Den inofficiella freeride POV tråden.

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad PNyberg (9 år sedan)

Skicka upp alla pov filmer ni vill i denna tråd...freeride alltså..även BC jibb kan godtas.

The_teo föreslog att man skulle få ställa frågor ang POV kameror oxå...kan väl funka då.

Generiskt citat som alla gillar! Citera

Svar

The_teo
1134 inlägg
The_teo 1134 inlägg 9 år sedan

Kan man ställa frågot ang. pov kameror också?

www.epicplanks.com Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 9 år sedan

Lite blandat från revy, kicking och rogers

[vimeo]

[vimeo]

csaba
63 inlägg
csaba 63 inlägg 9 år sedan

det här gjorde mig lycklig att titta på.

saknar skogsåkningen lite kvar till nästa vinter här.

skön åkning på filmerna och trevligt att titta på.

telemarketing.. ehh sure Citera
The_teo
1134 inlägg

Riktigt kul att kolla på!

Själv har jag problem med min kamera så jag kan inte överföra ett skit från den till datorn, suck...

PNyberg
4251 inlägg

The_teo :

Själv har jag problem med min kamera så jag kan inte överföra ett skit från den till datorn, suck...

Jasså.. vad har du för kamera då?

The_teo
1134 inlägg

PNyberg :

The_teo :

En samsung sports cam. När jag för över filerna kommer det i något konstigt format som varken går att konvertera eller spela upp. Jävligt irriterande!

Någon som haft liknannde samsung kameror?

PNyberg
4251 inlägg

The_teo :

PNyberg :

The_teo :

En samsung sports cam. När jag för över filerna kommer det i något konstigt format som varken går att konvertera eller spela upp. Jävligt irriterande!

Låter ju minst sagt jävligt irriterande. Har du googlat efter ngt svar på din fråga?

The_teo
1134 inlägg

PNyberg :

The_teo :

PNyberg :

Låter ju minst sagt jävligt irriterande. Har du googlat efter ngt svar på din fråga?

Oja, Men nu när jag såg denna tråd väcktes jakten på en codec som verkligen funkar!
Let the hunt begin!

csaba
63 inlägg
csaba 63 inlägg 9 år sedan

testa adobe CS4 tror nya premier pro läser allt typ.

eller om du fått med nån programvara från samsung som du ska använda när du för över filerna till datorn via... (inte copy paste) direkt helt enkelt.

telemarketing.. ehh sure Citera
PNyberg
4251 inlägg

ingen som har några roliga POV filmer?

Blidee
788 inlägg
Blidee 788 inlägg 9 år sedan

Sjyssta filmer smile Blir sjukt sugen på att åka nu, lite för sugen. Så där så att man vill börja shoppa inför vintern, jävligt farligt det här...

www.protectourwinters.org Citera
felix
3317 inlägg
felix 3317 inlägg 9 år sedan

Sett denna? http://vholdr.com/contourhd/helmetcam?q … d/overview
ContourHD, filmar i HD och halva priset jämfört med en POV, 3500kr på sportscam.se. Undra om det är något att ha? Blev lite sugen... Dock verkar den ha problem med snön, kollade lite filmer på youtube och det blev väldigt vitt, och snudd på konturbefriat emellanåt.

psyket söndras som tetris. livsfarligt! Citera
Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Lee-nus (9 år sedan)

felix :

Sett denna? http://vholdr.com/contourhd/helmetcam?q … d/overview
ContourHD, filmar i HD och halva priset jämfört med en POV, 3500kr på sportscam.se. Undra om det är något att ha? Blev lite sugen... Dock verkar den ha problem med snön, kollade lite filmer på youtube och det blev väldigt vitt, och snudd på konturbefriat emellanåt.

samma kamera som jag körde med, felix. den är bra, hade inga direkta kontrastproblem, möjligen i riktigt dåligt ljus men det säger ju sig självt lite.
klart bäst i den prisklassen tror jag!
edit: nej, det där var ju HD, den fanns inte när jag hade min. då var det ännu mer värt pengarna! skit i hojen och köp den i stället! smile

edit 2: fanns en snövideo på vholdrs hemsida:
http://vholdr.com/contourhd/videos?vid=4
jäkligt bra kvalitet för pengarna, men det vita blir faktiskt lite urfrätt i solljuset!

felix
3317 inlägg

Haha ja, kanske det wink

Men kolla här, så här ljust blev det inte med din vholdr? kan ju bero på att det är en annan modell, eller för att det är så mycket sol. Men det är ju när det är soligt och fint man vill kunna filma!

felix
3317 inlägg

Mycket edit här ikväll wink

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 9 år sedan

ja, det var samma jag såg. inne i skogen tyckte jag det såg bra ut, och alla mörka partier var fina. men det vita såg ju inget vidare ut, väldigt urfrätt. som du säger, man måste ju kunna filma även när det är sol.
på min gick det inte att justera vitbalans och så vidare, och jag tvivlar på att de lagt till några såna funktioner. den har ju ingen display så... men har de såna problem med det så kan man ju undra varför de lägger upp såna videor till att skylta med. ser ju inte överdrivet bra ut...

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 9 år sedan

Vitbalansen verkar vara det stora dilemmat med helmet-cams... Och att de visar den där filmen som exempel är pinsamt! I övrigt verkar ContourHD vara riktigt bra, upplösningen och färgerna är ju riktigt bra, men vid perfekta puderförhållanden, soligt och ospårat, kan man lika gärna lämna kameran hemma, och detta gäller även för den mycket dyrare VIO POV1,5:an...

Trevliga filmer Per, hoppas att någon annan också har något trevligt ögongodis som man kan titta på!

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
PNyberg
4251 inlägg

Carled :

Vitbalansen verkar vara det stora dilemmat med helmet-cams... Och att de visar den där filmen som exempel är pinsamt! I övrigt verkar ContourHD vara riktigt bra, upplösningen och färgerna är ju riktigt bra, men vid perfekta puderförhållanden, soligt och ospårat, kan man lika gärna lämna kameran hemma, och detta gäller även för den mycket dyrare VIO POV1,5:an...

Trevliga filmer Per, hoppas att någon annan också har något trevligt ögongodis som man kan titta på!

Ja POV1an som jag har pallar inte riktigt med om det blir för ljust.... så då får man bli lite grymmare på att redigera helt enkelt tongue Dags att köpa en FET macbook pro

Lee-nus
2682 inlägg

Carled :

kollade faktiskt igenom några gamla klipp från dagar då det var klarblå himmel och sol, och jag hade inte alls några såna problem med vitbalansen. snarare då när det var dåligt ljus som sagt! så jag vet faktiskt inte vad som hänt med contourHD, förhoppningsvis är det bara videon det är fel på...

klanton
104 inlägg
klanton 104 inlägg 9 år sedan

[vimeo]
Hur lägger man in filmerna direkt i tråden här?

Filmat med en VIO POV1. Klipp från kicking horse, revelstoke och rogers pass.

Grilljanne
2191 inlägg
Grilljanne 2191 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad simonthyrberg (9 år sedan)

.

snowblades Citera
Lee-nus
2682 inlägg

klanton :

kul film! och kul att det dök upp exempel på att även POV har problem med vitbalansen, så kort efter att det diskuterats här. fin åkning annars, gillade du kuron?

Grilljanne
2191 inlägg
Grilljanne 2191 inlägg 9 år sedan

[vimeo]

snowblades Citera
Grilljanne
2191 inlägg
Grilljanne 2191 inlägg 9 år sedan

Lee-nus :

klanton :

kul film! och kul att det dök upp exempel på att även POV har problem med vitbalansen, så kort efter att det diskuterats här. fin åkning annars, gillade du kuron?

personligen tycker jag inte alls att vitbalansen var katastrof i filmen. ok, den var kanske inte på topp, men den duger ju helt klart!

snowblades Citera
Lee-nus
2682 inlägg

simonthyrberg :

Lee-nus :

klanton :

personligen tycker jag inte alls att vitbalansen var katastrof i filmen. ok, den var kanske inte på topp, men den duger ju helt klart!

katastrof har jag inte kallat den. för det mesta var det bra, men det är ju några sekvenser som blivit urfrätta.

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Carled (9 år sedan)

Anton, du har väl mer än den där om jag inte missminner?

Jag har fortfarande inte sett ett helmet-camklipp från en solsida på en bluebird-dag där vitbalansen är okej... Man ser ju ojämnheter och små spår i snön, men är det riktigt slätt blir det helt vitt. T.o.m. TGR har med klipp i sina filmer som ibland är helt utbrända.

Här är ett exempel när jag är ute och svänger lite med mina buddies... Tyvärr inga klipp på mig. http://www.tetongravity.com/videos/Almo … 692884.htm Som för övrigt bör komma här på freeride snart, men aktualitet har ju inte riktigt ansetts som en dygd av redaktionen... ;-)

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Blidee
788 inlägg
Blidee 788 inlägg 9 år sedan

Nån som har lust att förklara vad den stora skillnaden är mellan POV 1 och POV 1.5? Kollade lite på dom på sportcams men såg ju ungefär likadana ut i specifikationerna.

www.protectourwinters.org Citera
Perkal
879 inlägg
Perkal 879 inlägg 9 år sedan

simonthyrberg :

[vimeo] den starkt! Var sjukt nice att se på! Hade det var lite fler drops så hade det var riktigt nice!

Det som inte dödar det härdar. Citera
klanton
104 inlägg
klanton 104 inlägg 9 år sedan

Lee-nus :

klanton :

Jo vissa solklipp blir ju lite ljusa, tur att det var molnigt mestadels då smile
Kurosarna är helt underbara. Bra flyt och allmänt awesome!

Carl, mjo har en hel del klipp men den där filmen är med de bästa klippen.

PNyberg
4251 inlägg

Ngn mer sitter väl inne på lite klipp?! FF??

JohnHultgren
59 inlägg
JohnHultgren 59 inlägg 9 år sedan

TKB har gjort några sköna filmer. Även om de oftast följer en åkare tycker jag de pasar in här. http://www.tkbfilms.com/skipopow.html

OlaMelin
875 inlägg
OlaMelin 875 inlägg 9 år sedan

[vimeo]
Wiley Miller i Refresh från Level 1 i Alaska

PNyberg
4251 inlägg

OlaMelin :

[vimeo]

för att citera Kaj i Claim "Jeeesus fuuucking Chriiiist!"

Perkal
879 inlägg
Perkal 879 inlägg 9 år sedan

PNyberg :

OlaMelin :

[vimeo]

för att citera Kaj i Claim "Jeeesus fuuucking Chriiiist!"

x15

Det som inte dödar det härdar. Citera
OskarHolmblad
408 inlägg
OskarHolmblad 408 inlägg 9 år sedan

http://ianprovo.smugmug.com/HD-Video/Sk … 4c5H9-A-LB

Det där är kvalitet. Canon 5D II på skallen bäddar för bra kvalitet...

Ski or perish Citera
Lee-nus
2682 inlägg

OskarHolmblad :

http://ianprovo.smugmug.com/HD-Video/Skiing-Snowboarding/8582009_FZWkQ#565667850_4c5H9-A-LB

enorm pryl att ha på skallen dock! smile

jonathan_chips
1396 inlägg
jonathan_chips 1396 inlägg 9 år sedan

OskarHolmblad :

http://ianprovo.smugmug.com/HD-Video/Skiing-Snowboarding/8582009_FZWkQ#565667850_4c5H9-A-LB

Riktigt sjuk kvalité!

ohreyyyyy Citera
OskarHolmblad
408 inlägg

Contour HD har ju problem med överexponering, det är ett som är säkert. På den dyraste versionen, 1080p kan man dock ställa in exponeringen på kameran via dator, - 4 till +4. Se nedan:

ContourHD1080p gives you choices. Use the Easy Edit software to dial in your contrast (high, med or low), exposure (-4 to +4), metering (spot, center, avg), and the gain of the microphone, making the ContourHD1080p the world's most configurable HD wearable camcorder.

Ski or perish Citera
Lee-nus
2682 inlägg

OskarHolmblad :

Contour HD har ju problem med överexponering, det är ett som är säkert. På den dyraste versionen, 1080p kan man dock ställa in exponeringen på kameran via dator, - 4 till +4. Se nedan:

ContourHD1080p gives you choices. Use the Easy Edit software to dial in your contrast (high, med or low), exposure (-4 to +4), metering (spot, center, avg), and the gain of the microphone, making the ContourHD1080p the world's most configurable HD wearable camcorder.

mja, jag tycker CHD hanterar det rätt bra. bättre än POV1.5 åtminstone.
sen förstår jag inte hur vissa lyckas få det så överexponerat heller. jag har haft många blue bird-dagar som blivit bra film utan överexponering
samtidigt måste man ju vara införstådd med att en kamera till det priset och den storleken inte kan filma lika bra som en kamera som väger tio gånger mer och är som ett extra huvud på huvet... smile

OskarHolmblad
408 inlägg

Nej, att mäta sig med Ian Provo's film går ju inte, men då får man å andra sidan ha en jädra klump på sig när man kör...
Jag har kollat en hel del filmer nu, är inte riktigt nöjd faktiskt. Har du några obehandlade filer man kan få se då? smile

Ski or perish Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook