åre baksidan ?

åre baksidan ?
Tjoo,

jag har sett att man kan åka på "baksidan" av Åre, men undrar hur man ska åka, hur man kommer tillbaks när man åkt baksidan och hur brant och sånt ??

tacksam för svar /// Erik :D

åre baksidan ?
Härligt tips Nithro. Ska testa det i vinter ;-)

Verkar ju skitsmidigt att ta vänster och komma till Ullådalen, istället för höger som alla andra och komma till Tott. Brukar du runda Blåsten och Västerskutan? Det är väl vara runt 1,5 mil att knata?

Du kanske har åkt från toppen ner i Tväråvalvet?

Nej, jag skulle satsa på att göra som alla andra: Upp på toppen, sikta ungefär i samma riktning som du gått upp (lite mer höger). Håll sedan höger mest hela vägen så kommer du till Sadeln på Totthummeln. Är du lite för ivrig höger, höger, höger - för tidigt, hamnar du i Östra ravin. Inte heller det är ett dåligt alternativ.

Tänk på att högzon öppnar ganska sent. I februari, med undantag av sporadiska dagar innan dess då gondolen går. Så det är inget åk att räkna med till Lucia. Lycka till och ha en skön vinter!

åre baksidan ?
Vid lucia brukar ju skutan vara öppen med tanke på temperaturinversionen. -27 i byn och -4 på skutan =)
Hursomhelst så ska man placera en bil dagen innan. Sen är det bara att åka! (du är 12år gammal nu men i framtiden)

åre baksidan ?
Skare sa:
Härligt tips Nithro. Ska testa det i vinter ;-)

Verkar ju skitsmidigt att ta vänster och komma till Ullådalen, istället för höger som alla andra och komma till Tott. Brukar du runda Blåsten och Västerskutan? Det är väl vara runt 1,5 mil att knata?

Du kanske har åkt från toppen ner i Tväråvalvet?

Nej, jag skulle satsa på att göra som alla andra: Upp på toppen, sikta ungefär i samma riktning som du gått upp (lite mer höger). Håll sedan höger mest hela vägen så kommer du till Sadeln på Totthummeln. Är du lite för ivrig höger, höger, höger - för tidigt, hamnar du i Östra ravin. Inte heller det är ett dåligt alternativ.

Tänk på att högzon öppnar ganska sent. I februari, med undantag av sporadiska dagar innan dess då gondolen går. Så det är inget åk att räkna med till Lucia. Lycka till och ha en skön vinter!
Faktum är att jag har skitdålig koll på baksidan och offpist i åre i övrigt. Har knatat en gång och aldrig mer, sjukt ovärt... Dum snö som e hård på ytan o mjuk under.. Gick nappt att åka, ooch var mest en plå¨ga. . Åker mest park. Vi höll till vänster och kom ut där man åker skutskjutet och senare in i ullådalsbacken vad den nu heter.. vi kom dit iaf.. du vet npog vad hjag vmenar..

gonatt!

åre baksidan ?
nithro sa:
ng och aldrig mer, sjukt ovärt... Dum snö som e hård på ytan o mjuk under.. Gick nappt att åka, ooch var mest en plå¨ga. . Åker mest park. Vi höll till vänster och kom ut där man åker skutskjutet och senare in i ullådalsbacken vad den nu heter.. vi kom dit iaf.. du vet npog vad hjag vmenar..

gonatt!
Den här gången har du missat baksidan. Att snön var dålig den gången är ju inte heller en jätte bra anledning att döma ut det totalt.

Det finns egentligen tre olika huvudåk nedför baksidan. När jag beskriver de kommer jag utgå från toppstugan.

"Baksidan" är det klassiska åket och utgår egentligen direkt från själva toppen. Fortsätt rätt över toppen från där du kommer upp efter knatningen och du kommer att droppa in på ett stort fält. Håll höger hel tiden och du kommer sluta vid ett rätt tydligt bootpackspår (om du inte är först efter rejält snöfall). Ta antingen detta upp eller skråa runt nedanför. Skråning leder dock till att du missar ett av Åres roligaste dropp.

"Bananen". Följ kammen ut till höger när du kommer upp på toppen. Efter ca 100-200m går det ner en brantare ränna på vänster sida om dig. Denna leder ner till samma fält som på Baksidan, Klippan bredvid går också att hoppa vid bra före men det är ett hyfsat flyg till platt landning.

"Blåsten". Är egentligen inte det riktiga blåsten men passerar ofta i folkmun som detta. Följ kammen till vänster (väster) när du kommer upp. Efter 100-200m öppnar det sig en ny liten svacka. Denna döljer oftast en hel del snö men kan också vara hyfsat känslig för laviner. Här finns det två huvudalternativ. Antingen fortsätter man skråa till den västra delen av åket som är ett stort fält eller så droppar min in i den brantare delen som ofta kan bjuda på riktigt roliga flyg. När du kommer ner i "botten" väntar en lång skråning åt höger. Håll höjd första gången du gör det så du inte missar bootpack spåret ut. När du vet var utgången är kan man skråa längre ner.

Alla dessa går att åka ända ner till Huså med de logistiska dilemman detta medför.

Skaffa ett ex av magasin Åre, dem brukar allt som oftast ha med en guide över någon av Åres offpiståk.

Lycka till!

åre baksidan ?
Berggrund sa:
nithro sa:
ng och aldrig mer, sjukt ovärt... Dum snö som e hård på ytan o mjuk under.. Gick nappt att åka, ooch var mest en plå¨ga. . Åker mest park. Vi höll till vänster och kom ut där man åker skutskjutet och senare in i ullådalsbacken vad den nu heter.. vi kom dit iaf.. du vet npog vad hjag vmenar..

gonatt!
Den här gången har du missat baksidan. Att snön var dålig den gången är ju inte heller en jätte bra anledning att döma ut det totalt.

Det finns egentligen tre olika huvudåk nedför baksidan. När jag beskriver de kommer jag utgå från toppstugan.

"Baksidan" är det klassiska åket och utgår egentligen direkt från själva toppen. Fortsätt rätt över toppen från där du kommer upp efter knatningen och du kommer att droppa in på ett stort fält. Håll höger hel tiden och du kommer sluta vid ett rätt tydligt bootpackspår (om du inte är först efter rejält snöfall). Ta antingen detta upp eller skråa runt nedanför. Skråning leder dock till att du missar ett av Åres roligaste dropp.

"Bananen". Följ kammen ut till höger när du kommer upp på toppen. Efter ca 100-200m går det ner en brantare ränna på vänster sida om dig. Denna leder ner till samma fält som på Baksidan, Klippan bredvid går också att hoppa vid bra före men det är ett hyfsat flyg till platt landning.

"Blåsten". Är egentligen inte det riktiga blåsten men passerar ofta i folkmun som detta. Följ kammen till vänster (väster) när du kommer upp. Efter 100-200m öppnar det sig en ny liten svacka. Denna döljer oftast en hel del snö men kan också vara hyfsat känslig för laviner. Här finns det två huvudalternativ. Antingen fortsätter man skråa till den västra delen av åket som är ett stort fält eller så droppar min in i den brantare delen som ofta kan bjuda på riktigt roliga flyg. När du kommer ner i "botten" väntar en lång skråning åt höger. Håll höjd första gången du gör det så du inte missar bootpack spåret ut. När du vet var utgången är kan man skråa längre ner.

Alla dessa går att åka ända ner till Huså med de logistiska dilemman detta medför.

Skaffa ett ex av magasin Åre, dem brukar allt som oftast ha med en guide över någon av Åres offpiståk.

Lycka till!
Du verkar ha bra koll! Har alltid åkt park förut i Åre men har nu intresserat mig för offpist, besöker farsans kompis i Huså ibland så tänkte att där kan man ju prova åka ner efter en dag i Åre, finns det något bra åk ner dit eller? svårt att hitta osv?

åre baksidan ?
dDu verkar ha bra koll! Har alltid åkt park förut i Åre men har nu intresserat mig för offpist, besöker farsans kompis i Huså ibland så tänkte att där kan man ju prova åka ner efter en dag i Åre, finns det något bra åk ner dit eller? svårt att hitta osv?

det e skyltat till huså.

åre baksidan ?
Lär ju vara fruktansvärt uppåkt då antar jag.. menade mer om det fanns något annat åk. Vet att man kan åka över fjället ner. De e ju pistat t.om

åre baksidan ?
Jag har själv aldrig åkt ner till Huså även om jag har åkt mer än min beskärda del av baksidan. Blir lite för krångligt och tar för stor del av en skiddag tycker jag. Skulle förvåna mig stort om det blir uppåkt till Huså, kan inte vara massor med folk som tar det åket. Dessutom vill man nog göra det åket då det är hyfsat och då tar det ju ett tag även för baksidan att bli uppåkt så man borde ha en hyfsad chans att hinna bli bland de första som tar det ner.

åre baksidan ?
https://www.freeride.se/skidorter/are/offpistrepor/

http://www.akaskidor.se/resguiden/fjallguiden/article192482.ece

3. Husåturen
Ett lätt, nästan sju kilometer långt åk med mycket fallhöjd som passar bra som en halvdagsutflykt. Utgå från toppstugan och nedfärden sker utefter Husåleden, en markerad vinterled för turåkare med blygsam lutning. Om du söker brantare åkning viker du av från leden efter en kilometer och går upp på Västerskutans topp (1300 möh). Promenaden tar 20 minuter men du belönas med ett brant åk på 600 fallhöjdsmeter innan du åter kommer på leden nere vid Bjelkes gruvor. Därifrån och ner till Huså är det mer eller mindre en transportstäcka. Från Huså går det en vessla tillbaka till liftsystemet i Åre.
Svårighetsgrad: Blå-svart Fallhöjd: 1 000 meter

Lycka till!

Tillbaka
Topp