Ögonvittnesrapporter efterlyses!

Backside

Aktiv medlem
Var finns snön? Jag efterlyser "ögonvittnes-rapporter" från alla bummare nere i Europa.

Vi åker ner den 22/12 och har siktet inställt på orten med mest snö. Jag sitter och scannar igenom alla "snödjup-sajter" jag känner till och kollar webbkameror överallt. Tyvärr är det så att de inte säger hela sanningen om hur förhållandena verkligen ser ut som ni vet.

Enligt prognoserna är det snö på väg in och jag skulle gärna vilja ta del av era hurra-rop och hur mycket er ort får så att vi vet åt vilket håll vi ska styra på vägen ner.

Kan meddela att det TOKSNÖAR i Schweiz nu ner till 1400 höjd där jag befinner mig. Och vi snackar stora flingor

dsc00024dx9.jpg

dsc00025vu5.jpg

//H

Edit: Kassa bilder men kommer mer ikväll så ni kan jämföra...

Senast ändrad:
Sorry inga bilder. Var för mörkt när jag kom ut från min grotta. Men det forsätter dumpa. Ligger 10 cm i byn nu. Tar bilder imorgon. Ryktet säger 30 cm på 2400 m...

//H

Så här är läget just nu då:

dsc00027cr1.jpg

dsc00028ay1.jpg

Och det skall komma mer snö här under dagen oxå. Återkommer senare.

//Hasse er vägvisare på 1400 meters höjd.

Jag håller med Peter, vänta att bestämma vart ni ska åka så sent som möjligt. Det gäller egentligen alltid och speciellt nu i år när det är så jevvla kasst med snö.

Kul med snö i Andermatt Hasse. Det verkar som om La Grave faktiskt har hyfsat med snö för en gångs skull. Webbkameran från mellanstationen på 2400 brukar mest visa en massa sten så här års men nu ser det ju ganska vitt ut:
l_2400.jpg

Hasse. Det ser ju alldeles uuunderbart ut! Tack för de fina bilderna!

Glisseur. Vi kommer vänta in i det allra sista med att bestämma ort. Vi åker husbil ner så det innebär att vi tar A7-an genom Tyskland. Det är väl först när vi börjar närma oss Alperna som vi behöver ha koll på om vi ska hålla höger eller vänster...

Trevlig chrtur, är det MonteRosa du ser?
Verkar som det ska dumpa rejält imorgon + fram till lör morgon...

/ Been

Tack för det chrtur, nu känns det mycket bättre! (tittar ut på Norrmalmstorg i Stockholm halvklart och +10)

Vi ska ner till MonteRosa 26e jan, måste bara bli mycket snö i år efter 2 mindra bra år då vi fått boka om i sista sekund!

/ Been

Ja här på 1400m höjd så snöar det idag eller det har gjort det sen igår kväll. Kommit 30 cm i byn hittils.

dsc00029jd7.jpg

dsc00030pb5.jpg

Och här sitter jag med en fot som inte funkar att åka med än och inget bybo bevis så jag kan köpa liftkortet billigt.

Har tydligen kommit 30 cm mer uppe på berget än i byn så det ser bra ut.

//Hasse

Edit: Snöar fortfarande.

Senast ändrad:
Hasse sa:
Och här sitter jag med en fot som inte funkar att åka med än och inget bybo bevis så jag kan köpa liftkortet billigt.
Nä jag är inte bitter jag. Nä inte det minsta! Jag unnar dom där jävla schweiziska fjollorna att få åka puder jag. Nädå, jag är inte bitter.

Någon som har rapporter från Argentière/Chamonix? Ska dit vecka 4 och börjar bli lite småorolig för snöläget, bör man oroa sig än?

/Maria

Kolla på internet. Jag länkar två sidor som jag själv håller koll på. Ska också till Chamonix den 5 januari och känner att det måste bli snö nere i byn också. Det är ju snö högre upp men hur bra den är vet jag inte tyvärr. tror att det kom lite snö idag dock.

www.compagniedumontblanc.com/webcams.php
www.chamonet.com/webcam/chamonix/23

Magnus

Innsbruck i Österrike har runt -8 grader och snöfall vid tillfället.

google kan hjälpa dig för bilder.

Still snowing here,, Men i och med att jag har satsat på snödansen nu så får ni inga bilder förrän imorgon??

//H

Senast ändrad:
Verkar som det råder liknande förhållanden på de flesta ställen i västra delen av alperna. Var i verbier igår och körde sönder skidorna i pudret, som saknade bas. Här i chamonix skall det ha snöat en aning mindre, enl folk som turat upp på le tour.

Härligt chrtur!
Mer av dina inlägg efterlyses! Kanonhärliga bilder. Var det någon bas att tala om eller blev det en tur till din lokala skidverkstad efter åket?

Hasse sa:
Still snowing here,, Men i och med att jag har satsat på snödansen nu så får ni inga bilder förrän imorgon??

//H
Måste bara få fråga vart i Schweiz du befinner dig?? Jag ska till Engelberg v.3 och hoppas att det snöar mkt fram tills dess, och dina bilder såg ju lovande ut! Hoppas foten blir bra! ;)
Peace!

Den här tråden har jag skapat utifrån vad jag ville ha reda på - nämligen var det finns snö över julen. FF's fråga rör en hel säsong och hjälper fler under en längre tid.

Till moderator; kan man slå ihop den här tråden med FF's då jag tror att det finns fler som kan dra nytta av att den här tråden lever längre än till julhelgen. Kanske är det också så att folk kan låta bli att skriva oväsentligheter.

Vi (b-crew), àkte ospàrat med pontoonerna vid col de mines har i verbier hela lordagen trots massa turister. Haller inte helt med tidigare talare gallande snotillgangen. Lite mindre nu, men da sa var det sakert 60cm sno vid attillas och lac de vaux. MKT trevlig andra dag for sasongen. BTW: de som sager att man inte kan aka pontoon i pisten suger pa att aka.

/B-crew, (jag, c-note, skribble + diverse rumskamrater och groopies).

PS; Hasse och Tobbe, nar kommer ni och valdgastar var stekiga lagenhet?

Någon som är nere i Chamonix/Argentiere och kan tala om hur åkningen är. Såg på nätet att dom har börjat öppna Les Grands Montets lite smått idag.

/Magnus

Det stämmer, GM öppnade idag och vi var på plats. Trodde själv det skulle bli en dag med pist, men oj vad fel det antagandet var. Ingen bas, så skidorna fick äta rejält med skit, men vi ägnade hela dagen åt att spåra upp det fina fasta pudret som var något skarigt på vissa ställen. Men i det stora hela, en riktig bra öppningsdag och en lovande bas för säsongen.

Låter helt underbart. Tack för den informationen FF. Ett litet ljus tändes i detta mörka, blöta sverige. Ska dit den 5 jan så hoppas att det hinner komma lite mer innan dess.

Någon som är i valdisere? Är det mycket snö nu? har kollat på deras hemsida, de ska ju vara 40-20 cm, räcker det för att få en bra åkning?

Nu bryts högtrycksperioden i alperna. Här i Chamonixdalen fick vi skåla in det nya året med regn och glädje. Nederbörden har fortsatt idag och ska göra det nån dag till. Sedan rullar det in ännu ett lågtryck som bör ge nederbörd (se http://meteo.chamonix.com/MetPreE.php för mer exakt info)

Äntligen!!

Senast ändrad:
Kom hem från Ischgl idag efter att ha tillbringat en vecka där. Strålande sol hela veckan men dessvärre inga snömängder. Mycket grus i backarna. Jag kunde däremot inte låta bli att åka lite ospårat och brädan fick ta en hel del stryk... Sista natten ösregnade det.

Tillbaka
Topp