FF sa:
Är det mest skickliga åkare som åker dit, eller är det mest mindre erfarna? Eller är det ett gränsöverskridande problem? Och hur såg det ut förr i tiden?
Misstänker att det är alla åkare som åker dit, och inte en särskild grupp.
Tror faktorerna är många till varför vi ser det så tydligt. Dels gillar "aftonposten" att skriva om det, då det säljer lösnummer.
Dels så växer sporten, fler ger sig ut utanför pisten. Framförallt tror jag andelen oförberedda och okunniga åkare utanför backarna ökat. Därtill tror jag det är en ganska slapp attityd på just säkerheten. Många tror att det räcker med att köpa lavinutrustning, öva med polarna och läsa lite på nätet så är man redo för branterna. Säkerhetsdiskussionen är vanlig mellan åkare, och man anser sig själv vara förberedd, men när det väl är bra snö ska folk stressa så in i vassen. Först upp, först ner, skynda till nästa åk för att slåss om mer puder. I hetsen och stressen glömmer man bort säkerheten...
Själv har jag börjat att lämna skidgrupper som är riskbenägna. Jag lämnar helt enkelt gruppen under skiddagen om de kontinuerligt tar dåliga beslut och hetsar, och jag deklarerar tydligt varför jag väljer att helt plötsligt sluta åka med gruppen. Jag har aldrig varit med om att någon annan gör något likadant, och jag uppfattas nog som en bitter tråkmåns, men jag är så f*rbannat trött på att det är rena rama vilda västern så fort det är puder.