Länkade produkter
Salomon THREAT
5 recensioner, betyg 3,6

Salomon Threat 08/09, allroundskida ?

Nkz
14 inlägg
Nkz 14 inlägg 10 år sedan

Hej!

Jag är relativt ny inom skidåkning men behärskar endå pist, svensk offpist och även lättare hopp, jag har tittat runt lite på olika skidor och fastnat för ett par salomon threat med salomon N sth 14 bindningar från sport-conrad. Skidorna kommer användas till åkning i pist , lössnö och även för att lära mig att åka i parken. Min fråga är nu om den här skidan är en bra allroundskida, och om det är en bra skida att utvecklas med!
Jag är 178cm, väger 73kg och har tänkt mig 171 i längd på skidorna.
Tacksam för svar!

Svar

jhei
382 inlägg
jhei 382 inlägg 10 år sedan

bra drag men ha köp längre än 171

general portion Citera
NPersson
38 inlägg
NPersson 38 inlägg 10 år sedan

riktigt bra allround skida, sjuuk skön i parken och en härlig uplevelse i offpisten , funkar hur bra som helst i pisten också!

The All Mighty Midget Citera
Nkz
14 inlägg

låter riktigt bra , det enda som gör mig lite osäker är att det står här på freeride att det är en junior skida? vad exakt innebär det ?

Nkz
14 inlägg
Nkz 14 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad Nkz (10 år sedan)

Ingen mer som har några åsikter ? : |

JS86
227 inlägg
JS86 227 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad JS86 (10 år sedan)

Jag skulle om jag var du satsa på en annan skida. Det är en väldigt lätt och mjuk skida som troligtvis kommer bli alldeles för klen för dina 73 kg. Kanske satsa på en Salomon Lord 177 cm istället?

Nkz
14 inlägg

Ok! låter ju inte riktigt lika bra längre, har dock läst att den ska vara ganska styv? Men det kanske ändras om jag är för tung? Så med andra ord innebär "junior" att den är gjord för lättare åkare ? Blir lite fundersam då den finns i längre längder än övriga junior skidor.

perperub
6 inlägg
perperub 6 inlägg 10 år sedan

Kan inte Rossignol Bandit SC80 vara ett bra alterantiv som allroundskida? Finns för 299€ på sport-conrad. 409€ inkl Rossignol Scratch Axial2 140 08/09. Den funderar jag själv på.

Länk: http://sport-conrad.com/index.asp?disp= … r=70006004

Mvh
Pär

Nkz
14 inlägg

Jag känner mig endå ganska säker på att det blir ett par salomon threat, jag kommer inte köra speciellt hårt med dem endå. Förutsatt att dem inte kommer bli helt odugliga för mig ?

Tacksam för svar!

Bjo-rnR
365 inlägg
Bjo-rnR 365 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad Bjo-rnR (10 år sedan)

Salomons kvalité i år har varit usel. Skidorna pajjar efter 10-20 dar om man railar mycket. Och salomon kommer inte byta ut de på garanti enligt folk på Newschoolers.

Satsa hellre på Line Anthem, Armada AR6 eller Völkl Wall med Marker Griffon bindning eller någon Look/Rossignol bindning. Salomon bindingen har dålig skistopper om skidan löser ut när man landar baklänges.
Anthem och Wall är symmetriska och fungerar sämre i pisten än AR6 med bakmontering.
Har hittils pajjat 2st skistoppers på mina STH14.

Marker griffon är den lättaste bindningen men har bara 12 din men det borde räcka för dig.

JatteJohan
16 inlägg
JatteJohan 16 inlägg 10 år sedan

Bjo-rnR :

Salomons kvalité i år har varit usel. Skidorna pajjar efter 10-20 dar om man railar mycket. Och salomon kommer inte byta ut de på garanti enligt folk på Newschoolers.

Satsa hellre på Line Anthem, Armada AR6 eller Völkl Wall med Marker Griffon bindning eller någon Look/Rossignol bindning. Salomon bindingen har dålig skistopper om skidan löser ut när man landar baklänges.
Anthem och Wall är symmetriska och fungerar sämre i pisten än AR6 med bakmontering.

Marker griffon är den lättaste bindningen men har bara 12 din men det borde räcka för dig.

"Jag är relativt ny inom skidåkning men behärskar endå pist, svensk offpist och även lättare hopp"..

Det får ju mig o tro att skidorna kommer hålla mer än dina uppskattade 10-20 dagar.
Går skidorna sönder av någon annan anledning lär ju återförsäljaren ersätta dem, kan tänka mig att salomon inte gör det o han lär ju inte köpa dem direkt därifrån heller. Att sen Marker Griffon 12 ska vara en bättre bindning än sth 14 måste du vara själv att anse här i princip. Marker är bindningsmärket som fått ta absolut mest skit på forumet och även det som medföljer när du köper skidor på stadium/intersport (billigaste alternativet).

Threat, Wall, AR6... tror alla de skidorna skulle fungera, dock är ju threat hans aktuella val!" Ja tror det blir finemang!
/ sÖDER

Söder Citera
Claim
4 inlägg
Claim 4 inlägg 10 år sedan

Jag har precis köpt ett par Salomon lord och tycker att de är riktigt gryma så jag skulle faktist rekomendera dessa funkar bra i både pist och off-pist extra bra i lössnö då de har rocker

Alex Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 10 år sedan

JatteJohan :

Att sen Marker Griffon 12 ska vara en bättre bindning än sth 14 måste du vara själv att anse här i princip. Marker är bindningsmärket som fått ta absolut mest skit på forumet och även det som medföljer när du köper skidor på stadium/intersport (billigaste alternativet).

Njae... Du får nog läsa på din bindningsbibel lite mer... Jag som är extremt petig med mina bindningar hade nog faktiskt valt Griffon framför STH14, och det av konstruktionsskäl! Griffon är trots rel. mycket plats en välfungerande bindning med god funktion. STH14 däremot har en extremt dålig tådel (samma som på Z10/Z12, och de är enbart gjorda för att vara lätta, extremt många som är missnöjda med dem). Skall man köpa STH14 är det Driver-versionen man skall kolla på...

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Fiberteknologi
1937 inlägg
Fiberteknologi 1937 inlägg 10 år sedan

JatteJohan :

Bjo-rnR :

"Jag är relativt ny inom skidåkning men behärskar endå pist, svensk offpist och även lättare hopp"..

Det får ju mig o tro att skidorna kommer hålla mer än dina uppskattade 10-20 dagar.
Går skidorna sönder av någon annan anledning lär ju återförsäljaren ersätta dem, kan tänka mig att salomon inte gör det o han lär ju inte köpa dem direkt därifrån heller. Att sen Marker Griffon 12 ska vara en bättre bindning än sth 14 måste du vara själv att anse här i princip. Marker är bindningsmärket som fått ta absolut mest skit på forumet och även det som medföljer när du köper skidor på stadium/intersport (billigaste alternativet).

Threat, Wall, AR6... tror alla de skidorna skulle fungera, dock är ju threat hans aktuella val!" Ja tror det blir finemang!
/ sÖDER

Som du säger så har marker fått mycket skit här, men då har nästan alla skidor monterats med marker 11, Den sämsta av markers bindningar och är deras budget alternativ.
Men nytt för iår är Marker Griffon och marker jester, och tro mig. sen är sjukt mycket bättre!! hade marker 11 innan, dom pajjade nästan varje åkdag, bytte till marker griffon och dom sitter stabild som bara den, inget glapp, inga tjuvlösningar och har hållt så länge jag har haft dom (sen i januari)

niklascarlborg
25 inlägg
niklascarlborg 25 inlägg 9 år sedan

Har en liten uppfinning i produktion som förhindrar att skistoppern knäcks vid switchbailar, intresse någon smile?

Spliffy Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook