Hur kommer jag upp på wakeboarden?

v-larsson

Aktiv medlem
Hej! är det någon som vill förklara detaljerat hur jag kommer upp på wakeboarden? har en fråga till lossnar wakeboarden när du rammlar som vattenskidor gör? tack för svar,

hur man (jag) startar i vattnet: 1.) Sätt dig i vattnet med wakeboarden framför dig på bredden. 2.) när båten börjar dra, böj på benen ännu mer och res dig upp långsamt.
3.) när du börjar komma upp, vrid upp brädan så du står som du ska, och inte längre på "bredden".
4.) ha mycket bakåtvikt i början, men när båten börjar få upp farten så behövs inte lika mycket längre...

Det beror på vad du har för bindningar och hur hårt du krashar, men oftast, nej.
Lycka till!

Senast ändrad:
Känns inte att ramla, är bara jobbigt om man tappar brädan. ladda hem detention är en bra instruktions film. men de viktigaste är att ha raka armarna. Är ganska lätt att lära sig starta på wakeboard bara man ger det några försök

Finns det folk som åker vattenskidor idag?

Köttbullen, du kan aldrig ha FÖR böjda ben i starten, försök få in vikten (rumpan) över brädan mellan bindningarna i starten. raka armar och vänta med att res dig upp till båten har fått upp lite fart.

Det finns inget farligare än om bara en bindning lossar och brädan gör helikoptern på vattenytan med en knäskada som följd. Därför skall aldrig bindningarna lösa ut förrän du tokkraschar.

"Wallin", då har du nog aldrig rammlat ordentligt, för det kan allt kännas bra.

Start från brygga.
(1)´sitt ner på bryggan med wakeboarden i vattnet lätt vinklad i åkriktning.
(2) båten kör iväg och du håller i linan.
(3) linan börjar bli spänd och båten ger full gas.
(4) du håller kvar i linan och har mjuka knän och lutar dig lätt bakåt så att du inte gör faceplant.
(5) nu borde du vara uppe och glida på spegeln.

start från vatten.
(1) håll i linan
(2) båten puttar iväg tills linan blir stråckt.
(3) ha linan i mellan bindningarna
(4) båten ger fullt och du dras upp av båten du ska altså inte dra dig upp.
(5) go big!

om man gör en liten vurpa så behöver inte brädan flyga av men om du slamar hört så kan den mycket väl flyga av.

hoppas detta var till någon hjälp

den har åkt av för mig, så det kan den göra. men då sopade jag i ordentligt också, vanligtvis ska den inte lossna. och sålänge man inte håller kvar i linan när man trillar så ska det inte vara någon fara att brädan sitter kvar, har jag aldrig varit med om iallafall.

walllin sa:
Känns inte att ramla, är bara jobbigt om man tappar brädan. ladda hem detention är en bra instruktions film. men de viktigaste är att ha raka armarna. Är ganska lätt att lära sig starta på wakeboard bara man ger det några försök
Tyckte att du skrev att det viktigaste är att man har rakat armarna innan man åker. :P

Även om jag kör med bindingar som kräver glidmedel för att man ska få i fötterna eftersom de är så tighta och spänner dem så mkt det går så lossar fötterna förr eller senare. Gör du ett ordentligt hopp i 23 mph och tåsidan skär i vattnet så sitter inte brädan kvar på fötterna...

Känns inte att ramla??
Jag har fått hjänskakning, näsblod, sträckta ledband/korsband... Brorsan spräckte trumhinnan...
Satsar du och ramlar så gör det ont.

När du ska upp:
Ha brädan vinkelrät mot båten, armarna avslappnade på utsidan knäna, linan i händer mitt över brädan. När båten börjar dra så drar du in hälarna till rumpan så att brädan vinklas ned lite. Ifall du har brädan i mindre vinkel jämfört med vattenytan planar brädan lättare. Glid tillsammans med brädan i båtens riktnings tills du får lite fart, försök inte starta på platsen du sitter i vattnet. Tryck inte med benen, dra inte med armarna, låt båten gör jobbet.

Skaffa detention, jag tycker iofs higher education är bättre och annars är väl "the book" state of the art numera.

Börja med att köra i hastigheter du är behaglig med. Ligger du i 17 mph ska det inte behöva göra så ont när du krashar. Ha kort lina när du kör långsamt så att du kan hoppa och landa i andra vågen. (Dock får du ge det ett par försök innan du kommer ha tekniken inne för att lyckas med det.) Gå in på t ex www.wakeboarder.com och lär trick tips om "progressive edge" så ska det nog gå bra.

Roos

Jag reser mej direkt. Jag reser mej innan båten har fått upp sin fart (då menar jag att jag är uppe med brädan vänd). Då blir det också lättare att komma upp i lägre farter eftersom man inte kräver lika mycket av motorn, har kommit upp efter en 8 hk som gick i ca 5-6 knop med mej efter (fast det blev inte mycket åkning, bara kämpning för att hålla sej uppe:P ).

Nosskire sa:
Hmm... Trodde man startade med wakeboarden i färdriktningen direkt jag :/... Men det gör man alltså inte? Kan vara bra att veta då jag ska ut och inviga wake'n imorgon... 12 grader i vattnet :D

Vad hette filmen? detention? http://www.imdb.com/title/tt0321997/ ????
=P "Plot Outline:
A heroic high school teacher leads a band of students trapped in school by violent drug-runners."

Men man vet ju aldrig, som man brukar säga...

Sådär. Kom upp på 3:e försöket och sen var det inga problem att starta längre :)

Åkte 2 timmar igår i 14 gradit vatten i Fagerviken som ligger vid kusten mellan Uppsala och Gävle.
Det var första gången jag åkte wakeboard, lyckades sätta någon halvdan 180 och trixa lite men inte mer, hade lite svårt att få fart på switch åkandet början men det blev bättre desto längre tiden gick.

Jag trodde att wakeboard skulle vara mycket mer likt snowboard. Hände 2-3 gånger att jag låg på ryggen och tänkte vafan händer där... När jag försökte åka aggresivt på wakeboarden så försökte jag kantställa relativt mycket, det som då hände (visade filmerna jag tog) var att jag tröck för mycket med mittendelen på waken'n. Dvs den fenan kom ovanför vattenytan och då släpper det såklart.

Finns det några wakeboards som har med "grepp" där man kan åka lite aggresivare? Förstår inte varför den inte har mer fenor än vad den har :S... Givigtvis blir det svårare att snurra men jag vill snurra i lugten och inte på vattnet... Är ju fusk att bara trycka runt den.

Annars vad det helt okej! Ska nog lära mig en del i sommar!

Asså jag tycker det är lättast att starta från brygga. (om den är hög) men efter ett tag så blir det även lätt i vattnet om man tränar.

Sen tycker jag att det beror på vilken wakeboard man har, därför min är ganska gammal och svår att starta med i vattnet, medans min kompis är nyare och lite smalare och lättare att starta med i vattnet.

Alltid helt raka armar..Du ska inte använda armarna för att dra dig upp utan båten ska dra upp dig. Det är mycket lättare att komma upp om du ser till att ha nosen på brädan över ytan istället för att sitta på tvären som du gör när du flyter. Vrid upp nosen och när båten börjar dra ska du sitta på huk. VERKLIGEN sitta på brädan, försök inte räta upp benen innan du har tillräckligt med fart och flyt för att komma upp. De flesta brukar få obalans när dem drar iväg men det är bara få in känslan och nöta lite.

Du kan starta på en mängd olika sätt när du åker wakeboard men lättast är ju det som folk har skrivit ovan.
Du kan även gå upp i åkriktningen direkt vilket är lite svårare och kräver lite balans. Sen kan du också gå upp på det "normala" sättet utan att vrida om brädan. Du kan i stort sett åka hur långt du vill på "snedden" och vrida om den när du känner för det.

Tillbaka
Topp