Erfarenhet Salomon Shift

Erfarenhet Salomon Shift
Efter en vecka i Tignes Val d'Isere med lite turande och mycket off-pist åkning tänkte jag dela med mig av erfarenheterna.

Utrustning; Hendryx Cash is King, Shift, Dalbello Lupo 130 HD ID bla bla (grön). Jag monterade bindningen själv enligt TGRs mall MEN med första skruven 1,5 mm framför mallens rekommendation. Finns annan tråd om detta men det fungerar hittills perfekt.

Bra; i alpinläge fungerar bindningen perfekt och är mycket stabilare i sidled (viktigt med så bred skida) än min rambindning Marker Duke. Inger bra förtroende vid åkning och löser ut som den skall. Jag kör 10+ fram och 11+ bak. Plus betyder att jag drar till 10 och lite till, markeringarna för DINskalan sitter inte helt stilla så precisionen i DIN blir därefter. Det dåliga är att skruven som höjer och sänker främre plattan sakta gängar upp sig så man måste sjustera varannan till var tredje dag. Synd på en annars bra alpinbindning. Vidare samlas det lätt snö och is under skistoppern, mer om detta senare.

Bra; i turläge är den lätt att gå med och känns bekvämare än en rambindning. Hälhöjaren kan vara lite svår att nå men annars bra.

Bra; enkelt att gå från tur till alpinläge.

Dåligt; inte enkelt att gå från alpin till turläge, framför allt inte i lössnö och i branter. Fungerar utmärkt hemma på vardagsrumsmattan men INTE i sluttande lössnö av två skäl. Att låsa skistoppern i turläge med händerna kräver att det inte finns någon snö mellan skistopper "platta" och skida. Finns det snö klickar hällåset inte i och det är mycket svårt att rensa bort snö och is. Att sätta i frambindningen är inte heller enkelt på sluttande underlag. Du måste hålla pjäxan helt parallellt med skidan samtidigt som du trycker ned tådelens hävarm OCH se att bindningspiggarna linjerar med inserts. Inte lätt i lössnö. Missade vid ett tillfälle och då äter piggarna in i pjäxans plast. Har inte åkt med någon dynafit så kan inte jämföra men det var inte enkelt.

Summering: Mycket bra bindning i både alpin och turläge. Justerskruven för främre plattan borde vara en enkel fix, förmodligen även för en retrofit. Skistopperns turlås känns som en dålig konstruktion, går kanske att ändra även för en retrofit eftersom stoppern är en lös del. Att stoppa in pjäxan i frambindningen vid turläge tror jag man får leva med. Så, bra bindning med skönhetsfel som går att leva med.

Tillbaka
Topp