skidval för första bummarsäsongen... (resonemang)

• Trådstartare Trådstartare dutchess
  • Start datum Start datum
D

dutchess

Guest
Och jag har läst. och läst. och läst. Äntligen börjar ett par frågor utkristallisera sig.

Ponera att man som jag är 172 lång och väger mellan 60-66 (jo,jag hoppar hela tiden).
Ponera att bakgrunden är svenska pister varje år alltsedan jag var två, tre år.
Ponera att man nu ska säsonga i alperna (ort ännu inte bestämt) och komplettera sitt liv med att lära sig åka riktig snö (=offpist)
Då har man ett problem.

Vad ska man ta med sig för lagg ner? Svårt att välja såhär första gången då referensramarna är tämligen begränsade...

Hur åker jag undrar ni?
Jag åker snabbare än medelfort men inte störtlopp. I sälen och vemdalen åker jag ifrån de allra flesta anläggningsgästerna, alt håller jämnt tempo. Jag åker hellre långa svepande svängar än vickar sönder höften i stockholmssväng. Jag gillar att åka på skär. Jag gillar när det lutar. Detta är min status nu, efter hum, en vecka på skidor varje säsong i sisådär sjutton år.

Jag äger ett par skidor i dagens läge, HEAD iXRC 1100 Sandwichkonstruktion, 163 cm. Rena pistcarvers m a o . Kortaste skidor jag någonsin åkt på men det är skitkul i branten när folk väl flyttar sig! Dessa skidor är för mig underbara här i sveriges preparerade pister. Det är det första par jag ägt. Har alltid hyrt div "avancerade paket" innan, allt har varit s-k-r-ä-p i jämförelse
(Edit: kanske lite hård mot hyrskidorna här, men det talar ju för att jag fick mig en enorm aha-upplevelse här... ;) )
Men, sälen eller inte sälen, dessa funkar ju knappast något vidare för det syfte jag tänkt mig. Lära mig offpiståkning på korta men ack så styva skicross. jo tjena... eh ...nej.

Mina tankar går åt att skaffa ett par offpistskidor åt pisthållet. Som exempel kommer jag nu att tänka på Åka Skidors offpistskidtest förra året. Där kom Völkl Mantra på andra plats i både "bästa pist" och "bästa offpist". Något sådant låter ju bra.

Jag behöver få insikt om ett par saker:

*är jag på rätt spår vad gäller filosofin om vad jag behöver? ledsen att jag inte kan namedroppa tusen varianter på temat annat än mantran, men hey, jag är ju här för att få höra dessa.

*vad ska jag välja för LÄNGD?
jag har förstått att man inte får vara rädd för långa skidor. det är jag inte. jag lär nog vänja mig. Åkte i två år i sälens system på sladdsväng med mammas rektangulära 185centimeters fischer från åttiotalet. Har även provkört scratch bc (04-05) 188 långa, jag hade inga problem med dem, dock tog det ett åk att ställa om sig efter mina snowbladesaktiga (i jämförelse) head. BC var sjukt kul att svepa fram med i långa, lutande pister.
Men hur långa skidor ska jag ta?jag är ju själv 172, ska jag ta i vad gäller längd eller ta ett par runt 180-185?

*vad ska jag välja för styvhet (här kommer ju modellvalet in igen iof)
Orkar jag stå på i ur och skur med ett par styva skidor?kommer jag tycka att ett par mjukare är fladdriga i pisten om jag måste hållas där?vilka modeller är si och så styva i förhållande till varandra?Vad lönar sig bäst i lössnö?är det styvhet eller längd som blir avgörande för upplevelsen offpist? ska jag ta en lång, mjuk skida eller en som är kortare och styvare?
att jag föredrar stenstyva pistcarvers i sälen behöver ju inte betyda att det är rätt för mig i offpist. ja, jag vet ju inte här helt enkelt.

jag vill ha en fungerande kompromiss mellan pist och offpist. Jag kommer inte begära att hitta en skida som är etta i bägge disciplinerna. Det är ju omöjligt. Som att begära en bil som både vinner paris-dakar och le mans. Nej, men däremot vill jag få huvudet att klarna något. Hur pass mycket cyklar jag kring här? Vad är det för modeller jag ska provåka för att känna in mig på? Har jag helt bortsett från något väsentligt i mina tankegångar?

Shoot!

tjena
Om du tänker lära dig från nybörjar nivå att åka offpist, allstå aldrig åkt offpist i ditt liv så tycker jag inte att mantran är något bra val. Men annars är matran grym om du vill få ut samma känsla i pisten som du får med dina racecarver skidor. Körde med 06 mantran nu i st:anton v.9 och den aegde´(184cm), med långa svepande svängar, isgreppet var inte det bästa men det kan man inte förvänta sig heller, stabil som de flesta skidor och i offpisten var den mycket fin. låg ovanpå snön med bra fart och var skön att surfa med. I skogen var den inte perfekt, man var tvungen att jobba lite hårdare men där funka den+att det var i 2 m snö :D
jag är 180, väger 65kg

direkt kommer det då följdfrågor (he,he)
vad börjar man med då i ditt tycke? har du ngt förslag på skidan som är bättre än mantran?
Varför är mantran ett sämre val enl din motivering?
låter ju bra att den fått beröm av ännu en användare i pisten... jag har ingen aning om exakt hur förhållandet pist/offpist kommer se ut för min del, så att den är möjlig att ta sig fram med där är ett plus.

Nu menar jag inte att jag är fastlåst vid mantran om nån fick för sig det, jag tog den mest som utgångspunkt. jag är mkt öppen för förslag, synpunkter, hey =)

Du tar med dig skidorna du har nu och använder de dagarna det ska åkas pist och sen köper du ett par mer offpist-inriktade skidor för övriga dagar. Mantra:n är ett exempel på ett par såna skidor, men kanske inte de bästa om man ska lära sig åka puder. I och med att du redan har ett par pist-skidor tycker jag inte du behöver bry dig speciellt mycket om pist-egenskaperna för dina blivande offpist-skidor.

Det här kan nog vara rätt individuellt men jag inbillar mig att ett par skidor med mjukare flex är enklare att lära sig åka puder med jämfört med ett par med hårdare flex (nån med koll och erfarenhet får gärna rätta/bekräfta det där). Av den anledningen skulle jag nog inte rekommendera Mantra:n som skida för att lära sig att åka puder med, även om det är en superskida för alp-förhållanden. Har du benmuskler kan den dock såklart vara ett alternativ. Läs HitMe:s recension av den här http://www.freeride.nu/review/view.php?id=2781 för att få en bra uppfattning om vad det är för skida.

Spana på listan som finns här: http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=41028 Lägg till Fischer:s Watea och Atua under "SOFTER SKIS"-rubriken och kika lite extra på dessa. Årets modeller har fått väldigt bra kritik även om Leder:s exemplar av Watea tydligen hade ett produktionsfel, se http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=27308 för mer info.

Om du trivdes på ett par 188 cm Scratch BC så känns det som att nånstans däromkring i längd (sisådär 185-190 cm) kan vara rätt lagom för en puderskida.

Det finns bara en skida för dig; Volant Spatula

Den funkar överallt där du vill vara när du säsongar..

Mvh,

J

Köp riktigt breda och långa lagg,annars kommer du att ångra dig!!!!!

mycket skit snack under den här rubriken!!

Eftersom att du redan har ett par pistlagg ska du kolla uteslutande på skidor anpassade enbart för puder. Du gör nog bäst i att välja en ganska mjuk skida, pga din vikt och att de är lättareatt lära sig på.
Ett tips är att kolla med någon i en skidbutik som kan ge dig tips på olika lagg.

Mina förslag
Maden AK
Fischer Watea
Dp lotus
Spatula
Sanouk

Har ingen erfarenhet av dessa men av det jag har hört har allt varit positivt.

skall tilläga att jag körde på ett par pistol min första säsong. Körde dom som enda par, annars hade jag kört bredare. Men det funkade utmärkt. Med du ska helt klart över 100mm strecket

Jag skrev just ett FR-mail som svar på i princip samma fråga till den enda personen på din kompislista. Det kanske är din bror (nämdes att det fanns en skidåkande syster i frågan i mailet). Eftersom det blev ett ganska långt svar tänkte jag använda det som grund och ändra det till att gälla din längd och vikt. Dessutom ser jag att jag är omnämnd i din gästbok och då kan jag ju inte hålla mig utanför diskussionen.

Till att börja med kan jag säga att jag väger 75kg och är 181cm lång. Det färgar omdömena på olika skidor ganska mycket. Man utgår ju alltid från sin egen vikt när man bedömer skidor. Du är klart kortare och lättare än mig och dessutom är det ganska ovanligt med förfrågningar av den här typen från personer som är i din storlek. Jag känner omedelbart att man därmed ska akta sig för att dra iväg råd av standardtyp i det här fallet, men det verkar inte som att alla har tänkt på det i det här inlägget. Några av de skidor som har nämnts i det här inlägget är rejält stora skidor och skulle bli i det största laget för en lite och lätt förstaårssäsongare med begränsad bredlaggserfarenhet.

Att välja skidor inför en säsong är ett trivsamt lyxproblem. Jag har gjort tre säsonger i Österrike (1xSölden, 1xIschgl) respektive Schweiz (4 månaders runtresande) och har en ganska bra bild av vad jag vill ha för skidor om jag ska göra en säsong till. Utgångsläget för din del är att du inte har några skidor alls i princip om du ska säsonga. Headen är en ren komplementskida för någon pistdag här och där eller en kvällsåkning, men det är ingen skida som du primärt har användning för under en säsong. Att säga som Herring och domdera att du ska satsa på ett par rena puderlagg (med undantag för Made´n AK och Watea i hans lista som kan ses som mer allround) tycker jag därför är fel. Ett par sådana skidor får också ses som ett komplement och fungerar inte som huvudpar.

Nedan kommer en beskrivning av ett tänkbart sortiment, rangordnat efter prioritet:

----------------------------------
Skidpar 1. "Varje-dag-skidan"
----------------------------------

Vardagsskidorna som man inte klarar sig utan. Dom ska klara allt och man ska på morgonen utan vidare fundering kunna greppa dom i skidhyllan och ge sig upp på berget och veta att man är rustad för alla förhållanden. Jag skulle ha valt ett par 93-100mm med lite stuns i som huvudskida. Exempel på sådana skidor är Mantra, Dynastar Prorider, Stöckli DP eller AK Rocket LAB (inte så mjuk i jämförelse med annat längre nu när många andra skidor har mjukats upp). För din del blir en del av dess lite för krävande och du bör titta på lite snällare alternativ. Eftersom du är så pass kort som 172 och om du väger 65 nu kommer du antagligen att väga dom där 60 efter halva vintern. Det är väldigt ovanligt att man inte går ner iaf lite i vikt under en säsong. Skidor över 190cm kan du stryka tycker jag, trots att jag normalt sett alltid förespråkar långa skidor. Tänk på att rent matematiskt motsvarar en 193cm lång skida för mig som är 181cm en 183cm skida för din längd. Viktmässigt är det ungefär samma förhållande. Allt över 185cm kommer att bli riktigt stort. Jag tycker att du ska satsa på en skida på ca 177-183cm för den här kategorin. Det beror lite på vilken modell du väljer också. En lite mjukare modell som tex Fischer Atua (lillebror till Watea) är snällare och där kan du välja en skida lite över 185 utan att det blir ohanterbart stort (men litet blir det defintivt inte). Däremot när det gäller Mantra tror jag att redan 184:an kan bli för stor och styv för dig. Det är många riktigt avancerade åkare (tex HitMe här på forumet) som är större än dig som väljer 184:an. 177 räcker gott och väl, men då tror jag dock att du kommer att tappa offpistegenskaper på den korta längden. Mantra är trots allt ganska smal i sammanhanget. Å andra sidan får du en pistsmiskare av rang och det beror på vad du vill ha. För att vinkla allroundskida lite mer åt offpisthållet kan du bredda lite till och välja en relativt mjuk skida i längd 180-183. Spontant kommer jag att tänka på Fischer BigStix 10.6/Prohete i 180cm som ett exempel på den sistnämnda varianten. Men Mantra 177cm är säkerligen ett ypperligt val som kommer att forma dig till en kraftfull åkare.

Längden är en viktig aspekt som förtjänar att tänkas igenom rejält. I tid med dagens trend där Stadium-försäljarna kallar alla skidor som går över naveln långa, väljer många åkare alldeles för korta skidor enligt mig. Fler och fler blir vana vid korta och ettriga pistskidor och därmed blir steget betydligt längre till stora offpistskidor. Ett par fullstora offpistlagg känns ohanterbart stora vid ett snabbt teståk. Ett typscenario är att medelåkaren av idag trampar i ett par 190+/100mm under Åres skidtest, tar två åk för att snabbt kliva tillbaka in i tältet med ett pustande klagandes över att det var alldeles för brytiga grejor. Det byts till ett par "freeridelagg för både pist och puder" i form av ett par 170cm Head Monster 70 och allt är frid och fröjd igen. Du ligger lite i riskgruppen för att reagera på detta sätt iom att du är inåkt på dina korta Head. Det är glädjande att höra att du klarar av att ställa om till ett par BC 188. Det tyder på en mognad i tekniken.

När man ska göra en alpsäsong måste man tänka annorlunda jämfört med när man väljer skidor för en eller några veckoresor. Det blir mycket skidåkning och man blir snart vältränad och får därmed kraft nog att driva ett par större skidor. Allroundskidor väljer jag helst i längd 190-195cm. Det kan låta lite långt för Sverigeåkaren, men i alperna gillar jag den längden bättre. Man har lyxen att kunna effektivtrycka fallhöjdsmeter på ett helt annat sätt än i Sverige. Hur man applicerar det på din längd får du fundera på själv, men du ska knappast välja ett par 193cm:s Watea tex enligt det jag nämnde tidigare.

Våran säsongargrupp är intressant att studera i det fallet. Den består av blandat med 1-5 säsonger i bagaget. Alla är runt 180cm långa och väger mellan 70 och 77kg, dvs i manlig normalstorlek. Numera finns det INGEN i gruppen som har några offpistbetonad skidor som är under 190cm. Förra vintern hade vi en förstaårssäsongare med oss som började vintern med 185cm Pocket Rocket. Det är en jättebra skida och storlek för att lära sig att åka puder, men redan efter några veckor blev den för liten. Även om åkaren i det här fallet inte var speciellt bra på att åka i början av vintern tyckte han ändå att det var lättare att åka lössnö på en 190+skida efter testande av övriga åkares skidor. Jag har samma erfarenhet. Jag tycker det är skitsvårt rent ut sagt att åka djupsnö med skidor ner mot 180cm. Många ovana skidåkare tror att det är precis tvärtom och väljer bort längre skidor för att dom tror att det ska bli LÄTTARE att köra offpist med kortare skidor. En riktigt bra åkare med rätt position på skidorna kan hantera en kort skida utanför pisten, men är man ovan gör man bättre i att välja en lite längre och inte för hård skida. Tycker man att Mantra 191cm känns för stor och svåråkt ska man inte välja Mantra 184, utan en annan skida i 190-längd med ett mjukare flex, exempelvis Fischer Watea. Det gör GARANTERAT underverk för offpiståkningen jämfört med att gå ner i längd. För din del kan man använda samma resonemang, men man måste räkna ner lite på längden. 190cm motsvarar 180cm för din del. Skidor ner mot 170 kommer att bli onödigt svåra utanför pisten.

Man ska rent generellt som färsk offpiståkare akta sig för att välja en för styv skida, precis som tidigare skribenter har varit inne på. Man vill ha lagom mycket svar i skidan, men samtidigt får det inte vara för jobbigt att ha för att åka med varje dag. Som varje-dag-skida är det viktigt att ha en skida som trots pistegenskaperna går bra i grund till medeldjup lössnö och svåråkta förhållanden. Har man tänkt att köra pist en förmiddag ska det funka och hittar man plötsligt en orörd ränna måste man känna att man litar på skidorna i den terrängen. Drar man upp en flatljusdag kan det plötsligt klarna upp och bli säsongens bästa pudereftermiddag. Ofta är det just dom lite överraskande lössnödagarna/åken som blir dom mest minnesvärda. För att man ska kunna få ut max av sådana tillfällen måste man ha en skida som har offpistfokus. Det har du iofs redan kommit fram till när du säger Mantra, men jag får ofta frågor från folk som mer är inne på 80-85mm-skidor för allroundbruk i alperna.

-------------------------------------------
Skidpar 2. "Allround-backup/stenlagg"
-------------------------------------------

En säsong är lång och innehåller många skiddagar. Många skiddagar innebär i sin tur många stensmällar och ibland är det dålig snögrund och man vill inte ta fram sina nya dyra skidor. Även när det är bra förhållanden så får skidorna ta stryk och det ofta, vilket gör att prylarna går sönder förr eller senare. I våran liga som jag nämde ovan var det ingen som hade ett par hela varje-dagskidor med sig hem. Kantpaj, delamineringar, stukningar, skidbrott. Det går grejor helt enkelt. Man måste ha ett par backupskidor med sig som man kan åka på när huvudskidorna repareras. Man vill inte bli ståendes med ett par pistspett när det börjar dumpa på och att gå runt och panikköpa skidor efter att man har kört sönder prylar blir ofta väldigt dyrt och dåligt genomtänkt. Oftast rör det sig inte om kassering av huvudlaggen dock, men reparationer tar tid. Epoxy behöver några dagar på sig att härda ut ordentligt och skidshopen kanske inte kan fixa skidorna lika pronto som man själv vill. Jag har själv ett par gamla Völkl Explosive (190cm/95mm) som backup. Förra vintern använde jag den typ 30 dagar. Jag reklamerade mina Salomon och det tog två veckor tex. Backupskidorna måste ge kvalitet i åkningen på samma sätt som huvudskidan, men man väljer med fördel en billig skida antingen begagnad eller på tokrea som man inte behöver gråta blod över om det stenar lite. Ca 95-105mm brett, 180cm och billigt. Det är väl dom enda kraven.

Notera att man kan ha olika inställning till sina backupskidor. Man kan ha dom just som ren backup och då tycker jag att man kan acceptera en lite sämre prestanda så länge det är skapligt åkbart och billigt. Vad som helst med bred midja funkar i det fallet. Men man kan också tänka i banor som att komplettera sitt koger med något som ger egenskaper som saknas hos huvudskidan. För din del har du ju tänkt dig en relativt pistinriktad skida som huvudpar känns det som efter att ha läst ditt inlägg (Mantra är ju mer pistinriktad än många andra skidor i samma breddklass). När du väljer komplementskidor kan du då välja en skida som går skapligt i pisten, men som ändå är klart bättre utanför pisten än Mantra. Det är sällan man kommer hem och grämer sig över att "fan, jag kände att jag hade lite för breda skidor idag när mina andra var på lagning", men däremot har jag flera gånger halvt stört ihjäl mig på att mina backups har varit för smala när det har dumpat rejält dagen efter att något har pajat. Jag har AK Rocket LAB som huvudskida och valde därför ett par Völkl Explosive som extra par. Då gick jag så att säga den andra vägen och kompletterade offpistlaggen med ett par mer brännarvänliga spett. Här tycker jag att BigStix 106 skulle vara ett perfekt val.

Behovet av backupskidor grundas på att du bara åker skidor och inte jobbar bort din tid. Har du bara 2-3 skiddagar i veckan eller ännu mindre ökar sannolikheten dramatiskt att ett par skidor ska hålla.

-------------------------------------
Skidpar 3. "The memory maker".
-------------------------------------

Som tredje skidpar väljer jag varken en pist- eller jibbskida (jag jibbar aldrig), utan en ren offpistskida. Här kommer de skidor som Herring snackar om in. Under en säsong dyker det upp ett antal riktigt episka dagar. På en normalsäsong på rätt ställe får man kanske tio dagar med förhållanden som dom flesta veckoturister bara kan drömma om att pricka in. Vi pratar dump med kall bottenlös fluffig snö på över halvmetern. Riktigt puder alltså, utan att missbruka det allför ofta använda ordet. Sådana här dagar räcker inte en 95-100mm-skida till. Visst går det, men det är svårt att åka fort exempelvis. Det är skitkul ändå ska väl sägas, men jag ser det som att det är dom här dagarna som man väntar på hela säsongen och det dom man vill komma ihåg. Därför vill man också ha ett par skidor som verkligen gör dom är dagarna så sanslöst bra som dom verkligen är. För mig innebär det något långt, brett och mjukt. För mig finns det inte så många alternativ här, utan det är Völkl Sanouk som gäller tills att jag har testat något som går bättre. Den skidan är enormt bra i lössnö, trots att den inte är jättebred med sina 110mm. Men den har allt annat optimerat för puder å andra sidan: Skärningen, flexet, framänden, bakmonteringen och fishtailen ger puderegenskaper utöver det vanliga. För din del kanske det skulle funka med Sanouk iom att den är så extremt mjuk och lättåkt, men det känns ändå som lite överladd. Iofs lär du få ett flyt utan like med den skidan med din lätta vikt i kombination med den väl tilltagna arean. Sumo 175 kanske vore något? Annars är jag tillbaka på Bigstix 106 180 igen känner jag. Den skidan skulle faktiskt kunna hamna i både kategorin allround, puder och backup för din del. När vintern är slut är det dagarna med puderlaggen man kommer ihåg. Jag körde bara fyra dagar på Sanouk i vintras (hyrde varje gång, men ångrar mig än att jag inte hade ett par själv under hela vintern) och kommer ihåg nästan varje åk med dom skidorna. Fantastiska minnen. Sanouk, som får stå som exempel för den här gruppen skidor, är förresten ett par skidor som gör lössnöåkning lättare även för en 50-årig kärring som aldrig ens har kramat en snöboll. Alla åker bättre lössnö med ett par sådana skidor.

------------------------
Skidpar 4. Pistlagg
------------------------

Inte förrän här kommer alltså pistskidorna. Jag hade med mig ett par sprillans nya pistskidor förra vintern och jag använde dom... 2 gånger på ca 120 dagar. En gång på en kvällsåkning och en dag när vi skulle köra bara pist och då tröttnade jag efter bara några timmar. Är man inåkt på stora skidor känns pistskidor nästan patetiskt små och man får en konstig känsla i magen bara av att veta att man inte kan åka utanför pisten om man skulle vilja. Det är ingen bra idé att gå ner för långt i radie heller. Då blir omställningen för stor mellan huvudskidorna och pistlaggen när man väl tar fram dom. Redan 17-18 meter känns som våldsamt mycket sväng om man är van vid 25-30 meter. Slalomcarvers och andra skidor med radie under 15 meter är bara att glömma för annat än ren omväxling. Nu har du ju redan ett par Head XRC, men frågan är hur mycket du kommer att använda dom. Det beror mycket på vem du kommer åka med. Jag och åkarna i min grupp åker med kanske 95% fokus på offpist hela tiden i alperna. Åker man pist är det för att flytta sig i systemet eller för att spana in tänkbara åklinjer. Det är egentligen bara när det är extremt lavinfarligt eller för lite snö som man kör pist i betydelsen åka pist för piståkandets skull. Ett par Mantra går så pass bra i pister med stor fallhöjd (som det oftast är i alperna) att jag ser det som lite onödigt att ha kvar dina Head istället för att köpa ett par rena puderlagg eller backup-par. Om ekonomin tillåter är ju såklart det bästa att ha kvar båda, men om det tryter i plånboken så kanske du ska fundera på att byta ut Headen. (Men det är trist att inte ha kvar dom när du kommer hem sen iofs).

----------------------------
Övrigt
----------------------------

Jibblagg är inte mitt område, men om du ska jibba skulle jag rekommendera ett par 165-170cm 90mm breda twintips. Då är dom i jämförelse med offpistlaggen smidiga i luften, men ändå tillräckligt stora för att man ska kunna landa i mjuksnö om man bygger kickar i terrängen. Kan fungera som backup i nödfall.

/MnO

MnO har tentaplugg nu igen ;)

Låter dyrt att skaffa 4 par skidor med en gång. Förstår iofs resonemanget med att man ska ha flera par med olika egenskaper och gärna skidor som kan komplementera med. Kan inte ens tänka mig att självaste MnO och grabbarna hade med sig 4 par var på första säsongen till Ischgl.

Men ska man ha skida för främst offpist så skulle jag dra på med ett par Gotama i 183, skulle själv vilja ha ett par i passande längd.

Hursomhelst, djungeln är stor och guiderna många, som vanligt rekomenderar vi att du testar före köp.... kanske inte alltid så enkelt.

Jag vill också köpa nya skidor.

Joye> "Kan inte ens tänka mig att självaste MnO och grabbarna hade med sig 4 par var på första säsongen till Ischgl."

Du underskattar mig som prylbög:)

Vintern i Ischgl var inte min första säsong. Jag hade då en säsongs-setup i form av AK Rocket 190cm, Arno Adam 188cm, Völkl P30 GS 188cm, Salomon XScream Series 187cm, Atomic BetaRace 916 170cm, Elan SCX 173cm (telis) och VR Customski Snowrider Titanic 177cm (tidig 80mm bred offpist/sl-carverhybrid i stil med dagens Metron). Det var andra tider då och AK Rocketens 86mm ansågs som rejält brett. Arnon och AK:n gick ungefär lika många dagar. Snowridern dominerade helt fram på vårkanten (jädrans vad bra den går i slask).

I Sölden -99 var jag färsk som offpiståkare och hade inte några bredlagg (kom inte förrän något år senare på stora marknaden). Istället var det X-Scream Series som gick varm säkert 98% av dagarna. Utöver den hade jag två par pist-Elan i olika längd (Elan PSX 189cm fick jag aldrig ordning på, men SCX:en var kul för tysk-carving), ett par Völkl GS-spett, samma telis-Elan som ovan, ett par Kneissl Ergo, ett par Head Cyber-24 skräplagg Kästle Speedmachine. Scream-skidan är än idag en av de skidor som jag har varit mest nöjd med under en vinter. Det var nästan magiskt vad bra den gick utanför pisten när den kom :)

MnO: No shit att det är min bror :D
Alla:är medveten om att det finns mkt att läsa om val av skida i andra trådar, (därför är jag extra glad att ni ändå svarat) men jag hittade inget utifrån min kroppstyp och jag vill ogärna rippa rätt av från råd skrivna ihop med andra grundförutsättningar.
Peter_K: tack för länkarna =). jag har även jag en förestående tenta, så det här känns farligt. Vad har jag gett mig in på?

citerar broman: "köp riktigt breda och långa lagg annars kommer du ångra dig"

Nu känns det lite klarare om vad som ÄR långt och brett i förhållande till min kropp och vad som är för kort resp för långt (och inte minst styvhetsfaktorn). Oh, det ska bli så jäkla kul att provhyra nu! slänger bara in ett kort svar såhär innan när & fjärran. Det kommer säkert följdfrågor men nu hinner jag inte formulera dem...återkommer.

Jag säger såhär:
K2 seth vicious
Larvigt lättåkt skida med 98mm midja vilket fungerar om du du ska åka och möta någon på nått ställe i pisten. Den har twintip vilket är bra om du nu hoppar mycket.
Men som sagt så är den mycket lättåkt och grymt skön, har själv testat dessa och är de bästa som jag någonsin stått på!

Nu lutar det åt att sälja Headen.

Jag kanske få ett par bigstix 10.6 till ett bra pris, dessa skulle då passa som backup/stenlagg (eventuellt som varjedagskida?). Frågan är då vad jag ska ha för varjedagskida (backup/stenlagg om jag väljer big stix som varjedagskida)?
Kan Atea vara ngt, som MnO säger? jag har även funderat på mantra 177cm, men den kanske då är för svår i offpisten, med tanke på vad MnO skrev om längdens betydelse i sammanhanget.
Pocket rocket är också tänkbart. Att många tycker att de fladdrar kanske inte stämmer på mig då jag är lättare än de flesta recensenter?
Finns det några andra förslag att tänka över som kompletterar BigStixen?

Varför inte köpa mina Armada ANT med 106 i midja 191 långa? Kolla in på köp och sälj :) Flyter du inte med dom vet jag inte vad du gör..

Dutchess: Läs MnO:s inlägg. Läs det sedan igen och sedan igen. Även om du väljer att bara ha ett par lagg och inte falla helt för fyralaggstanken så står där det du behöver veta.

När det gäller PockerRocket så är det inte alls säkert att din låga vikt kommer att göra att du upplever dem som mindre fladdriga. Jag skule snarare säga att dina tidigare erfarenheter spelar roll för detta och eftersom du är vad med skidor som antagligen sitter rätt bra i skäret över hela skidan så är min gissning att du inte säkert kommer gilla PocketRocketen. Det kan rent av vara en nackdel att vara lätt eftersom du i lite uppkörda förhållanden kanske inte har råstyrkan att hålla ihop kropp och (fladdrande) skidor. Om du, som det låter, har hyfsat driv i tekniken och vågar "åka ut" även om det blir lite stökigare så kan faktiskt en stabilare skida bli mer lättåkt och ge mer avslappnad åkning. Min fru som väger som du (kanske lite mindre) och har lite halvgod teknik kör ett par korta (168) G4 (83mm midja) som allroundskida. Det är en rätt stabil skida, flera klasser stabilare än PR. Hon blir mer försiktig och tveksam när hon kör PR i motsvarande längd.

MnO kommenterade att jag (som väger 68) kör Mantran i 184, men det var mest för att testa en lite svängigare skida och far jag redan har den lite hårdare kusinen/föregångaren Explosiv i 190. Annars skulle jag lätt välja 191:an som allroundskida. 184:an är dock väldigt trevlig och har helt OK bärighet.

För övrigt kan jag inte förstå kommentaren från någon i början om att Mantran inte skulle ha bra isgrepp. Den sitter som berget (även med en rätt begränsar kraft och teknikinsats), både på längre skär och i kortsväng.

Jag skulle nog ändå gissa att de 177 Mantra som du nämnen kan bli rätt bra. I ljuset av MnOs fina inlägg så kanske de låter korta, men om vi nu antar att det kommer handla om en 60-kilosåkare innan snön hunnit flla allt för djupt så är inte 177 såååå kort. Jag tror den skidan kommer upplevas som ett väldigt bra allroundverktyg av dig. Om du senare vill komplettera kan det kanske vara kul att välje något bredare/kängre/mjukare. Om du nu inte skall köpa skidorna på stört kan det också vara intressant att veta att det kommer en mjukare dammodell av Mantran till 2007. Dock vet jag inte hur långa versioner av denna som kommer komma (gissningsvis INTE 184).

MnO: Återigen, en lysande beskrivning och du stiger verkligen fram som en riktig förgrundfigur som skidberskrivningsskribent. Din text om Sanouken gör mig smått galen eftersom jag egentligen tänkt att inte skaffa ett par trots ett kraftigt sug men nu inser att det kanske få bli ett par i alla fall till nästa säsong (som kommer innehålla en del alpvistelse ser det ut som).

HitMe

Ta med dig dina pistlagg och sen lånar/hyr du skidor du är intresserad av att köpa för att få känna om du gillar dom. Många butiker drar av hyran eller låter dig låna gratis när du köper skidor. Ingen annan än du själv kan ju veta vad som verkligen passar dig. Alltså: provkör!
Är själv 170cm/75kg och kör hårda jättestora skidor, 188 och 194, utan problem. Har testat korta mjuka skidor men det var inget jag gillade trots att det var såna alla rekommenderade...

Håller med "snowgod" (till punkt o pricka) och ett starkt argument för hans resonemang, när du ska köpa dina skidor, är att du säkerligen kommer att avancera som skidåkare under tiden du är där nere och efter två veckor kommer du ställa helt andra krav på dina skidor än vad du gör idag.
Därför trycker jag extra mycket på att du ska köpa dina skidor nere på orten!
Inga dumma köp nu, ingen förutom du själv kan bestämma vilka skidor som är rätt för dig!!!

mvh
ebs

Snowgod och antinE: Ert resonemang verkar på ett elementärt plan glasklart och helt sant. Tyvärr finns dock en lucka i det hela. AntinE är ju själv inne på att Dutchess kommer utvecklas under tiden där nere. Om hon då testar lagg och vid en viss tidpunkt tycker de passar perfekt, vad är det då som säger att de kommer passa bra när hon utvecklats lite till?

Jag är givetvis inte emot testning, men min erfarenhet är att goda råd baserade på en bra frågeställning och beskrivning av vad som söks förvånansvärt ofta blir bättre i längden. Speciellt gäller detta målmedvetna åkare under utveckling. Givetvis kan vi här inte räkna alla de sunkiga råd som minst 999 promille av alla butiksbiträden ger.

Att hitta vilka lagg man trivs på är minst lika mycket en fråga om attityd som åkskicklighet och erfarenhet. Med attityd menar jag har vilken typ av åkning man vill förknippas med. Med tillräckligt mycket erfarenhet av olika skidor kan man sedan tillåta sig glida lite mer mellan skidkaraktärerna och kanske också kan justera åkattityden lite beroende på vad man åker. Detta är dock ingen enkal sak.

När det gäller Dutchess så tycker jag att hon mer eller mindre medvetet skrev fram att hon gillade något som jag kallar ett _driv_ i åkningen och hon beskrev även sin teknik som relativt utvecklad, liksom en önskan om bra fart i åkningen. Just dessa saker tycker jag leder mot en skida som gillar att köras med just lite driv. Om min tolkning av Dutchess text är korrekt så tror jag att min rekomendationen också är korrekt. Trots detta är det inte säkert eller kanske inte ens troligt att hon upplever den rekomenderade skidtypen som det skojigaste/enklaste/skönaste/bästa vid en första provkörning men det är troligt eller kanske till och med säkert att den rekomenderade skidtypen låter henne utvecklas åt det håll hon vill.

Man kan säga att det handlar om en skida att växa i, med det tillägget att tillväxt i åkkompetensen inte är en endimensionell storhet utan snarare en hel rymd av olika riktningar att gå mot.

HitMe

HitMe: jag tycker du sammanfattar det hela toppenbra. När jag köpte mina nuvarande skidor så var jag tveksam till om jag skulle ta den modellen eller gå ner ett steg i styvhet. De var ett ganska stort steg uppåt för mig, då. Men jag resonerade som så att jag kan väl växa i dem. Var dock lite "ängslig" att jag inte skulle orka stå på flera dagar i sträck (jag hade bara provåkt dem i tre åk) och undrade ända in i det sista om jag inte gjort ngt dumt. Men tvärtom; efter bara ett par dagar tyckte jag nästan att jag kunde tagit en ÄNNU styvare skida. Där ser man.

Det gäller att tänka lagom mkt fram i tiden antar jag...

Skulle inte en Rossignol B4 vara ett alternativ också? Sport-Conrad säljer den för det eminenta priset 399€ och den finns både i 178- och 185-längd. Vad jag har förstått så är den tydligen inte så hård som man kan tro... Ett prismässigt bra alternativ iaf.! Vad säger expertisen?

Håller inte riktigt med i resonemanget om att "växa ur" skidor. Vi snackar ju ändå om de vassare modellerna från skidtillverkarna och det finns ju inte så många snäpp upp i skalan att välja på när man utvecklats i sin åkning, det gör man ju förhoppningsvis hela tiden. Det hela gäller väl att hitta en skida med rätt karaktär som man känner att man kan utvecklas med. Jag åker själv ibland på skidor som jag köpte för fem, sex år sen och som jag fortfarande gillar. Det finns nuförtiden skidor som är både bredare och har modernare grafik men ett par år gamla värstinglagg har fortfarande en hel del att ge om de är välskötta och inte sönderkörda. Testa ett par gamla "Arno Adam", "Stormrider" eller "B3" så förstår ni vad jag menar. Matrialen i skidorna utvecklas inte i så rasande takt som man lätt tror om man litar på reklamen. Snackade med en av Dynastar-gubbarna i Chamonix om detta en gång och han menar att det inte skiljer särskilt mycket från en säsong till en annan. Man jobbar med små detaljer och gör små förändringar på de skidor som vi har tagit upp här. När de sen lanseras som en ny skida är det mest grafiken som skiljer dem åt. Stora skillnader märker man först när det skiljer några säsonger mellan de skidor man jämför. Särskilt som glad amatör då man inte kan pressa en skida till absolut max. Det skiljer ändå en hel del mellan oss och proffsen (förmodar jag, utan att ha sett er andra åka). Har haft nöjet att åka efter en hel del stjärnor (man åker efter, inte med dom) som t ex. Kaj, Sverre, Henke Sjöblom, Arno Adam och Shane McC. Även som ganska erfaren och duktig amatör ligger man i lä.

Säsongar man skaffar man sig ganska fort en bra uppfattning av vad man vill ha och kan klara av. Dessutom får man ju en massa förhoppningsvis duktiga polare och kan kolla in och testa deras skidor. Många är dessutom ute efter det absolut senaste och då kan man ofta lägga ett skambud på deras nästan nya men inte de absolut coolaste lagg när de känner sig tvingade av image att byta...

Dessutom: pjäxor. Feta och styva skidor gör inte så mycket nytta om man inte först har ett par pjäxor som sitter som en fläskläpp. För att ha roligt på ett par stora skidor måste man få ner all kraft till skidan och kuna ha kontroll på den. En bred skida genererar ett mycker kraftigt hävmoment och då duger det inte att ha ett halvt nummer för stora pjäxor med tjocka raggsockar i. Tänk på det.

Kolla alla länkar i början på forumet, sen borde du veta allt av av värde.

NOK SNAKK

Snowgod: Jan menar absolut inte att man växer ur en skida bara för att modellen i sig åldras eller något liknande. Just Explosiven (som jag har och som nämnts av andra med) är ett typexempel . Skidan tillverkas inte längre men det finns fortfarande många världen över som hävdar att det är den bästa skidan som finns.

Inte heller har det dykt upp extremare skidor ur karaktärsaspekt (tex mycket hårdare eller mycket mjukare). Snarare har del flesta skidor glidit närmare varandre och försökt bli mer allround utan att tappa sin grundkaraktär.

Däremot så är det nog ändå så att det faktum att skidorna blivit allt bredare är (för offpist) en ren och skär utveckling. För 5-6 år sedan kunde helt enkelt ingen ana att det skulle gå att bygga skidor med midja upp mot 100mm som fortfarande är förhållandevis allround (dvs funkar även i pist). En skida som Völkl G41/G4 som betraktades som både stabil och högpresterande i pist och som riktigt bra i offpist är idag faktiskt hopplöst frånåkt av en skida som Mantra. Givetvis har inte G4:an blivit sämre, men en Mantra är i stort sett bättre på allt och framför allt i offpisten betydligt mer lättkörd.

Ändå har du en poäng och man skall givetvis inte överdriva skillnaderna. Det är lite av en prioriteringsfråga. Vill man inte lägga 8 papp på spillans prylan kan man klara sig utmärkt med 3-4 år gamla grejjor för en tusing. Om man inte bryr sig om att teståka polarnas nyheter så kommer men antagligen inte direkt sakna det nya - lika lite som vi saknade en skida som Mantran första gången vi stod på den (då) fantastiska G41:an.

Min huvudpoäng var dock just att det är bra att sikta på en skida som har en karaktär som passar det håll man vill utvecklas åt - är där är vi ju överens.

Tillbaka
Topp