Kan K2 Phat Luv 06/07 vara något att ha?

Mountain_Man

Aktiv medlem
Min dotter som är 15 år och väger omkring 45 kg behöver ett par kompetenta utanförpistenskidor i vinter. Egentligen är jag inte speciellt förtjust i konceptet tjejskidor, men är man en lätt tjej kanske det är helt rätt.

Hon stod första gången på alpina skidor vid fyra års ålder och hade då redan åkt längdåkning några år ... Har åkt omkring 10 dagar alpint varje vinter, mestadels i Sälen/Trysil. Kör tekniskt mycket bra (bättre än mig) och håller hög fart med rent skär utför de flesta sluttningar. Hon fick förra året ett par begagnade racelagg av slalomtyp, ett par skidor hpn behärskar fullt ut i pisten, men de är mer än värdelösa i tuffa offpistförhållanden (bristande skare, kartongsnö, blötsnö och liknande skojigt).

Vår tyske vän Conrad har förra årets modell av K2 Phat Luve till bra pris. 349 Euro med Dynastar PX12. Finns i kortare längder och jag funderar på ett par 160 cm, eller ska man gå ända ned till 153 cm?

Till Freerides expertpanel. Är det här en intressant skida? Om inte, ge gärna förslag på något liknande.

/MM

Senast ändrad:
hur lång är hon? vad jag uppfattat så brukar man ha rätt långa skidor om man ska åka med dom i op. men som sagt hur lång är hon?

Haha ... jag tänker inte svara på hur lång hon är eftersom jag anser att det är mer eller mindre oväsentligt.

Det värsta jag vet är när någon snubbe i en skidbutik delar ut skidor efter längden på patienterna. Jag kan sträcka mig till att berätta att hon är förhållandevis lång i förhållande till sin vikt ... dvs. smal! Men skidorna reagerar inte på din längd (inte mycket i alla fall) utan på din vikt, styrka, fart och teknik.

Så lämpligt är att utgå från 50 kg , utomordentlig teknik (inte så aggresivt ...) och moderata farter (jämfört med tex Kaj och Sverre).

;-) / MM

jag hörde på Phat Luve för två år sedan. de är en roligt och lättåk skida som passar perfekt när man ska ut å surfa på snön. får man den till ett bra pris skulle jag absolut slå till. väl värd att kompletera skidsamlingen med.
parantes, så ska vi inte vara emot tjejskidor, börjar man leta finns det mycket bra att hitta. låt inte de rosa blommorn lura dig - skidan är bra!

rosand: Tackar ... hur fungerar skidorna på lite hårdare underlag (läs pist) ... går det att få till ett stabilt skär i pisten? /MM

v-larsson sa:
hur lång är hon? vad jag uppfattat så brukar man ha rätt långa skidor om man ska åka med dom i op. men som sagt hur lång är hon?
tänkte mest på det här med bärighet. men jag är ju ingen expert så skit samma.

MM, du går knappast fel med ett par Phat Luv. Det är ju f ö en av de få outpistlagg utlagda för lätta personer (...tjejer). Jag böjde på ett par 04/05:or (den gröna med blommor, riktigt snygg faktiskt) i Canada 2005. Verkade "tillräckligt mjuka". Hustrun tyckde dock dom var i bredaste laget för henne. Jag såg f ö minst två kvinnliga pistörer i CAN som körde på dom. Ta inte för korta.

/Ace DG

Senast ändrad:
Kvinnliga pistörer, visste inte att sådant existerade. Canada måte vara paradiset med torr fluffig lössnö och kvinnliga pistörer ... ;-).

95 mm är vällan inte brett, snarare allround ... vad kan då vara lagom långt, hmmm. 160 cm är nog ganska OK, och bör räcka några år. Med 50 kg ballast lär ju bärytan motsvara ett par fetingar på minst 250 cm för dig eller mig!

/MM

som nämts är midjan inte bredare än 95mm, vilket betyder att de går utmärkt i pisten, skidan är en allround typ för de som tröttnat på att carva i pisten och vill börja lära sig ny teknik och komma utanför pisten, en bra skida att börja på med andra ord (å så låter de i detta fall)
du tar dig lätt mellan pisterna för att ta dig till de mer orörda backarna.
själv spänderade jag säsongen i aspen och där är det röd pist fram till off-pisten. få ställen i värden som erbjuder op utan att späna av sig skidorna:)

enjoy!!

Vart skall ni åka?

Köpte ett par Phat Luv till tjejen då jag kände att det var oerhört mycke skida för pengarna. Köpte mer marker 11or och då kostade ett par typ 290 Euro eller något sånt.

Finns kanske skidor som är bättre men prisvärdheten är otrolig.

Dessutom så är det en skida som används av Canadensiska Cat ski företag.

Sen beror det väl lite på vilken typ av offpist hon skall åka. Är det mycke ren puder så är det givet. Är det mer uppkört och slagit så vet jag inte hur den är men misstänker att den kan vara lite sladdrig då den är rätt mjuk. Är nog ingen offpist pansarvagn.

Tex

jag tycker det kan vara värt att tipsa om völkl aura också, en riktig kanonskida för tjejer som ju är den "kvinnliga" versionen av völkl mantra.

Körde på Phat Luv i vinteras ett par dagar för att testa. Jag tyckte personligen att de funkade bra även i pisten.
Föll tillsist ändå för ett par Rossignol Scratch Girl BC, som jag varmt kan rekomendera.
Men Phat Luv är i alla fall en riktigt kul skida.

Senast ändrad:
TexMurphy: Jo, ett par Marker 11 är ju nästan gratis, känns dock som det är värt 500 extra för att få en bättre bindning. Vi åker som sagt mest i Sälen/Trysil och dagarna med fluffig lössnö är lätträknade. Men i februari åker vi ned en vecka till Andermatt och det är väl framförallt för denna vecka som skidköpet känns befogat. Iofs. kan man hitta riktigt bra linjer i Trysli också ...

Lee-nus: Kan absolut vara ett alternativ.

Soophie: Tack för dina synpunkter.

/MM

PS! Rosand har jag redan tackat ... DS!

Trysil är underskattat....

Tänkte också ta upp Auran men sen så blev jag tveksam... 50kg är väldigt lätt för att åka på en "Mantra" (Aura är igentligen samma skida)... Jag skulle faktiskt gå för den något mjukare och kanske något tristare Phatt Luv speciellt med tanke på priset.

Finns en annan skida som jag kan rekommendera Scott Rosa (förra årets tjejmodel av Scott Mission altså även den). Är en något smalare skida men fortfarande lite bredare 126/86/113. En tjejkompis kör den och kör väldigt mycke på teknik och inte så mycke på styrka, hon älskar skidan. Dock är min kompis tyngre men det spelar i det här fallet inte så stor roll då det är en mjuk skida. Kan vara så att den är mer allround än Phatt Luven och däför även skulle vara en bra Trysil offpist skida.

Tex

Hei MM!

For å begynne med en liten oppsummering så er altså datteren din 15 år, smal og lett (45-50 kg), kjører teknisk bra og fort - men ikke aggressivt.

Er enig i at høyden ikke har mest å si. Men hvis hun er såpass lett som hun er så ville jeg valgt en ski som var litt smalere til henne.
Dette fordi en ski på 90-95 mm midjemål trenger litt mer kraft enn 78-85 mm - selv om en har bra teknikk. Et eksempel kan være Miss Demeanor http://www.k2skis.com/skis/ski.asp?productid=25

Dere som sier at en ski med midjemål 95 mm er en allround ski, husk at det her er snakk om ei jente på 45-50 kg. Rent fysisk så er jenter ikke like sterk som en gutt på 15 år med samme vekt _kan_ være. I tillegg til at gutter flest kjører mer aggressivt enn jenter.

Siden hun er teknisk flink bør det allikevel være en bra ski, med en viss stivhet.
De fleste skiene på 78-85 mm midjemål fungerer overalt.
Pass på at skien ikke blir for myk, kan hun kjører på racingski så bør den ikke være for myk da fungerer den dårligere på pisten.

Om vi holder oss til Sport Conrad kunne denne her vært noe tror jeg!
http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=70001007

Völkl Attiva, den har jeg riktignok ikke kjørt på selv, men vi har hatt den i butikken, så en nærmere titt og tatt på den har jeg :)
Den er smalere og litt mykere en Aura - noe som jeg synes er helt rett for henne.
Lengden de har igjen, 156 cm tror jeg bør også passe.

Jeg er 30 kg tyngre enn datteren din, og sikker teknisk sett litt mindre flink. Jeg har stått offpiste på Salomon Pocket Rocket i 169 cm, som er 95 mm på midten. Det fungerte bra for meg, selv om jeg når jeg blir teknisk enda bedre offpiste (må få kjørt offpiste for å bli god i offpiste, ikke alltid forholdene ligger tilrette for det...) sikkert går opp 10 cm i skilengde (får som regel anbefalt lengre ski, men synes de kortere skiene er mye mer lettkjørt).

Kortere ski er enklere å få med seg "rundt svingen" - spesielt for en lettbygget jente.

Til sist:
Personhøyden vil allikevel har litt å si for skien, på bredden.
En høy person setter en bred ski enklere på kant enn en lav person. Jeg tenker da egentlig mer på lengden av leggen, fra kneet og ned, enn på den totale personlengden. Er vanskelig å forklare dette uten en tegning - så gi beskjed hvis dette ikke er helt forståeligt, så skal jeg forklare i en "skikkelig" mail, med skizze ;)
Men om jeg ikke bommer totalt så vil belastningen i kneet være større om leggen er kort og skien bred enn om leggen er lengre eller skien smalere.
Men til og med sko størrelsen har noe å si - jo større fot, jo lengre kontrollflate mot skien.

Håper dere finner et par kjekke ski til henne!

AS

Senast ändrad:
TexMurphy sa:
Trysil är underskattat....

Tänkte också ta upp Auran men sen så blev jag tveksam... 50kg är väldigt lätt för att åka på en "Mantra" (Aura är igentligen samma skida)... Jag skulle faktiskt gå för den något mjukare och kanske något tristare Phatt Luv speciellt med tanke på priset.

Tex
Aura er dameskien som tilsvarer Mantra - men den er faktisk mykere enn Mantra'n. Det er ikke bare designet som er anderledes her.
Men med det sagt: jeg synes Aura er for bred til en jente på 15 år på 45 kg, selv om hun kjører teknisk bra.

Igår kom paketet från SC. Det blev trots anelistras goda råd ett par 160 cm Phat Luv. Skidan är bra mjuk och jag hoppas att den förhållandevis breda midjan inte blir något hinder ... jag återkommer och berättar hur det går!

/MM

Hur gick det då?

Yo, alldeles utmärkt! Tyvärr blev det inte så mycket brantåkning som planerat på gund av en skada, men skidorna visade sig vara riktigt bra. Inga som helst problem med midjemåttet varken i utanförpisten eller i en isig Sälenbacke. Helt klart att även en lätt tjej kan behärska en fet skida om tekniken är på plats! Klart bra köp!

/MM

Kul att höra! Jag köpte ett par K2 Nancy till min systerdotter. Fantastiskt att se hur hon utvecklades med dessa skidor. Hon har tidigare haft en mycket bra teknik men nu kom ett "ladd" som var underbart att se. Detta gäller både i och utanför pisten. Nu vågar hon dra på i en helt annan nivå inklusive, för henne, höga dropp:-).
T-son

Tillbaka
Topp