Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?

Nojlas

Aktiv medlem
Med anledning av Utters tråd "Mycket skit den här säsongen" vill jag dra igång en separat diskussion om säkerhetstänk vid offpiståkning.

Händer det mer olyckor nuförtiden, än kanske 10 år tillbaka i tiden?
Är de flesta av oss tillräckligt förberedda och utrustade för att åka offpist?
Hur ska vi förhålla oss till folk som inte åker säkert på berget, och utsätter sig själva och sin omgivning för fara?

Intressant frågeställning. Huruvida det händer mer nu än för 10 år sen vet jag faktiskt inte. Det ska ju även tilläggas att om aftonbladet har en liten notis om att någon dött i alperna så nåt den kanske inte så många. Med detta menar jag bara att det mycket väl kan ha skrivits lika mycket förr bara att jag inte tittade efter det då.

Rent allmänt så har väl intresset för offpiståkning ökat och därmed även mängden människor som utsätter sig för skador. För 10 år sen hade ju precis "extremskidåkandet" börjat vakna. Många saknar säkert den kunskapen som man behöver men man ska också ta i beaktande att många av de senare årens dödsolyckor har skett i samband med åkning med guider. De större olyckor som jag sett rapporteras om på senare år är ju två större i Val D'isere. Det dog en svensk 2010 som åkte tillsammans med UCPA och där kom utredningen fram till att det inte tagits några onödiga risker. Tidigare i vinter dog ett antal personer återigen i Val d'Isere och även dessa åkte med guide. Denna gången var det TopSki som var ansvariga och förhållandena vid den tidpunkten innebar ingen större lavinfara enligt skidpatrullen. Trots en låg lavinfara så släppte ett helt face totalt. De senaste veckorna har ett antal olika olyckor skett och med tanke på de väderförhållanden som var i slutet på v.11 så är det ingen större chock. Svensken som omkom i Val d'Isere minns jag inte om han tillhörde någon grupp men snöförhållandena var extrema på platsen. Själv befann jag mig i Val Thorens samma dag och där gick en stor lavin i närheten av snowparken, mitt emellan två pister. Det handlar om en sluttning som trafikeras väldigt flitigt men som under rådande förhållanden släppte helt. Samtidigt begravdes (enligt vittnen så tror man att en person begravdes men har inte gått att hitta) en person i Meribel under 5 meter snö. Våran egen grupp lyckades, trots att vi åkte med den mest erfarne UCPA-guiden lösa ut en lavin där åkaren dock lyckades åka ur på egen hand.

Vad vill jag då ha sagt med detta. Jo troligtvis det att förhållandena på senare tid varit väldigt extrema. Så att även personer som har kunskap och erfarenhet råkat illa ut ändå. Varför är då förhållandena extrema? Kan det vara så att vårt allt mer extrema klimat gör att vi kommer att få leva med mer temperaturomväxlingar, vindar och kraftigare snöfall när de väl kommer? Just de senaste veckorna har det hänt väldigt mycket och det är självklart tråkigt men frågan är om det är representativt för nutiden eller varit just den senare tiden? Jag har inget svar men kan vara nåt att fundera på.

Jag tror det är en kombination av faktorer. Den största är att det helt enkelt är betydligt fler som åker offpist idag. Men jag tror också att genom att det blivit så populärt med offpist finns det säkerligen många åkare som inte har kunskapen och respekten för elementen.

Sen kan sond och transceiver ge en falsk känsla av trygghet. Man köper grejorna och orkar inte öva. Hur många ser ni träna med utrustningen på skidorterna?

Kanske ett internationellt "körkort" (certifikat) för offpist kan vara en del av lösningen om det inte blir någon bättring. Har du inte kortet när du åker offpist kan skidpatrullen bötfälla dig (skyhöga böter). Man måste ju ha utbildning och certifikat för att dyka, varför inte för offpist?

Sen är det ju som någon påpekade i en annan tråd. Media lyfter gärna fram denna typ av olyckor eftersom det är lite spektakulärt och en stor hobby.

Senast ändrad:
Trixet är väl att det på berget inte kan bli "tryggt och säkert", man kan minimera risker etc. Problemet blir då att när man köpt upp sig på alla prylar och gått alla kurser upplever man sig själv som relativt kunnig och "säker" på berget. Vill rekommendera boken "I trygghetsnarkomanernas land" av David Eberhard, står väl egentligen ingenting om skidåkning i den, men väl ganska mycket om hur vi lurar oss själva hela tiden. Ett exempel ur boken är att när det blev lag på cykelhjälm i Nya Zeeland ökade cykelolyckorna, och när man tog bort alla trafikförbudsskyltar i en hollänsk stad minskade trafik olyckorna, man kopplar på det sunda förnuftet helt enkelt. Klart man ska försöka lära sig så mycket som möjligt om ämnet när det gäller risktagande, men till slut är det upp till en själv och vilka risker man är beredd att ta.

Körkort låter principiellt som en mycket bra idé men sen när det omsätts till praktiken så kommer det garanterat att gå åt skogen. Jag har en sambo som håller på att ta körkort hemma och det påminnde mig om just vad som händer när man släpper lös myndigheter på att kontrollera medborgarnas kunskaper inom ett visst område. Det enda som ett körkort för offpist kommer att resultera i är att det kommer införas massa obligatoriska kurser som är svindyra. Sen kommer det inte att spela någon roll ifall man kan nåt eller inte utan alla kommer att tvingas gå kurserna. Och för oss vanliga arbetare som kan få några fåtal veckor per år i fjällen har varken råd eller tid att lägga på detta.

Jag försöker inte på något sätt säga att man inte ska utbilda sig, för det tycker jag. Men så fort man inför statligt reglerade "körkort" så brukar det finnas en del tendenser till att priserna går upp och man blir påtvingad mycket som man itne behöver. Sen ahr vi det juridiska problemet med att en skidpatrull skulle utfärda böter, men det är en helt annan sak.

Har ingen koll på om det sker fler olyckor än tidigare, men min känsla att det är många som åker offpist som inte har koll på riskerna. Både dom som tänker att det är ok att åka bara för att sluttningen är lättillgänglig eller att många har åkt där tidigare (t ex Ramundberget och Riksgränsen som nämndes i den andra tråden) och dom som ser guide/utrustning som en garanti för att man inte kommer att skada sig.

Det verkar tyvärr som att många människor (inkl. jag själv) har svårt att ta till sig faror om man inte har varit med om något som berör på ett lite mer personligt plan, t ex laviner på ställen där man själv har åkt eller att någon i ens närhet skadas. Trist och jobbigt sätt att lära sig på.

Låt mig utveckla min körkortsidé. Det skulle inte behöva vara särskilt komplicerat med en massa kurser.
Säg att man gör teoridelen på Internet. Sedan delar man upp certifikatet i olika steg. Man kan ta golfens utbildningssystem som förebild.

Exempel på nivåer:
"Grönt kort" De flesta svenska fjällen (utom t.e.x Åre)
Nivå 1 (Övriga svenska fjäll/vissa enklare delar av skidsystem i Alperna)
Nivå 2 (Högalpin terräng)

Du börjar med att ta grönt kort: Grundläggande teori och en grundkurs med en av SLAO godkänd skidlärare en halv dag. Efter den får du åka offpist med andra som har certifikat, nivå 1 och 2. Du får logga dina offpistturer och när du uppnått totalt 2 dagars offpist kan du gå vidare. (om du vill)

Därefter åker du med t.ex. en SLAO-utbildad lärare en halvdag vid ett tillfälle och ta ett till teoritest på webben. Då har du klarat certifikat, nivå 1. Då får du åka i alla system med nivå 1-markeringar.

Nivå 2. Där får du gå fördjupad utbildning och åka en halvdag med en bergsguide. Därefter får du åka offpist i anläggningar märkta med nivå 2.

Certifikatet gäller i 10 år, sedan måste du gå en repetetionskurs för att förnya.

SLAO vore en lämplig organisation för att driva det här i Sverige. Utomlands finns garanterat motsvarande. Exempel: De som skulle kunna hålla i utbildningen i Frankrike skulle vara t.ex. UCPA och ESCF.

Angående att det blir dyrt etc:
Har man inte råd med att lägga ned pengar på sin egen och andras säkerhet ska man heller inte åka offpist är min krassa åsikt. Det behöver inte kosta multum och allt handlar om prioriteringar. Åker man bara i fjällen kanske det räcker med "grönt kort".

Senast ändrad:
jannes sa:
Trixet är väl att det på berget inte kan bli "tryggt och säkert", man kan minimera risker etc. Problemet blir då att när man köpt upp sig på alla prylar och gått alla kurser upplever man sig själv som relativt kunnig och "säker" på berget.
Jag vet inte riktigt om jag är villigt att hålla med på just den punkten. Givet att om man bara köper allt från Avalung till Recco-brickor så kommer man att skapa sig en falsk trygghet och jag tror att en del (av många) av problemet ligger just där. Många köper prylar hit och dit, men man skaffar sig inte kunskap.
Jag kan nästan garantera att den som nyligen gått en lavinkurs känner sig mer osäker på berget än en som inte gjort det, för man inser hur många faktorer det är som spelar in, och även om man tycker att man har bra koll på allt så kan man åka dit ändå.
Många experter beskriver också detta fenomen i sina böcker (exempelvis Bruce Temper i Staying Alive in Avalanche Terrain) och jag har upplevt det personligen.

Sen att sporten växer och fler tar sig ut utanför pisterna gör ju att antalet olyckor ökar, men om det ökar i proportion till hur många fler utövare vi blivit, det vet jag inte.

En viktig sak som alltid dyker upp i trådar här. Så fort någon frågar om vilken utrustning som är bäst kommer minst 5 moralryttare och mer eller mindre skäller ut frågeställaren "varför ska du köpa det du borde lägga pengarna på kurser istället". Självklart är kurser bra och kunskap är självklart en viktig del. Men hur mycket kunskap du än har så kan du inte garantera att du inte hamnar i en lavin, alltså är utrustningen minst lika viktig. Ta en titt på utfallen för två veckor sen när det gick laviner överallt i franska alperna och det bland annat omkom en svensk så var det också en person som åkt med en lavin och själv kunnat ringa rescue-service. Vad var speciellt med honom? Jo han hade dragit sin ABS. Så utrustningen räddar oss många ggr när det har gått åt helvete. Kunskap kan hjälpa oss att minska riskerna för att det ska gå åt helvete men kunskap kan aldrig helt hålla oss borta från risken. Däremot så kan kombinationen av de två ge väldigt bra resultat. Så egentligen nästa gång nån frågar efter lavinutbildning i forumet så borde vi skälla på dem för att de inte köper en ABS.

Ett "körkort" låter i mina ögon som en mindre bra idé faktiskt. Jag har svårt att se hur det skulle vara genomförbart rent juridiskt i Sverige. Allemansrätten väger väldigt tungt i det här landet och det handlar inte enbart om liftnära åkning heller.
Jämför man med sportdykning, som har ett väldigt reglerat utbildningssystem så sker det ändå i genomsnitt fyra dödstillbud per år i Sverige. Men det är fortfarande inte förbjudet att ägna sig åt dykning utan utbildning, det är bara den allmänna inställningen att man ska gå (minst) en kurs först. En attityd som inte finns i dagens skidsverige.

Att det sedan är en ekonomisk fråga ska man absolut inte förringa. Visst, skidåkning kostar pengar så är det bara. Men en kurs+utrustning går i runda slängor på motsvarande en veckas skidsemester. För många kan jag tänka mig att det är frågan om att sitta hemma med utrustningen eller stå på berget utan. Tiden är också en faktor att räkna med, det är långt ifrån alla som har möjligheten att åka skidor varje dag fyra månader om året. Kommer man bara iväg en vecka på hela vintern så förstår jag att man vill maximera antalet höjdmeter den veckan.
Personligen skulle jag tycka att det vore intressant att se över möjligheten att hålla en lavinkurs i södra Sverige.
Behöver man verkligen ett stort berg för att kunna erbjuda SLAO1 eller går det att genomföra även i Stockholm? Saknas kundunderlag i de större städerna?
Om möjligheterna saknas, går det att hålla förberedande kurser i Sydsverige, som kanske bara behöver kompletteras med en halvdag av praktiska övningar på semestern?
Personligen så skulle jag uppskatta att få se en 'Åre Lavincenter filial' i en eller flera städer nästa vinter.

Huruvida antalet olyckor verkligen har ökat är en annan fråga som inte har besvarats. Jag har inte lyckats hitta någon statistik över lavinincidenter utan den statistik jag har funnit handlar om olyckor i alla former av utförsåkning, antalet kollisioner i barnbacken säger väldigt lite om den genomsnittliga lavinkunskapen faktiskt...
Finns den statistiken någonstans eller är det en lucka i vetenskapen här?
Vidare misstänker jag att det råder ett stort mörkertal kring lavinincidenter, hur många rapportera in om skidåkarutlösta laviner där ingen blev skadad?
Ett förslag vore att skapa ett "incidentregister" här på Freeride, där medlemmarna själva kan rapportera in om sina incidenter oavsett utgången. Ett sådant register torde vara intressant även för andra aktörer än Freerideanvändarna.

Pillard sa:
En viktig sak som alltid dyker upp i trådar här. Så fort någon frågar om vilken utrustning som är bäst kommer minst 5 moralryttare och mer eller mindre skäller ut frågeställaren "varför ska du köpa det du borde lägga pengarna på kurser istället". Självklart är kurser bra och kunskap är självklart en viktig del. Men hur mycket kunskap du än har så kan du inte garantera att du inte hamnar i en lavin, alltså är utrustningen minst lika viktig. Ta en titt på utfallen för två veckor sen när det gick laviner överallt i franska alperna och det bland annat omkom en svensk så var det också en person som åkt med en lavin och själv kunnat ringa rescue-service. Vad var speciellt med honom? Jo han hade dragit sin ABS. Så utrustningen räddar oss många ggr när det har gått åt helvete. Kunskap kan hjälpa oss att minska riskerna för att det ska gå åt helvete men kunskap kan aldrig helt hålla oss borta från risken. Däremot så kan kombinationen av de två ge väldigt bra resultat. Så egentligen nästa gång nån frågar efter lavinutbildning i forumet så borde vi skälla på dem för att de inte köper en ABS.
"Den här bilen har så bra air-bag och bälten så jag skiter nog i att ta körkort!" (Nu säger jag inte att körkorts-idén som nämndes ovanför var någon toppen idé)
Givet att bra utrustning (som du vet hur du hanterar) spelar en stor roll, men jag tycker nog att kunskap kan (till en viss del) hålla oss borta från risk. Visst, så fort du väljer att åka brantare än 25 grader så finns det alltid en risk, stor eller liten, men det kunskap gör, som utrustningen inte kan, är att säga "Nej, idag tänker jag inte åka brant!"

Mycket bra, en filial i t.ex. sthlm borde nog kunna dra rätt bra med folk. Det är ju precis som du säger, när jag väl tagit mig till Åre (vilket ändå kostar på en hel del både i semester och pengar) så vill jag ju optimera min åkning.

Jag tillhör då de som ahr utrustning men ser till att i största möjliga mån åka med guide så att ajg vet att det finns någon med rejäl kunskap som har varit med när snötäcket har skapats och därmed har en kunskap som ajg aldrig kommer kunna matcha, hur mycket jag än lär mig på egna kurser. Sen ser jag även till att öva med utrustningen så att jag vet vad jag ska göra när det väl gått åt skogen.

Körkort första april är väll i morgon

Om vi pratar om lavin olyckor med dödlig utgång i offpist så kan man väll inte säga att det är många om man anser till mängden människor som åker offpist, hela Valdisere spåras ju på nån timme efter ett dump. Visst kan man införa massa regler, eller informera om risker och låta människor ta sina egna beslut.

Den senaste var det ju en glaciärspricka och hade inget med laviner att göra enligt ab dock.

Finns det någon statistik på antal lavinolyckor ?

Grillo sa:
Pillard sa:
"Den här bilen har så bra air-bag och bälten så jag skiter nog i att ta körkort!" (Nu säger jag inte att körkorts-idén som nämndes ovanför var någon toppen idé)
Givet att bra utrustning (som du vet hur du hanterar) spelar en stor roll, men jag tycker nog att kunskap kan (till en viss del) hålla oss borta från risk. Visst, så fort du väljer att åka brantare än 25 grader så finns det alltid en risk, stor eller liten, men det kunskap gör, som utrustningen inte kan, är att säga "Nej, idag tänker jag inte åka brant!"
Det här väcker en bra tanke. Som jag sa så hetsas ganska hårt när det gäller kurser och kunskap men oftast ser man ner på utrustning. Så om jag snor ditt exempel lite och modifierar det lite grann. "Jag gick ju en ny kurs i att förutsäga när mötande bilar dyker upp på min vägbana i mörker förra veckan så jag skiter i att skaffa säkerhetsbälte och airbag och en krocksäker bil för jag vet ju allt" Det jag vill ha sagt med detta är att hur mycket du än vet så kan det alltid gå laviner och då är det utrustningen som har chansen att rädda dig.

Kan jag lägga ner tiotusentals kronor på mtrl och resor så betalar jag gärna ett par tusen för stt gå någon form av utbildning i lavinkunskap. Det handlar ju om mitt och mina vänners liv för tusan.
Det verkar vettigt med någon form av stegkurser så att man får ny kunskaper och repetion på det man gått igenom tidigare. Sen tror jag inte att man kan införa någon form av körkort för offpist då alla skidnationer har olika förutsättningar.
Eder
OldGen

leol70 sa:
Jag tror det är en kombination av faktorer. Den största är att det helt enkelt är betydligt fler som åker offpist idag. Men jag tror också att genom att det blivit så populärt med offpist finns det säkerligen många åkare som inte har kunskapen och respekten för elementen.

Sen kan sond och transceiver ge en falsk känsla av trygghet. Man köper grejorna och orkar inte öva. Hur många ser ni träna med utrustningen på skidorterna?

Kanske ett internationellt \"körkort\" (certifikat) för offpist kan vara en del av lösningen om det inte blir någon bättring. Har du inte kortet när du åker offpist kan skidpatrullen bötfälla dig (skyhöga böter). Man måste ju ha utbildning och certifikat för att dyka, varför inte för offpist?

Sen är det ju som någon påpekade i en annan tråd. Media lyfter gärna fram denna typ av olyckor eftersom det är lite spektakulärt och en stor hobby.
Man behöver INTE dykcertifikat för att dyka. Det finns ingen lag som förbjuder detta. Det går utmärkt att köpa utrustning, fylla på luft etc. Däremot kan det vara problem på dykresor.

Jag tycker att det är en bra ide men förstår inte hur ska det fungera i praktiken?
Vem ska ge böter- pistvakter med polisbefogenhet?
Kanske borde det vara svårare att få ut sin försäkring om man varit oaktsam, dvs inte gått kurs???

OldGen sa:
Kan jag lägga ner tiotusentals kronor på mtrl och resor så betalar jag gärna ett par tusen för stt gå någon form av utbildning i lavinkunskap. Det handlar ju om mitt och mina vänners liv för tusan.
Det verkar vettigt med någon form av stegkurser så att man får ny kunskaper och repetion på det man gått igenom tidigare. Sen tror jag inte att man kan införa någon form av körkort för offpist då alla skidnationer har olika förutsättningar.
Eder
OldGen
Men det är väl inte någon som sagt att man inte borde gå utbildningar? Det enda iaf jag vände mig emot är hetsen just när det gäller utbildning kontra utrustning. Och självklart kan nog de flesta lägga pengarna på utbildningen men det är ju tiden som är problemet. Därför vi började prata om att det borde finnas kurser även i södra sverige.

Är väl bara att inse att körkort är inget som kommer att fungera. Men det finns ju mycket enklare lösningar som har större effekt.
Jag tycker vi som åker offpist ska vägra åka med folk som inte har en lavinutbildning. Vad tror ni om det?

En lavinutbildning är kort, relativt lättillgänglig, och väldigt billig i förhållande till vad sporten kostar i övrigt. Det finns inga ursäkter för att inte gå den, och alla offpiståkare behöver en sådan eller motsvarande. Att träna sök själv är inte tillräckligt. (Att rädda någon är ju den mindre viktigare delen, den viktigaste delen är ju att lära sig undvika den farliga terrängen och att färdas så säkert som möjligt i farlig terräng)

Nojlas sa:
Är väl bara att inse att körkort är inget som kommer att fungera. Men det finns ju mycket enklare lösningar som har större effekt.
Jag tycker vi som åker offpist ska vägra åka med folk som inte har en lavinutbildning. Vad tror ni om det?

En lavinutbildning är kort, relativt lättillgänglig, och väldigt billig i förhållande till vad sporten kostar i övrigt. Det finns inga ursäkter för att inte gå den, och alla offpiståkare behöver en sådan eller motsvarande. Att träna sök själv är inte tillräckligt. (Att rädda någon är ju den mindre viktigare delen, den viktigaste delen är ju att lära sig undvika den farliga terrängen och att färdas så säkert som möjligt i farlig terräng)
Så låt säga att du åker med en grupp med 5 personer förutom dig och alla har utrustningen och är duktiga på att söka rätt på lavinoffer men det är bara du som har gått utbildning och därför är ganska ensam om att avgöra riskerna, varför skulle inte detta kunna funka? Du kommer ju att vara ensam om att ta beslutet om var man kan åka och slipper då ha någon annan som säger emot.

Jag har själv försökt titta på lavinkurser men upptäckt att de aldrig passat i tid med när jag befunnit mig på platser där det finns kurser tillgängliga. Men låt säga att jag skulle bestämma mig för att gå en kurs så behöver jag först ta semester i troligtvis 5 dagar för att hinna ta mig till åre också. Sen kostar kursen 4000. Innan jag är klar har jag lagt ut cirkus 8000. För samma pengar kan jag åka en vecka i alperna med UCPA och då som bonus ha gratis mat. Jag försöker fortfarande inte hävda att man inte ska gå kurser utan jag förstår poängen med dem. Dock måste man ha lite förståelse för att många av oss inte har möjligheterna att gå dem. I gengäld ser jag till att åka med guide, vilket jag skulle vilja påstå är mycket säkrare. Hur mycket kurser jag än har gått så kommer jag att vara ny på det berget där jag åker och har inte sett snön lägga sig, vilket guiden har.

Tack Nojlas.

Fakta som jag ser det:
Bättre OP-skidor och mer hype har lett till att allt fler åker OP, även turister och ungdomar som tidigare (90-talet) höll sig i pisterna. Puderhetsen har ökat betydligt i takt med att efterfrågan ökat. Man ska dock komma ihåg att på skidorter med många duktiga friåkare så var puderhetsen stor även på 90-talet (jag tänker t.ex. på Whistler).
Vad som faktiskt ökat parallellt med detta är säkerhetstänkandet. Hjälmar har blivit en självklarhet hos majoriteten i OP (osäker på statistiken men jag misstänker att jag har rätt). Ryggskydd (som dock sannolikt har ett begränsat skyddsvärde) har blivit vanligt. Allt fler OP-åkare har transceivers och ryggsäckar med spade och sond. Lavinkurser anordnas på många ställen och det börjar nästan bli skämmigt att inte ha gått en (här är jag dock extremt osäker på hur deltagandet ser ut).

Har det då skett en förändring avseende riskbenägenhet/medvetenhet senaste åren?
Svensk media (TV, radio, tidningar inkl nätupplagor) har enligt mig varit snabba på att slå upp skidolyckor snabbt och stort de senaste åren. Ofta blir det även notiser längst fram i nätupplagorna bara lavinfaran stiger även om ingen olycka skett. Detta är bra för säkerhetetstänkandet bland skidåkare men avspeglar det en reell ökning av olyckor? Jag tror också att det är viktigt att vikta en ökning (för jag misstänker att det faktiskt är en ökning) mot en eventuell ökning av antalet åkdagar och framförallt offpist-åkdagar i befolkningen. Annars är det svårt att se om säkerhetstänkandet egentligen ökar eller minskar.
Jag gissar att ABS (o dyl) minskar antalet dödsfall men kanske är det även ett problem med att fler åkare kör själva och tänker att det inte är så farligt eftersom de hamnar högt i en eventuell lavin - men benbrott är fortfarande benbrott och det är kallt på nätterna i bergen.

Mina erfarenheter då:
Unga svenska åkare (18-22) på sin första eller andra säsong åker farliga åk tidigt efter snöfall även om det släpper runt omkring dem. Det känns som att detta ökat men själv byter jag numer bort de orter som har för mkt av dessa. Även klippdroppandet har enligt mig ökat och min känsla är att folk inte förstår hur nära döden man faktiskt är när man droppar högt till en ospottad landning bland klippor. Visst är det kul men hur många tar ställning till om de verkligen är beredda att dö idag. Såklart att jag också droppar men jag menar att det onödiga risktagandet ökat.

Äldre svenska åkare (40-50 gärna med fruar och tonåringar som stannar i systemet) har jag allt oftare börjat träffa på de mest otippade ställen. Långt bort i någon dal som jag hikat bra länge för att nå åker de gärna samtidigt utför lavinfarliga sluttningar helt utan lavinsäkerhetsprylar. Detta har förvånat mig men jag har alltså träffat liknande grupper (oftast 2-3 pers) både i Sverige men framförallt i alporter kända för sin OP.

Hur ser verkligheten ut, statistik någon?

Vad kan egentligen göras för att minska antalet olyckor?

Jag håller med Grillo´s citat om att man är räddare ju mer påläst man är. Jag tycker också att Tompan14´s idé om lavinkurser i storstäder är klokt. Vi verkar vara överens om att huvudpoängen inte är att öva sök utan att lära sig undvika farliga sluttningar vid farlig snö. Körkortsidén är med största sannolikhet helt ogenomförbar internationellt (och det dör faktiskt inte så många i Sverige).

Själv har jag börjat lösa detta genom att åka till allt mindre och okändare orter där jag iskallt väntar några dagar efter snöfall/vinddrift innan jag åker de farligare sluttningarna som då fortfarande är ospårade.

Nojlas sa:
Tror det skulle fungera ungefär lika bra som ett körkort.. Dvs. inte alls!
Grupptryck och kompis-skap är en faktor som är lätt att underskatta (även för den allsmäktiga FR-eliten..).

Senast ändrad:
Pillard sa:
Nojlas sa:

Så låt säga att du åker med en grupp med 5 personer förutom dig och alla har utrustningen och är duktiga på att söka rätt på lavinoffer men det är bara du som har gått utbildning och därför är ganska ensam om att avgöra riskerna, varför skulle inte detta kunna funka? Du kommer ju att vara ensam om att ta beslutet om var man kan åka och slipper då ha någon annan som säger emot.

Jag har själv försökt titta på lavinkurser men upptäckt att de aldrig passat i tid med när jag befunnit mig på platser där det finns kurser tillgängliga. Men låt säga att jag skulle bestämma mig för att gå en kurs så behöver jag först ta semester i troligtvis 5 dagar för att hinna ta mig till åre också. Sen kostar kursen 4000. Innan jag är klar har jag lagt ut cirkus 8000. För samma pengar kan jag åka en vecka i alperna med UCPA och då som bonus ha gratis mat. Jag försöker fortfarande inte hävda att man inte ska gå kurser utan jag förstår poängen med dem. Dock måste man ha lite förståelse för att många av oss inte har möjligheterna att gå dem. I gengäld ser jag till att åka med guide, vilket jag skulle vilja påstå är mycket säkrare. Hur mycket kurser jag än har gått så kommer jag att vara ny på det berget där jag åker och har inte sett snön lägga sig, vilket guiden har.
Angående ditt exempel: Det fungerar fint så länge den som besitter kunskap om vägval gör det. När gruppmedlemmarna börjar spontant åka nya vägar, eller gruppmedlemmarna inte lyssnar på den som besitter kunskap - då är det dags att lämna gruppen. Det är ju en avvägning som man får göra från fall till fall.

Jag tog tåget till abisko. Betalade ca 2500-3000 för grundutbildningen inkl middagar och boende. resan gick på några hundralappar. Nu gick jag fortsättningskurs också så det sprang iväg lite där... Men det är bara att förlägga en lavinutbildning på nästa befintliga resa. Är man i alperna kan man säkert styra det med en duktig guide, och i abisko och åre går det flera varje år vet jag.
Som jag ser det finns INGA ursäkter att inte gå en lavinutbildning.

Att åka med Guide är dock bra om man inte har lokalkännedom. Det ger både säkerhet och ofta bättre åkning.

Att reglera off-pist åkningen är säkert en god tanke i teorin, men kommer nog inte fungera.

Många, även de som gått lavinutbildningar, kan inte göra ordentliga risk bedömningar av läget. Den troliga orsaken är brist på erfarenhet, dvs att man inte varit ut i snön tillräckligt. men även andra faktorer påverkar. Man faller gärna för frästelsen att åka efter andras spår, eller att åka där man åkte förra året. Tyvärr är det inte så enkelt. Och även om man har både utbildning och erfarenhet så är det inte alltid så lätt. I grunden tror jag att många tar alltför stora risker, medvetet eller omedvetet. Frågan är om utbildning kommer att förändra risk beteendet? Personligen tror jag inte det.

Vidare har olika länder lite olika inställning till laviner och säkerhet:
I Frankrike har man sina off-pist försäkringar, vilket är bra, även om man inte dirket löser problemet. Snarare ser man till att ta betalt för den beredskap man måste ha. Denna mer liberala syn på off-piståkning är givetvis uppskattad av turister, men föranleder säkert en del dödsfall

I vissa orter Canada/USA och Japan stänger man av delar berget och hindrar på så sätt folk att på ett enkelt sätt köra off-pist. Det är väldigt effektivt eftersom 99,5% inte orkar dra på sig stighudar och gå uppför. Denna åtgärd minskar garanterat dödsfallen, men å andra sidan så öppnas ju dessa delar för eller senare och det behöver ju inte betyda att det är fritt fram...

Eric_W sa:
Nojlas sa:
Tror det skulle fungera ungefär lika bra som ett körkort.. Dvs. inte alls!
Jag gör så. Jag säger tack och hej, ha en bra dag om gruppen jag åker med (åker med olika folk hela tiden) inte kan förlika sig med att ge fan i farliga sluttningar och tänka säkert. Eller om delar av gruppen till och med saknar lavinutrustning.
Det är ju inte att folk inte har gått lavinutbildning som är problemet, problemet ligger ju i att folk antingen ignorerar det säkerhetstänk de vet att de bör ta hänsyn till, eller så saknar de säkerhetstänket över huvud taget.
Man kan definitivt ersätta lavinutbildning med att läsa böcker, skaffa sig erfarenhet genom att spendera mycket tid i berg och träna själv i naturtrogen terräng. Men här överskattar 90% av männen sin egna förmåga och kunskap. (Medans kvinnor generellt sett ofta underskattar risken. "Jag åker snällt och inte så brant, så jag tror det är ganska säkert!")

Hehe, ja åkningen blir ju helt överlägsen oftast. Det var imponerande bra pris på den lavinutbildningen. Jag gjorde en snabbkoll på årelavincenter och utgick från vad så många dagar kostar med boende och allt. Eftersom jag bor i södra sverige så blir det ännu fler dagars semester i abisko tyvärr.

I den varianten håller jag fullständigt med dig. Börjar gruppmedlemmarna ranta iväg på egna upptåg känns det inte bra längre. Så är det ju alltid. Det går ju att likställa med att åka på roadtrip och nån kör som en kratta. Då får han inte köra längre...

Självklart lär man sig mycket från guiderna. De förklarar ju oftast gärna varför man inte åker vissa åk och liknande. Ju mer man befinner sig i bergen desto mer får man in känslan. Någon annan sa det tidigare men det är så hutlöst påtagligt att man blir räddare och räddare ju mer manlär sig om laviner. Ibland oroar jag mig för att bli för rädd till slut så att jag inte vågar åka offpist alls, har dock inte nått dit än. Är det förresten nån som har siffror på hur stora effekter ryggsäckarna har haft? Jag själv har bestämt mig för att skaffa en till nästa säsong efter att ha sett en kompis skicka iväg en lavin i en sluttning utifrån "expertisen" inte skulle vara speciellt riskfylld. För min del känns det helt orimligt att inte optimera säkerhetsutrustningen. Just detta också att en egentligen risk"fri" sluttning släpper bevisar ju också det att avsett hur mycket utbildning du har så finns alltid risken kvar där.

Vi kanske får ligga på mårten lite och se till att han öppnar en filial söderut.

Mer om lavinkurser:

Det finns ett kvarstående problem med att gå lavinkurser som är heltid dagtid - begränsad semester. För de som sitter fast i ekorrhjulet, endast har 5v per år som även ska räcka till sommaren och dessutom bor i södra Sverige så är detta ett påtagligt problem.

Om vi bortser från sök- och grävövningar, som man faktiskt kan klara själv, så anser jag att vinsten med kurs måste ställas mot puderhetsen. Det jag menar är att den stora poängen är att uppmärksamma folk på vilka risker de tar och försöka förändra beteendet. De som är alltför hetsigt lagda kommer fortfarande att ta onödiga risker men kanske kan man sänka riskbeteendet överlag.

Då är min fundering - är det någon vits att egentligen gå en kurs live? Om vi utgår från att det är minskat riskbeteende som minskar tillbuden så måste det ju gå att ordna kurser utan berg och antagligen även på distans. Kanske kan man faktiskt lära sig lika mkt av att läsa en bok i ämnet och vara aktiv läsare i ett bra forum. Jämförelsen har gjorts med körkort ovan och vi ska komma ihåg att det viktigaste med att köra bil inte är uppkörningen som sker under lugna förhållanden motsvarande piståkning. Riskbeteendet kommer fram när det är bråttom till konserten och du har 4 fulla polare i bilen som skriker åt dig att stå på gasen. Däremot ställs en del riskbetonade frågor på teoriprovet (så var det i a f förr).

Skulle jag ha möjligheten (tid och bilder) så skulle jag vilja sätta ihop ett riskbenägenhetstest. Det skulle nog räcka med ett 20-tal frågor. Terrängbilder, kartor och info om snön senaste tiden - sedan får man välja om det känns säkert nog och var man i så fall bör gå upp resp åka ned.

Senast ändrad:
Pillard: Bodde själv i skåne då. 28h tågresa med SJ är kalaskul. Man får se hela Sverige :D

Ang lavinryggsäckar; har för mig att statistiken är ganska bra. Har ju gjorts en del tester och förts en del statistik. Är säkert tillgängligt via tillverkarnas hemsidor.
Jag tycker det är ett bra komplement om man åker mycket och har 8000kr som ligger och skräpar i ett hörn och man redan har lavinutbildning.
Det negativa med lavinryggsäcks-trenden är att folk köper lavinrygga istället för att gå lavinutbildning, och känner sig helt plötsligt säkrare.
Har fått en del läskiga kommentrer, som t.ex "Oh, det där ser lite småfarligt ut. Där hade jag aldrig vågat åka utan ABS-ryggsäck!" -skrämmande hur folk kan resonera...

ABS är en bra investering för skidåkare som gått lavinutbildning.
ABS är fel investering om man ännu inte gått sin lavinutbildning.

Iller sa:
Mer om lavinkurser:

Det finns ett kvarstående problem med att gå lavinkurser som är heltid dagtid - begränsad semester. För de som sitter fast i ekorrhjulet, endast har 5v per år som även ska räcka till sommaren och dessutom bor i södra Sverige så är detta ett påtagligt problem.
5v semester = 5 skidveckor? :D

Låt lavinkursen bli en del av semestern? Jag hade skitkul på min lavinutbildning, det var grävövningar och sök de dåliga dagarna, och toppturande de fina dagarna. Finns ju 2-3 dagars kurser - det upptar ju bara en liten del av veckan.
Kunskaperna man får om vägval, terräng och hur snö påverkas går ju också att man inte bara lär sig undvika farlig terräng - du lär dig därmed att hitta bra åkning när alla andra tror att det inte finns nån bra åkning kvar. (Nånting jag själv haft mycket nytta av)
Så frågan jag vill ställa är, har du råd och tid att INTE gå en utbildning?

Har man gott om flis och begränsat med tid finns ju alltid alternativet att hyra guide. Hela gruppen förses med ABS-ryggor, deltagarna kan trancieversök, och guiden står för vägval.

Jag upplever inte att det finns någon debatt mellan utrustning eller utbildning, i mina ögon handlar det om vikten av bägge när det påpekas att det inte räcker med att bara köpa den mest kritikerrosade trancivern och tro att man har sitt på det torra.
För mig är utrustningen enbart sekundär, det primära har alltid varit att kunna göra kloka val så jag slipper använda utrustningen. Nästa gång du står på toppen med din ABS-ryggsäck, fullt lavinkit och två kompisar som du litar på, gör dig själv en tjänst och fundera på om du skulle åka det åket utan all utrustning. Om du inte kan svara ja på den frågan så bör du nog ta ett steg tillbaka och fundera över ditt eget riskaccepterande. Lavinrisken påverkas nämligen inte ett dugg av din ryggsäck eller om du har en 2,5 meters sond eller en 1,9 meters sond.

Personligen så känner jag mig inte bekväm i det scenario som Pillard ger. Även om det inte finns något juridiskt ansvar för icke-guider så finns det ett moraliskt ansvar. Jag är inte beredd att ta på mig det ansvaret, är jag den enda som har kunskap om riskbedömning i lavinterräng och ger gruppen grönt ljus till en sluttning som släpper så skulle jag inte bara rycka på axlarna och skiva en post-it om att lämna kostymen på kemtvätt innan begravningen. Men det är ju bara jag det...

Nojlas sa:
Är de flesta av oss tillräckligt förberedda och utrustade för att åka offpist?
leol70 sa:
Som leol70 skriver kan populäriteten för just offpiståkning ökat snabbare äv vad populäriteten för att gå lavinutbildningar. Informationen kan ha varit för liten så att folk aldrig förstått att förberedande kunskap om säkerhetsberedskap i lavintäta områden är viktig att ta till sig innan ett besök görs. Researrangörer till t,ex Alperna lockar ju med bergsguider som har lavinutbildning, kanske är det researrangörerna som har makten att påverka att sprida kunskapen till sina resenärer via ett kursutbud med SLAO eller lokala utbildningar i Alperna. Och om man som resenär väljer att åka i grupp med en bergsguide med lavinutbildning kanske man litar på dennes kunskap. Om jag själv hade haft rollen som bergsguide hade jag sett till att den gruppen jag skulle leda på fjället lärde sig lavinsäkerhet så att de skulle ha förmåga att rädda mig som bergsguide om en lavin förmodan skulle lösas ut precis där man åkte med gruppen. Vet inte riktigt hur researrangörer ser på detta säkerhetstänk och hur de jobbar aktivt med dem.

Nojlas sa:
Hur ska vi förhålla oss till folk som inte åker säkert på berget, och utsätter sig själva och sin omgivning för fara?
leol70 sa:
Kanske ett internationellt "körkort" (certifikat) för offpist kan vara en del av lösningen om det inte blir någon bättring. Har du inte kortet när du åker offpist kan skidpatrullen bötfälla dig (skyhöga böter). Man måste ju ha utbildning och certifikat för att dyka, varför inte för offpist?
Certifikatidén är definitivt ett sätt att få folk att inse att kunskap kan vara bra att ha. Just att ha detta "körkort" som ett hot om böter tror jag är många som rent praktisk struntar i eftersom att om man blir bötfälld och då kanske hamnat i en lavin så är det redan försent eller bara betalar men detta genererar inte att fler kanske vill ha certifikatet. Idén kan säkert utvecklas så att det ingår i en funktion till liftkortet där ett intyg på utbildningsnivån finns med. Då jag är sån person som ogillar bestraffningar som böter när endast något stickprov har gjorts och man blivit utvald så tänker jag att det rent praktiskt är många som slipper undan om endast hot om böter finns.

För att jag skulle vilja använda ett sånt ceritifikat så skulle jag vilja ha någon slags belöning för att jag valt att utbilda mig i riskhantering för lavinsäkerhet och äger ett sånt. Om belöningar ges till de som gör bra så uppmärksammas och uppmuntras denna skara av offpiståkare och fler kanske nappar på att utbilda sig. Utifrån grundliga mänskliga beteende gillar de flesta människor belöningar framför böter och bestraffningar. Därför tror jag att det är belöningar som man bör satsa på i utvecklande av ett sånt offpistcertifikat istället för hot om böter om man blir påkommen utan certifikat. Uppmuntra alltså de som redan har hög lavinsäkerhetsberedskap för att få fler att få denna förmån. Hur belöningarna kan utformas kan skifta otroligt mycket. Jag tror att det kan kommas på många bra idéer kring sånt om bara de viktiga samarbetspartnerna finns med och har förmåga att göra det hela praktiskt genomförbart.

Tror allt handlar om tillgänglighet av information om vad som är populärt. Om det blir populärt att gå SLAO lavinutbildningar eller lokala alpernakurser i offpistområden så blir det också en självklarhet att utbilda sig för alla som tänkt att åka där. Trender kan skapa otroligt stor makt för att påverka en folkmängd som annars inte skulle komma på att köpa produkt eller gå en utbildning som är populär. Trender finns det ju massvis med inom Freeride men här är det mest produkter i fokus. Alla går ju inte in på Freeride heller som åker offpist tyvärr.

En ny idé om hur man skulle kunna få kontroll eller i allafall öka informationen till potentiella offpiståkare om lavinsäkerhetsåtgärder är att vända sig till de som säljer skidorna innan de möter åkaren/kunden.
Kanske det bör krävas ett kursintyg på att man gått en lavinkurs innan man får köpa ett par breda offpistskidor helt enkelt. ;) Alternativet är att ha ett samarbete med exempelvis SLAO utbildningarna och distrubitörer/försäljare av breda offpistskidor, kanske få billigare kurspris om man köper just dessa offpistskidor. Har du tänkt på denna möjlighet Nojlas du som har koll på offpistskidbranschen och har koll på lavinkunskap?

Senast ändrad:
Nojlas sa:
5v semester = 5 skidveckor? :D
Jodå - jag ser inget fel i den ekvationen.

Jag ifrågasätter dock fortfarande vad jag ska kunna lära mig på en ny 2-3-dagarskurs. Det sista jag vill är faktiskt att spendera några dagar med att gå igenom kunskap jag besitter, gräva lite, söka lite och i värsta fall även åka lite med en grupp som jag till råga på allt inte känner (riskfaktor!). Såklart att jag målar fan på väggen men det är ju lite poängen med diskussionen. Kan jag som åkt alldeles för många säsonger och läst ganska många böcker i ämnet verkligen tillgodogöra mig ny kunskap i frågan på en kurs som även riktar sig till 20-åringar?

Vad gäller utrustning så håller jag inte alls med - jag tycker definitivt att det är mer ok att segla i hårt väder eftersom jag har flytväst. Å andra sidan så åker jag inte pist utan lavingrejorna heller eftersom man alltid hamnar lite bredvid pisten. Lavinrisken påverkas inte av utrustningen men nog påverkas statistiska chansen att klara sig. Flytväst/ABS är nog dessutom allra viktigast för den som inte kan segla/har gått kurs - det är ju de som begår flest misstag som bör skydda sig mest. Visst är det bättre om de går kurs och slutar ta risker men jag har ingen statistik att backa det med. ABS vs kurs skulle vara intressant ur statistisk synvikel.

Jag håller däremot med Nojlas om att valet av skidkompisar är extremt viktigt. Det är numer det som oftast styr min åkning. Jag åker hellre till ett dåligt skidområde med bergsvana åkare än till Alaska med idioter. När jag åker med nytt sällskap så tar det oftast några dagar innan vi åker någonstans långt bort OP just för att vi känner av varandras säkerhetsinställning först. Förra året var jag tvungen att åka en puderdag med oprovade skidåkare och det var mycket obehagligt ur säkerhetssynvinkel (bästa snö-dagen på säsongen såklart).

I3a, det där var inte en helt dum idé faktiskt!
EDIT: att man i samband med köp av utpistprylar får möjlighet att köpa kurser rabatterat.

Vet inte om okunskapen bland skidåkare kommer av lättja eller just okunskap egentligen men jag blev rädd i vintras (då jag inte åkte med samma folk hela tiden, vilket jag annars i regel gjort förr) när jag insåg hur många det var som inte ens hade koll på hur deras utrustning fungerade.

Senast ändrad:
I3ea sa:
En ny idé om hur man skulle kunna få kontroll eller i allafall öka informationen till potentiella offpiståkare om lavinsäkerhetsåtgärder är att vända sig till de som säljer skidorna innan de möter åkaren.
Kanske det bör krävas ett kursintyg på att man gått en lavinkurs innan man får köpa ett par breda offpistskidor helt enkelt. ;) Alternativet är att ha ett samarbete med exempelvis SLAO utbildningarna och distrubitörer/försäljare av breda offpistskidor, kanske få billigare kurspris om man köper just dessa offpistskidor. Har du tänkt på denna möjlighet Nojlas du som har koll på offpistskidbranschen och har koll på lavinkunskap?
Hoppas det är ett skämt? Folk kör offpist med pistlagg också, de som köper de fetaste laggen har i större utsträckning bättre koll. Dessutom blir pistskidorna bredare och bredare - gränsen mellan pist och offpistskida suddas ut.
Däremot, slipad skidkrängare som jag är, frågar jag alltid kunden som köper feta lagg om de har lavinutrustning, och demonstrerar givetvis gärna den senaste transan och bästa spaden... ;)

Jag tror inte på förbud, kontroller och körkort.
Jag tror på att folk ska ta eget ansvar. DU ansvarar för DINA polares säkerhet.
Som åkare har man RÄTT att kräva att ens skidkompisar har försett sig med rätt utrustning och har rätt kunskap.
Jag tror även på att om man föregår med gott exempel kan få sina kompisar att förbättra sitt säkerhetstänkande. (Själv har jag fått ett par kompisar att gå lavinutbildning och köpa ABS)

Till de som förespråkar regler/certifikat/körkort:

Har ni funderat på kostnaden för att driva något sådant och vem som ska ta den? Personal kostar väldigt mkt pengar och kurserna är ganska dyra som det är. Visst, nya bredlagg är också dyrt men inte begagnade.

Det finns större risker i samhället som jag hellre skulle vilja få under kontroll innan jag började fundera på att reglera OP-åkning. Er tanke är god men jag tror inte alls att den är genomförbar.

Iller sa:
Jag ifrågasätter dock fortfarande vad jag ska kunna lära mig på en ny 2-3-dagarskurs. Det sista jag vill är faktiskt att spendera några dagar med att gå igenom kunskap jag besitter, gräva lite, söka lite och i värsta fall även åka lite med en grupp som jag till råga på allt inte känner (riskfaktor!). Såklart att jag målar fan på väggen men det är ju lite poängen med diskussionen. Kan jag som åkt alldeles för många säsonger och läst ganska många böcker i ämnet verkligen tillgodogöra mig ny kunskap i frågan på en kurs som även riktar sig till 20-åringar?
Har du gjort flera säsonger och plöjt några böcker i ämnet, och har lite intresse i ämnet har du säkert inget att hämta på en lavinkurs. Du har antagligen ännu mer nyttiga grejjer i bagaget, såsom "bergsvett" bakom pannbenet och erfarenheter etc.
Men de flesta har varken läst böcker eller säsongat... och det är här lavinkursen behövs!

Nojlas sa:
I3ea sa:
En ny idé om hur man skulle kunna få kontroll eller i allafall öka informationen till potentiella offpiståkare om lavinsäkerhetsåtgärder är att vända sig till de som säljer skidorna innan de möter åkaren.
Hoppas det är ett skämt? Folk kör offpist med pistlagg också, de som köper de fetaste laggen har i större utsträckning bättre koll. Dessutom blir pistskidorna bredare och bredare - gränsen mellan pist och offpistskida suddas ut.
Däremot, slipad skidkrängare som jag är, frågar jag alltid kunden som köper feta lagg om de har lavinutrustning, och demonstrerar givetvis gärna den senaste transan och bästa spaden... ;)

Jag tror inte på förbud, kontroller och körkort.
Jag tror på att folk ska ta eget ansvar. DU ansvarar för DINA polares säkerhet.
Som åkare har man RÄTT att kräva att ens skidkompisar har försett sig med rätt utrustning och har rätt kunskap.
Jag tror även på att om man föregår med gott exempel kan få sina kompisar att förbättra sitt säkerhetstänkande. (Själv har jag fått ett par kompisar att gå lavinutbildning och köpa ABS)
Näe det var inget skämt för jag analyserar inte mina impulsiva idéer fullt ut på direkten. För sånt försvårar den kreativa idéprocessen av ett flöde. Utvärderingar av fördelar, nackdelar, hinder och möjligheter görs vid ett senare skede i min idéprocess. Förresten är det alltid någon annan här på Freeride som tar på sig den rollen att just analysera så jag hoppade över det denna gång. Fokuserade mest på offpistskidorna och vart offpistskidor främst brukar användas nämligen i offpist. Sen att även pistskidor används i offpisten det är ju en helt annan sak. Istället för att du tagit det jag skrivit som ett skämt, kanske du kunde sätt möjligheterna att även för distrubitörer/säljare av pistskidor finns potentialen av offpiståkare och bör därför även samarbeta med lavinutbilningsarrangörer i samband med försöljning av skidor. Nu skulle säkert någon kunna påpeka att även snowboardåkare kör offpist samt monoskidåkare, raxskidåkare, snöskorsanvändare kör/är offpist och så växer möjligheterna för att få ut informationen om lavinutbildningarna. Har du analyserat något mer som jag kan omvandla till en möjlighet? ;)

Att du som skidkrängare informerar om lavinutrustning ser jag främst som ett sätt som merförsäljning vid ett köp och du skulle lätt kunna lägga till ett erbjudande om utbud av lavinkurser när du ändå håller på.

Nojlas då du har du liknande värdering som mig om förbud, kontroller och något mindre liknande värdering om offpistkörkort ville jag kommentera lite till. Att ansvara för sina egna kunskaper kan ibland kräva att ett belöningssystem sätts igång där de goda förbilderna verkligen upphöjs i skyarna för att även sina ovänner kan lockas av att gå lavinutbildningar. Jag ser bara idéer och de är endast till för att utvecklas för att göra något bättre än nuläget, så tänker jag som kreativ tankespånare.

Senast ändrad:
Iller sa:
Till de som förespråkar regler/certifikat/körkort:

Har ni funderat på kostnaden för att driva något sådant och vem som ska ta den? Personal kostar väldigt mkt pengar och kurserna är ganska dyra som det är. Visst, nya bredlagg är också dyrt men inte begagnade.

Det finns större risker i samhället som jag hellre skulle vilja få under kontroll innan jag började fundera på att reglera OP-åkning. Er tanke är god men jag tror inte alls att den är genomförbar.
Tack för din analys! Kostnader och ekonomi är alltid aktuellt när det gäller uppstart av en förändring vare sig det gäller produkter eller informationsspridning eller förebyggande av minskade lavinoffer. Som jag skrivit innan gäller det att få till bra samarbetspartner och det finns otroligt många möjligheter att få till ekonomiska bidrag genom exempelvist EU eller andra som vill satsa på ett projekt som detta. Det svåra är bara att få allt formulerat på ett vettigt sätt där syftet är tydligt och hur folk tjänar på denna utökning av lavinsäkerhetskunskap för folkmängden som åker offpist.

OT: Haha jag måste erkänna att jag är något påverkad av gårdagens Innovationsföreläsning jag var på. Där diverse mindre projekt och större värdsliga projekt och affärsidéer presenterades med stor entusiasm och mest fokus på möjligheter. En av utmaningarna som de Globe forum villa ha hjälp att lösa, var just frågan: Hur vi kan stimulera människor att förändras ? Jag tyckte denna forumtråd var högaktuell i denna fråga då den behandlar till en viss del en önskad förändring hos offpiståkare när det gäller lavinkunskaper.
Hoppas att ingen ser mig som forumtroll bara för att jag är som jag är, det har ju nämligen hänt förr på Freeride då jag varit för idéfokuserad.

Senast ändrad:
Idéer är fint men denna idén innebär faktiskt minskad frihet, ökad kontroll och ökad byråkrati. Jag är förespråkare för att påverka folks riskbeteende men inte förespråkare för att begränsa och reglera. Det går nog heller inte så bra att låta privata aktörer bekosta reglering av allmänheten.

Tillbaka
Topp