Justering av Marker Duke-bindning för Salomon MTN Lab-pjäxa?

vo90

Ny medlem
Hallå,

Jag har ett par nya Salomon MTN Lab-pjäxor och funderar kring hur viktig justeringen på min Marker Duke-bindning är. Jag har förstått att jag måste justera höjden på tådelen för att få in den något högre frontdelen på pjäxan, men finns det någon tumregel på hur mycket jag bör sänka ned den? Ska jag sänka den enbart så mycket att pjäxan går in där framme eller vill man sänka den så mycket det bara går för att få ett mindre tryck på den rörliga plattan under?

Anledningen att jag frågar är helt enkelt för att veta om jag tappar bindningens funktion/säkerhet om den sitter onödigt tight eller onödigt löst? Kan man testa detta på något sätt?

Gällande bakdelen antar jag att jag kan köra som på vilken vanlig pjäxa som helst när jag justerar längden på bindningen? Det är väl inget speciellt med just MTN Lab-pjäxan att tänka på där?

Du skall sänka afd plattan så mycket att om du sätter ett papper emellan pjäxan och plattan ska pappret precis gå att dra ut utan att rivas. Sen är det bara att köra!

Det verkar som att även om jag sänker den maximalt kommer jag aldrig få in någonting under den så då låter jag den ligga på det maximala läget och hoppas på det bästa.

vo90 sa:
Det verkar som att även om jag sänker den maximalt kommer jag aldrig få in någonting under den så då låter jag den ligga på det maximala läget och hoppas på det bästa.
Det verkar väldigt märkligt, duken tar ju rätt kraftigt rockade och tjocka pjäxor, mtn labs sulor är väl inte överdrivet rockade?

Har själv gjort det med samma kombo och det funkade fint.
Kolla så att det är en liten lite ljusstrimla mellan bindning och sula bara så är det ok. Eftersom sulorna är gummiaktiga så kan det bli lite knöligt med att få igenom ett papper trots att mellanrummet är tillräckligt.

För gummisula, gör istället så att du dubbelviker papper och lägger på plats innan du spänner i pjäxan, sen justerar du tills du _precis_ kan dra ut den undre flärpen utan att den rivs.

Att köra maxöppet är inte optimalt. Du vill ju ha så god kontakt som möjligt för bästa kraftöverföring, annars kan du lika gärna åka fritschi freeride ;)

Snödjup

Tillbaka
Topp