[RR] Öppningsdagen på Grand Montets

Peter_K

Medlem
I lördags var det dags att sätta sig i bilen och åka mot Chamonix för premiärdagen. Fransoserna hade äntligen fått lite fart på de där rackliga metallkonstruktionerna som de kallar för liftar så det var dags att kolla hur mycket snö det egentligen kommit de senaste dagarna.

Jag åkte dit och förväntade mig att åka isig pist med någon enstaka möjlighet till lite bredvid-pisten-åkning för att köra sönder skidorna. Verkligheten visade sig bli något annorlunda.

När vi kommit upp på berget visar det sig att det finns väldigt mycket ospårade ytor. Vi är först lite tveksamma, det måste vara nåt lurt med det här. Snön är kass? Det ligger massvis med sten precis under? Ett teståk visar att vi behöver inte oroa oss alls, snön är lätt och fluffig och vi går inte igenom ner till stenarna en enda gång.

img2848uj0.jpg

alpvalp drar på i en ravin. Andra åket här, första var för bra för att stanna och fota...

img2857fj8.jpg

Förvånansvärt mycket snö på sina ställen.

img2867qd1.jpg

FF på samma ställe.

img2876db3.jpg

Bara våra spår på bilden :)

Efter att ha spårat en hel del på Lavancher-sidan (som egentligen heter nåt annat som jag glömt just nu) drog vi oss bortåt Hersen för att se vad som erbjöds där.

img2886fn2.jpg

Paus halvvägs ner för att kika på spår (och vila benen :)

img2888yc5.jpg

annakarinsomfan njuter av livet.

img2891rd2.jpg

Kelly trivs i snön under Hersen.

img2893qk4.jpg

En bit kvar till mellanstationen...

img2894pv5.jpg

Kelly är snäll mot fotografen och åker längs med de redan lagda spåren.

img2896dq5.jpg

Mina spår, Bochard:en i bakgrunden.

Allt som allt, en väldigt väldigt mycket bättre dag än jag förväntade mig. Som synes finns det alltså en helt OK bas med snö i Chamonix nu, men det är inte mer än så. Mina kanter var inte pigga efter den här dagen, det var betydligt fler än en gång det lät otäckt från skidorna... Inget som inte går att laga förhållandevis enkelt dock.

Senast ändrad:
Trevligt trevligt! Se, snön kommer i år också. Jag är avundsjuk, men jag antar att ni har förtjänat svängarna... ;)

Om du med förtjänat menar att vi offrade en del stålkanter och belag för att blidka klippor-och-sten-guden så har du helt rätt.

Ja, vilken dag! Jag hade helt glömt bort att du fotade.. Och detta är bara början, i vinter ska det skördas puder så det står härliga till! Ser fram emot nästa dag, Peter.

Edit: Angående förtjänat, fick ut mina skidor från verkstan först idag, och 40 ojrosar gick det på.. men det var det värt!

Senast ändrad:
Fråga kolon, är [RR] den nya betäcknigen för jänkarnas TR's, dvs. trip-reports? Står det måhända för resereportage? Det känns nästan som att det kan få hänga kvar!

Ruskigt trevligt att du vill lägga upp detta, hoppas skidorna är lättpreparerade inför nästa fotosession!

Rese-Reportage eller Ride Report, välj det som känns bäst beroende på hur anglofierad du känner dig just idag.

Jag väntar otåligt på vad folket i övriga Alperna hittat på :) Ryktet säger att Mont Fort i Verbier öppnade också i lördags, där borde funnits en del skapliga foto-tillfällen.

[RR]-beteckningen är kanon. Ytterligare ett skitsnacks-filter.. ;)

Förtjänat, jag tänkte mest som att ni har slitit ihop pengarna i höst och inte köpt en trisslott. ;) Själv tycker jag att jag förtjänar samma lycka i och med alla j*vla tentor men det tycker visst inte CSN.

Ja det var en bra öppningsdag - vi väntade oss inte lössnö, så det blev en positiv överaskning. Tack Peter för att du dokumenterade dagen till eftervärlden.

Ska jag dra upp idag igen kanske?

Ja, det var en härlig dag! Passande med en extra lökig bild av mig :-). He he. Jag hittade en hel del sten om sanningen ska fram, men som FF säger, det var det fan värt!

Dr_Snow sa:
Förtjänat, jag tänkte mest som att ni har slitit ihop pengarna i höst och inte köpt en trisslott. ;)
Såvitt jag vet är det bara FF som slitit hela sommaren och halva hösten i Sverige. Övriga deltagare bor (och jobbar) permanent i närheten.

alpvalp sa:
Ska jag dra upp idag igen kanske?
Hörredu, sånt där vill man inte höra när man sitter på kontoret ;)

spOnkan sa:
YEAH, mer RR på freeride.
Kul att du gillade bilderna. Jag hoppas också på mer sånt här, från alla medlemmar.

Senast ändrad:
Tackar før detta inlægg. Betyder væl att det ær dags att dra ned då. Skall bara støka øver lite jul och annat først.

Rock On. Mr D.

Tillbaka
Topp