DEBATT: Hårda eller Mjuka pjäxor

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

hajen5

Ny medlem
Rådande pjäxtrend föreskriver ju relativt mjuka pjäxor medan tävlingsåkarna fortätter att åka i hårda d:o.

Argumenten brukar vara att med carvingskidor så blir det ännu viktigare att ha rätt position på skidorna. Inget fel i den tanken kanske men vilka är då målgruppen för dessa mjuka pjäxor?

Medelåkaren som ändå inte använder skärningen på sina skidor så som det är tänkt? De riktigt duktiga (läs raceåkare) tycks ju ändå hålla fast vid styva pjäxor.

Mannen bakom PMTS, Harald Harb, menar i sina böcker att mjukt flex i pjäxorna bara är en ursäkt för pjäxor som är dåligt anpassade efter åkarens kroppsbyggand och stans.

Skulle vara intressant att höra era åsikter. Inte minst någon portåkare som gjör detta framgångsrikt med mjuka pjäxor.

Meningen med en pjäxa är ju att man ska kunna pressa framåt mot plösen för att på så sätt få kraft ner i skidorna, har man då en för hård pjäxa så har man inte en chans att påverka med något kraft.

Jag köpte nya pjäxor innan jul och fick då rådet att köpa mig ett par Salomon Xwave 8 (enligt salomon flex 85), jag frågade varför jag inte borde köpa Xwave 9 (flex 100) eller rent av 10 (flex 110) och fick då svaret att jag inte skulle ha en chans att kunna åka riktigt. Jag är 176 och väger 75 kg, för att kunna använda en Xwave 9 pjäxa tyckte säljaren att jag borde lägga på mig ungefär 15 kg samt bygga ordentliga benmuskler.

Till slut köpte jag ett par Salomon Xwave 8w (dammodell med 80 i flex) kan bara säga att jag är riktigt nöjd med dom.

Vill inte peaka Nojlas men en kommentar jag fick när jag frågade om inte ett par Nordica The Beast skulle passa mig så fick jag till svar att många ungdomar köper alldeles för hårda pjäxor ;)
Men det är väl ganska så personligt också, så om man tycker om hårda pjäxor så kan bör man ju köra med det.

Ej att glömma i debatten är att vilka skidor man har på sig spelar stor roll. Korta carvingskidor är lämpligare med mjukare pjäxor som det skrevs men stora, styva offpistfetingar kräver lite styvare pjäxor.

Intressant att du nämnde just "The Beast" för den åker jag själv på och var lite tveksam om den skulle vara för styv men eftersom den enklare modellen (Beast12) känns som badleksaker i butik och jag efter några skräckfyllda upplevelser på ett par Scarpa Denali (BM åkning i Canada + 50grader) lovat mig själv att aldrig åka med för mjuka pjäxor.

Fast jag kanske inte räknas som ungdom heller ;) , självklart åker jag 190 cm hyfsat feta (86mm midja) friåkningslagg.

Om medelåkare inte använder skärningen så är ju jag pro, för jag använder den.

Men Nojlas, du som är skidinstruktör borde väl veta hur man åker?
För att få ordentlig kantning på på dina skidor så måste du ju pressa knät framåt och på så sätt få upp skidan ordentligt. Det är ju omöjligt att försöka carva ordentligt genom att bara stå och luta sig åt sidan, då får man överhuvud taget ingen kraft till skidan.

Spana in Anja nästa gång det är skidor på tv och se hur hon hela tiden rör sig upp och ner och inte står stilla...

Jag kan ha fel så rätta mig gärna, finns väl gott om skidlärare och andra kunniga (MM;) ) här på Freeride

Pressa knät kraftigt framåt för att få i kanten. Är inte detta "old school" och egentligen kontraproduktivt på carvinskidor, och hur som helst, för att verkligen bygga upp tryck med ett par mjuka pjäxor, hamnar man inte extremt långt fram då?

De flesta medelåkare använder inte skärningen. Det behöver man inte stå länge i en backe för att upptäcka. Problemet för oss (relativt få) medelåkare som i vart fall seriöst försöker med detta är att det känns som att råden man får i sportbutikerna är en aning missriktade.

Har under säsongen åkt med formsprutade Salomon X-wave 8 med 90 i flex i kombination med riktiga SL-skidor och upplever att pjäxorna formligen kollapsar under tryck. Väger c:a 80 Kg.

Känns som att pjäxorna är på väg mot papperskorgen.

Intressant är att notera vad de ungdomar på sisådär 11-15 år och tränar i en alpinklubb har för utrustning. Kvaliteten på deras åkning är ju i väldigt olika utvecklingsstadier. Nog har väl de riktiga tävlingspjäxor allihop eller?

Ska du åka på skär / hög nivå så säger jag bara hårda pjäxor.
Har tävlat i alpint sen jag var liten.
Adios~

Ett stort problem som jag har märkt med att åka med mjuka pjäxor (i mitt fall Salomon Pro Model flex 85) är att materialet är väldigt temperaturkänsligt. -15 i januari och dom känns riktigt styva mot +15 i april då man åker i ett par tofflor. Skulle nästan behövas att pjäxorna är kylda när man testar dom i affären.

/R

Kör sedan en säsong tillbaka på ett par Salomon som har 120 enligt deras flexskala. Har aldrig tävlat eller tränat inom någon alpin gren och har knappast en gedigen skidbakgrund. En riktig Svensson med en vecka per år i princip.

Började åka hårdare och hårdare och mer och mer under de två senaste säsongerna. Köpte pjäxorna förra säsongen med förhoppningen om att jag skulle bli tillräckligt bra för att kunna hantera dem (mina tidigare pjäxor hade 60 i flex).

Upplevde förra säsongen med sina 40 åkdagar både för och nackdelar med pjäxorna. Ont i benhinnorna, blåmärken över smalbenen osv var dock överhängande.

Fr.o.m. i år så har dock allt det förändrats. Åker mestadels stora svängar i branta pister och i djup snö, men åker även en del park. Känner inga nackdelar alls längre och kan aldrig tänka mig att köra på en mjukare pjäxa.

För att göra en dåligt skriven osammanhängande historia kort så skulle jag vilja säga att tekniken är avgörande. Är en lättviktare enligt skidåkningsmått (72kg) och har inte lår som är bredare än överkroppen. Kan dock säga att jag numera kör ifrån många här på freeride, mycket till pjäxornas hjälp.

Kör f.ö. på 185cm Völkl Karma (87mm) med ett par marker comp14.

//Johan

Ja väger 55kg. har ett par rossignol free x röd vita. inställda på soft alltså 85 i flex enligt rossignol.
Ja tycker de e gansak så styva, de e gött när man åker slalom å så, men ja bruakr ju hoppa ofta också, å de e inte så gött ibland då ja krashar, då får ja asont på framsidan av smalbena. Har ja för hårda? vad ska ja ha för flex i såfall? och vad för pjucks?

(kanske skäl tråden nu?..)

Jeg må bare kommentere dette med trykk fremover i støvlen. Som nojlas sier skal man ikke henge fremover og presse ned framski. Ved initiering av en sving kan man sette inn et lett fremovertrykk for å få skia til å bite. Selve trykket legger man på når svingen er igang og da skal man stå med vekten sentrert over skia.
I tillegg kan man for å få en raskere utgang/overgang til neste sving velge å være litt bakpå ved utgang av svingen. Men absolutt ikke mye, det vil bare resultere i at man mister kontroll.
Slik har jeg lært det, sikkert mange tanker om dette.

Var ute o provade pjäxor en halv dag o de ända som inte kändes för mjuka var nordica speed14 med 130 i flex!!!hårda pojkar kör me hårda pjäxor!! är 173cm 88kg och åker på allt över 190 o minst 100i midjan!!

Det är inte pjäxan som ska flexa - det är smalbenet!

Håller med Nojias ang det viktigaste är att foten sitter bra i pjäxan, får stöd överallt. Jag använder 2 par pjäxor, beroende på vart jag ska åka. I parken ett par Lange banshe 80, riktigt mjuka och bekväma. Men dom sitter mycket bra. Brukar tyvärr ta en pjäxas livslängd innan man får den att sitta som den ska = mycket mek. Och till friåkning ett par Lange med styvhet 130 som jag har gjort mjukare. För att få dom att passa bra så har det lagts ner ett antal timmar med laborerande och tester. En formgjuten sula är nästan ett måste tycker jag. Tyvärr så ar mina "popcorn" luktande följeslagares tid förbi och två par nya dalbello krypton pro och cross står och väntar på att ta över. Ska lämna mitt tycke om dom när säsongen är över.

Friåkning sker i så varierande terräng jämte portåkning så därför bör man inte välja ett par superhårda pjuck till friåkning, och ännu mjukare till park, Tycker jag. Men smaken e som baken.

Är 182 cm väger 90 kg Examinerad skidlärare och friåker på Hög nivå ( enlig mej själv)

Hur luktar dina pjuck??

man ska ha mjuka för de e bäättre för smalbenet

Väldigt individuellt, detta med pjäxhårdhet. Jag tycker personligen om en mjukare (eller snarare lösare knäppt) pjäxa i välpreparerade pister, då tycker jag att jag "känner av" underlaget bättre. Är det däremot slagigt åker jag hårdknäppt, så även i lösa underlag som pudersnö och slask.

Ett fel som jag tror många gör när pjäxan provas ut är att stå och gunga framåt i den. Ett flexindex är en summa av olika flex, varför en "hård" pjäxa kan kännas mjuk framåt. Flexindex anger materialstyvhet och flex både framåt, bakåt och i sidled.

På Salomons hemsida anges flexindex för exempelvis Course X2 S-lab (tävlingspjuck) som "Soft", medan Course Spaceframe (race wannabe) har flex 120.

Intressant, och den individuella smaken måste såklart styra.

Givetvis kör jag själv med stenhårda pjäxor och anledningen är att jag liksom många ovan gillar feedback från underlaget och skidorna, och vill ha hyfsad precision på grejorna. Dock måste jag tillägga att när jag kör mina Explosiv (som är rätt hårda och kompromisslösa när det gäller feeedback) i viss typ av löst före så låter jag pjäxorna sitta lite, lite lösare runt benet (de sitter tack vara stenhårt sprutad innersko ändå som gjutna runt foten). Då får jag lite mer möjlighet att liksom lirka lite med skidorna i svängen och jag upplever detta som fördelaktigt ibland.

HWC HitMe

För övrigt är det väldigt skönt med en vettig tråd som denna. Denna webbplats har ju haft en stor tendens till att spåra ur till en sammlingsplats för lunarstormkids med skidåkar ambitioner.

Tack för att denna tråd inte spårat ur till hur mycket ghetto det är som gäller i vinter eller ej.

Ledsen att jag inte håller mig till ämmnet.

/old but not to old

Båda amatör och racepjäxor har blivit mjukare (speciellt i flex framåt) sedan carvingskidornas intåg. Detta beror på att även skidorna blivit mjukare och som någon redan sagt att man inte behöver hänga fram i pjäxan för att få kontroll över skidorna. Pjäxor nuförtiden är dock styva i sidled och bakåt eftersom man jobbar mer i sidled på carvingskidor. Flex framåt är mer som stöd. Har man för hårda pjäxor är det svårt att inta rätt stance på skidorna och man får bakåtvikt. Detta kan man se på otaliga tävlingskids där deras fascistfarsor tvingat på dem 150flex pjäxor trots att de väger 50 pannor.
Flex på pjäxor bör väljas efter åksti,l åknivå, tyngd och styrka. Tänk på att en för hård pjäxa kan göra din åkning sämre och göra ont i smalben m.m. En för mjuk pjäxa kan dock göra att man inte vågar köra på som man vill.
Till syvene och sist kan man säga att passform är a och o innan man tänker på flex samt att köpa en ny pjäxa utan en riktig formgjuten sula från t.ex. comformable (tro inte att pjäxtillverkarnas egna komfortfitskit funkar!) eller ortopedisk sula är idiotiskt. Då kan man lika gärna glida vidare på sina "sköna" Koflasch i bakelit en säsong till.

enkelt om du är duktigt o vältränad köp hård är du dålig o ej vältränad åk inte skidor

Jag har ett intressant konkret exempel att ta upp i den här frågan.

Jag hade inför den här säsongen ett par slitna Tecnica Icon Carbon, dvs en modell som har runt fem år på nacken. När den köptes var det en av dom populäraste pjäxorna ur den hårdaste änden av friåkningssegmentet. Runt 130 i flextal skulle jag tippa efter att ha testat runt en del i vintras. Iconpjäxan sprack i plasten vid det främre spännet och jag lämnade in den till en sportbutik för reparation. Butiken skickade in den till Tecnica, som till min stora förvåning tog ärendet som en reklamation. Ännu mer förvånad blev jag när de kostnadsfritt ersatte den fem år gamla och totalt slutkörda Iconen med ett par sprillans nya Diablo Magnesium. Diablo Magnesium var förra säsongens top of the line inom friåkningsserien och har ett flextal på 110 med Tecnicas egna mått.

Rent målgruppsmässigt fick jag alltså en identisk pjäxa, men skillnaderna i konstruktion är stora. Icon Carbon är utpräglat biffig i skaftet och har styv plast över hela foten. Modellerna Icon och Icon Carbon utvecklades i slutet på 90-talet som en efterträdare till den klassiska Explosion 8 och den styvare 10. Det nya greppet med Iconserien var en ramkonstruktion i riktigt styv plast i en vaggliknande insert runt underdelen av foten. Den är något styvare än Explosion och den stänger bättre högt i skaftet enligt mig. När Iconen togs fram hade det än så länge inte börjat diskuteras teorier om att de nya korta skidorna eventuellt skulle frambringa krav på pjäxor som flexade mjukare framåt. Diablon å andra sidan är en pjäxa av modernt snitt. Den har dubbeldensitetsplast, dvs plasten är mjukare på översidan av foten för att ge bättre komfort och för att flexet och styvheten ska finnas på rätt ställe. Pjäxan är också lägre och mjukare än Icon, främst för att det saknas ett av de överlappslager som återfinns framför tungan på traditionellt designade överlappspjäxor. Vinkeln på skaften är 3 grader mindre i och med att åkaren intar en mer upprätt position med moderna skidor. Diablo är gjord för den nya typen av kraftigt skurna och korta skidor helt enkelt.

Efter butikstest visade det sig att Tecnica hade gjort om storlekarna till i år och som dom själva säger gett pjäxan "more space in the toe box". Jag som gärna vill känna framkanten på pjäxan när den är ny kände istället att jag kunde gå ner en storlek för att få en tightare passform. Sagt och gjort och jag bytte ut det nya 313mm-skalet mot ett 302mm. Sen var det dags för test i snön. Jag åker mest på AK Rocket Lab 195 och Völkl Explosive 190 förresten.

Bytet från Iconen till Diablo var närmast chockerande i början. Det mjuka flexet framåt gjorde att jag fick ställa om tekniken rejält för att det skulle fungera ens skapligt i pisten. Det kändes som att kraften man lade ner i skidan försvann på vägen ner. När man sen körde in i något som jag normalt sett bara bränner rakt över/igenom fick man sig en jädra smäll och hade det funnits ett styre att volta över hade jag gjort det för att pjäxorna inte pallade att hålla emot. Det var inte alls trevligt och det hela mynnade ut i att jag kände att jag åkte mer passivt och mindre aggressivt än tidigare. När jag testade pjäxorna med Explosive 190 var det än värre. Det gick bara inte att hantera en sådan skida med dom pjäxorna. Pjäxorna formligen vek sig och havererade totalt när man laddade på för fullt med den typen av skida. Eller rättare sagt när man försökte ladda på för fullt. Ladd var det aldrig tal om egentligen med den kombon.

Jag gick tillbaka till butiken och beklagade mig storligen, men det var svårt att hitta en lösning pga att jag hade åkt ett par dagar med pjäxan och därmed gick det inte att skicka tillbaka den. Vi kom fram till att jag skulle få testa ett par formsprutade innerskor till en mycket billig peng. Butikspersonalen hade en idé liknande det påstående som finns här ovan, dvs att om passformen är tight så spelar skalets hårdhet inte så stor roll. Jag tyckte att det skulle bli ett intressant test, även om passformen redan i orginalutförande var riktigt bra på Diablon.

Det plockades fram ett par gamla Strolz-dojjor med hög tunga enligt mina önskemål som sprutades med hårt skum och så tight som det bara går att få till. Efter det modifierades skalet med nya bakspoilers för att öka lutningen, ett plastinlägg under de två övre spännena och en extra powerstrap för att få upp ett högre stöd framåt. I butik kändes det som en otroligt fin pjäxa iom den sprutade passformen och att biffigheten ökade markant med en extra powerstrap plus lite mer plast. Dock varade inte den lyckan länge. Med skidor på fötterna var det fortfarande problem med att få ner rätt kraft i skidan och att kunna kontrollera stora och hårda skidor. Pjäxan pallade inte den ökade kraften som det högre skaftet gav. Nu vek sig istället hela konstruktionen runt foten och därmed tappades vridstyvheten i kraftöverföringen. Däremot gick den otroligt bra till korta slalomcarvers där man kände att man var snabbare i reaktionerna och kunde jobba mer med att flytta tyngdpunkten framåt och bakåt. Iconen är istället lite för biffig när man kör på korta skidor. Tecnica har alltså lyckats med det dom säger sig ha gjort. Pjäxan är för små skidor. Det är inget som jag prioriterar alls när jag handlar pjäxor dock.

Lösningen blev tills vidare att jag fick plocka ut ett par Explosion 8 ur hyrsortimentet utan kostnad. Dom är högre och hårdare än Diablo, men ändå bara halvvägs till Icon Carbon när det gäller styvhet. Efter en vecka med Diablo var jag dock jublande glad över att det äntligen gick att åka på riktigt igen utan att behöva hålla igen. Tanken var då att jag skulle försöka byta Diablon mot ett par Tecnica Race 130 eller liknande hårdare skal. Det visade sig dock bli en kostsam historia och min då tunna skibumplånbok medgav inga sådana utgifter. Istället skingrade sig molnen och alpguden plockade fram sitt stora leende och jag hittade ett par helt nya Icon Carbon i rätt storlek på en uthyrning. Butiksägaren förklarade att den pjäxan var alldeles för hård för att hyra ut och att den därför bara hade blivit stående de senaste fyra åren. Prislappar kvar och förvarad nere i en kall källare... mumma. Som ny. Jag betalade gladeligen de 100 Euro han begärde för paret. Sen modiferades skalet omedelbart med en extra powerstrap (gillade verkligen den känslan) och lutningen ställdes på max. Den formsprutade sko som gjordes till Diabloskalet passade bra även i Iconskalet, även om det kanske inte blir helt optimalt.

Ut på en testrunda och ojojoj... för att citera en känd reklam: "Du har väl inte glömt hur gott dom smakar?". Shit pomfritt säger jag bara. Efter två veckors hasande med mjukare pjäxor var jag hemma igen. Det var skrämmande att se hur mycket man omedvetet hade hunnit ställa om teknik och tom inställningen till bergens lutning och svårighetsgrad på en så kort tid med fel grejor på fötterna. Återvändsgränden med passiv åkning hade öppnats upp till en motorväg. Nu kunde jag åter krossa pucklar, ladda rakt över uppkörda partier och ta ett par snabba puckelsvängar i hög fart när det knixar till sig. Skidorna kändes inte längre aningen för långa, utan man började återigen med ett lätt nöjd leende undra om det verkligen inte gick att specialbeställa ett par tvåmeters Explosive. Jag framför härmed ett stort tack till alla de tyskar som genom åren har gått förbi dom här pjäxorna i uthyrningshyllan till förmån för mjukare alternativ.

Lärdomen i frågan är att marknadens utveckling mot kortare skidor med mer skärning har gjort pjäxvalet till än mer centralt för den som åker med stora offpistskidor. Globalt sett är friåkningsmarknaden med riktigt breda skidor försumbar jämfört med 170cm:s smala carvingskidor. Kraften i utvecklingen sätts naturligtvis där det finns mest pengar. Att handla ett par pjäxor gjorda för just korta och kvicka skidor är ett fatalt misstag om man är en avancerad friåkare.

zzzchrille> De pjäxor som kallas "Soft" i racingsammanhang är knappast mjuka trots att en direkt svensk översättning menar detta. Racepjäxor, plugs, är fortfarande hårda i jämförelse med butiksskor. Tecnicas Race Pro 130 är ett exempel på detta. Den är en i racetermer mjuk pjäxa, men sätter man en sådan på högerfoten och en Diablo (som sagt den hårdaste friåkningspjäxan) på vänstern så känner man en otrolig skillnad. Race 130 känns som en fem-tio år gammal friåkningspjäxa och Diablo med sin tighta passform och mjuka flex känns som en blandning mellan en toppsko och en fem-tio år gammal nybörjarsko. Race 130 är ändå inte den hårdaste racemodellen. Det finns minst en ännu hårdare variant som inte finns att få tag på för normala konsumenter. Då är den modifierad med ett extra plastlager bland annat. När trendnissarna säger att raceåkarna numera kör i mjukare skor i världscupen relateras det till de betongdojjor de körde med förut. För oss dödliga åkare innebär trenden i världscupen att man numera kan handla ett par riktiga raceskor utan att man får ett par totalt överstyva ankelkrossande monster.

Till er som säger er vara nöjda med att åka med kombinationen mjuka pjuck och stora skidor säger jag bara... Testa något hårdare och se vad som händer.

man ska ju ha mjuka pjäxor i parken så man slipper få ont i smalbenet när man landar med bakåt vikt

I puder spelar bara skidans bred roll. Ej pjäxan!!!

Grymt bra skrivet, MnO. Dina erfarenheter bekräftar mina fördomar som fått mig att hänga kvar vid mina gamla gula Lange från 80-talet (har flera reservpar som jag samlat på mig genom åren) som både är extra ihopnitade och har extra powerstrap samt en Stolzinnerskol likt den du beskriver. Min antydan om att inte ha fullhårt spänt i visst mjukt före gäller alltså dessa superhårda grundskal.

HitMe

Men jag tycker faktiskt att det har rätt stor betydelse när det är puder oxå. Tycker att det är mycket skönare att köra i hårda pjäxor. Känns som om man har bättre kontroll då....

Min personliga uppfattning är att jag som gammal alpinnötare behöver/vill ha hårda pjuck då jag tycker att bra stöd är att föredra framför komfort och oömma benhinnor(har aldrig haft några direkta probelm med benhinnorna kan sägas). Finns en del saker jag gjorde i vintras som jag aldrig skulle vilja prova med ett par mjukare pjäxor.
Dock ansers jag att hårdheten på racewannabe-pjäxor räcker mer än nog för "alla" åkare när vi pratar friåkning. Med racewannabe menar jag dom som säljs som race i butik.
Åker själv med ett par Lange butiksrace 130 flex. Är 180 cm och väger runt 87 kg och åker väl hyffsat hårt oftast. Under pjäxorna sitter det oftast ett par Kneissl T@nker 190cm.

Angånde världscupåkarnas pjäxor så kan det sägas att de är över lag hårdare än något du kan få tag på i en butik(nordicas extra soft dobermann är t ex 150 om jag inte missminner mig) och de är ofta nitade för att styva upp dom ytterligare även om vissa (oftast tjejer och lättviktare) kilar dom så de blir mjukare..
Dock går det inte att jämföra med t ex Johan Wallners Nordica från tidigt 90-tal, på den tiden var det vanligt att styva upp så mkt som möjligt. Har haft ett par av hans gröna Grand Prix extra hard, nitade, stålplatta under de övre spännena och powerstrap = flex runt 200-250. Kan sägas att jag åkte runt med 206cm Salomon storslalomlagg och 201cm slalom då detta var aktuellt.

Att testa styvheten med gung framåt i butiken måste väl vara rätt svårt. Man får väl tilnärmesevis inte det tryck som man får när man åker.

Just detta med målgrupper är rätt intressant tycker jag. Målgrupperna tycks på de flesta håll finnas på en skala som går från dåligt till bra eller nybörjare till expert. Men säger detta verkligen allt.

Om en åkare som inte är speciellt bra (om man jämför med de som är bra på riktigt) men ändå har ambitionen att tillägna sig en riktig teknik och verkligen anstränger sig så har väl denne ändå inte speciellt mycket gemensamt med den som inte kanske heller är speciellt bra men som sladdar runt utan att ens försöka? Inte minst i val av pjäxor.

Det nämdes lite om sulor, så låt oss vidareutveckla det där... En del påstår att "vanliga" ortopediska sulor är jättesköna och superbra. Jag hävdar att dom flesta ortopediska sulor är anpassade för vanliga "rullande" rörelser såsom gång och löpning. Hur ofta går man i pjäxorna? Jag påstår att skidåkning ställer andra krav på en sulas uppbyggnad eftersom man står stilla i en pjäxa och fördelar kraften olika hela tiden över foten jämfört med gång och löpning. Däremot är ju en ortopedisk sula många gånger bättre/skönare än en orginalsula, men att en sula är skön är inte det samma som "performance". En tre nummer för stor pjäxa är också skön, men är den bra? Använd sulor anpassade för skidåkning!

Hur tar man reda på hur mycket flex man har?
Nån kanske vet förresten, det är ett par head F9.0 kanske 1-2 år gamla

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp