[RR] Det är skapliga förhållanden i Alperna nu...

Peter_K

Medlem
För en vecka sen hamnade jag och några brädåkare i skogen i Courmayeur. Nån hade sagt kvällen innan att det kommit en del snö här, vilket visade sig vara helt rätt.

R på en linje vi hittade i skogen.
IMG_1041.jpg

Det var rätt varmt så snön blev tyngre under dagen. JanN ser ut att trivas rätt bra ändå.
IMG_1044.jpg

Jag vet inte vem det är som åker här, svårt att se...
IMG_1053.jpg

Efter lunch hittade vi ett område där det fanns lite mer yta att åka på, och vi fick dessutom ha snön för oss själva.
IMG_1056.jpg

Vi höll oss mest på låg höjd i skogen, snön var rätt läskig högre upp i systemet (suckade och satte sig när den belastades). Men med tanke på förhållandena vi hade så kändes det inte som att vi missade något :)

I lördags bar det av igen, fast nu till annan ort där det också finns skog. Träd är bra att ha när det är dålig sikt. Nysnön var fjäderlätt och underst lurade ett lager stenhårt frusen snö som man slog igenom till när man minst anade det. Fostrande förhållanden helt enkelt :) Efter lunch hade det kommit så pass mycket snö att det i princip inte hände mer. Istället fick man stå ut med faceshots och annat sånt jobbigt...

Fullt med folk och grymt långa liftköer var det här.
IMG_1077.jpg

alpvalp trivs i skogen.
IMG_1088.jpg

Kul lekplats.
IMG_1081.jpg

Lagom när kameran åker fram hittar jag ett av få ställen där det inte är så mycket snö.
IMG_1089-1.jpg

Vi hade det här stället för oss själva hela dagen, bara våra spår här. alpvalp syns i mitten om man tittar noga :)
IMG_1096.jpg

Två skapliga helger som sagt. Snödjupet nu är ungefär motsvarande det som var i mitten på februari förra året...

man blir inte sugen av att se detta, nejnej! vi har en väldigt härlig vinter här i stockholm också :):):):)

Ja, det är bara att gratulera herrarna til en fin helg! Tur för er att jag ska till åre och åka puder till helgen, annars hade kommit ner och våldgästat er.

Jaja ... de där bilderna kunde lika gärna vara tagna i Hundfjällets branta hang ... de kom en del snö efter att du åkt hem.

Avundsjuk ...öhöh ...
/MM

Fint och ett hett tips är att återigen blicka mot Italienska sidan ;)

Vårt bidrag till leken....

spirit04.jpg

Nu vräker regnet ner i Genève och det är 3 grader varmt. Det borde betyda en del mer snö...

chrtur: Snygg bild :) Vad betyder Caduta?

Andra dagen regnet vräker ned här i centrum och min otroliga slutledningsförmåga säger samma sak som din ;)

Angående "caduta" så betyder det "fall" och har att göra med några interna skämt på ett annat (pst.... mycket roligare och trevligare) forum. För den intresserade?

Legenden är att Chrtur och Paolo75 fick för sig att söka efter det magiska isfallet i helgen, men att de aldrig återvände till byn. Kläderna blev vita, skägget odlades långt, ögonen blev hårda som is och maten bestod av vad skogen kunde ge.... Detta gjorde att yxorna och kläderna lämnades hän så att vi blev ett med naturen och klättrade fallet nakna och helt enkelt med våra grova händer...

Vid säsongens slut så återvände vi som otroligt starka alpinister och folket i byn blev helt förundrade. Inte nog med det så hade nu Paolo75 tagit skepnad som Gandalf den vite.....

spirit01.jpg

spirit02.jpg

spirit03.jpg

spirit05.jpg

A presto....

trevligt! Själv tittar jag ut genom fönstret på jobbet, kan väll uppskatta snödjupet till max 1 cm

Tillbaka
Topp