Jarle sa:
Jösses vilka långa listor en del hade, en flaska Fernet och en rulle silvertejp borde väl lösa det mesta för en riktig karl?
Som Nojlas tidiggare redan gjort gällande i en annan tråd är jag inte en sådan och behöver såeledes som mest
(...)
Indeed. Folk släpar med sig utrustning för en hel polarexpedition.
Går man dagsturer ska packningen hårdbantas. Många prylar går att ha ett exemplar av i gruppen. D.v.s. en har en karta, en har en isyxa, en har silvertejp, en har multiverktyg. Reservdelar och skit känns extremt overkill om man inte går en flerdagarstur. Man kan ju alltid vända om och ta sig ner, inte mer med det.
Själv har jag med mig i ryggsäcken:
Lavinutrustning
Extra hanskar och förstärkningsplagg (fleecejacka)
mat/vatten
solbrillor
stighudar
1 (eller flera) objekt av den utrustning som delas i gruppen
För varje pryl brukar jag fråga mig själv "seriöst,
behöver jag verkligen det här?", vilket antagligen besparar mig en hel del vikt. Det enda jag har i "överflöd" är vatten.
Även på maten sparar jag vikt. Många krånglar till det med en hel arsenal av termosar, soppor i påsar, skedar och gafflar... en hej j*vla nobelmiddag! Nej, stekt ägg och baconmacka i en tunn plastpåse väger inte ett smack, innehåller en sjujäkla massa fett och grejjer och mättar rätt ordentligt. Till det dricker jag vatten och inget annat.
Jag planerar alltid turen noga och memorerar vägen, alternativa vägar, och använder mig av kompass och höjdmätare i klockan för att orientera mig.
Om jag tror att turen kräver ytterligare utrustning så tar jag med det vid behov (ex stegjärn, isyxa).