Bra program för videoredigering?

det är ett bra program om man ser till priset och användarvänligheten...jag använder själv 11 ultimate och men 12:an är ju mer utvecklad.

Jag har Pinnacle Studio 12 Ultimate och jag är helnöjd med det.
Det är så enkelt att använda, man behöver inte ens lära sig alla funktioner som i andra program, det är bara att installera och börja klippa film, så bra/enkelt är det att använda.

jag skulle inte rekommendera detta. Använde det för några år sedan men då tyckte jag det kändes väldigt begränsad. Kanske har förändrats. Någon som har bättre erfarenhet får gärna kommentera detta.

Studio 12 är lätt att använda och ulimate har magic bullet och lite trevliga effekter. Ett lite mer svåanvänt men med större frihet är sony vegas. Det är ett mellanting sedan har du adobe premiere som är svindyrt och svåranvänt om man inte är van vi adobetänket. Ja och så är det lite krångel med Mpeg formatet också. Börja med pinnacles produkter. Det går att göra mycket i dom senaste utgåvorna av studio.

de som säger att det är några år sedan de provade pinnacle, har antagligen provat de äldre versionerna, och dem var allt annat än bra...
jag har använt version 8,9 och 11 och jag kan lova att det är STOR skillnad mellan 8:an och 11:an...så dem som dissar har antingen väldigt höga krav eller så har dem provat för gamla versioner...
sen är det ju som med de flesta program att man måste jobba med dem ett tag för att kunna få ut max av vad dem klarar...

Och då är det okej? Nej, tillbaka till ämnet nu, och förslagsvis inga fler uppmaningar till lagbrott.

Du har missat att alla som skrivit om nedladdning fått inläggen borttagna och antagligen en varning i mailen eller? Hahaha.

Jaja, jag ska sluta dryga mig nu, ber om ursäkt!

Senast ändrad:
superD sa:
de som säger att det är några år sedan de provade pinnacle, har antagligen provat de äldre versionerna, och dem var allt annat än bra...
jag har använt version 8,9 och 11 och jag kan lova att det är STOR skillnad mellan 8:an och 11:an...så dem som dissar har antingen väldigt höga krav eller så har dem provat för gamla versioner...
sen är det ju som med de flesta program att man måste jobba med dem ett tag för att kunna få ut max av vad dem klarar...
Joo sant jag har inte testat dom nyare versionerna så jag kan bara tala om dom gamla.
8an tyckte jag var väldigt begränsad men otroligt lätt använt. Sen är det självklart att det beror ju helt på vad användaren har för krav på programet.
Själv kör jag på premier men det är väl för att jag fått det av skolan. Innan använde jag vegas vilket jag trivdes otroligt bra i. Vegas är det programet jag skulle rekomendera starkast! Annars är ju Premier och After Effects en otroligt bra kombination!

Pinnacle känns så B. Har gjort lite film i skolan i det och programet är överlag jobbigt.

adobe premiere e ganska schyst:) har problem att få ut saker i wide bara... nån annan som har det problemet??? (har ställt in 16:9 å allt det på exportsettings men ändå.....)
?????
-Sony Vegas är annars också ganska bra, och lättanvänt:)

433 sa:
adobe premiere e ganska schyst:) har problem att få ut saker i wide bara... nån annan som har det problemet??? (har ställt in 16:9 å allt det på exportsettings men ändå.....)
?????
Har du skapat projektet i och garanterat filmat 16:9? Annars har du ju ett problem.
Men det är det vanligaste felet jag ser att folk gör i skolan iaf.
Glömer bort att ändra till 16:9 när dom skapar projektet men ska exportera i 16:9. Vilket kan vara svårt.

FilleJ sa:
433 sa:
?????
Har du skapat projektet i och garanterat filmat 16:9? Annars har du ju ett problem.
Glömer bort att ändra till 16:9 när dom skapar projektet men ska exportera i 16:9. Vilket kan vara svårt.
ja vette fan vad problemet ligger...:( har widescreen inställningar 16:9 på bägge men det funkar ändå inte.. orginalfilmfilerna e 16:9 och går att spela upp wide.. men det kan va datan, ska kolla hur det blir hoss en kompis

Jag har använt Adobe Premiere Pro är sjukt avancerat och rätt krävande men man kan göra så otroligt mycket med det. Är värt om man orkar lägga lite tid på att lära sig. Först så gjorde jag filmen i windows moviemaker och gjorde bara vissa effekter i premier pro. Också ett bra sätt fast inte om man köpt premier pro som är sjukt dyrt, då blir det bara onödigt.

433 sa:
FilleJ sa:
433 sa:
?????
ja vette fan vad problemet ligger...:( har widescreen inställningar 16:9 på bägge men det funkar ändå inte.. orginalfilmfilerna e 16:9 och går att spela upp wide.. men det kan va datan, ska kolla hur det blir hoss en kompis
Hmm låter konstigt. Tror inte att det är datorn.
Om du har wide 16:9 på allt och pal inställt på allt så borde det ju inte vara några problem. Men jag har haft samma problem. När jag skulle få ut en annan gång.
Men jag hittade något annat kommer fan inte på vad det var. Men det var under exporterings inställningarna där jag ändrade något mer än bara just till 16:9 om det är på typ två ställen eller något. Jag skulle bara titta runt om jag vore dig och felsöka i inställningarna typ.

FilleJ sa:
433 sa:
FilleJ sa:
Om du har wide 16:9 på allt och pal inställt på allt så borde det ju inte vara några problem. Men jag har haft samma problem. När jag skulle få ut en annan gång.
Men jag hittade något annat kommer fan inte på vad det var. Men det var under exporterings inställningarna där jag ändrade något mer än bara just till 16:9 om det är på typ två ställen eller något. Jag skulle bara titta runt om jag vore dig och felsöka i inställningarna typ.
Har haft samma problem och det orsakade lite huvudbry. Men det är en ganska easy fix egentligen, man behöver bara tänka efter lite.
Under exportinställningarna antar jag att du har valt "D1/DV NTSC Widescreen 1.2" under Pixel Aspect Ratio-inställningen?
Så länge du har widescreen inställt på Frame Sizen kan du ändra ovanstående inställning till "Square Pixels"..annars gör den liksom det dubbla jobbet.
Testatesta.

Heinz_p sa:
FilleJ sa:
433 sa:
Har haft samma problem och det orsakade lite huvudbry. Men det är en ganska easy fix egentligen, man behöver bara tänka efter lite.
Under exportinställningarna antar jag att du har valt "D1/DV NTSC Widescreen 1.2" under Pixel Aspect Ratio-inställningen?
Så länge du har widescreen inställt på Frame Sizen kan du ändra ovanstående inställning till "Square Pixels"..annars gör den liksom det dubbla jobbet.
Testatesta.
Men han vill väl ändå ha "D1/DV PAL Widescreen 1.2"
Eller vad det heter. Eftersom att vi trots allt bor i sverige. ;)
Är väl kanske helt onödigt egentligen men våra film kameror använder väl pal?
Eller är jag ute och cyklar?

FilleJ sa:
Heinz_p sa:
FilleJ sa:
Testatesta.
Men han vill väl ändå ha "D1/DV PAL Widescreen 1.2"
Eller vad det heter. Eftersom att vi trots allt bor i sverige. ;)
Är väl kanske helt onödigt egentligen men våra film kameror använder väl pal?
Eller är jag ute och cyklar?
nä du har rätt:P pal ska d va ja.. annars blir det knepigt:)
men d där med square pixels måste jag testa. thankyo heinz_p:)

Ingen som nämner Avid? Avid Express är den lättaste varianten, smarta menyer, finns inga begränsningar. Nackdelen är att det blir opraktiskt att ha mindre än 2000px i bredd i skärmstorlek.

Någon som kan hjälpa mig med ett bra program för att klippa filmer?
Gärna enkelt att arbeta med!
mvh DogTown

Niklas_Borg sa:
Sony vegas är mycket bättre än pinnacle.
Kollade på det där. Grejen är att vill man ha sony vegas pro.. så får du punga ut sinnessjukt mycket pengar. tror det låg på nånstans vid 5000-5500kr...
Känns kanske lite ovärt.
Medans vegast studio kligger på en 800 för den billigaste varjanten.
Men true vegas är fett bra och lätt.
Men ska man lägga pengar så är det ju premier. Fast jag gillar time remap funktionen i vegas! Helt underbart lätt att använda:) (upptäckte den igår!)

Senast ändrad:
FilleJ sa:
DogTown sa:
mvh DogTown
Haha seriöst? Jag tror du är hjälp lös!
Vad är det för fel på min fråga??
Jag har fått många svar och problemet är att det nämns MASSOR av olika program i denna tråd!
Ville ha snabb och korekt info!
detta svarar även på Martiiins komentar

DogTown sa:
FilleJ sa:
DogTown sa:
mvh DogTown
Haha seriöst? Jag tror du är hjälp lös!
Vad är det för fel på min fråga??
Jag har fått många svar och problemet är att det nämns MASSOR av olika program i denna tråd!
Ville ha snabb och korekt info!
detta svarar även på Martiiins komentar
Läs igenom tråden snälla. Det är en lång diskussion om just den frågan du ställer.
Summering eftersom att du inte kan läsa.
Pinacle studio: Lätt att använda men troligen lite mer begränsat än dom dyrare progremen som diskuteras i tråden.
Sony Vegas: Kommer i olika varjanter men den man oftast utgår ifrån är Sony Vegas pro som kostar 5500kr ungefär. Finns även lite varjanter för runt 1200kr.
Preimer pro som är det bästa enligt mig ligger på 8000kr.
Men som sagt sony vegas är lätt använt men fortfarande kraft fullt.
Premier är inte lika lätt använt men sjukt kraftfult program...

Sådär

Tillbaka
Topp