Hård valla belag?

croby

Ny medlem
Hård valla belag?
Hej!

När jag vallar mina brädor är det väldigt olika från gång till gång hur pass lätt/svårt det är att skrapa av vallan från belaget. Ofta är det som att vallan är stenhård och då jag siklar av så får jag bara bort som jättesmå bös i varje drag och inte såna stora rullande flisor som får om man typ kör med hammare och stämjärn i trä om ni förstår.

Jag kör typ -2 till -8 swixvax och ett gammalt strykjärn utan hål i. Jag ha funderat om de kan bero på att brädorna stått lite kallt och att belaget måste vara i rumstemperatur innan? Eller om jag smälter ner waxet o kör för hög värme på strykjärnet då jag smetar ut? Är det någon som känner igen sig i detta och vet vad det kan va som felar haha?

Wille1504

Aktiv medlem
Hård valla belag?
Belaget ska vara runt rumstemp för att ta till sig så mycket valla som möjligt. Försök ta in brädan innan du ska valla, men hinner du inte kan du dra järnet över belaget utan valla en stund så du får upp tempen. Jag brukar köra varje belag två gånger med samma valla utan att sickla bort den emellan eftersom jag hört att det kan vara bra. Ett tips är att sickla bort kallvalla när den är lite ljummen eftersom den blir så hård annars. Kan vara därför det bara blir småflis för dig.

zzzchrille

Medlem
Hård valla belag?
Jag tror också att det är omgivande temperatur som ger upphov till att vallan flisar sig när du sicklar. Jag underhåller familjens skidor i oisolerat garage och upplever alltid samma sak. Står jag i tempererad servicebod blir vaxet mjukare och skruvar sig i större sjok.

Du behöver inte oroa dig, det är inget knas vare sig med materialet eller hur du beskriver handhavandet.

Antal teorier om hur belag absorberar valla finns det tretton på dussinet. Man får hitta sin egen rutin, och de allra flesta av oss förbrukar långt mer valla än belagen tar åt sig. Men oavsett metod är det bra att inte låta järnet ligga kvar på belaget om man ska pilla med annat…🙄

QRikard

Aktiv medlem
Hård valla belag?
Bäst att valla med rumstempererat belag för att minska risken att behöva värma för mycket och riskera att skada belaget eller materialet under...
Blir även lättare att sickla med rumstempererat belag, vallan blir inte lika skör då.

Däremot kan det vara så att du har en slö sickel. Då är det helt hopplöst att få bort valla, istället för att sickla(hyvla) av den i fina spår så trycks vallan bara ned mot belaget och enstaka bitar lossnar.

Slipa upp sickeln (jag använder bara plastsicklar), jag brukar dra den mot en pansarfil. Det viktiga är att sickeln blir vass och 90 grader.
För mig håller sickeln bara enstaka par skidor innan den blir slö och behöver slipas upp igen.

Kaskar

Aktiv medlem
Hård valla belag?
Jag ha funderat om de kan bero på att brädorna stått lite kallt och att belaget måste vara i rumstemperatur innan?
Ja.

Jag har garage och det håller 15c på vintern. Alldeles för kallt för att valla.
Jag brukar antingen ta in prylarna å ställa dem i huset eller om jag vallar många prylar samtidigt köra byggfläkt så att jag får upp värmen i grejerna.

Men generellt är det ju ett helvete att valla en snowboard jämfört med ett par skidor. All den där ytan, ojämheten om så bara det lilla som insertsen buktar in. Mitt tips är att inte köra med snowboard-vallaprylar utan med skidprylar (om man funderar på att blåsa överskottet på vallaprylar). Breda sicklar och borstar/bortrullar funkar inte lika bra eftersom bredden gör att man inte kommer ner i alla ojämnheter.

Old boy

Ny medlem
Hård valla belag?
Viktigast är att belaget inte är kallt. Är det för kallt lägger sig bara vallan ovanpå och det blir bara flisor när du sicklar. Ta in skidorna i rumstemperatur och sedan kan du valla i kallförrådet.
Jag har märkt att vallorna har blivit mer temperaturkänsliga. Går man utanför den temp som står på vallan går den inte in lika bra i belaget och håller då inte lika många dagar. Ett vallajärn med termostat underlättar.
Ett tips som lönar sig är att köpa ett tillbehör med pansarbil och vinkelrät slipning av plastsickeln. Då håller sickeln din livstid.

PisteCarver

Aktiv medlem
Hård valla belag?
Viktigast är att belaget inte är kallt. Är det för kallt lägger sig bara vallan ovanpå och det blir bara flisor när du sicklar. Ta in skidorna i rumstemperatur och sedan kan du valla i kallförrådet.
Jag har märkt att vallorna har blivit mer temperaturkänsliga. Går man utanför den temp som står på vallan går den inte in lika bra i belaget och håller då inte lika många dagar. Ett vallajärn med termostat underlättar.
Ett tips som lönar sig är att köpa ett tillbehör med pansarbil och vinkelrät slipning av plastsickeln. Då håller sickeln din livstid.
Men när man har kört några gånger sakta fram och tillbaka med järnet är ju skidan ändå genomvarm?

Topp