S
Skantorp
Guest
Tjejskidor - riktiga råd!
Många seriösa trådar hittas om skidor för killar som väger dubbelt så mycket som en annan. Seriös tjejskidstråd där alla förslag och frågor är välkomna. Startar med två scenarion (ur verkliga livet).
Tjej: 159 cm, 60 kg, 20 år
Åker på: Line Pandora 172 (09/10)
Åkstil: Ganska duktig (över medel), självlärd (dvs inte särskilt teknisk), inte så aggressivt, låg tyngdpunkt
Åker: Hela berget, fokus utanför pisten
I bagaget: Två säsonger (Frankrike, Åre), innan dess mellan 10 och 20 skiddagar/år
Problematik: Älskar mina Pandoras (kärlek vid första svängen) men ska iväg till Kanada i vinter och är ute efter ett par lite stiffare skidor, som ska fungera lika bra offpist, för att kunna (lära mig) åka mer aggressivt samt klara av de dagar, och underlag, då Pandoran är för mjuk.
Har 185 cm som övre smärtgräns och vill inte ha kortare skidor än nu. Bredden kan gå från 105 mm och uppåt.
Tjej: 162 cm, 60 kg, 21 år
Åker på: K2 One Luv (07/08)
Åkstil: Helt ny utanför pisten, för mycket bakåtvikt
Åker: snart hela berget
I bagaget: Tio-tjugo skiddagar/år (alperna/fjällen)
Problematik: Behöver ett par skidor för första säsongen i Kanada. Vill satsa på att lära sig.. Alla tips och råd välkomna! (vi funderar på Line celeb 100)
Frågor på detta?
Tjej: 159 cm, 60 kg, 20 år
Åker på: Line Pandora 172 (09/10)
Åkstil: Ganska duktig (över medel), självlärd (dvs inte särskilt teknisk), inte så aggressivt, låg tyngdpunkt
Åker: Hela berget, fokus utanför pisten
I bagaget: Två säsonger (Frankrike, Åre), innan dess mellan 10 och 20 skiddagar/år
Problematik: Älskar mina Pandoras (kärlek vid första svängen) men ska iväg till Kanada i vinter och är ute efter ett par lite stiffare skidor, som ska fungera lika bra offpist, för att kunna (lära mig) åka mer aggressivt samt klara av de dagar, och underlag, då Pandoran är för mjuk.
Har 185 cm som övre smärtgräns och vill inte ha kortare skidor än nu. Bredden kan gå från 105 mm och uppåt.
Tjej: 162 cm, 60 kg, 21 år
Åker på: K2 One Luv (07/08)
Åkstil: Helt ny utanför pisten, för mycket bakåtvikt
Åker: snart hela berget
I bagaget: Tio-tjugo skiddagar/år (alperna/fjällen)
Problematik: Behöver ett par skidor för första säsongen i Kanada. Vill satsa på att lära sig.. Alla tips och råd välkomna! (vi funderar på Line celeb 100)
Frågor på detta?