vad packar du i ryggsäcken när du ska åka bc?

• Trådstartare Trådstartare The_Snarf
  • Start datum Start datum
Fick lära mig av en kanadick att man skulle fästa en visselpipa på ryggsäcken lättillgängligt. Han berättade att folk hade frusit ihjäl för att de åkt ner i "trädhål" och inte blivit hittade.

Snart 10 år sedan men visselpipan finns med,dock i topplocket tillsammans med någon gammal tepåse.

I övrigt så har jag funderat på en handexpresso men det känns lite väl mycket telemark att komma dragande med en sådan...

johan80 sa:
I övrigt så har jag funderat på en handexpresso men det känns lite väl mycket telemark att komma dragande med en sådan...
Handespresso? Är det en sån man först kokar vattnet till i ett trangiakök, för över vattnet och sen pumpar upp tryck?
I så fall tror jag inte att telemark- barista kommer att bli någon succé.
Blir inte vattnet kallt när man är utomhus och ska föra över det till espresso-pumpen?
Lägg där till problemet med att kokpunkten sjunker med höjden.
Jag undrar om man märker smakskillnad för espressokaffe gjort på 100 gradigt vatten (havsnivå) och kokande vatten som är drygt 90 grader (Val Thorens) ?
höjdens effekt på kokpunkt

Max_Faktor sa:
johan80 sa:
Handespresso? Är det en sån man först kokar vattnet till i ett trangiakök, för över vattnet och sen pumpar upp tryck?
I så fall tror jag inte att telemark- barista kommer att bli någon succé.
Blir inte vattnet kallt när man är utomhus och ska föra över det till espresso-pumpen?
Lägg där till problemet med att kokpunkten sjunker med höjden.
Jag undrar om man märker smakskillnad för espressokaffe gjort på 100 gradigt vatten (havsnivå) och kokande vatten som är drygt 90 grader (Val Thorens) ?
höjdens effekt på kokpunkt
Blir bra mycket godare i Val Thorens då, espresso ska göras i ca 90-92 grader beroende på kaffe, över det får den en ganska bränd och bitter smak.

Tillbaka
Topp