K2 BackUp som allroundskida

jwunsche

Aktiv medlem
K2 BackUp som allroundskida
Vad tror ni om K2 BackUp som en allround telemarksskida? Jag har hittat dem till bra pris pch funderar på om jag ska slå till. Jag åker så gott som bara i pist men skulle vilja försöka komma ut på någon topptur och skulle gärna ha en skida som funkar för båda delarna. Riskerar jag att bli besviken i pisten?

Jag är 170 cm och 70 kg pch har åkt telekmark av och till sedan skidorna såg ut som turskidor och pjäxorna var av läder. Gick tillbaka till telemark på "heltid" förra året. Åker en eller två veckor om året i regel i svenska fjällen. Troligen mest pist även i framtiden.

Det är svårt att bedöma sin egen åkning, men jag tycker att jag åker hyfsat bra -- tar mig fram ganska säkert var som helst i pistad terräng. Inga större problem med branter eller is, men varierande backar med mjukare underlag är idealet. Jag åker gärna ganska fort men vill kunna göra korta svänga också, gärna utan allt för mycket sladd. Måste erkänna att det är lättare att få till riktigt rena skärande svängar när jag åker alpint, så det finns nog en del kvar att lära. En "expert" skulle säkert kunna hitta en hel del att anmärka på :-)

Förra året böev det hyrskidor (Head Monster tror jag) i år skaffade jag ett par beg Line Maverick (180 cm) och satte också telemarksbindningar på mina gamla Fisher RC4 SC (160 cm). Båda funkade bra men Mavericken kändes nog lite lång och bökig att få runt i kortare svängar. Fischern är väl knappast något att att med sig utanför pisten men riktigt kul att blåsa på med i pist. Svårare än Mavericken att slöåka på. Jag vill dock minnas att hyrskidorna förra året kändes mer lätthanterliga men det är ju ett tag sedan så det är svårt att jämföra.

Om BackUp inte är rätt val, vad skulle ni rekomendera istället?

Tillbaka
Topp