Reseledare för STS Alpresor

Jag är antagen till STS Alpresors reseledareutbildning komma säsong. Är det någon mer som ska gå denna utbildning iår?

Vore även kul att komma i kontakt med någon som jobbar / jobbat som reseledare för STS.

Hur lång tid tog det för er att få svar från dess att ni hade skickat ansökan? Jag skickade min för någon dag sen och är bara lite nyfiken hur lång tid jag ska behöva vänta... :)

Tjo! jag e oxå antagen, men de tar in typ 300 pers o sen e de 40 st som får jobb. Så jag kör nog på att fixa ngt annat arbete.

Ojdå, det var ju en fin skara människor som blivigt antagna.

Jag skickade min ansökan på en torsdag, fick svar på tisdagen veckan efter. Otroligt fort, nästan så man blir lite fundersam på hur deras antaningssektion fungerar. Borde man inte samla in alla ansökningar o sedan dela ut platserna? Aja, jag är lycklig iallfall.

Vilka datum ska ni åka på utbildningen? jag åker 9 - 18 dec - till Badgestein. Kan ju hoppas att någon mer av er åker det datumet, så man kan lära känna någon innan man sätter sig på bussen.

Har en kompis som jobbar som busschaufför, han påstår att alla blir antagna.Sedan får man betala en hög kursavgift. Efter det blir bara ett fåtal anställda som reseledare.Frågan är ,säljer de en resa eller en utbildning. En smart affärside verkar det vara. Vore intresseant och veta om någon inte blir antagen

Jag åker ner mellan 9-18 till BG. Men bara så att ni vet så åker ca 300 på kursen och de anställer ungefär 60st. Så man är alltså inte garanterad jobb.

Alpinbutiken: Kursavgiften är inte dirket hög, 5500kr för 9 dagars utbildning. då ingår 4 dagarliftkort, helpansion samt utbildning. Tycker faktist priset är helt överkommligt. Sedan är det bara hoppas på att man får ett välbetalt jobb (180kr / dag!) :)

Min dotter jobbade som guide för Nortlander senaste säsongen som stationär guide i italien. Där blev man kallad till interjuv här i Sverige först. Därefter blev man uttagen till utbildning en vecka i Tignes. 40 danskar och 15 svenskar fick åka.Så gott som alla blev erbjudna något , antingen som stationär guide på plats eller några veckor som medföljande bussguide

Är det nån som vet någon som inte kom in på kursen? Dom jag snackat me så kom alla in som sökte.? Verkar konstigt om alla kommer in o 40 för jobb sen..

De är ju ett vinstdrivande företag så tycker det är helt natruligt att de tjänar pengar på vad de gör. Men som jag skrev ovan tycker jag inte att det är ett högt pris för en utbildning.

Men däremot har jag blivigt grymt besviken på dem - igår berättade de för mig att de inte tillåter sina reseledare att åka snowboard under pistvisningarna. Så därför måste man under utbildningen visa upp att man är en duktig skid eller telemarkare. Så jag fundera lite på att hoppa över detta, då jag inte riktigt gillar att ha två brädor under fötterna

STS-ledarna i BG jobbade i princip 24-7, taskig lön och taskiga villkor.
Finns kanske dom som tycker det är skoj ändå?

De flesta bummare åker till skidorter för att åka just skidor (el. snowboard), när kan STS-guider göra detta?
När dom håller i pistvisningar med slöåkande tanter, eller när dom arrangerar picknick i backen?

Bah, att det sedan kostar pengar att gå själva utbildningen och att alla sedan inte blir "uttagna" är skandalöst i
mitt tycke..

Just my 2 cents

Tycker att alla ni som ska iväg å kursa ska ha ett öppet sinne å inte fästa tanken allt för mycket på att ni kommer att få jobb...men man ska aldrig säga aldrig... åk iväg, ha kul, sök andra jobb samtidigt, hångla med alla säsångarna...å se till att bli kvar å ha en super bra vinter!.....
Mvh Filip!

Tjenare, ja det är som många säger att de flesta blir antagna, sen är det ju inte alla som får jobb. Har själv gått denna utbildning men fick inget jobb, men kan ändå vara värt att gå den då det ändå är en riktigt bra utbildning. annars är det bara att passa på att söka andra jobb medans ni är där nere. Jag jobbade en säsong i Badgastein, riktigt roligt var det. Jobbade på en restaurang som heter Orania bra arbetstider, men tråkigt jobb. Mitt råd är att ni far på utbildningen och sen tar ni den så seriöst som ni känner att ni vill göra det, passa på och sök andra jobb också. Se det som en jäktig semester.

Håller med Enterman, åk dock inte om du är för gammal. Det är inte något fel på utbildningen, det är som allt annat helt upp till dig själv. De flesta är ganska unga på ont och gott, det är ett intensivt festande under veckan och "alla får åka med" innebär också att en del inte är seriösa skidåkare och inte bryr sig egentligen om vilka turer man kan göra eller var det finns bra hopp Jag tyckte att det var en ganska jobbig kurs men det beror ju på inställning och sådant såklart.

Hade ändå bestämt mig för att göra säsong och stannade därför kvar i byn, efter ett par dagar hade jag jobb som skidlärare, fixade sedan boende själv och stannade till slutet av April, ett minne för livet rakt av! STS är ganska hårda med allehanda regler som gör att den med frihetslängtan bör tänka sig för lite. De guider jag lärde känna verkade jobba hårt men hade grymt kul vad jag vet. MEN Glöm alltså helt off-pist och sådana saker. Det är inte någon slump att hårda Atomics slalomcarvers är mycket populära bland STS guider. När jag hade skidskola med duktigt folk var det ok att köra offpist i närheten av pisten med gästerna och endast ett par dagar uttryckligen förbjudet att göra det själv i uniform, Så ibland gjorde vi sådana saker i skidskolan med STS resenärer som man inte får göra som STS-guide på pistvisning.

Nick

Amen gud vad överkefft det låter nu då. Vad är det här med ingen snowboardåkning?
Enterman och nicky dee har säkert en poäng dock. Men nu blir det till att tänka över detta både en och fem gånger till. Fan då.. jag som hade bestämt mig för att åka.

hej! ni som blivit antagna kommer få en upplevelse utöver det vanliga! lycka till, kanske ses vi på nån ort ute bland det vita guldet! kram till er..

Nu har jag betalat in anmälningsavgiften. Hur har ni som åker med kompisar gjort? Finns det möjlighet att hamna i samma rum som sin polare?

Reseledarkursen STS!
Tänkte bara berätta lite för er som inte varit på den än.
Hur som helst. Om man nu får jobb eller inte så
är det en grymmt rolig utbildning och en härlig vecka.
Igentligen är det ju en sanning att man aldrig ska behöva betala för att få ett jobb!!!!
MEN här får du faktiskt en hel vecka österrike med mat och 4 dagar liftkort plus att
du får med dig en hel del nyttiga erfarenheter som även kan komma till använing när du
söker andra jobb och använder kursen som en merit.
Är man utåtriktad, social och pratglad så kommer man säkerligen åtminståne bli rekomenderad och då är det grönt ljus att söka jobb på sts.
Jag blev rekomenderad, men fick inte jobb på sts direkt så jag fick jobb på ett hotel i Bad Gastein.
Har nu insett att jag på hotellet tjänade mer än dubbelt så mycket som sts och hade dubbelt så mycket fritid när jag jobbade på hotellet.

Hur som hels så säger jag tummen upp för STS reseledarutbildning.

Aloha

tja!

hedlundmannen, jag å en polare ska oxå på utbildningen i Badden den 9dec .
lär bli tokröj :D

:-) tjoo, de e typ 3 av 30 som får jobb..i den gruppen som ja gick för nåra år sen. fast det kanske var vi som var allt för hetsiga. se det inte som en party vecka, men KLART de e fest men glöm inte att plugga hårt. ta de lugnt med bakfyllan, annars åker ni hem utan guide jobb iaf ;) been there done that höhö

okej, tråkigt att höra hedlund.
så det blir säsong i st anton för dig eller? fixat jobb åså? låter härligt iaf =)

maylin, tack för tipsen =)
vilken bar ska du jobba på iår?

det ar en ren bluff.... dom antar riktigt manga och man far betala en hog kursavgift for att aka med, och sen tar dem ut nagon procent av styrkan...

jag blev antagen forra sasongen och akte aldrig... men man vet aldrig som nagon har uppe sa... sok andra jobb medans ni ar dar nere... sen om jag inte minns fel va det val boende, liftkort m.m som va inkluderat i priset?

aja... lycka till ni som aker!

Hedlundmannen!! Kan ju säga som så att bara du kan stå på laggen å hålla dig där hela vägen ner så är du en godkänd skidåkare verkar det som... dom har ju "grupper" för alla typer av åkare... tror tom en av grupperna kallar sig för cafécruzing =P

Trist att den här diskussionen alltid blir så negativ, det är samma visa varje år.
Jag har gått kursen & sen arbetat 3 år för STS alpresor & det är ingenting jag ångrar, snarare saknar. Det är bland de bästa åren i mitt liv. Jag har träffat så mycket grymma människor, åkt massa skidor & sett många platser. Varje dag i backenm är en dag på jobbet... ;)
Så till alla som seriöst vill bli reseledare: gå kursen!!!
Den är sjukt rolig, ni träffar massa roliga människor & blir aningen klokare på kuppen & om ni dessutom har fattat "reseledar rollen" så har ni ett otroligt roligt jobb i vinter!

Eller ni kanske hellre vill åka ner till alperna & städa på sjaskiga hotell, bo i råtthål, knappt ha råd att äta & festa....

// Lina

Filip: Jo men först måste man ju då skaffa sig ett par lagg... o har man inte åkt på 8a år så syns nog det. O som ledare för gruppen vill man ju inte stå o skrika "kan ni vänta på mig?" Så tyvärr. Men kanske blir att lära sig lite TvåPlanksÅkning under säsongen i Anton, så jag kan bli reseledare nästa vinter istället.

Alla STS-are jag stötte på förra säsongen var alltid glada och konstant bakfulla... Misstänkt glada... Jag tror STS är en sekt!!! Ungefär som IKEA...

Att bli reseledare är något jag också alltid velat. Men jag hade personligen inte satsat på STS med tanke på andelen personer de tar in på utbildningen jämfört med hur många som sen blir reseledare - 600 vs. 30 har jag hört. Mycket liten chans att bli reseledare med andra ord. Jag skulle satsa på ngt säkrare där man får behålla sina pengar tills man är näst intill garanterad jobb. Lion alpin till exempel. STS måste tjäna kulor på att ta in så många som de gör, känns lite som lurendrejeri. Men det är bara min åsikt, man kan ju alltid se resan som lärdomsrik och utvecklande. Kommer säkert vara himla skoj också. Men som sagt, ha inte så stora förväntningar om att komma längre än till utbildningen.

Men värst va alla klankar ner på hur STS fixar sina utbildingar. Jag gjorde säsong i Åre för 3 år sedan. Sökte jobb inom Åre AB, 3000 sökande. 300 fick komma på intervjuv. De kallade fick då åka upp till Åre under en helg, för att där få träffa olika personer samt ha en mindre utbidlning o guidad tur. Då fick man också betala en skaplig summa pengar, tror det var 1500 (osäker). Ca 50 fick jobb. Samma sak där ju...

Så jag tycker det STS gör är så fruktansvärt, då flera företag gör liknande. Men en av anledningarna till att jag tackade nej var också att utbildningen ligger så sent. Jag skulle få mitt svar runt jul. Ifall man då inte får jobbet ligger man ju sjukt dåligt till hos andra företag, då de flesta har anställt sina säsongare då. Vågar ju inte riskera att hamna utanför....

Hemskt vad alla verkar negativa. Ska själv åka ner till BG o utbilda mig eller nåt.
Drar ner redan den 25 nov någon annan som ska med då?
Visst det verkar ju hårt att få jobb men nån ska de ju ta så... är varje fall garanterad jobb i Riksgränsen hela säsongen så skidåkning lär det väl bli ändå men det hade ju vatt gött o förlängt säsogen lite.
Ses i bussen

vakna 5500 spänn för 9 dagars utbildning, 4 dagar skidåkning och ett förhållandevis bra boende är inte så dyrt. Åk ned, sök jobb och ta det för vad det är. En viktig detalj i det hela är att rekommenderade kursdeltaganre får chansen att söka inom hela STS koncernen dvs (Sol (friköpt 2005 men troligtvis samma rekryteringsbas), highschool, språkresor, Alpresor sommar osv) Då är det inte 30 jobb vi snackar om utan lite fler. Ok, klart man vill jobba i alperna men nått skall man ju göra när snön har smält...

Gjorde detta førra året.

Gick kursen, med 50 st andra gånger 2 veckor till alltså 150 st som gør det. Ca 40 får jobb, tror det var 15 st førra året, vilket fall så var det sjukt få.

Men kursen ær den værsta Partyresan jag någonsin åkt på. 50 st på reseledare, 50 på instruktør och i år kommer vi 41 st från Sommer Som Vinter. tænk 150 ungdommar på afterski, Silverbullet, Party så taket lyfter på Hæggbloms.

Alla dagar lika bakfull sovit 2-3 timmar, upp kl 7 frukost, sedan buss till Kaprun før det ær ingen snø i Bad Gastein (troligtvis), du får inte sova på bussen før guiden sitter o prickar av på listan vilka som sover o luktar alkohol.

Du vaknar till liv i snøn, sedan ska du guida i ett system du inte kænner, Afterski, full som få och sedan teori i typ 2 timmar. Sedan middag, alltid massa uppgifter och ansvar som ska føljas. Sedan party!!!!

Tror att det sammanlagda dagarna vi stod på skidor och snowboard var 4 dagar. det suger.

Du lær dig mycket, ær sliten, skaffar goa kompisar, har hur fett som helst, men troligtvis får du inte jobb! Bittert men sant. Fast det ær nog mer bittert att arbeta som reseleder en sæssong. Ingen off-pist (iaf inte med gæsterna), jobb jæmnt, mest folk i våra førældrars ålder som åker med STS.

Kolla andra føretag hur de gør, Langley travel, Lion Alpin, Star Tour mm.

Vilket fall som helst så ær jag i Bad Gastein med Sommer Som Vinter istællet detta år. Så vi ses på Hæggbloms!

Lycka till alla STS kandidater!

Tillbaka
Topp