Jibbutbildning?

mangus

Ny medlem
Jibbutbildning?
Tärnaby skidhem har idag två olika utbildningar. En snowboardlinje och en alpinlinje. Bland annat så har Janet Johnsson, Daniel Bieveson, Tommy Danielsson, Jens Byggmark, Patrik Järbyn, etc, med stor framgång gått på skolan.

Nu undrar vi om det finns intresse för en jibblinje?

Bör den riktas till gymnasieungdomar eller vara en eftergymnasial utbildning?
Varför?

Motivera gärna era svar. och försök hålla den ren, diskutera inte stavfel och annat skit utan försök hålla den ren...

Utbildningsansvariga Tärnaby Skidhem.

Jibbutbildning?
gymnasial, självklart!
Jibbing utförs FRÄMST av tonåringar, innan de kraschat sönder sitt knä/axel/rygg en gång för mkt, upptäckt storbergsåkning, skaffat fru/barn/fast jobb eller nåt annat.

Jibbutbildning?
Tja.
Det borde riktas mot jibb. Eftersom det bara finns några få sånna gymnasielinjer i sverige. Flest sökande får ni nog om ni har en gymnasial utbildning. Eftersom största delen av jibbarna är i gymnasieåldern och yngre. Men en eftergymnasial skulle cokså vara bra.

OM det skulle bli en sånhär linje, när skulle den kunna starta upp isåfall ?

Jibbutbildning?
jag tycker den bör vara en eftergymnasial linje pga nu öppnar ju kiruna sin jibb linje riksidrott å allt så de e nog inte så smart att öppna en till sån, hellre efter gymnasiet!!

Jibbutbildning?
Kan ju vara smutt om det öppnas en sån linje i Stockholm! :o)
Köra på seriös plast året om! Kan det vara något?

Jibbutbildning?
Jag tror det är mycket bättre att öppna en gymnasial utbildning då jag tror att det är vid den åldern intresset är som bäst och vid den åldern man behöver & kan utvecklas som mest.

Är nog idag ganska svårt att slå sig in i jibbeliten som no-namer om man är några år över 20. Det är inte omöjligt men troligen betydligt lättare vid lägre åldrar.

Dock tror jag inte att det skulle bli sån konkurrens mellan linjerna om dom öppnade en i Tärnaby utan snarare konkurrens om platserna på dom två linjer som då skulle finnas.

Jibbutbildning?
xzimmit sa:
Jag tror det är mycket bättre att öppna en gymnasial utbildning då jag tror att det är vid den åldern intresset är som bäst och vid den åldern man behöver & kan utvecklas som mest.

Är nog idag ganska svårt att slå sig in i jibbeliten som no-namer om man är några år över 20. Det är inte omöjligt men troligen betydligt lättare vid lägre åldrar.

Dock tror jag inte att det skulle bli sån konkurrens mellan linjerna om dom öppnade en i Tärnaby utan snarare konkurrens om platserna på dom två linjer som då skulle finnas.
Håller med, som skidåkere/jibber utvecklas man mest i tonåren så, helt klart en utbildning för ungdomar under gymnasiet!

Jibbutbildning?
när man läser detta så önskar man ju att detta hade varit under diskution för två år sedan när man själv började gymnasiet men så är nu inte fallet och då säger jag gymnasiell linje

Jibbutbildning?
tittti540 sa:
jag tycker den bör vara en eftergymnasial linje pga nu öppnar ju kiruna sin jibb linje riksidrott å allt så de e nog inte så smart att öppna en till sån, hellre efter gymnasiet!!
Håller med som fan! Detta ska vara en efter gymnasie linje!

Jibbutbildning?
vad hände med jibbing som rolig hobby.
tro mig de finns ingen "sportslig" framtid för newschoolåkning, de hoppas inte jag iaf.

många verkar däremot vara sjukt taggade på att satsa på jibbing som sport och därför kan de ju vara jevligt soft o bah dra på. det är vell vid gymnasietiden satsningen måste komma anser jag isf. inga har vell lust att börja satsa när man fyllt 20 och är oldboy?

Jibbutbildning?
Gustav_89 sa:
xzimmit sa:

Håller med, som skidåkere/jibber utvecklas man mest i tonåren så, helt klart en utbildning för ungdomar under gymnasiet!
Håller självklart med!

Jibbutbildning?
Skulle vara grymt om ni i Tärnaby skulle kunna fixa en sådan linje!

Finns bara enstaka sånna gymnasier i sverige och skulle vara grymt om vi fick ett skidgymn som kanske Skellefteå Kommun betalar så att man får gå!

Man får hoppas på det bästa!

/Aron Östman

Jibbutbildning?
Jag skulle söka utan tvekan! Go Tärna!

Självklart vore det bästa att göra en Gymnasieutbildning eftersom det är då man satsar som mest!

Senast ändrad:
Jibbutbildning?
Gymansieutbildning helt klart! =)

Det skulle vara bra att ha ett skidgymnasium (jibb) så långt upp i norr. Dom flesta är ju så långt ner, och det blir nog lättare för oss som bor här uppe att söka dit, med tanke på att det inte är lika långt.

Jibbutbildning?
bör ju riktigas till gymnasieungdommar, som ger full gymnasiekompitens.. som att gå typ media, men man går jibb

det är när man är mellan 15-20 år som man vill åka som mest och har lättast att utvecklas?
och då är de väl bättre att köra ett Jibb gymnasium?
efter gymnasiet vet man ju ungefär vad man vill göra, så en högskola för jibbers borde bli lite konstigt?

låter som ett sjukt bra initiativ!!
KÖR HÅRT!

Jibbutbildning?
Hej alla jibb fantomer!
Kiruna kommer först och främst inrikta sig mot Newschool/jibbing inom freestyle sporten med grenarna pipe-slopestyle-bigair om det senare i framtiden finns något större intresse att ta in puckelpiståkare till gymnasieskolan återstår att se. Det finns ett bra sådant i ÅRE redan nu!
Vi kommer att informera nu i höst på gymnasieguiden.se hur man söker och vilka idrottsliga krav vi har för att få komma på ett uttagningsläger våren 2009.
Vi kickar igång med skolan alltså hösten 2009!
Vi kommer att ta in ca 8-10 st per år!

/Acke

Jibbutbildning?
JonH sa:
Så jag tycker ni borde rikta denna linje som en gymnasie linje och den borde satsas ordentligt med massa utlands resor och kanske en vecka skola på vinter och resten åking eller nått i den stilen.
vad gör du om du inte kommer nånstans då och inser att du måste ha ett annat jobb?
"ja har hoppat i 3 år och gått 1 vecka om året i skolan under den tiden.
min utbildning är grundskola"

Jibbutbildning?
fridsen sa:
JonH sa:
Så jag tycker ni borde rikta denna linje som en gymnasie linje och den borde satsas ordentligt med massa utlands resor och kanske en vecka skola på vinter och resten åking eller nått i den stilen.
vad gör du om du inte kommer nånstans då och inser att du måste ha ett annat jobb?
ja typ en vecka på vintern var kanske lite överdriven;P men sen läser man ju mer på sommarn men de är så funkar typ riks snowboard i malung så man måste ju få nått skolvägs mässigt annars skulle man ju lika gärna kunna strunta i gymnasiet.

Senast ändrad:
Jibbutbildning?
hehe du kan inte hoppas på för många seriösa svar, då det är rätt många som inte börjat gymnasiet eller precis börjat och det är ju rätt självklart att dom vill gå en "jibb"linje.

sedan bör ordet "jibb" bytas ut till något lite bättre. tex newschoolskidåkningsutbildning.
jibb är ett väldigt äckligt ord

Jibbutbildning?
JonH sa:
fridsen sa:
JonH sa:
ja typ en vecka på vintern var kanske lite överdriven;P men sen läser man ju mer på sommarn men de är så funkar typ riks snowboard i malung så man måste ju få nått skolvägs mässigt annars skulle man ju lika gärna kunna strunta i gymnasiet.
men i malung läser du vell fyra år åxå för att kompensra för det du tappar på vintern... eller?

Jibbutbildning?
977 sa:
JonH sa:
fridsen sa:
men i malung läser du vell fyra år åxå för att kompensra för det du tappar på vintern... eller?
Ja precis:)

Jibbutbildning?
Annars vore det ju skojigt om Scottutbildningen i Orsa ordnade så att man kunde välja till att lära sig mer om vissa delar exempelvis hopp och park vi har ju idag en grundutbildning i hopp och park men inte mer

Jibbutbildning?
Jag tror intresset är väldigt stort. Enlig tmej borde dte bli en eftregymnasial utbildning då det ploppar upp jibblinjer lite överallt i sverige. Vore bra med en linje för oss som inte riktigt vet vad man ska syssla med efter gymnasiet, visst finns skidlärarlinjen och scott i orsa men något som är lite mer friare hade suttit jäkligt bra.
Hoppas ni får till det nu bara ;)

Jibbutbildning?
J-rockner sa:
pIsraelsson sa:
J-rockner sa:
Hatar att man är 92,a -.- Fan om man hade varit 93,a hade de varit perfekt att flytta till kiruna om man kom in.. Helvette..
blir nog att söka igen och gå om ett år för min del !
Kanske hära med. Risk att man blir skoltrött men vafan de är ju skidor vi snackar om
exakt. plus att frösta året lär bli rätt slappt. vi har ju redan läst de flesta A-kurser osv..

Jibbutbildning?
Jibbutbildning?
Borde ivart fall vara gymnasium men samtidgt som man tränar på skidor kan man plugga media typ /media/jibb blir ju inte kul när man är 30 sen och inte har någon utbildning.

Jibbutbildning?
Att utöka Tärnabys snowboardhögskola med en sektion för skidåkare skulle kännas som en passande och relativt enkel utveckling känns det som. Gymnasiala utbildningar med inriktning på "jibb" finns redan, men en högskoleutbildning saknas och om ni erbjuder något som inte finns någon annanstans så är väll chanserna för lönsamhet och stor efterfrågan (vilket jag antar att ni strävar efter) klart större.

Jibbutbildning?
H-T sa:
Att utöka Tärnabys snowboardhögskola med en sektion för skidåkare skulle kännas som en passande och relativt enkel utveckling känns det som. Gymnasiala utbildningar med inriktning på "jibb" finns redan, men en högskoleutbildning saknas och om ni erbjuder något som inte finns någon annanstans så är väll chanserna för lönsamhet och stor efterfrågan (vilket jag antar att ni strävar efter) klart större.

Jibbutbildning?
Vårat mål i första hand är att fylla de utbildningsplatser vi har för portåkarna. Med det nya skidgymnasiet så blir det svårare men det borde finnas tillräckligt med aktiva för att fylla platserna på båda skolorna. Vilket skulle innebära att våra tränare kan jobba kvar vilket vi ser som önskvärt. Kan vi inte fylla dessa platser är ett alternativ att starta en ny utbildning med inriktning på hopp och lek.

anton-g sa:
H-T sa:
Tyvärr är det så att man från staten får en större utbildningspeng från staten för utbildningar på gymnasienivå än för eftergymnasiala utbildningar vilket ger att det är mer lönsamt att ha gymnasieutbildningar då de genererar mer pengar per elev.

Själv tycker jag vi borde ha en eftergymnasial utbilding för skidåkare som håller på med samma typ av åkning som vi gör. Vårt största problem är att hitta boende, sen att hitta en tränare kan vara lurigt men som sagt, fixa boende åt 15 st elever till i Tärna och jag fixar utbildningen=)

Observera att vi inte är en snowboardhögskola , vi är en folkhögskola som har en utbildning med inriktning mot snowboard, snowboarlinjen.

Jibbutbildning?
jobbar inte längre på skolan och det betyder att det är en mindre där som tycker det är en bra ide så chanserna krymte markant.
Tyvärr.

Tillbaka
Topp