Marker Duke Tour-modell?

Sonite

Aktiv medlem
Marker Duke Tour-modell?
Läste någonstans rörande ISPO-mässan tror jag om att marker planerade släppa nya lättare Tour-versioner av sin Duke/Baron bindning till nästa år. Har letat efter mer info eller bilder utan resultat, är det någon som vet mer eller sitter inne på några intressanta bilder eller länkar?

Marker Duke Tour-modell?
Så vi har en lättad version av Duke/Baron med ännu mer plast, men fortfarande ingen lösgörare för hälen under åkning?

Så Marker tror alltså att någon vill köpa en bindning som kommer pajja ännu mer, men som fortfarande inte uppfyller en av de mest efterfrågade egenskaperna... Jeez, idiots!

Sluta snåla och köpa Dynafit om ni vill spara vikt, verkar ju hålla för hårdare åkning än en standard Marker-bindning.

Marker Duke Tour-modell?
Fattar inte varför det är så jäkla viktigt med att kunna ändra mellan åk/gå utan att ta av pjäxan, det tar typ max 30 sek att göra på ett par duke och om man behöver göra det flera gånger per tur så är man i fel terräng (längdåkning suger lika mkt som schlager).
Det stora problemet är snarare konstruktionen i sig, den utvecklar glapp för eller senare.

Tror ändå jag valt en F12 före Diamir dock.

Marker Duke Tour-modell?
Man skulle ju villa titta på dem in real life.
Som du nämnde Carled, ser ju plastig ut, MEN jag håller hoppet uppe och hoppas på att det är bra grejer.
Man får väl vänta tills i höst, och se vad det är för kvalite.

Senast ändrad:
Marker Duke Tour-modell?
Carled: Hur många ändrar gångläget på en tourbindning under en färd utan att ta av sig skidan? Jag vet ingen som gör det eller klarar det. Det är förmodligen en av de mest överskattade egenskaper som behövs till 90% av tourfolket. Och de som gör det kör förhoppningsvis Dynafit redan.

För övrigt verkar det som den blir lättare än Diamitbindningen som oxå är av plast på alla utsatta ställen..,

Eder Richard

Marker Duke Tour-modell?
Hej Boys.
Att ändra en touringbindning från åkläge till gåläge uten att ta av pjäxan, vad skulle ändamålet med det vara? När man skall börja gå
skall ju hudarna på då måste ju skidan av i alla fall. Men att växla från gå till åk skall man ju naturligtvis kunna göra utan att ta av skidan. Och att ändra till olika höjder på häldelen för att anpassa till olika brant terräng under gång är ju en självklarhet. Om ni tittat på tävlingsskidalpinister river dom av hudarna utan att ta av skidan och låser bindningen i åkläge. Voila.
Detta är ju möjligt i alla fall på Diamir och Dynafit. Beträffande Marker är jag oinsatt. Skulle aldrig falla mej in att ha en bindning som väger bly under fötterna när en Dynafit gör ett bättre jobb till bråkdelen av vikten ca 750 gram inkl stopper. Dessutom går den mycket sällan sönder.
Enda nackdelen med Dynafit är att det tar litet längre tid att trampa i pjäxan eftersom piggarna skall passa mot pjäxans motsvarighet särskilt om man står avigt till.

Senast ändrad:
Marker Duke Tour-modell?
Intressant tråd när många har starka åsikter men noll koll.

F10 och F12 är turbindningar, ska jämföras med Diamir. Den är riktigt lovande, bra vridstyvhet (kraftöverföring). Om den håller får vi se. Men den kommer vara gjord för de som antingen åker lite lugnare eller de som verkligen kan åka skidor och åker med krafterna och inte mot. Därför inget för vältränade bummare med mycket testesteron och risig skidteknik.

Men de som dissar bindningar och säger att de inte håller, tänkt på att både Doug Coombs åkte Diamir och Andreas Fransson gör det.

För det inte sagt att de håller för brutalt kraftfull åkning, men vissa som pajar Duken skulle behöva en skidlektion och börja åka med och inte mot naturen.

Jag är fan av Dynafit, men de nya Markers fördel är att de funkar med alla pjäxor.

"Carled: Hur många ändrar gångläget på en tourbindning under en färd utan att ta av sig skidan? Jag vet ingen som gör det eller klarar det. Det är förmodligen en av de mest överskattade egenskaper som behövs till 90% av tourfolket. Och de som gör det kör förhoppningsvis Dynafit redan. "
Eder Richard"

Ända gångläge från utför till lös häl utan att ta av skidan: Klarar det? Med en Diamir fixar en 4-åring det. (funkar inte på Dynafit heller) Men det är sant att man mycket sällan har ett behov av det, bara i terräng där man åker utan hudar, utför - men det är korta platta partier där man inte behöver hudar men det går lättare med lös häl.

När man ändå ska sätta på hudarna måste skidan ändå av, då spelar bindningsmodell mindre roll.

Marker Duke Tour-modell?
Skare sa:
Men de som dissar bindningar och säger att de inte håller, tänkt på att både Doug Coombs åkte Diamir och Andreas Fransson gör det.
felaktigt byggt argument, vi vet ju inte hur många Diamir Coombs körde sönder? (Vet inte vem Fransson är ...)
Du har dock helt rätt i att många som kör sönder grejerna borde fila på tekniken lite istället för att försöka åka med "vilja".
Som jag ser det så blir Baron en onödig bindning efter F12 införs. Båda är plast men den ena väger halvkilot mindre.

Senast ändrad:
Marker Duke Tour-modell?
Baron är iofs starkare för de har din 13 nästa säsong...

Och jag kan instämmer med Skare att det är skidtekniken som skall förbättras för de flesta. Tror inte att Doug Coombs eller Fransson ens vill risker att bindningen skall falla sönder i dessa linjer de kör.

Även Chris Davenport har varit ute i Antarktisk (eller andra polen) och turat med nya MArker bindingen i ett par veckor och där kan man inte växla bindning i en handvändning.

Eder Richard

Marker Duke Tour-modell?
Är helt oinsatt på bindningarna vad gäller kvalitet, men kan tänka mig att Doug Coombs inte skulle välja en bindning om han körde sönder den hela tiden? Skulle du göra det JL76 även om du var sponsrad?

Marker Duke Tour-modell?
EnterMan sa:
Är helt oinsatt på bindningarna vad gäller kvalitet, men kan tänka mig att Doug Coombs inte skulle välja en bindning om han körde sönder den hela tiden? Skulle du göra det JL76 även om du var sponsrad?
Har inte sagt att han körde sönder den hela tiden men jag skulle bli överraskad om han aldrig körde sönder någon. Sen hade väl inte Coombs så många val han dog väl innan Duken kom ut?

Marker Duke Tour-modell?
"Intressant tråd när många har starka åsikter men noll koll. "
"(Vet inte vem Fransson är ...)"
Om någon undrar men Andreas Fransson är så åker han kanske brantast och radikalast i världen just nu. Ett ex:
http://www.tobiasgranath.com/files.asp?catID=1376

"Sen hade väl inte Coombs så många val han dog väl innan Duken kom ut?"
Stämmer, men han åkte trots allt mycket på Diamir även när det inte var en turdag, och det inte behövdes gåfunktion. Han litade helt enkelt på den.

Marker Duke Tour-modell?
Nu har vi hamnat en bit ifrån Topic, att dra in guider "extremåkare" osv är lite poänglöst de flesta av oss åker inte som dem för att vi inte vill och/eller inte kan.

Det intressanta är väl vad Marker F10/F12 kan tillföra om den öht tillför något. Diamir må hålla bra och jag gillar dess handhavande men oavsett vem som åker på den så ger de iaf inte mig någon trevlig skidupplevelse. Kan F12 ge mer skidkänsla till lägre vikt så är den iaf för mig lite intressant.

Marker Duke Tour-modell?
"Diamir må hålla bra och jag gillar dess handhavande men oavsett vem som åker på den så ger de iaf inte mig någon trevlig skidupplevelse. Kan F12 ge mer skidkänsla till lägre vikt så är den iaf för mig lite intressant."

Håller med, och jag tror att Marker F12 kommer att ge bättre kraftöverföring och lägre vikt. Vikten är inget tvivel, de som åkte den säger att det är kanonisgrepp. Frågetecknet är om den håller?

Marker Duke Tour-modell?
Alla Duke/Baron stoppers passar enligt Marker när jag undrade. Och om man kollar in hemsidan ser det ut som en Duke/Baron.

Eder Richard

Marker Duke Tour-modell?
"Om någon undrar men Andreas Fransson är så åker han kanske brantast och radikalast i världen just nu."

Detta påstående kanske kommer att stämma den dag Pierre Tardivel lägger skidorna på hyllan men tills dess är Fransson bara en statist... Tardivel kör åk graderade 5.6, Fransson 5.4

Marker Duke Tour-modell?
RichardL sa:

Tror inte att Doug Coombs eller Fransson ens vill risker att bindningen skall falla sönder i dessa linjer de kör.

Eder Richard
Sen var nog inte Coombs helt mänsklig heller.....

Marker Duke Tour-modell?
PNyberg sa:
RichardL sa:

Tror inte att Doug Coombs eller Fransson ens vill risker att bindningen skall falla sönder i dessa linjer de kör.

Eder Richard
Sen var nog inte Coombs helt mänsklig heller.....
Precis, åker man med tillräckligt bra position och teknik hela tiden så skulle man kunna åka på valfri barnbindning med DIN<5.

Har dessutom svårt att tänka mig att bindningarna påfrestas lika hårt vid brantåkning som vid friåkning, därmed inte sagt att det de gör skulle vara mindre imponerande.

Marker Duke Tour-modell?
nu ser jag.

körde dynafit förra vintern, men i år diamir, tjockt nöjd hittills. åker mest på underlaget dock, även om det lutar kraftigt ibland, och flyger inte så mycket.

det jag är nyfiken på är pivoten, nuvarande barons är mindre användbara för fulldagsrando med punkten framför tån.

Marker Duke Tour-modell?
Lowe71 sa:
Detta påstående kanske kommer att stämma den dag Pierre Tardivel lägger skidorna på hyllan men tills dess är Fransson bara en statist... Tardivel kör åk graderade 5.6, Fransson 5.4
Haha, visst finns det säkert flera som åker både brantare och större men att kalla Fransson för en "statist" är väl att ta i? Eller menar du att du hänger av nordsidan av Aiguille du Plan lika lätt som en barnbacke?

Marker Duke Tour-modell?
Vilka åk har Tardivel kört de två senaste vintrarna som är svårare än vad Fransson gjort de två senaste vintrarna?

Tardivel har grymt mycket större meritlista än Fransson, men "just nu" tror jag Fransson ligger i bra mycket mer än Tardivel.

Marker Duke Tour-modell?
snälla söta, det handlade väl om bindningar? hurvida a är statist eller b, det påminner mig om smurfalbumet, när det blev krig i smurfbyn, för att några smurfer hamnade i gräl då dom inte kunde bestämma om det hette korksmurf eller smurfkork...

Marker Duke Tour-modell?
Att avfärda argumentet att "Den håller för extremåkare X" med att det finns en "extremåkare Y" som har tickat av ännu svårare åk är väl att dra ned nivån till sandlådan om något?
Bevisligen håller de för Fransson, och kalla honom för en "statist" på brantåkarscenen är inget annat än ogrundat svammel. Sett till de linjer han åker tror jag knappast att han kompromissar med sin utrustning. Konsekvenserna vid ett haveri är lite större för honom än samtliga åkare här...

Marker Duke Tour-modell?
Den här diskussionen är helt OT, men: Tardivel är fortfarande aktiv och har bl.a tickat av Nant Blanc två gånger under 2008-2009 och ett antal andra branta åk(några first descents t.o.m). http://pierretardivel.aliceblogs.fr Tardivels kollega Stephan Brosse körde förövrigt Nant Blanc i carbonpjäxor och dynafit racebindningar!

Om man kollar in på t.ex volopress.fr eller skitour.fr kan man se att det finns en hel del åkare av Franssons kaliber bara i Frankrike. Så att kalla honom för världens ledande extremskidåkare kanske inte stämmer (än), men han har ju framtiden för sig.
Den som pushar extremåkningen hårdast idag är väl annars Roch Malnuit men han kör snowboard.

Marker Duke Tour-modell?
Hela argumenteringen att Diamir håller för extremåkare är ointressant och OT, släpp den snälla!
Den må hålla för dem men det säger inget om hur den håller för lönnfet veckoturist som åker med bakvikt osv. Kritiken var mot plast inte mot Diamir specifikt och alla step-in turbindningar just nu är fulla av plast (inkl Duke).
Tittar man på bilderna skulle jag säga att vissa detaljer är kolfiber resp. titan på F10 och inte plast så "mer plast" stämmer kanske inte heller.

Det dåliga med Diamir är inte (längre) hållbarheten utan skidkänslan.

Tråden handlar om Marker F10/12.

För övrigt tycker jag smurfkork låter mkt bättre än korksmurf...

Marker Duke Tour-modell?
Angående Diamir så förstår jag inte hur nån ens kan komma på tanken att åka runt med skiten. Håller? Vadå håller? Det spelar väl för fan ingen roll när den är vridstyv som en schampoflaska... Klart den håller när bygget flexar istället för att gå sönder.

Med normala skidor, dvs 110-135mm midja, viker den ju sig så man blir mörkrädd. Diamir är verkligen dynga, om man nu inte skaver runt på 78mm turskidor. Och det gör man ju inte.

Dynafit i all ära, men då finns ju istället ingen vettig sko. Dvs fetbort.

Då återstår bara Duke. Hade de fått till tådelen, och kanske bantat lite på höjden, så hade den varit kanon. Att man måste ta av skon för att ställa om till lös häl ser jag som en fördel. Att berömma Diamirs funktion där känns rätt så galet. Ni gillar "Instant tele mode" eller?

Jag tror F12 kommer funka fint för åkare som är LITE mer turinriktade än målgruppen för Duke. Vridstyv kommer den garanterat vara i alla fall.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp