Är Rossignol 8X Oversize tillräckligt modern&bra?

Daavviie

Ny medlem
Som rubriken lyder, undrar jag om Rossignol 8X Oversize är tillärcklig bra och modern trots att den är från 2003-2004. Ska man lägga ut lite mer pengar och få en nyare skida?

Min åkstil: Pist och lite puder. Jag åker bra, har åkt hela mitt liv osv och spenderar 1-2 veckor per år i Åre. Jag är 180 lång och väger 70kg vältränad. Jag vill att skidan ska vara snabb i kortsväng samt långsväng, bra i höga farter och lite i puder. Passar denna skidan mig? Är det värt och lägga ut lite extra pengar och köpa en Völkl Supersport S5? Jag handlar såklart på sport-conrad.de.
Om det är ngt jag missat så skriv, mvh

De verkar väl funka men det kan inte vara särskilt roliga i puder om man så säger...

Edit: Det jag menar är att de är mer lämpade pist än puder...

Senast ändrad:
8x är en skön skida att köra pist med (bra teknikträningsskida)
Lagom mjuk, snabb kant till kant men med en hyfsad radie så det går att ta ut svängarna lite...

172 cm, 85kg, gillar att åka fort..

Jag skulle inte köra skidan i något djupare än 2 cm...

var på skidtestarhelg i hemsedal förra året. bästa pistskidan jag hittade där var rossignol z5.

men ska du åka puder också tycker jag nog inte du ska köpa en räserskida. släpp sargen, köp en freeride-skida och börja cpa loss över hela berget ;)

Tack för alla svar. Men jag har beslutsångest. Jag är rädd för att Rossignol skidan är för tråkig dvs inte så bra. Det känns som det är värt och lägga ut 150 euro till och få en bättre skida som är nyare(?)

Är väldigt sugen på denna: http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=70406018

eller http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=70401051

Vad skiljer alla desa skidor åt? Vilken är bäst?

Dessa testa jag i Åre: https://www.freeride.se/review/view.php?id=4086
Dom var sköna, är Rossignol skidorna lika bra som den head skidan?

Senast ändrad:
Båda dessa skidor funkar säkerligen alldeles utmärkt i piste, men så fort du kommer utanför så kommer dom sjunka som maffiaoffer på 60-talet.

Utter sa:
Båda dessa skidor funkar säkerligen alldeles utmärkt i piste, men så fort du kommer utanför så kommer dom sjunka som maffiaoffer på 60-talet.
HAHA! Den va rolig =). OnT : Jag är inte så inne på på specifika pist eller puder skidor, MEN, ett litet tips : Om du vill åka både pist och puder, men vill ha riktiga pistskidor, så borde du köpa en av varje sort, eftersom med pistskidor sjunker du igenom, och puderlagg så går det inte bra i pisten. Annars så kanske du ska kolla på dom här https://www.freeride.se/review/view.php?id=4132 dom är ju inte jättesmala i midjan, men kanske för smala för att köra +20cm puder, det går som inte att kombinera en jättebra pistskida och en medel puder i en.

Alla skidor är bra skidor. 8X är inte dàlig alls. Just detta segmentet förändrar sig inte speciellt mycket fràn àr till àr. Det är mest färg och nàgra mm hit eller dit som förändras. Hur som helst sà är allt bra i pisten och de gàr ju àka puder med dem. Om vi säger att det inte gàr sà kommer snart JockeSki och tjatar om Glen Plake i början av 1800-talet......

Tack igen, börja tro på att ross 8x är en hyffsad skida iaf. Men jag undrar om den är lika bra som HEad skidan jag länkan ovan? eller lika bra som de andra skidorna jag länkan ovan! mvh

Jag tycker väll att Head slår Rossignol. Den bästa pist skid serien jag tycker är Head Supershaper, om du vill ha en pistskida. Har prövat Ross.. Z11 och Z9 men tycker att de är sämmre.
Om du vill ha en puder skida skulle jag kanske köpa Elan 888(07-08)
Men ett mellan ting som jag tycker är bra är Head Monster 87, lite mer puder men grymt rolig i pist, eller Head XRC 800. Har åkt 800 i 2år nu tycker den är ricktigt bra i pist och klara av lite mer snö också.
Ska köpa ett par Supershaper Magnum i år och polaren ska köpa ett par Rossignol Z11. Jag har den turen att jag jobbar i en skiduthyrning så jag brukar ta med mig 2 par skidor till backen.

Fluff1 sa:
Jag tycker väll att Head slår Rossignol. Den bästa pist skid serien jag tycker är Head Supershaper, om du vill ha en pistskida. Har prövat Ross.. Z11 och Z9 men tycker att de är sämmre.
Om du vill ha en puder skida skulle jag kanske köpa Elan 888(07-08)
Men ett mellan ting som jag tycker är bra är Head Monster 87, lite mer puder men grymt rolig i pist, eller Head XRC 800. Har åkt 800 i 2år nu tycker den är ricktigt bra i pist och klara av lite mer snö också.
Ska köpa ett par Supershaper Magnum i år och polaren ska köpa ett par Rossignol Z11. Jag har den turen att jag jobbar i en skiduthyrning så jag brukar ta med mig 2 par skidor till backen.
Okej, men jag undrar lite om de laggen jag skrivit om. Så om någon vet om det är värt och köpa Ross 8x oversize, eller om man ska lägga ut lite extra och köpa några andra?

Snödjup

Tillbaka
Topp