultat. Borsta gör man för att ta fram strukturen i belaget igen...och göra det...just det så slätt som möjligt.

3. Man kan lägga ett lager med grafit som man värmer in och borstar av på vanligt sätt. Grafiten är slitstarkt och skyddar det grundande lagret mjuk valla att tränga ut ur belaget. Åkparaffinet sitter även bättre i belaget om man använder grafit under det. Det här steget med grafit är inget som man absolut måste göra med sina belag utan det kan man glatt hoppa över.

4. Nu är det dags för dagens åkparaffin. Mjuk valla för varmare före och hårdare valla för kallare före. Man kan med fördel blanda olika vallor från samma tillverkare för en viss egenskap. Här är det bara att experimentera sig fram. Nå man värmer in vallan och låter skidan kallna sedan sicklar man av den och borstar belaget med nylonborsten. Man borstar ofta för lite! Ju längre skidan får stå och kallna desto bättre sitter faktiskt vallan i belaget.

Voila dags att glida ifrån kompisarna!

Ett tips är att gå ihop några kompisar som man åker ofta med och köpa serviceblock på 1kg hos sporthandlaren. Du får MYCKET mer av samma valla för pengarna. De brukar kosta kring 300:- för valla som räcker flera säsonger lätt. Man kan också titta på pulverparaffiner (finns på burk) som fungerar mycket bra som allroundvalla och de räcker också otroligt länge. Kostar kring 400:- per burk.

Hoppas att någon haft lite behållning av detta!

GNU
594 inlägg
GNU 594 inlägg 14 år sedan

Starkt jobbat att orka ta dig tid med en såpass utförlig beskrivning!

Visst är det kul med valla? För att inte tala om nöjet att glida ifrån dom andra! :-)

Det enda jag har att tillägga skulle väl vara att om man är en vanlig nöjesåkare, alltså ej tävlingsåkare som jagar 100delar av små sekunder, som vill leka med flourvallor så räcker en riktig högflourkloss rätt långt. Absolut billigare per vallning än pulver och lätt att använda. Bara att gnugga på. Finns tex. http://www.polder.se/productview.asp?artnr=5502 . (Ja, jag vet. Det är en längdvalla, men jag lovar, det som glider för en längdåkare på flacken glider även för en nedförsåkare i branten. Och tvärt om.)

GNU/Vallanörden

Allt för den här gången.
Återkommer om det finns beröm att ge eller felaktigheter att bemöta.

Mattis-J
62 inlägg
Mattis-J 62 inlägg 14 år sedan

Visst är valla intressant.

Det som skiljer alpina vallor mot tex längdvallorna är nötningståligheten. En längdvalla slits mycket fortare än en valla konstruerad för alpint bruk. Men visst längdvalla går självklart bra att använda om man inte har alpina doningar.

Tänk på att under många förhållanden glider enklare vallor i princip lika bra som de med högre halt av flour. Med andra ord: Är det värt att köpa vallor med hög flour halt? Tja har man pengarna så varför inte men man klarar sig i princip lika bra utan.

Mattman
42 inlägg
Mattman 42 inlägg 13 år sedan

Jag efterlyser fortfarande ett svar på frågan somkillensom startade tråden(!) undrade.
Trots att det verkar finnas en del personer som kan en hel del om vallning ochbelag här vågar ingen röra vid frågankillen ställde..

Spelar det verkligen mer än en mycket marginell roll om man sicklar skidan innan man vallar om? (Förrutom för den rengörande effekten vilket är självklart), ni som vet mycket som tex Matajjas, vad anser ni?

Mattis-J
62 inlägg
Mattis-J 62 inlägg 13 år sedan

Hej!

Orsaken till att du sicklar belaget innan du lägger på mer paraffin är att du vill borsta fram strukturen ordentligt igen innan du lägger på mer valla. Det räcker alltså inte med att bara sickla utan du ska borsta fram strukturen i belaget också.

Det som man missar om man inte sicklar och borstar innan man lägger på ny valla igen är just steget med att få fram strukturen och i flera omgångar kunna jämna till de små ojämnheter som finns i den. Lite förenklat så smetar man alltså ut valla så att den täcker strukturen och jämnar till den. Nästan som att vaxa en bil så att vattnet lättare rinner av och smutsen inte fastnar så lätt osv i och med att lacken blir slätare.

Varför gör man då hela den här proceduren i så många omgångar (cykler). Jo för när du har utfört den första vallacyklen (smälta på valla, låta kallna, sickla och borsta) har du faktiskt fortfarande en del ojämnheter i belaget som du missade under din första sväng som du förhoppningsvis lägger igen under den andra svängen osv osv osv. Ju fler omgångar man vallar desto jämnare blir belaget och man får alltså bättre glid.

Sen kan man ju tvista om hur många gånger man bör upprepa vallacykeln men ju fler gånger desto jämnare blir belaget och det är det du vill åt. Ett så jämnt belag som möjligt med så få ojämnheter som möjligt eftersom ojänmheterna ökar friktionen mot underlaget.

På ett par nya skidor (som för den delen kommer fabriksvallade för att belagen inte ska torka ut eller oxidera) kan man gott se till att grunda dem ordentligt och sedan underhållsvalla dem så ofta man orkar. Ett par välvallade skidor blir lättare att hantera då de först och främst glider lättare (du behöver) inte bruka lite mkt energi på få skidan dit du vill, belaget blir tåligare mot slitage då det blir lite mer elastiskt än om det vore stelt och torrt.

Ska lägga till att vallan på ett par alpinskidor slits ganska hårt eftersom man ofta åker i ganska höga hastigheter på rätt hårt underlag samt aggressiva snökristaller.

Hoppas det blev lite klarare varför man bör sickla och borsta innan man sätter på mer paraffin.

Mattman
42 inlägg
Mattman 42 inlägg 13 år sedan

japp så är det väl, sen är det väl upp till var och en om man tror på det kanske.

Jag har en annan fundering också... Fast den är väl också ganska svårbevisad hur det ligger till kanske.

Det är: är det verkligen nödvändigt att sickla efter sista varvet?
Det är en teknik jag använt nån gång som fungerat utmärkt iaf på kort sikt. Inte märkt några problem. Man tar helt enkelt dom vallade skidorna med ett vallalager på och ställer sig i backen och åker ner. Efter första åket är i stort sett skidan som sicklad, förrutom de ställen utan markkontakt förstås.

Mattis-J
62 inlägg
Mattis-J 62 inlägg 13 år sedan

Mattman: Tror och tror, det är därför man har konstruerat vallan och strukturen i belaget på det här viset. Fysik och kemi i högsta grad egentligen och eftersom man uppenbarligen får bättre glid på det här viset så fungerar det faktiskt i praktiken och inte bara i teorin wink Det finns säkert fler sätt att konstruera skidbelag och andra sätt att få skidan att glida men det här sättet har vunnit mark efter som det fungerar så bra. Snart kanske det kommer nåt nytt som är bättre.

Din teori är inte alls svårbevisad. Det som händer är helt enkelt att du sicklar och borstar skidan när du åker på den ner. Första metrarna på det åket går sådär men när den överflödiga vallan är borta och strukturen kommit fram en aning glider det bättre. Gör så själv ibland när jag har bråttom och inte orkar sickla å hålla på efter konstens alla regler.

Men då kan jag passa på att ställa en fråga smile vilken del av skidan har du inte markkontakt med?

Forne
33 inlägg
Forne 33 inlägg 13 år sedan

Matajjas! Villka valla tillverkare säljer alpina vallor nuförtiden? tycker man ser rent generellt att på alpina skidor i tävlingsverksamhet använer man ett steg hårdare parrafin än längd.

MAttman: Om man inte siklar av de sista lagret parrafin så kommer det fastna smuts mycket fortare i belaget än va ett siklat borstat belag skulle ha gjort.

ang mättningen: har du ett rent belag så finns det ingen anledning att sikla bort mellan varje lager när du mättar såvida du inte ska byta typ av parrafin tex om du vill lägga in ett lager me grafit i mättningen.

Mattis-J
62 inlägg
Mattis-J 62 inlägg 13 år sedan

Forne:

Visst är det så att de vallor som säljs i butikerna oftast inte är specialvallor för alpint bruk eftersom de vallor som numera säljs numera fungerar bra till både längd och alpint men det finns.

Bland annat Ski-Go, Toko, Briko och Lotréc marknadsför särskilda alpina vallor. Jag tycker själv att Ski-Go:s p16 och c380 fungerar ypperligt. Väldigt allrounda och täcker de flesta förhållanden man åker i.

Håller inte riktigt med dej om din teknik när du mättar belaget så utveckla gärna varför du anser att man inte behöver sickla och borsta belaget förrän det är dags att byta paraffin. Skulle vara intressant att höra din åsikt där.

Att använda grafit är ju inte heller direkt jättevanligt för gemene skidåkare, men det är bra att veta vad grafiten gör för nytta på belaget om man vill prova använda det. Jag kan tycka att det är lite overkill att köpa på sej grafit om man inte åker jättemycket.

Well det finns många sätt att ta sig an vallningen men det finns också många sätt att steka ett ägg wink

Forne
33 inlägg
Forne 33 inlägg 13 år sedan

Jo men frågan om det är alpin-specifika vallor eller omdet bara är etiketten som är alpin. aja inte så noga med det.

Citat från en fabrikant:
Grafit används både enskilt för kall och aggressiv snö eller som basvalla för att öka slitstyrkan på respektive åkparaffin. Kontinuerligt användande av grafit håller belaget svart och minskar slitaget.

Mina egna erfarenheter är att du får upp en högre "blankhet" i belaget när du har använt grafit och bättre slitstyrka. Grafit är inte dyrare än vanlig valla och man använder ju det inte lika ofta så ser det inte om någon dyr investering för gemene man. Men man måste äga en mässingsborste annars så kommer man få jobba ihjäl sig för att få bort tillräckligt av den överflödiga vallan.

När jag mättar så lägger jag på en valla som är ungefär som ett varmt LF paraffin som jag smälter in som vanligt låter det kallna sen värmer jag in det 3 gånger sen siklar av.

Efter det så värmer in ett lager grafit siklar bort sen lägger jag på den varma mättningsvallan och värmer in det två gånger. Efter det så vallar jag dem för det dagsaktuella föret.

Givetvis så har det ju lite med kvaliteten på mättingsvallan och om den är framtagen för just detta tillvägagångssätt och att skidorna är ordentligt rengjorda efter slipning och plana.

Ang. sickling: om sliparen inte gjort ett bra jobb så kan de behövas att man går på med fibertex och siklar mer för att få bort mikrohåren och ojämnheter i belaget. Men har sliparen gjort ett bra jobb så ska man inte behöva sickla.

Många skidor är väldigt dåligt slipade från fabrik de kan man känna tex om man drar handen över belaget och man känner kanterna på texten, loggan. . .

Jag har sett skräckexempel där man har slipat skidor så de är helt gråa till ytan och inte tar åt sig någon valla alls. Helt omöjliga att mätta. Dom såg bättre ut när dom lämnades in än dom va när dom var slipade. Så mycket hänger också på slipmaskinen och den som slipar på slutresultatet.

Just_a_Skier
91 inlägg
Just_a_Skier 91 inlägg 13 år sedan

Hej, jag ska ge mig på att valla mina skidor själv för föstra gången nu... Är det någon som har några bra tips till en nybörjare?
Allt det här med porper och vad som händer med allt när man vallar känns som en ända röra för mig bara...
Är det för svårt? Ska jag lämna in dom istället och få det gjort av någon som är bättre än mig?

God want you to ski. Citera
pinn
891 inlägg
pinn 891 inlägg 13 år sedan

gör så här... enkla steg för nybörjarvallning (som är 10000 ggr bättre än att inte valla sina skidor/ sin snöbräda)

1. rengör belaget (vallaväck eller base-cleaner av någon typ) torka rent med trasa

2. borsta belaget med ex, (ny) nagelborste, rotfruktsborste eller Om du har en belagsborste.

3. köp en allround-valla (ja, det finns sånna) ta ett vallajärn eller stykjärn, medelvärme (vallan skall smälta å droppas på belaget, det skall inte ryka..

4. valla på så att hela belaget täcks.... vänta tills det stelnar en smula...

5. sikla bort så mycket du kan med en sickel... helst plast med stål går också om du e försiktig

6. borsta nu skidorna/brädan igen med belagsborsten och torka rent med en trasa


... ut å åk...



rengör

(torka)

borsta

valla

(vänta)

sickla

borsta

(torka)



...


eller Om du e riktigt slööö.


1. valla

2. sickla

3. ÅK


smile

det ordnar sig Citera
Mattis-J
62 inlägg
Mattis-J 62 inlägg 13 år sedan

Forne:

Visst är det specifika vallor för alpint bruk och inte bara annan etikett smile

Ska man nu vara riktigt petnoga och gå in på lite detaljer om det här vilket vi börjar göra så ska jag tillägga några saker.

Fibertex använder du förhoppningsvis på belaget innan man lägger på någon valla alls oavsett om sliparen gjort ett bra jobb eller inte för att just precis få bort de mesta av microhåren (som finns där i varierande mängd hur bra du än har slipat skidan) och den beläggning med oxid (är en annan form av rost som ju är en oxidering på järn) som faktiskt hinner bildas där.

Jag sicklar aldrig belaget innan jag lagt på valla för att jämna till det utan är det ojämnt jobbar jag hellre nån sväng till på det i slipen. Sicklar du dem för att få dem jämna får du jobba ganska bra för att få ett bra resultat plus att du får ett belag utan struktur, om du nu inte väljer att lägga den för hand efter sicklingen förstås vilket faktiskt är helt genomförbart men ganska jobbigt plus att det blir sämre än om du lägger en struktur med stenen i maskinen.

Men jag håller med dej om att skidor från fabrik inte alltid har de jämnaste belagen, salomon tex kan man få slipa ner rätt bra för att få belagen plana. Här kommer nu våra åsikter att gå isär: Sicklar du inte belaget, som du nu säger att man inte behöver så missar du ju att få fram strukturen ordentligt. Har jag lagt ner tid på att ta fram rätt struktur i ett belag som passar dagens före säg en grov struktur så vill jag ju gärna dra nytta till max av den åxå. Det blir stor skillnad.

Grafit är inte särskilt dyrt men jag menar mest bara att det steget kan man utan att känna nån särskild skuld för glatt hoppa över. Ofta lägger man på det som du säger och det har en funktion till faktiskt. Det förseglar så att säga grundvallningen så att det du har mättat belagat med inte tränger upp ur belaget lika lätt utan stannar på sin plats smile och gör den nytta den ska.

Såg inte i ditt svar någonstans att du egentligen förklarade varför du anser att man inte behöver sickla och borsta belaget förrän det är dags att byta paraffin. Du berättade om ditt tillvägagångssätt. Så jag väntar fortfarande med spänning på det svaret!



Extreme Freak:

Använd inga vallaväck lösningsmedel eller liknande på belaget där du vill ha glid. Det kan du ha på fästzonerna på ett par längdskidor där du till och med sandpapprar belaget. Det är döden för belaget eftersom det torkar ut belaget och du måste grunda grunda grunda för att få det bra igen. Ska du rengöra så smält på lite valla och sickla av den innan den har hunnit stelna helt.

Köp en allround valla (fråga ett butiksbiträde), droppa den på belaget (vill du spara valla så värmer du klossen lite snabbt mot vallajärnet/strykjärnet och gnider av vallan på belaget.

Sedan värmer du ut vallan jämnt över belaget och låter det kallna. Var försiktig så du inte värmer för mycket utan håll järnet i rörelse (lugna rörelser) hela tiden. Du kan värma belaget så att det bränns eller släpper från skidan om du låter järnet stå på samma ställe för länge men det är ingen risk om du bara håller järnet i rörelse.

Ställ ut skidan ett tag så den svalnar och ta sedan och sickla den (skrapa bort överflödig valla från belaget) och borsta belaget med en nylonborste om du har någon. Ut å åk!

Mattman
42 inlägg
Mattman 42 inlägg 13 år sedan

Mattajjas: Skidspetsarna wink.
Det jag tänkte på när det gällde att skickla mellan vallningarna är precis det forne är inne på.
Min motivering till det är just fysik och kemi, som jag ser det borde ju inte sicklingen hjälpa nämnvärt för att få in vallan en andra gång, eftersom det som finns i strukturen som (möjligen) är i vägen för att mer valla ska gå in, och SOM MAN KAN FÅ BORT GENOM ATT SICKLA ändå kommer att smälta vid en till uppvärmning.
Det är ju dock bara teori och det kan ju alltid finnas felkällor man inte räknat in.

Japp det där om man inte sicklar innan man drar till backen funkar ju ganska självklart, frågan är egentligen om det har nåra dåliga verkningar, det jag funderat på är just den ni säger om smuts som fastnar lättare och så äre dte nog, frågan är däremot hur mycket och om det är värt att bry sig om. Det kanske bara är mikroskopisk skillnad.

Mattis-J
62 inlägg
Mattis-J 62 inlägg 13 år sedan

Mattman:

Du har både rätt och fel i det du säger. Sicklingen i sig hjälper ju inte till att trycka in mer valla i belagets ojämnheter utan det gör man ju bara för att man vill får bort så mkt överflödig valla som möjligt innan man börjar borsta fram strukturen.

Sen är det ju ett helt kapitel i sej att borsta upp belaget också men det känns väldigt orelevant hur exakt man ska göra och vilka procedurer man ska tillämpa. Kan bara nämna lite kort om det. Efter du har sicklat vill du egentligen borsta med flera olika borstar beroende på temperaturen och till vilken disciplin du ska ha skidan. Ett sätt kan vara att först ta fram strukturen med en koppar, bronsborste och sedan polera upp ytan med en nylonborste ocg till sist fixa din finish med en lite finurlig hästhårsborste. Det du har gjort då är att du har fördelat ut vallan så jämnt som det bara går med maximalt med struktur framme som alltså inte är igenfylld av valla. Mestadels ger borstning med maskin ger bättre resultat än att borsta för hand. Vanligen handborstar man med en nylonborste.

Du tänker ju helt logiskt när du menar att man redan lagt valla i alla ojämnheter och därför inte behöver lägga på mer eftersom den valla som redan finns där är i vägen så att säga. Men hela poängen är helt enkelt att man vill ta fram strukturen mellan varje ny valla omgång och egentligen låta vallan kallna ordentligt på belaget (fästa ordentligt) så att man kan fördela ut vallan till ett jämnt ytskikt. Flera lager med det där jämna ytskitet håller helt enkelt bättre.

Som svar på frågan om det är värt besväret att sickla: Tja visst kan man märka skillnad och frågar du Anja P säger hon en sak och frågar du dej själv så säger du kanske en annan sak. Men det är inget farligt för belaget i sej att göra så. Du sabbar ju inte din skida direkt men du ger den inte möjligheten att fungera optimalt heller. Prova i vinter och se om du märker någon skillnad vetja så vet du om det är värt besväret för det du åker smile

Wippeh
625 inlägg
Wippeh 625 inlägg 13 år sedan

JAG TROR INTE PÅ VALLNING. DE ÄR FÖR PINNPISKARE

kung på ekonomin sålänge ja int är på afterskin! Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 13 år sedan

Tjaa...eftersom det börjar rycka lätt i snönerven...är det dax för mig att lägga näsan i blöt ännu en gång!

Som tydligt framgår av denna tråd finns det lika många rätt som fel när det gäller skidvallning beroende på vem man frågar och vilket årtal det står i kalendern. För den som inte är ute efter maximalt glid för tävling föreslår jag helt enkelt följande basprocedur.

1. Rengör skidan genom att smälta in ett mjukt paraffin (glidvalla för + grader) rikligt över hela glidytan. Medan det fortfarande är varmt (låt skidorna stå 5 minuter i rumsvärme) sicklar du av så mycket som möjligt med en bra plastsickel. Ta gärna avslutningsvis några drag med borsten.

2. Smält in ett paraffin för den temperatur du kommer att åka i. Tre olika paraffin är bra att ha, ett för + grader, ett för 0 - 10 gr, och ett för -10 och kallare. Upprepa momenten enligt 1, men låt skidorna stå lite längre denna gång så parafinet hamnar på rumstemperatur, vilket tar omkring 20-30 minuter. Sickla därefter bort överflödigt parafin med plastsickeln och borsta noggrannt hela belagsytan.

3. Redo för utförskörning.

Och...vill du komplicera det hela är kartan oändlig...istället för att sickla skidorna kan man ställa in dem över natten i en tryckkammare och därefter borsta dem ... tydlig går det också bra med en inte allt för varm bastu...

;-) / MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Mattis-J
62 inlägg
Mattis-J 62 inlägg 13 år sedan

Precis en helt basic och helt fullgod vallaprocedur smile

Spinner
34 inlägg
Spinner 34 inlägg 12 år sedan

Hmm, ja, man skulle ju önska att det lönade sig att ägna timmar åt att valla skidor men det gör det inte...
http://www.miun.se/mhtemplates/MHNewsPage____21725.aspx

Min egen erfarenhet stämmer rätt bra med detta. På det stora hela är det fästvallningen som påverkar glidet allra mest om man vallar klassiska skidor.
Slalomskidor som är välslipade och racing-sajpade glider allra bäst och då spelar vallningen mindre roll. Håriga skidor mår däremot bra av ett tunt lager paraffin och ordentlig polering.

JohanOeberg
32 inlägg
JohanOeberg 32 inlägg 11 år sedan

Hej.

Jag har precis köpt ett par helt oanvändna skidor som stått sen 02/03.

Ägaren som köpe dem la på en, vad jag uppfattade det som, snabbvalla direkt efter köpet. Troligtvis inte sicklat eller något sånt.

Sen har de alltså stått i ett utomhugarage.

Så nu undrar jag om nån har några tips när det rör sig om en så pass "gammal" valla, eller är det bara att köra på enl. anvisnigarna ovan?

Mvh

Johan

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 11 år sedan

Har skidorna stått några år är risken stor att det yttersta skiktet av belaget har "torkat" och är mycket svårt att valla. En god idé är att först låta någon skidverkstad planslipa skidan för att få bort det yttersta hårda skiktet. Sen är förhoppningsvis belagen som nya igen.

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
JohanOeberg
32 inlägg
JohanOeberg 32 inlägg 11 år sedan

OK.

Du tror inte en varm och väl indränkt handduk kan lösa upp det värsta?

Tänkte blöta en duk och torka lite så det värsta går bort iaf.

Mvh

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 11 år sedan

Nix ... ytskiktet på belaget torkar helt enkelt ur och blir hårt ... jmfr. en mjuk brödskiva som får ligga framme några dagar, torr och stenhård.

Men du kan ju alltid prova att torka av skidorna först och sedan valla enligt min basinstruktion ovan. Ser belaget OK ut och glider är det ju bra!

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
JohanOeberg
32 inlägg
JohanOeberg 32 inlägg 11 år sedan

OK. Ska handla matrl imorgon.

Jag skickade samma fråga till "proffsen" på dalskidan i sälen.

De om någon borde ju veta. Om det inte går att ordna utan slipning, stenslipning antar jag, så lämnar jag in dem dit.

Tack för hjälpen


Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook