vad packar du i ryggsäcken när du ska åka bc?

• Trådstartare Trådstartare The_Snarf
  • Start datum Start datum
T

The_Snarf

Guest
Skriv och dela med dig om vad du packar när du ska åka bc
själv är det
lavinsändare
ficklampa
gasbinda
lavinspade
Ett par extra stavar
vattenflaska
hoodie

smörgåsar
spade
läsk
en extra snus dosa
go pro
hoodie

de man behöver!

Senast ändrad:
Mycket grejer!

Själv brukar det se ut såhär:
Tranceiver
Sond
Spade
Kamera (point and shoot)
Radio
Handskar
Kompakt dunjacka.
Vatten eller annat att dricka
Choklad eller liknande
Hudar (om jag ska använda hudar dvs)

Käk, nej, lite choklad räcker. Två åk, sen ner i systemet och käka, sen upp och knata igen.

Kikarn glömde jag! Viktig!

Senast ändrad:
Glömde torra handskar
Rockstar
Mackor
Heroin till 1800 (inga komentarer)

Fel forum?

Stavar var väldigt ambiöst, tar de inte mycket plats?
För mig blir det nog såhär:
- lavinutrustning (silvertejp på spadskaftet)
- första hjälpen
- 2 vattenflaskor
- liten dunjacka
- extra gogglar
- tunna/tjocka handskar
- SPOT (gps nödsändare)
- nödbivack-säck
- leatherman
- pannlampa
- mat (duh)
- karta
- stighudar ;-)
- stegjärn
- yxa
- vid behov: glaciärutrustning, rep, sele
- liten handduk, livsviktig

Kan verka lite overkill med stegjärn och yxa, men har ett par gånger varit helt säker på att inte behöva det och sen saknat dem...

Skall nog få leta sig in ett stav reparations-kit ala Freeskiing-boken, snabbvalla, walkie och kanske snöankare.

Senast ändrad:
stavar är alltid bra att ha har knäck 2 par i på en dag
Jag läste fel det såg ut som att du packar du hundar i ryggsäcken

Senast ändrad:
The north face ryggsäckar kan vara j****** dyra

Topptur alltså, inte bredvid liften:
I ryggan
Spade
Sond
Vatten
Mackor
Dunjacka
Goretexbrallor
Goretexjacka
Tröja
Systemkamera med normal och 80-200 f2.8, eller en kompakt.
Solglasögon
Goggels

På mig
GPS (Garmin 60)
Tranceiver
Löparjacka
Längdåkningshandskar
Scholler-byxor.

Ibland har jag hjälm med

På toppen åker maten och alla kläder fram, på väg ner åker stighudarna in i ryggan.

johanpowderhallgren sa:
stavar är alltid bra att ha har knäck 2 par i på en dag
Men att sen släpa på ett par extra stavar varje dag? Seriöst? Har du ett par riktiga stavar eller är det några fem-delade-trekking-stavar-som-komprimerar-till-storleken-av-en-liten-termos?
Varför inte ett lagnings-kit?

Jag vill verkligen inte försöka få dig att sluta släpa ett par extra stavar, jag är bara nyfiken på varför och verkligen? :)
Frågor är första steget mot förståelse.

ryggsäck:
spade
sond
vatten/vätska
nödproviant
multiverktyg
kemvärmare
karta
kompass
stighudar
balaclava
skal-vantar
extra handskar
extra goggles eller glas-till-goggles
förbandslåda(välutrustadevarianten)
plånbok
telefon
radio
förstärkningsplagg

En notis är att inte hålla kompassen i närheten av transan när man vill ta ut riktningen.
Ta inte med något i förbandslådan som du inte kan med. Gå på kurs, lär dig "lådan". Finns få saker så deprimerande som att undra över om man kunnat rädda det där livet ifall man gått på alternativt; kommit ihåg vad de sa på kursen...
/r

Nu när du ändå har kostat på dig en tranciever, så är det väl lika bra att du har den på dig, istället för att den ska ta upp en massa onödig plats i ryggsäcken. Då kanske du t.om får plats med två par extra stavar :)

Lavinutrustning
Dunjacka
Karta
Stighudar (Alltid, även om jag inte har för avsikt att använda dem. De ingår i lavinutrustningen)
1st isskruv, 1st abalakovkrok
Extra handskar
Mössa
Extra goggles
Lunch+någon chokladbit
1,5l vatten
Rep, sele, yxa, stegjärn osv. vid behov
Gerber multiverktyg
Telefon, plånbok, nyckel
Första hjälpen-kit

Det är väl standard som alltid ligger i ryggan ungefär.

AAndrEE sa:
Nu när du ändå har kostat på dig en tranciever, så är det väl lika bra att du har den på dig, istället för att den ska ta upp en massa onödig plats i ryggsäcken. Då kanske du t.om får plats med två par extra stavar :)
Helt sant

Jösses vilka långa listor en del hade, en flaska Fernet och en rulle silvertejp borde väl lösa det mesta för en riktig karl?

Som Nojlas tidigare redan gjort gällande i en annan tråd är jag inte en sådan och behöver såeledes som mest

Spade
Sond
Multiverktyg
Trekkers
Hudar
Extra vantar
Käk
Lite silvertejp

Eventuellt ett extra glas till gogglarna eller solbrillor med

Senast ändrad:
Jarle sa:
Jösses vilka långa listor en del hade, en flaska Fernet och en rulle silvertejp borde väl lösa det mesta för en riktig karl?

Som Nojlas tidiggare redan gjort gällande i en annan tråd är jag inte en sådan och behöver såeledes som mest

Spade
Sond
Multiverktyg
Trekkers
Hudar
Extra vantar
Vantar
Käk
Lite silvertejp

Eventuellt ett extra glas till gogglarna eller solbrillor med
+1 pa nojlas. maste du forresten bade ha vantar och extra vantar? :)

Seriøst? 15+ svar och ingen packar ner termos med kaffe? Vissa saker måste prioriteras.

Spade
Sond
Hudar
Extra liners eller andra tunna vantar.
Påse med nötter och russin
Min tjejs temos (med färdigblandad latte)
Min tjejs vattenfalska
Min vattenfalska
Min tjejs dunjacka
Extra fleece
Lite silvertejp
Sport tejp och skavsårsplåster

Jarle sa:
Jag måste bara fråga varför? I mitt tycke är multiverktyg sladdriga, dåliga kompromisser vars målgrupp är män som bär mobiltelefonen i ett läderfodral på bältet.
Ni som har med er dessa livskris-statussymboler-för-den-fattige-mannen, exakt vad är det ni räknar med att använda dem till? Vad i er utrustning är det som kan gå sönder men samtidigt lagas med enbart ett multiverktyg?

Jag kritiserar er inte (jag säger bara att ni har fel :P ) själv har jag vanan att alltid ha en kniv med mig och nyttan av den kan man ju ifrågasätta, men jag måste ha den med. Och nej, det är inte för att jag är finsk...

evil sa:
Seriøst? 15+ svar och ingen packar ner termos med kaffe? Vissa saker måste prioriteras.
Självklart åker en termos med så även ett litet liggunderlag, övriga här verkar äta lunch på stående fot eller med blöta rumpor.

Lee-nus sa:
Tompan14 sa:
Självklart åker en termos med så även ett litet liggunderlag, övriga här verkar äta lunch på stående fot eller med blöta rumpor.
eller använder ordentliga skidkläder...
Øvertron på skidklæder irriterar mig lite. Sitter man på røven direkt på snøn så blir man kall och i vissa fall bløt. Det spelar ingen roll om man har Gore Tex Ultdra Dry Ass. Man blir kall.

Tompan14 har som så ofta helt rætt och det som ska placeras mellan røv och backe ær ett sittunderlag.

evil sa:
Lee-nus sa:
Tompan14 sa:
eller använder ordentliga skidkläder...
Øvertron på skidklæder irriterar mig lite. Sitter man på røven direkt på snøn så blir man kall och i vissa fall bløt. Det spelar ingen roll om man har Gore Tex Ultdra Dry Ass. Man blir kall.

Tompan14 har som så ofta helt rætt och det som ska placeras mellan røv och backe ær ett sittunderlag.
irritera dig bast du vill, jag blir inte blot. ar det inte kladerna har jag val min fenomenala rov att tacka for det.
kall har jag inte sagt nat om, men det blir jag inte heller.

Lee-nus sa:
ar det inte kladerna har jag val min fenomenala rov att tacka for det.
kall har jag inte sagt nat om, men det blir jag inte heller.
Det är därför, och bara därför, man aker snowboard. Man vänder pa brädan och har sin egen portabla sittbänk klar. Utan sittunderlag. Jobbiga är bara om solen fetsteker sa smälter waxet framförallt om brädan är svart. Stolsvärme.

Jarle sa:

Som Nojlas tidiggare redan gjort gällande i en annan tråd är jag inte en sådan och behöver såeledes som mest
(...)
Indeed. Folk släpar med sig utrustning för en hel polarexpedition.
Går man dagsturer ska packningen hårdbantas. Många prylar går att ha ett exemplar av i gruppen. D.v.s. en har en karta, en har en isyxa, en har silvertejp, en har multiverktyg. Reservdelar och skit känns extremt overkill om man inte går en flerdagarstur. Man kan ju alltid vända om och ta sig ner, inte mer med det.

Själv har jag med mig i ryggsäcken:
Lavinutrustning
Extra hanskar och förstärkningsplagg (fleecejacka)
mat/vatten
solbrillor
stighudar
1 (eller flera) objekt av den utrustning som delas i gruppen

För varje pryl brukar jag fråga mig själv "seriöst, behöver jag verkligen det här?", vilket antagligen besparar mig en hel del vikt. Det enda jag har i "överflöd" är vatten.

Även på maten sparar jag vikt. Många krånglar till det med en hel arsenal av termosar, soppor i påsar, skedar och gafflar... en hej j*vla nobelmiddag! Nej, stekt ägg och baconmacka i en tunn plastpåse väger inte ett smack, innehåller en sjujäkla massa fett och grejjer och mättar rätt ordentligt. Till det dricker jag vatten och inget annat.

Jag planerar alltid turen noga och memorerar vägen, alternativa vägar, och använder mig av kompass och höjdmätare i klockan för att orientera mig.
Om jag tror att turen kräver ytterligare utrustning så tar jag med det vid behov (ex stegjärn, isyxa).

Tompan14 sa:
Vaddå? Tar du pauser när du toppturar? Tror du det är nå'n slags picknick??? ;)

(Brukar sitta på ryggsäcken, om man bara har koll på vad som är i den och var, alternativt har jag en liten sittunderlag som nästan inte väger nånting...)

Jo du förstår Noljas, för oss män med hår på bröstet som vågar åka berg med en fallhöjd som överstiger 400 meter så kan det ibland behövas lite rast, vila. :D
Sen ser jag även mitt avklippta liggunderlag som en del av säkerhetsutrustningen. Ponera att min kamrat faller och slår sig så pass illa att vi behöver outsourca räddningen. Hur lång tid tar det? Vill, eller ens bör man sitta 20-30 minuter direkt på snön när man är skadad? Dessutom, en hårt rullad liggunderlagskorv är det överlägsna vapnet på after-skin, det gör tillräckligt ont för att visa vem som är kung i baren men den anabolstinna tyska vakten Klaus ser dig mest som en "kul typ" och låter dig vara ifred.
Frågor på detta?!

Senast ändrad:
Tompan14 sa:
Jo du förstår Noljas, för oss män med hår på bröstet som vågar åka berg med en fallhöjd som överstiger 400 meter så kan det ibland behövas lite rast, vila. :D
Sen ser jag även mitt avklippta liggunderlag som en del av säkerhetsutrustningen. Ponera att min kamrat faller och slår sig så pass illa att vi behöver outsourca räddningen. Hur lång tid tar det? Vill, eller ens bör man sitta 20-30 minuter direkt på snön när man är skadad? Dessutom, en hårt rullad liggunderlagskorv är det överlägsna vapnet på after-skin, det gör tillräckligt ont för att visa vem som är kung i baren men den anabolstinna tyska vakten Klaus ser dig mest som en "kul typ" och låter dig vara ifred.
Frågor på detta?!
jag rattar mig i ledet och ar fortsatt tyst.

Tompan14 sa:
Frågor på detta?!
Ja, en fråga. Vad gör du på afterski? Om du nu är så hårig på bröstet tycker jag du borde våga ta dig an turer som kräver lite planering och en anmarschstart som börjar tidigare än 11 på förmiddagen! ;)

Senast ändrad:
Spade
Sond
extra vantar
extra goggles
mossa
lite nodproviant
reflexvast
kompass
"safety meeting supplies" :-)

Senast ändrad:
I ärlighetens namn så blir det inte mycket afterski för mig på en säsong, men jag tänkte ändå att det kunde vara snällt att dela med sig av tipps till den förvirrade delen av forumet som ägnar sig åt sådant. Dessutom, hinner du inte till ölhaket innan abstinensen slår in om du börjar tura först klockan elva? Kanske dags att se över dina alkoholvanor :P

Nu tror jag bestämt att det vore på plats att skriva vad jag har i min ryggsäck, så det inte bara blir OT från mig här. Naturligtvis skiljer det sig en hel del beroende på vilken terräng jag rör mig i och vilken typ av tur det är, men om jag ska huda ca 3-4 timmar innan jag börjar åka så brukar det se ut ungefär som följer.

-Spade+sond
-komplett första hjälpen inklusive bivakpåse. (foliefiltarna är ett helvete att hålla på med om det blåser, investera!)
-Papper&penna, väger inget, tar ingen plats och man vet aldrig när det kan vara bra att ha.
-Vatten
-Liggunderlag, avklippt ca 1/3 fullängds.
-Jägarsnus
-Någon form av fett- och proteinrik mat
-Kaffe, en av mina laster som jag inte klarar mig utan, vikten får man acceptera.
-Kniv. Återigen, det känns helt enkelt fel utan den.
-Förstärkningsplagg
-Hjälm
-Skidglasögon
-Handskar
-Liten kikare

När jag turar så brukar jag föredra att göra det i mössa+solglasögon och med tunna löparvantar, det byter jag alltså med det jag har i ryggsäcken innan jag börjar åka. Karta+kompass föredrar jag att ha i en ficka så jag har snabb åtkomst utan att behöva ta av ryggsäcken. Lika så snusdosan och radio.
Beroende på turen så kan det även tillkomma nödvändiga klätterprylar.
Om det är en flerdagarstur med övernattning i tält blir det en helt annan packlista.

Spade
Søkestang (Sond)
Ekstra goggles
Ekstra hansker
Lue (mössa)
Ekstra lag med litt tjukkere ullundertøy
Vann
Kompaktkamera
GoPro
Solbriller
Evt. kaffe/øl

Vad är det för fel att sitta på ryggsäcken? Ska man absolut ha sina saker packade när m sitter ner kan man ju ha en lös påse i ryggan att slita ur. Tar definitivt mindre plats än en liggunderlags korv. Nu börjar jag fatta varför man ser Svenskar som åker med 45 liters rygga utan att vare sig gå haute route eller vara fotografer. Själv är jag för svag i benen för att ha kul med 10 kg på ryggen.

Ficklampa, öl, läsk, snus, extrastavar, reflexvästar, knivar och multitools...
Vad sägs som att packa ner en skön soffgrupp, stereoanläggning och minibar? En järnkamin värmer gött vid fikapausen - den klarar man sig inte utan minsann!
Näe, picknick kan man ha vid andra tillfällen...

Nojlas sa:
Många prylar går att ha ett exemplar av i gruppen. D.v.s. en har en karta, en har en isyxa, en har silvertejp, en har multiverktyg.
:rolleyes:

Håller med alla som gillar sitt sittunderlag. Hur rotar man runt i ryggan när man samtidigt sitter på den?
Själv brukar jag bygga bänk av skidorna och sätta mig på sittunderlaget...

Multitool använder jag oftast för att ställa in andras bindningar, laga snökedjor eller till vanligt"knivgöra", ofta inte livsavgörande grejer men ofta livskvalités avgörande så att säga.

Senast ändrad:
Mitt liggunderlag tar inte mycket plats, och min packning väger definitivt inte 10 kg :)
Felen med att sitta på en påse eller ryggsäcken enligt mig är:
Plastpåse, ingen isolering alls.
Ryggsäck, antingen riskerar man att krossa saker i packningen, som man dessutom inte kommer åt under rasten eller så tvingas man sprida ut sina saker i snön vilket för mig är långt från optimalt.
Den största anledningen till att jag bär med mig ett liggunderlag är för att skydda en skadad person ifrån kyla. Vi är ju alla rörande överens om vikten av att träna lavinräddning eftersom bergsräddningen inte hinner fram i tid. Varför skulle de vara snabbare på plats vid en allvarlig skada än en lavin? Hur lång tid tar det egentligen för dem att nå er om det går snett? Är det då lämpligt att den skadade ska tvingas ligga direkt i snön? Det är helt enkelt en säkerhetsgrej för mig. Att sitta still en halvtimme i snön utan värmande sol är obehagligt nog, att göra det medan man är skadad är inte att tänka på för mig.
Men det är klart, om man bara behöver skråa lite till vänster i 23 sekunder för att vara tillbaka i barnlandet där varm choklad och en kramvänlig maskot väntar så är det kanske lite i överkant... ;)

@Nojlas, var det inte hyffsat poppis med uppblåsbara soffor och fåtöljer på 90-talet, det kanske vore något för dig? :P

Tillbaka
Topp