Forne:
Visst är det specifika vallor för alpint bruk och inte bara annan etikett
Ska man nu vara riktigt petnoga och gå in på lite detaljer om det här vilket vi börjar göra så ska jag tillägga några saker.
Fibertex använder du förhoppningsvis på belaget innan man lägger på någon valla alls oavsett om sliparen gjort ett bra jobb eller inte för att just precis få bort de mesta av microhåren (som finns där i varierande mängd hur bra du än har slipat skidan) och den beläggning med oxid (är en annan form av rost som ju är en oxidering på järn) som faktiskt hinner bildas där.
Jag sicklar aldrig belaget innan jag lagt på valla för att jämna till det utan är det ojämnt jobbar jag hellre nån sväng till på det i slipen. Sicklar du dem för att få dem jämna får du jobba ganska bra för att få ett bra resultat plus att du får ett belag utan struktur, om du nu inte väljer att lägga den för hand efter sicklingen förstås vilket faktiskt är helt genomförbart men ganska jobbigt plus att det blir sämre än om du lägger en struktur med stenen i maskinen.
Men jag håller med dej om att skidor från fabrik inte alltid har de jämnaste belagen, salomon tex kan man få slipa ner rätt bra för att få belagen plana. Här kommer nu våra åsikter att gå isär: Sicklar du inte belaget, som du nu säger att man inte behöver så missar du ju att få fram strukturen ordentligt. Har jag lagt ner tid på att ta fram rätt struktur i ett belag som passar dagens före säg en grov struktur så vill jag ju gärna dra nytta till max av den åxå. Det blir stor skillnad.
Grafit är inte särskilt dyrt men jag menar mest bara att det steget kan man utan att känna nån särskild skuld för glatt hoppa över. Ofta lägger man på det som du säger och det har en funktion till faktiskt. Det förseglar så att säga grundvallningen så att det du har mättat belagat med inte tränger upp ur belaget lika lätt utan stannar på sin plats

och gör den nytta den ska.
Såg inte i ditt svar någonstans att du egentligen förklarade varför du anser att man inte behöver sickla och borsta belaget förrän det är dags att byta paraffin. Du berättade om ditt tillvägagångssätt. Så jag väntar fortfarande med spänning på det svaret!
Extreme Freak:
Använd inga vallaväck lösningsmedel eller liknande på belaget där du vill ha glid. Det kan du ha på fästzonerna på ett par längdskidor där du till och med sandpapprar belaget. Det är döden för belaget eftersom det torkar ut belaget och du måste grunda grunda grunda för att få det bra igen. Ska du rengöra så smält på lite valla och sickla av den innan den har hunnit stelna helt.
Köp en allround valla (fråga ett butiksbiträde), droppa den på belaget (vill du spara valla så värmer du klossen lite snabbt mot vallajärnet/strykjärnet och gnider av vallan på belaget.
Sedan värmer du ut vallan jämnt över belaget och låter det kallna. Var försiktig så du inte värmer för mycket utan håll järnet i rörelse (lugna rörelser) hela tiden. Du kan värma belaget så att det bränns eller släpper från skidan om du låter järnet stå på samma ställe för länge men det är ingen risk om du bara håller järnet i rörelse.
Ställ ut skidan ett tag så den svalnar och ta sedan och sickla den (skrapa bort överflödig valla från belaget) och borsta belaget med en nylonborste om du har någon. Ut å åk!