Avalung så funkar det!

• Trådstartare Trådstartare MikeMike
  • Start datum Start datum
Avalung så funkar det!
Men är väl fortfarande så att fler som överlever med ABS säck än Avalung? Eller har jag helt fel där? Och att du måste åka med munstycket i munen hela tiden?

//H

Avalung så funkar det!
Tycker han ser ganska kort ut. Med tanke på snöläget i E-berg så kan han inte vara längre än 3 dm ;)

//H

Avalung så funkar det!
Jag köpte mig en BD Covent 32 med Avalung i julklapp till ett hyffsat bra pris och jag är nöjd hittills. Ryggan är helt okej, skönare än de DaKines jag testat, kanske lite väl hög, men den rymmer ju minst 14 thailändare om man pressar lite... När man åker med ryggan sitter den där den ska, och om man drar fram slangen (nej, den blå som man skall andas i... ;-) ) när man känner sig lite osäker så är den inte ivägen, bara lätttillgänglig. Det går alldeles utmärkt att ha munstycket i munnen, det är lätt att hålla fast det i munnen och det är lätt att andas i det.

Enda negativa är väl att man ser ut som ett jävla fån om man råkar glömma bort att plocka in den när man glider tillbaka till liften... Hade varit och kört lite i grytan och traverserat tillbaka genom skogen (får man felbalans där och ramlar kan man ju kvävas om huvudet hamnar neråt, hehe) i Ramundberget och jag drog fram avalungen för att se hur det var att åka med den. Till min förvåning ser jag hur alla i liftkön står och glor på mig då jag kommer glidandes längs vägen tillbaka till liften... Jäklar vad jag och mina polare skrattade åt det hela!

Avalung så funkar det!
Jo men du måste väl fortfarande ha den munnen när du åker eller?? Och hur skönt kan det vara i 1500 fallhöjd?

Avalung så funkar det!
Näe, jag tror faktiskt inte man behöver ha den i munnen... Den är så pass lätt att trycka dit, och slangen är ju som ett sugrör med veckfunktion så du man ställa in den jäkligt bra och sen stannar den där. Jag ska ta och testa och åka lite med skiten i munnen och se hur det känns... Att andas lugnt och sansat går skitbra, men jag vet inte hur det är när pulsen och andningen ökar. Jag återkommer om det!

Avalung så funkar det!
jo men om du blir begravd så lär du ju inte få dit munstycket till munnen eller hur? Så då måste du ha den i munnen hela tiden

Avalung så funkar det!
Jo, det går tokfort att trycka dit det. Du har ju munstycket 5cm, max 10cm från munnen så det är bara att antingen suga in det med munnen eller göra en snabb rörelse med handen. Jag är säker på att man hinner det...

Avalung så funkar det!
Hmm då jag har åkt med en liten lavin så är jag ganska övertygad att det är sjukt svårt att hinna göra det. Man fick panik och jag skulle inte ha hunnit få upp handen och tryck in den i munnen är jag ganska övertygad om. Vet hur svårt det är att försöka att hinna rycka i ABS-säcken. och då böhver du bara göra en sak så. Och har du hamnat i lavin så lär det vara kört. Men detta är ju bara som vanligt mina åsikter. ABS har ju räddat flera liv än Avalugn än så länge. Men om man kan suga in den med munnen så är det ju sjukt bra.

//H

Avalung så funkar det!
Själv har jag bara lite erfarenhet ifrån lite lätta drivor som har släppt men som jag hunnit åka ifrån så jag har ju def. inget att komma med, men... Jag tror att man teoretiskt har tid om man hamnar i en flaklavin eller likande där man glider uppe på i början, men om det kommer slushmoln är det antagligen sjukt svårt.

Det kanske inte är så mycket sugande, mer en sköldpadsliknande rörelse... Tror däremot att det är bättre att använda handen/händerna och få upp dem som skydd för ansiktet om det redan är kört.

Avalung så funkar det!
Varför skulle det ta längre tid att flytta sätta munstycket i munne jämfört med att dra ABS hantaget. Jag tror att jag måste göra ett test och filma den, helt enket en dulle mellan avalung och ABS och se hur många milisekunder som det kan skilja mella dom.

Sen har vi alla en ren reflex mässig rörelse som är till för att skydda ansiket och luftvägar vi fara, så händerna åker automatiskt upp mot ansiktet vid fara.

Däremot om man är falskärmshoppar så har man kanske en refexmässig rörelse att dra i ett snöre vi fara ;-)

Mikko

Avalung så funkar det!
såg nått program om det på discovery, för rätt länge sen.

dom grävde ner en person så satt han där och dom gjorde massa tester på honom, det är allt jag minns :)

Avalung så funkar det!
Måste ju vara svårare att sätta in munstycket i munnen i panik än att dra i utlösnings handtaget till ABS-säcken. För då är det två saker som skall klaffa samtidgt. Skilre förmodligen inte så mycket i tid att föra upp handen till munnen eller till handtaget. Men sen kanske det kommer till problemet. Sen borde väl första reflexen vara att försöka att ta sig ur lavin eller?

Känns som om man vill vara säker så åker man med munstycket i munnen hela tiden. Och hur kul är det? Någon som har provat?

//H

Avalung så funkar det!
Hmmm, om du alltid åker med munstycket framme så blir det ingen större skillnad mot ABS:ens handtag.

Dock använder de flesta sina avalung så att de bara tar fram munstycket just när de ska åka en sluttning som de är tveksamma på. Då tycker jag att det vore allra bäst om det fanns en liten skylt på munstycket som sa: "Om du läser denna text är du redan på fel plats vid fel tid, vänd!"

Det är inte där den stora skillnaden i de olika systemen ligger. Se det så här, vad är bäst att inte hamna under snön överhuvudtaget eller att kunna andas där?

ABS:en är det enda system som förhindrar att du inte hamnar under snön. Det har till och med bättre överlevnadsstatistik än transceiver, spade och sond. I och med att man "flyter" i lavinens övre del så minskar också risken att slås ihäl. Man måste dock ha transcevier på sig om ABS-systemet skulle fallera. Det har ingen inbyggd sökfunktion.

Avalungen fungerar så att det fördröjer den kritiska perioden där de flesta omkommer, mellan 18 och 35 minuter efter det att man blivit begravd. Med Avalungen så beräknas det stora droppet komma efter 90 minuter. Dvs, man får betydligt mer tid på sig att bli hittad. Tyvärr förhindrar avalungen inte att man blir begravd och den skyndar inte heller på sökningen.

Avalung så funkar det!
Tack centralbyrkraten. Då är förstår jag lite mer.

Så då gjorde jag rätt då som köpte en ABS säck med andra ord ;) För vem vill hamna nere i en lavin. Eller i en överhuvudtaget så ;)

Eller det bästa vore då med en ABS-säck med Avalugn i då kanske?

Så klart du ska ha munstycket framme när du åker. Sen så härnere i alperna så är det en övervägande majoritet med ABS säckar jämfört med Avalugn. Är det jag funderar mest över då detta är ett folk som gärna köper det som fungerar bäst.

//H

Edit: Kan det vara så MikeMike säljer Avalugn eller? ;)

Senast ändrad:
Avalung så funkar det!
Ska det inte stå det samma på ABS hantaget om du sätter dit hataget så är du på väg mot fel ställe, vid fel till fälle! Eller skapar ABS en magisk aura runt åkare som beskyddar dig från att åka på fel ställe vi fel tillfälle ;-)

Avalung så funkar det!
centralbyrakraten sa:
Glöm inte "studip line" bara.

Desto mer säkerhetsprylar vi hänger på oss desto större risker tar vi...
Så sant så.. Ska kanske skida stupid line nu då. Har ju kommit puder här så man får väl se upp för alla puderkåta skandinaver som skidar utan hjärna nu då ;)

//

Avalung så funkar det!
MikeMike: Skillnaden är väl att handtaget är framme hela tiden om du har satt på handtaget till skillnad från Avalugn ;)

//H

Avalung så funkar det!
Vist säljer jag bland annat Avalung i butiken och men vad säljer centralbyråkraten tro... ;-)

Avalung så funkar det!
Jo jag förstod nästan det när du gör som reklam för Avalugn. Vi säljer bägge. Eller vi har bägge men är bara ABS som säljer så ;)

//H

Avalung så funkar det!
Hasse, det finns ju ingen som hindar dig från att han avalung munstycket frame eller hur!!? Sen kan jag inte tänka mig ett roligare skämt än att rycka någons ABS i lioftkön eller i kabin ;-)

Tillbaka till det som är viktigt, jag har aldrig påstått att det ena är bättre än det andra, använd det som du tycker känns bra men framför allt använd hjärnan!

Over and out....

Micke

Avalung så funkar det!
Näe Mike, det är inte samma sak eftersom du har handtaget på under dagen eller i alla fall från det att du kliver av liften. Dvs inte när du fattar beslutet om du ska åka just en farliga sluttningen som det blir med avalungen.

Avalung så funkar det!
Appropå abs, nån som känner till nån butik i Stockholm som säljer dessa? Skulle vilja kika lite på säckarna och se om dom verkar bra...

-Micke

Avalung så funkar det!
MikeMike sa:
Vist säljer jag bland annat Avalung i butiken och men vad säljer centralbyråkraten tro... ;-)
Kurser, inte ABS -säckar. Det vet säkert du men kanske inte andra på forumet.
Sen är det väl bara att konstatera - det är farligare att ligga under snön än att vara ovanpå.
Alltså hellre ABS än Avalung för min del, om jag måste välja. ( jag har lite klaustrofobi)
Börja sälja de också Mike, vetja.
Tror faktiskt att det kan vara en fördel med Avalungen att man aktivt måste stoppa den i munnen. Man stannar till och tänker.

Avalung så funkar det!
Har inte fått tag på någon bra leverantör på ABS säckar än som kan ge ett vettigt pris till oss på dessa.

Avalung så funkar det!
Nej dom är ju sjukt dyra tyvärr. Kring 6000 härnere för 30 L Och då är vi i snitt 20% billigare än Sverige så.

//H

Avalung så funkar det!
Vårt älskade/hatade SportConrad säljer ABS för 399 eur.

Själv säljer jag kurser i lavinsäkerhet.

Ska man jämföra kunskap så att man kan helt undvika att hamna i laviner mot en massa säkerhetsprylar som ska försöka reda ut situationen när man sitter i skiten, då ger nog en lavinkurs mest överlevnadschans för pengarna.

Avalung så funkar det!
centralbyrakraten: Det är väl den gamla Dynfit säcken dom säljer har jag för mig. Nya Escape har dom inte än iaf. Är ganska stor skillnad på vikten från den och dom gamla.

//H

Edit: Kurs är ju alltid prio 1. Annars så är det ju bara dumt att lägga ner pengar på skidåkning(offpist). Ingen kunskap lär ju betyda 90% chans att man kan dö lättare eller nåt sånt.

Senast ändrad:
Avalung så funkar det!
Helt rätt, så här skulle jag prioritera mina pengar:

1. Kurs
2. Transciver, spade, sond
3. Avalung eller ABS

Avalung så funkar det!
Såhär skulle jag prioritera:

1.Längre tid för skidåkning för att kunna välja dag, få chans att uppfatta varningstecken
2. Kurs
3. Böcker
4. Utrustning

( jag säljer varken det ena eller de andra)

Avalung så funkar det!
AvalungShoulder.jpg

http://tetongravity.com/forums/showthread.php?t=72175

varför bara välja det ena sättet? ;)

dock går ju erfarenheten före utrustning som nämns här ovan!

Avalung så funkar det!
Jäklans... Det är ju klart mycket status att åka runt med ABS, 6500-7000:-... Nu kommer J. Lindebergs försäljning sjunka drastiskt då alla jibberkids här i Stockholm köper ABS-ryggor istället. ;-)

Det som tilltalar mig med Avalungen är att det är en vanlig ryggsäck som funkar riktigt bra som ryggsäck, men som för några extra hundralappar kan rädda ditt liv om det kniper.

En Dakine-rygga kostar runt 100:-, en Osprey 26-liters kostar 1300:- och jag köpte min BD Avalung för 1500:- på Go Sport då det var rea. Det tycker jag är helt okej!

Tillbaka
Topp